Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
riffel prøve ( kan det passe )
#1
Sad i dag og drak en øl med en jagt kammerat han fortalte at en af hans bekendte i en halv sen alder er begyndt at gå på jagt .
Han har så været til riffelprøve i dag ( for anden gang denne gang i skive ) men fik ikke engang lov at klemme fingeren pga han ikke havde kigget gennem løbet .
Men det havde han dog ved at tage bundstykket ud og kigge gennem løbet fra den side. men ifølge ham mente dommeren ikke det var godt nok det skulle ske fra pibe enden . Jeg mener dog ikke det kan passe men hvad mener i ????

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#2
Det lyder da godt nok mystisk, jeg har da altid lært at man ALDRIG retter pibe-enden mod nogen hverken sig selv eller andre.

Jeg mener at han gjorde det korrekt, og jeg ville have gjort det på fuldstændigt samme måde. (Hvad jeg også gjorde dengang jeg var til riffel-prøve - uden at dumpe.)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
til riffelprøven, er det fuldstændig lige meget hvilken ende du kigger igennem fra, bare du gør det tydeligt og gerne lidt overdrevet, så når nu den prøvesagkyndige næsten selv har beskrevet sin fejl, ved at påstå at man skal kigge igennem fra mundings enden, så det er da bare med at få klaget over den afgørelse hurtigts muligt.

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Z6i 3-18x50 BT
Tikka 695LH 9,3x62 med Doctor 1,5-6x42
Remington 700LH 223 med Bushnell Elite 4200 4-16x50
Blaser F3 Links
Baikal MP-153 plastik
Syntes det er træls at våbenfabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#4
Hej...

Enig med Bomba. Hvis han ordret har sagt, at DER SKAL ALTID KIGGES FRA PIBEENDEN, så er det ikke i overensstemmelse med reglerne.

Vi har dog som instruktører fået indskærpet, at såfremt der ikke kan opnås frit gennemsyn fra kammerenden f.eks. pga. af riffelkonstruktionen eller skydestillingen, hvis denne er påbegyndt indtaget inden våbenet er kontrolleret, så skal der kigges fra pibeenden.

Det der formentlig er sket, er:

at den prøvesagkyndige ikke har set der er kigget, eller har vurderet,

at der ikke har været frit gennemsyn trods bundstykket er ude,

at den prøvesagkyndige har vurderet, at riflen skulle være løftet op i 45grader, for at det er muligt at kigge ordentligt igennem

at din kammerat ganske enkelt har kigget så hurtigt, at den prøvesagkyndige ikke mener, at han har kigget ordentligt.

En god måde at undgå sådanne tvivlssituationer er, at sige "KIGGER" højt og tydeligt inden man gør det, så ved de prøvesagkyndige, at det er sket. Det har vi praktiseret en del år med vores aspiranter, og det ar faktisk givet gode resultater, og det er helt OK at gøre. Det er jo smag og behag, men det kunne være en ide for din kammerat til hans næste prøve - hvad enten det bliver en erstatningsprøve eller en ny prøve. :-)

Jeg mener i øvrigt at kunne huske, at der skal klages inden 4 uger fra prøvens aflæggelse, så den frist skal han huske, og Skov og Naturstyrelsens afgørelse kan ikke ankes.

Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#5
I øvrigt kan det være svært at klage over man ikke har bestået en riffelprøve, når man aldrig kom til at afgive sine skud... så en klage fører ikke til noget... så hvorfor forsøge - man skal jo alligevel ud af døren og afsted til en ny prøve, før end riflen kan medbringes på jagt.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Du spørger om det kan passe 260 Rem, og det kan det da selvfølgelig ikke.

Du skriver også, at det er anden gang han dumper, så det kan vel ikke tænkes, at han ikke fortæller dig hele historien præcist som det foregik ?? [Big Grin]

Ihvertfald er der da grund til at tage kammeraten med på skydebanen og træne nogle gange inden næste gang han skal op. For det andet der, det kan ikke passe [Big Grin][Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Helt enig Ran, der er grænser for hvor meget bøvl man skal lave for den smule prøvegebyr der på riffelprøver i dag - for det er nok det eneste der er at komme efter :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#8
Da jeg var til riffelprøve sagde den prøvesagkyndige:
at man altid skulle kigge ind i piben fra begge ender,
idet man på den måde sikrer at der ikke er et fremmedlegeme i piben,
og ved at kigge i begge ender synliggør man overfor prøvesagkyndige
at man gør det,så det kan ses

Men det er jo nok forklaret på 1000 måder landet over
ligesom der er 1000 måder at være emsig på [B)]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#9
Det er altså for latterligt. Så bliver der én måde at gøre det på til prøven, og en anden måde "ude i virkeligheden". Og hvem ved hvor meget det så forringes ude i virkeligheden?

Da jeg gik til riffelprøve, ankom jeg med bundstykket i lommen. Da jeg var klar til skydning på standpladsen, kiggede jeg igennem piben fra kammerenden, og isatte bundstykket.

Det dumpede jeg ikke af, og jeg vil også hårdnakket påstå, at havde piben været blokeret, så havde jeg opdaget det da jeg kiggede.

Jeg kigger meget ofte gennem piben på samme måde før skydning nu, men jeg kigger sq. da aldrig gennem den begge veje.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Den er helt gal Patroni... eller Pastrami :o) Det lyder da helt gak, at man skal kigge fra begge ender. Det eneste de kan forlange er, at du synliggør, at du tjekker at løbet er frit. Hvad vej du så vælger at se gennem løbet på er ligegyldigt. At man så vælger at gøre det på begge måder, for at være ekstra synlig i sin sikkerhed er en anden snak.

Jeg forstår så heller ikke at den prøvesagkyndige siger det før prøven, da det jo er noget I skal gøre af jer selv, uden at få det af vide af ham først.

Da jeg var til prøven sidste år, gjorde jeg som Lasse. Jeg syntes det er godt skik ikke at have bundstykket i riflen før den skal i brug. Jeg bruger gerne en bundstykkeholder i læder til bæltet, når der ikke er ladt op.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#11
Jeg elsker de tråde her, hvor Geden virkelig bliver barberet ordentligt :-) :-) :-)

Jeg har tilfældigvis lige fundet en kopi af den vejledning de prøvesagkyndige bruger. Der fremgår intet om, at der overhovedet skal nævnes hvordan der skal kigges i piben - blot, at der skal være tale om en reel undersøgelse af, at der med sikkerhed fri passage inden man lader første gang. Herudover må den prøvesagkyndige aldrig være i tvivl om, hvad aspiranten foretager sig - derfor skal der selvfølgelig kigges ordentligt efter til prøven.

Dette understøttes af Skov og naturstyrelsens hjemmeside http://www.skovognatur.dk/Jagt/Jagttegn/...proeve.htm

Nu elsker Lasse og jeg jo i øvrigt paragraffer :-) :-) - især når de støtter det VI siger :-) så vi skal da lige have dem [Big Grin]

§ 16. For at bestå riffelprøven skal aspiranten i fri skydestilling i løbet af højst 5 minutter fra en
afstand af 100 m placere 5 ud af 6 skud indenfor en cirkel med en diameter på 20 cm.

Stk. 2. I forbindelse med skudafgivelsen må der anvendes lovligt optisk sigtemiddel, der er monteret på riflen, og hjælpemidler, der kan medbringes og anvendes under praktisk jagt, herunder
skydestok og jagtstol.

Stk. 3. Den prøvesagkyndige afgør, hvorvidt kravene i stk. 1 og 2 for bestået prøve er opfyldt.

Stk. 4. Såfremt almindelige sikkerhedskrav i forbindelse med riffelskydning ikke iagttages af aspiranten under prøvens aflæggelse, skal den prøvesagkyndige indstille prøven med det resultat, at den ikke er bestået.


Da Skov og naturstyrelsen er eneste klagemulighed i henhold til bekendtgørelsen, så må man kunne konkludere, at ovenstående link må være et rigtig godt bud på definitionen af lovens begreb "almindelige sikkerhedskrav"

Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#12
Anbefaler ikke de nye bukkejægere at tage bundstykket ud, men i stedet at kikke overdrevet tydeligt gennem løbet oppe fra efter at have fået øjen kontakt med en af instruktørerne.
Nogle bundstykker kan være svære at få i låsen hvis de drejer sig rundt nede i lommen, især for en uøvet ny riffeljæger, og det er en oplevelse man kan undgå og omgå ved at lade bundstykket sidde i riflen indtil man har skudt. Derefter er det en god ide at fjerne bundstykket og tage det i lommen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

...............Derefter er det en god ide at fjerne bundstykket og tage det i lommen...............

Det er jeg ikke enig i - et bundstykke hører til i riflen ligesom et magasin.............det er en uskik det med at vandre rundt med et bundstykke i den ene lomme og et magasin i den anden og har intet med sikkerhed at gøre..........det er regler som er lavet for reglernes skyld - jmfc
Hvis man absolut vil have regler på området, så indfør en eller anden form for chamberflags som man bruger til IPSC riffelstævner - det må kunne lade sig gøre at fremstille sådan nogen til boltrifler også.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#14
Ja det er en god ide. Det er ikke så længe siden jeg læste om en der havde tabt sit bundstykke i sikkerhedens hellige navn. Omvendt så kan åbne bundstykker også tabes eller beskadiges, har set nogen med skinnestystem på.
Svar
#15
en del af problemet er nok opstået ved at flere af os ældre herrer har fået opdragelsen i cirkus mili: ved eftersyn af garand var reglen at kikke efter patron i kammeret bagfra, derefter svinge riflen 180 grader og så kikke i løbet ( forøvrigt stadig en go måde at være helt sikker på at prøveleder har set manøvren )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
Mht. at transportere riflen med bundstykket i, så fik jeg af en våbenhandler at vide, at et bundstykke ikke skal sidde i riflen under transport.

Årsagen skulle være at når er åbent, så vil bundstykkets 'raslen ' frem og tilbage give et slid på bundstykke/kammer.

Om ovennævnte er korrekt ved jeg ikke, men jeg synes at under decideret transport, så tages bundstykket ud. Så vil et evt. tyveri fra en bil eller lignende heller ikke medføre at tyven har et brugbart våben.

Edit: Derudover er det fuldstændigt tåbeligt at man kan dumpe til en riffelprøve pga. at den sagkyndige ikke formår at holde øje med alle. Forestil jer en køreprøve hvor den sagkyndige ikke lagde mærke til at man blinkede, og det så medførte at man dumpede. I de fleste andre prøver kræver det trods alt at der konstateres en fejl(i dette tilfælde skulle det i min optik kræve at den sagkyndige har konstateret at man IKKE har kigget i piben) for at man dumper.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Nu skal man aldrig ''punke'' dem der gider !!

Men - man møder jo folk som frivilligt og ulønnet påtager sig nogle opgaver på eks. skydebaner. Det kan jo også være folk der ikke selv er ørne med et skydevåben; når de står som prøvesagkyndige har de opnået en højere status på banen - og det er der desværre enkelte der ikke forvalter så godt.

Omkring transport - det er en rigtig god ide hvis man under transport holder riffel - ammunition og bundstykke adskilt. Hvis man færdes i eks. Tyskland er det en rigtig rigtig god ide.

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Edit: Derudover er det fuldstændigt tåbeligt at man kan dumpe til en riffelprøve pga. at den sagkyndige ikke formår at holde øje med alle.



Det kan godt være at det er urimeligt, men det er altså ikke noget nyt.
Da jeg, for snart mange år siden, tog jagttegn, blev vi indprentet igen og igen: knæk geværet med det samme. Hold det højt op og kig gennem løbet, op mod himlen. Overdriv så den prøvesagkyndige ikke har mulighed for at komme i tvivl.

Den svada som min gamle jagttegns lærer indoktrinerede os med, mener jeg faktisk også kan bruges til riffelprøven ...... nogen bør dog nok undlade det med at knække geværet, og nøjes med at tage bundstykket ud [Wink]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Stanton

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Edit: Derudover er det fuldstændigt tåbeligt at man kan dumpe til en riffelprøve pga. at den sagkyndige ikke formår at holde øje med alle.



Det kan godt være at det er urimeligt, men det er altså ikke noget nyt.
Da jeg, for snart mange år siden, tog jagttegn, blev vi indprentet igen og igen: knæk geværet med det samme. Hold det højt op og kig gennem løbet, op mod himlen. Overdriv så den prøvesagkyndige ikke har mulighed for at komme i tvivl.

Den svada som min gamle jagttegns lærer indoktrinerede os med, mener jeg faktisk også kan bruges til riffelprøven ...... nogen bør dog nok undlade det med at knække geværet, og nøjes med at tage bundstykket ud [Wink]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!



Du har helt ret i det du skriver, men HVIS den prøvesagkyndige overser det alligevel, så er du dumpet - det er det der er 'problemet'.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Mht. at transportere riflen med bundstykket i, så fik jeg af en våbenhandler at vide, at et bundstykke ikke skal sidde i riflen under transport.

Årsagen skulle være at når er åbent, så vil bundstykkets 'raslen ' frem og tilbage give et slid på bundstykke/kammer.


Det skal sågu' da heller ikke være åbent - prøv at holde aftrækkeren inde mens du lukker bundstykket.....voila!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)