Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rekylstop på Badger ringe kontra Leupold og Warne
#1
[Image: DSC02033.jpg]

Her er et billede af Leupold QRW, Warne og Badger montager i den rækkefølge. Rekylstoppet på de to første rækker 3 mm ned i railen på riflen, men Badger rækker kun 1 mm ned. Det giver 3 gange så stor kontaktflade mellem ring og rail på de to første. Jeg fik i sin tid Leupold anbefalet til min riffel, fordi en Scout har aluminium rail, så man må ikke bruge en montage med rund tværbolt som rekylstop, det ødelægger railen. Er der fare for samme slags skader på railen på grund af den mindre kontakt fra Badger ringene ?

[Image: DSC02037.jpg]

Her ses objektivenden. Der er vel 1/10 mm luft under objektivet. Er det nok ? Jeg har jo set de high speed videoer af, hvor meget tingene flekser under skudafgivelse. Kan railen nå op og påvirke objektivenden under skydning ?

Skal måske tilføje, at kikkerten er en Leupold 4,5 -14 x 50. Riflen er en Scout .308 W men opsætningen skulle gerne kunne holde på en 376 Steyr.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Badger ringenes meget "korte" stop er ikke i stand til at håndtere rekylen fra en .376'er... Selv Warne Ultra ringene har givet min 376'er mærker med de tunge S&B kikkerter (8 x 56 fast og 2,5 - 10 x 56) [B)]

Jeg har set flere eksempler på Badger ringe der er knækket i "kloen" på den ene side, så jeg er ikke særligt imponeret af dem...

De originale høje Steyr Scout montager er klasse, men de er ikke altid høje nok til 56 mm objektiv...

Min Leupold 1-4x 20 sidder i Leupold QRW og de giver ikke problemer.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Tak skal du have Dravis, så sætter jeg bare Warne ringene på igen. Jeg kan nemlig ikke engang få plads til et 50 mm objektiv med de højeste QRW ringe.

Det nederste billede viser meget godt hvorfor: Railen fortsætter " ligeud" der hvor almindelige rifler bliver smalle i overgangen mellem kammer og pibe. Det gør at jeg skal bruge højere montager end normalt, men alt hvad jeg har til og med 42 mm kommer i QRW.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Efter det billed at dømme ville jeg godtnok holde snitterne fra den Badger montage.
Leupold virker hver gang..[Wink]

Lang lås, og tyk pibe..
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Den virker sikkert fortrinligt på en stålbase. Og måske også i de fleste tilfælde i en aluminiumrail. Men med en tung kikkert og en let riffel i kaliber 376 Steyr skal der nok ikke gås på kompromis nogen steder.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Efter det billed at dømme ville jeg godtnok holde snitterne fra den Badger montage.
Leupold virker hver gang..[Wink]

Lang lås, og tyk pibe..



Jeg har både badger og Leupold og er glade for begge.

Til en patron med hård rekyl foretrækker jeg stadig badger max 50.

Leupold er også OK, men der er mere gods i en Badger.

Jeg har selv ødelagt en badger montage, men det var min fejl.

Når skruen er ½" får man jo let fat i en lang nøgle og derfor mulighed for et stort træk/meget moment. Det skal man ikke gøre for det holder ingenting til. Efter den omgang har jeg brugt en momentnøgle og følge instruktionen for hvor meget den kan skal have.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Hmmm. Jeg har brugt momentnøgle længe. Alligevel lykkedes det at brække en skrue da jeg spændte ringene sammen på den Warne montage der ligger i midten på det første billede. Jeg synes det er svært at finde oplysninger om hvilket moment jeg skal bruge, men jeg har spændt alle skruerne til 5 Nm, det føles ikke meget hårdt.

Skruen sprang nærmest som glas, så jeg tror bare der har været en materialefejl i den skrue.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Bruger 7,5 Nm til både montagernes tværbolt og de skruer der går fra bundmetal til lås. Det er afrundet fra det amerikanske .65 inch pounds oplyst af remington.

Det føles ikke af meget, men er rigeligt til at holde en skrue på plads.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Med hvilket moment spænder du de skruer der holder ringene sammen ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Med hvilket moment spænder du de skruer der holder ringene sammen ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Det ved jeg faktisk ikke, men jeg har købt sådan en bette fætter hos rex. den er fra Warne og forud fast justeret til et eller andet.
Den kostede ikke mange basører og jeg har ikke ødelagt en kærv siden

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Citat:quote:

Hmmm. Jeg har brugt momentnøgle længe. Alligevel lykkedes det at brække en skrue da jeg spændte ringene sammen på den Warne montage der ligger i midten på det første billede. Jeg synes det er svært at finde oplysninger om hvilket moment jeg skal bruge, men jeg har spændt alle skruerne til 5 Nm, det føles ikke meget hårdt


Hvor store er skruerne (diameter) og hvilken kvalitetsklasse?
5NM lyder af meget.
I f. eks. kvalitet 8.8 skal du helt op i M5 størrelse for at den kan tåle 5NM.

M4 kan i højeste kvalitetsklasse 12.9 kun lige klare 5NM.
Svar
#12
De er 3,4 mm i diameter ( hvad er det i tommemål ?). Det er dem der var med montagen, så jeg kender ikke kvaliteten.

Men hvis 5 Nm er for meget, så er det jo simpel vold jeg har udøvet. Hvad vil være det rigtige moment at vælge ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Jeg kigger i min standard bog i morgen, når jeg kommer på arbejde.
Svar
#14
gevindet hedder 6-48

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Citat:quote:

Hmmm. Jeg har brugt momentnøgle længe. Alligevel lykkedes det at brække en skrue da jeg spændte ringene sammen på den Warne montage der ligger i midten på det første billede. Jeg synes det er svært at finde oplysninger om hvilket moment jeg skal bruge, men jeg har spændt alle skruerne til 5 Nm, det føles ikke meget hårdt


Hvor store er skruerne (diameter) og hvilken kvalitetsklasse?
5NM lyder af meget.
I f. eks. kvalitet 8.8 skal du helt op i M5 størrelse for at den kan tåle 5NM.

M4 kan i højeste kvalitetsklasse 12.9 kun lige klare 5NM.



Det er den her jeg bruger

http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=953

og den går fra 4-12 Nm På den skala bruger jeg til midt mellem 7 og 8

En metalsmølf har fortalt mig at man skal vælge en nøgle hvor man ikke bruger yderpunkterne.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Her er tilspændingsmomenter for M3,5 som svarer i styrke til skruerne i Warne ringene.
Kvalitet 4.6: 0,73Nm, 5.8: 1,3Nm, 8.8: 1,9Nm, 10.9: 2,7Nm og 12.9: 3,3Nm.
De nævnte momenter gælder for olierede ubehandlede skruer.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Her er tilspændingsmomenter for M3,5 som svarer i styrke til skruerne i Warne ringene.
Kvalitet 4.6: 0,73Nm, 5.8: 1,3Nm, 8.8: 1,9Nm, 10.9: 2,7Nm og 12.9: 3,3Nm.
De nævnte momenter gælder for olierede ubehandlede skruer.



Bare for at vi ikke taler forbi hinanden, men hvilke skruer taler vi om. Dem der låser i basen eller dem der samler ringene i toppen.

jeg kommer i tvivl da der er meget store forskelle på det moment jeg bruger og det som du nævner her.

Jeg vil gætte på at jeg tidligere har brugt endog meget hårdere moment da jeg ikke havde nøglen til at styre det(og derfor ødelagde jeg et sæt ringe).

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Ja, den må vi lige have opklaret. Jeg bruger samme momentnøgle fra Skyttebutikken, og den kan jo slet ikke skrues så langt ned som anført af TRG -S.

Jeg ved godt, at bøssemagerne herinde spænder med " håndmoment", men kunne vi ikke få et SWAG på hvilke momenter i spænder skruerne til. Gerne angivet for både skruerne i basen, de der holder ringene sammen om kikkerten og de der holder ringene fast på basen.

( SWAG = Scientific Wild Ass Guess)

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Citat:quote:

Ja, den må vi lige have opklaret. Jeg bruger samme momentnøgle fra Skyttebutikken, og den kan jo slet ikke skrues så langt ned som anført af TRG -S.

Den er beregnet til skæfteskruer, ikke små skruer som til ringene.
Vi taler om skruerne i toppen.
Svar
#20
Uups [:I]. Det var faktisk også for at kunne spænde skæfteskruerne korrekt jeg købte den, men så begyndte nøglen helt af sig selv at påtage sig flere opgaver [8D].

Nogen der har kendskab til en momentnøgle i den delikate ende af skalaen vi taler om her ? Jeg vil gøre dette rigtigt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)