Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladningsplads og formler.
#1
For at spare lidt plads tillader jeg mig at stille 2 spørgsmål under 1 tråd [:0]

1: Er der nogen af jer, som har erfaringer (evt. tegninger eller lign.) med "en sammmenklappelig, vægmonteret og pladsbesparende genladningsarbejdsplads" - pyha, den var lang [Big Grin]
Altså, jeg vil gerne have min ladepresse monteret i et eller andet system, så den kan klappes sammen/foldes væk efter brug. Jeg håber på lidt gode råd, så jeg ikke skal igang med at opfinde hjulet endnu en gang [Big Grin][Wink].

2: Findes der slet ikke nogen formler, tommelfingerregler, husråd eller lign. til at bestemme en riffels præferancer mht. kuglevægt [?]
Eller er der ikke andre veje end den slagne - at prøve sig frem [xx(]

På forhånd tak [^]

Power - soon to be Takleberry

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar
#2
Riffelgangens stigning, sammenholdt med hastigheden som den givne kaliber kan "kaste" kuglerne med, kan give nogen retningslinier for passende kuglevægte i den enkelte riffel

Egentligt er det kuglens længde der afgør om en given riffel-stigning kan stabilisere den, men i en given kaliber er kugler med en bestemt vægt som regel nogenlunde lige lange (dette gælder dog ikke for f.eks kugler af rent kobber eller messing, og heller ikke for de specielle "Very Low Drag bullets" disse er typisk længere end normale projektiler med blykerne og tombak-mantel)

Søg gerne på dette forum på: "kuglevægt" "Ballistisk cooefficient"
"Stigning"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Power hvilken kaliber taler vi om, hvis du tænker på en bestemt kaliber kan vi give dig nogle gode råd om hvad den pågældene kaliber er god til at håndtere.

EX. 308 win håndtere op til 180 grains kugler fint, det bliver lidt krampaktigt over 180 grain.
3006 håndtere op til 200 grain fint.
300 weatherby mag. håndtere op til 220 fint.
alle kalibre er i cal 30 klassen men håndtere forskellige kuglevægte godt.
Der er sikker andre der mener noget andet[^]

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#4
Man kan også bruge "the Greenhill formula"

-------------------------------snip----------------------------

One of the first persons to try to develop a formula for calculating the correct rate of twist for firearms, was George Greenhill, a mathematics lecturer at Emanuel College in Cambridge, England. His formula is based on the rule that the twist required in calibers equals 150 divided by the length of the bullet in calibers. This can be simplified to:

Twist = 150 X D2/L

Where:
D = bullet diameter in inches
L= bullet length in inches
150 = a constant

This formula had limitations, but worked well up to and in the vicinity of about 1,800 f.p.s. For higher velocities most ballistic experts suggest substituting 180 for 150 in the formula. The twist formulas used in the Load From a Disk program, featured at this web site, uses a modified Greenhill formula in which the "150" constant is replaced by a series of equations that allow corrections for muzzle velocity from 1,100 to 4,000 fps.

The Greenhill formula is simple and easy to apply and gives a useful approximation to the desired twist. The Greenhill formula was based on a bullet with a specific gravity of 10.9, which is about right for the jacketed lead core bullet. Notice that bullet weight does not directly enter into the equation. For a given caliber, the heavier the bullet the longer the bullet will be. So bullet weight affects bullet length and bullet length is used in the formula.

To measure the twist of a barrel, use a cleaning rod and a tight patch. Start the patch down the barrel and mark the rod at the muzzle. Push in the rod slowly until it has made one revolution, and then make a second mark on the rod at the muzzle. The distance between marks is the twist of your barrel.

To see how this works out, assume you bought a .222 Remington rifle and you measured the twist rate as described above. The twist was 1 in 14. You have two .224 bullets you want to use, the 70-grain Speer SPS and the 50-grain Hornady SX. The Speer bullet measures .812 inches in length and the Hornady measures .520 inches. Using the formula above we calculate the following twist rate:

Speer 70-grain: 1 in 9
Hornady 50-grain: 1 in 14

These calculations show that the 50-grain bullet will be stabilized, but the 70-grain won’t. Sure enough, when you try these bullets out, the 50-grain shoots ¾ MOA while the 70-grain won’t group on the paper at 50 yards. Twist is important!

---------------------------------endsnip--------------------

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Takker for de mange gode informationer... [Wink] Det er faktisk i kal. .223 rem. jeg mente, men det glemte jeg lige at nævne i farten. Jeg er godt klar over, at netop i .223 vil en fx. 12" stigning være velegnet til 55 grains kugler, men jeg har forelsket mig lidt i en SIG SHR 970 - mener de kører med en 10" stigning i deres .223'er men er ikke sikker....
Jeg ville dog gerne over 55 grains - fx. 62 - eller noget der minder om det [Big Grin]

Det er primært bukke/råvildt som den skal bruges til... (Evt. enkelt ræv, hare eller noget i samme størrelse..)

Mvh

Takleberry

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)