Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ammo til Anshütz 22.
#1
Hallo,

Jeg har nettopp kjøbt ei Anschütz 1451 22.Salonriffel. Er der noen derude som kan anbefale en ammunition som er presis og samtidig passer sammen med lyddemper?
Jeg skulle også bli takknemlig for alle andre ammo-tips til denne riffel.

mvh Petter
Svar
#2
RWS High Velocity skyder som en drøm i min Anschütz - selv på 100 meter samler den pænt. Ingen ide om hvordan de opfører sig i en riffel med lyddæmper.
Svar
#3
Hvis man skal have mest mulig ud af lyddæmperen skal man ikke købe high velocity kugler, da de flyver stærkere end lyden så man får et knald når de bryder lydmuren.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by vinnywikoren

Hallo,

Jeg har nettopp kjøbt ei Anschütz 1451 22.Salonriffel. Er der noen derude som kan anbefale en ammunition som er presis og samtidig passer sammen med lyddemper?
Jeg skulle også bli takknemlig for alle andre ammo-tips til denne riffel.

mvh Petter



jeg vil anbefale RWS riffelmatch... det er den patron som bliver brugt som kontrol patron til våbnet... (med mindre at de har ændret procedure...) [^]

som alternativ er pistol match'en også god...

det var 2 patroner som opfylder dine kriterier...[Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Takk for svar!

Noen som har andre tips?

Noen som har forsøgt denne- - Aguila Sniper Subsonic 60gr?
Svar
#6
Hej "Vinny"

Eley Pistol Extra går godt, og er subsonisk!

Aguila 60 grn Subsonic går ikke godt med standard stigningen i Anchüts'en, den kræver faktisk helst en 1:12 riffelstigning, hvor normal standard er 1:16 i 22Lr.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Takk så meget for svar. Men hvilke utslag gjør så dette ved praktisk skyting på hold under 50 m?
Jeg ser for mig denne "bønne" som en riktig fin jagtammo..?

Noen andre gode jagtpatroner å anbefale til en nybegynder der skal regulere litt måger og skader.
Svar
#8
Hej "Vinny"

60 grains Aguila'en vil nok ikke kunne ramme en kråke rent på 50 m!!!

Da jeg testede fik jeg 7 -10 cm spredning på 50m[xx(]

Eley Pistol X-tra skød 7 mm spredning på 50 m [8D] ca. 30 mm på 100 m
og 50 mm på 150 m[:p]

(dette er i en Ruger 10/22 med 16" pibe)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Takker så meget, da er der liten tvivl om hva der ikke skal bruges. Er denne Eley Pistol X-tra subsonisk? Den høres riktig spennende ud. Er den også fin til jagt/regulering?
Svar
#10
Eley Pistol-Extra er subsonisk.

Det er ellers en helt vanlig "fedtet" bly-kugle ,den dræber ligeså effektivt som alle de andre subsoniske.

Efter min erfaring er "hulspidser" ikke effektive ved subsoniske hastigheder, da de alligevel ikke deformerer.

Det er ikke sikkert at DIN riffel skyder ligeså præcist med Eley Pistol X-tra, vil man have bra præcision med 22Lr må man købe nogle æsker af forskellig fabrikat og lave nogen test-skydninger.

Min Ruger 10/22 skyder rimeligt med RWS standard, men en kammerats 77/22 skyder ultra-præcist med dem, men ikke med Eley Pistol Xtra
Min S&W revolver skyder bedst med CCI Standard Velocity
Min brors Browning pump 22Lr skyder bedst med Lapua Trainer

Ingen af de salonrifler jeg har prøvet skyder virkeligt præcist med "Stinger" og "Viper" og de andre "high velocity 22lr

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Takk for svar.

Når jeg så forsøger endel forskjellig ammo, er jeg da nødt for å pusse våbnets løb mellem hver gang? - Eller kan jeg bare fyre løs?
Svar
#12
Hej "Vinny"

Hvis du til eksempel kun afprøver ammo med "fedtede" rene blykugler, er det ikke en fordel at rense ind i mellem, bare fyr løs.

(Jeg renser næsten aldrig mine 22Lr, kun når de ikke længere funker (Halvautomat)

Hvis du renser, skal du skyde mindst 10 skud af inden du begynder at skyde testgrupper.

Skifter du så til 22lr-ammo med forkobrede (copper-clad)kugler, så kan det være en ide at rense hvis grupperne er/bliver rigtigt dårlige.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Da skal jeg forsøge endel forskjelligt før jeg sigter mot de larmende måger......

Om noen kjenner nogle andre ammo-typer de vil anbefale så takker jeg så meget.
Svar
#14
Har selv en 1451 med original lyddæmper samt hjemmelavet dæmper.

Min grupperer bedst med CCI Mini-Mag og CCI Standard. (Standard'en til når jeg bruger lyddæmper)

CCI Standard er subsonisk - har i hvert fald aldrig fået overlydsbrag fra dem.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
.22LR Std. Vel Ammo vil give forskellige resultater, bare indenfor 2 lotnumre fra samme fabrikant.

Ud fra min erfaring med prøveskydning af min Feinwerkbau AW-93(Pistol i .22LR), så skulle jeg skyde 15-20 skud hver gang jeg skiftede Ammo Type, for at få en ensartet precision.
Jeg skulle også skyde 10-15 skud efter rensning, for at få en ok precision.
Dette galdt uanset om jeg skiftede mellem 2 typer ammo med fedtede blykugler, eller mellem fedtet bly og forkobrede kugler.
Mange forkobrede kugler er også smurt med en form for fedt.

Jeg har skudt en del med en Norinco .22LR med lyddæmper, og denne skyder fint med CCI Std. Vel.

Jeg har bedst erfaringer med SK Pistol Match, RWS pistol Match, SK Standard Plus og CCI Std. Vel.

En fordel ved Std. Vel er at den er mindre følsom over for sidevind end High-Speed ammo er.

Held og lykke med dine prøveskydninger.
Når du har fundet en patron der passer godt til din Riffel, så husk at købe MASSER af patroner, og HUSK: Køb i SAMME lot nr. som du testede, ellers, så er testen spildt.

p.s. Happynanoq: Jeg glæder mig til at se dig og din Mag-Lite monterede Anschutz heroppe nordpå igen.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#16
[quote

En fordel ved Std. Vel er at den er mindre følsom over for sidevind end High-Speed ammo er.
[/quote]
Hvad mener du gør forskellen i sidevindsfølsomhed mellem high-speed ammo og standard velocity?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
En fordobling af hastigheden, giver en firdobling af vindmodstanden.

Så to identiske kugler vil påvirkes forskelligt, da en hurtig kugle påvirkes mere af vindmodstanden, også selvom hastigheden ikke fordobles.

Derudover vil "slip"'et også være medvirkende til afdrift - i stor grad faktisk.
Slip'et er det vacuum/slipstrøm efter kuglen, jo større det er, jo mere påvirkes kuglen - dette øges også kraftigt med hastigheden.

Så hastighed er ikke altid godt.

En tung, langsom kugle er meget meget mere retningsstabil end f.eks. en lettere hurtigere kugle.

Forudsat naturligvis at Twist-Rate'en (riffelgangen i løbet) er beregnet til de valgte kugler.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:


En fordel ved Std. Vel er at den er mindre følsom over for sidevind end High-Speed ammo er.



Hvad mener du gør forskellen i sidevindsfølsomhed mellem high-speed ammo og standard velocity?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Der er også noget med at på High-Speed Ammo, der virker vinden også på Shock-keglen, og shock-keglen har et væsentligt større areal end selve kuglen.

Jeg kan desværre ikke teorien, men prøv at checke diverse balistiske tabeller for .22LR ammo, fra f.eks. http://www.federalcartridge.com

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Aargh... så må vi til det igen!

Vindafdrift er forårsaget af vindens vinkelrette komponent på projektilet.

Det betyder at vindafdrift udelukkende er afhængig af "flyvetiden" til målet og projektilets ballistiske koefficient.

Langt de fleste salon-projektiler har en meget lav ballistisk coefficient, derfor får de en stor påvirkning fra vinden.

Et "High Velocity" 22Lr projektil vejer typisk 35 grains
hvor et standard Vel vejer 40 grains. Begge typer har en BC på ca 0,1

Hastighed for standard Vel vil være ca 1000 fps (subsonisk)
High Vel ca 1300 fps

DEn lavere BC for det lidt lettere projektil vil næsten totalt opvejes af den kortere flyvetid til målet.

Et eksempel:
Vindafdrift ved 5 mph 90 grader på skudretning, her er forskellen mellem de to typer under .5 tomme (13 mm) på 80 yards[^]
Det kommer man næppe til at slås med med den præcision man kan forvente af kombinationen af Ammo, skytte og salonriffel[Big Grin]

Kommer man ud på afstande over 100 m vil det give større forskelle, men igen er det spørgsmålet om ikke ammo'ens egenspredning er lige så stor. Beregningerne giver ca. 1 tomme på 120 yards.

En af grundene til at de nye kaliber .17 rimfires er så meget mere effektive og skyder præcist på lange hold er netop at projektilerne alene på grund af formen har langt bedre ballistiske coefficienter end standard .22Lr blykugler.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Sidevind ifølge Federal på deres .22 Rimfire Ammo

Sidevind 10 Miles (16km/t ca. 4,4m/s)
Afstande er i Yards, vinddrift i Tommer(25,4mm)

Patron. -----------Kuglevægt - v0(fps) - 50 --- 100 -- 150
Gold Medal Target - 40 -------- 1080 --- 1,2" - 4,2" - 8,9"
Game Shok(High-Vel) 40 -------- 1260 --- 1,4" - 5,2" - 11,1"
Game Shok(HyperV) - 31 -------- 1500 --- 1,8" - 7,1" - 15,3"
.22WMR Champ. Targ. 40 -------- 1910 --- 1,4" - 5,7" - 13,5"

Selv en .22WMR der løber 1910Fps ved mundingen, eller næsten det dobbelte af en .22LR Standard Vel, den har STØRRE vindafdrift end denne .22LR Standard Vel kugle!!!
Her taler vi om SAMME kuglevægt og dermed sammenlignelig BC.
Jeg antager at .22LR Standard Vel og .22LR High Vel med 40 grains kugler har samme BC, da der sjældent er synlig forskel på kuglerne til disse, når de har samme kuglevægt.

Vindafdriften på Hyper Vel kuglen er ca 7cm større på 90 meter end for Std. Vel kuglen.
Ved skud til Egern eller Råger, der er 7 cm meget....

Tilsvarende resultater kan findes ved kig i ballistiske tabeller fra andre fabrikanter af .22 Rimfire ammunition.

Data er taget fra http://www.federalcartridge.com
p.s. 5mph(8km/t eller 2,2m/s) er vel nærmest at betegne som vindstille....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)