Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
erfaringer med hornady interlock sp
#1
hej alle
skal til at lade lidt til 243 win og 7mm remmag
og ham jeg skal lade til vil gerne have en billig kugle
så fandt frem til hornadys interlock sp da det kun er til råvildt og ræve de skal bruges
er der nogen der har erfaringer med kuglen i de 2 kalibre
tænker på om der bliver for store kød ødelæggelser på råvildt

på forhånd tak paul [Smile]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#2
Har prøvet den i .277 Der er den sku voldsom til råvildt, så den må være mere voldsom i .284
Tror ikke den er et godt valg i 7 mm rem mag.

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Har skudt med Interlock i både 243 og 308.
Finder den for blød i begge kalibre.
Har oplevet iturevet kappe ved skud på råvildt i begge kalibre. Begge gange på ca. 80 til 100 meters skudafstand.

Vælg interbond istedet.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#4
Jeg har brugt en 140 gr. Hornady SP Interlock en del år nu – både i min 6,5x55 og i .264 wm.

Min erfaring er at det er en udmærket kugle, til f.eks. Råvildt.

Bevares der er jo selvfølgelig forskel på om kuglen ”tar´” en knogle mht. kødødelæggelse, men det er der jo med alle kugler.

Jeg har også brugt kuglen i min .243 – 100 gr. til råvildt – udmærket valg! [Wink]

mvh.
Swift
Svar
#5
Interlock er ikke til høj hastighed, så tempoet skal holdes lidt nede.
Jeg har ok erfaringer med 6,5g til 243Win ladet til 830m/s denne kombination laver ikke mere kødskade end mange andre.

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#6
hej alle
tusinde tak for de hurtige svar [Smile]
tror jeg prøver interlock i 243 win
og prøver interbond i 7 mm remmag da det er
den han vil ha høj hastighed på 3100 feet
noget med den skal passe til nogle streger på
den lodrette stolpe i kikkerten
syntes min version af quickload har lidt svært
ved at komme op på den hastighed så må prøve mig forsigtigt
frem til hastigheden nås eller der vises tegn på overtryk
endnu mange tak for de hurtige svar [Big Grin]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#7
Hej.Jeg brugt 180grains interlock i Polen,fra min 300WM.
Der var ingen problemer.udgangshul max.3cm på hjotevildt.Men selvfølgelig mere på Råvildt i klods hold.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#8
Hej

Jeg har gennem en del år brugt Interlock 150 gr. i min .270'er. Generelt synes jeg at det er fornuftig kugle og at den opfører sig pænt i vildtet. Bevares, der har da været eksempler på udgangshuller som har været pænt store, men da hastigheden har været rimelig moderat (790 m/s) har blodudtrækningerne omkring ind- og udgangshul ikke været voldsomme.

Den skyder pæne grupper i min pibe og er billig at bruge. Jeg kan ikke rigtig finde noget dårligt at sige om den...

Det skal siges at jeg kun har prøvet den på råvildt (og en enkelt tjur [Smile]), så jeg kan ikke sige noget om effekten på større arter.

/Kalle
Svar
#9
Jeg har skudt meget med 150 grains udagven i 308 win.
Den opførte sig pænt på skydebanen - dvs. præcisionen var fin. 10skudsgrupper på et frimærke...

I råvildtet lavede den en del ravage (Har skudt ca. 10 dyr med den). Har ikke haft et udgangshul med den, som jeg ikke kunne stikke en hel hånd i... også selvom den ikke ramte skulderknogler. Til gengæld har jeg aldrig haft et dyr, der ikke er faldet på stedet.... og da der alligevel ikke er meget kød at ødelægge på slaget er det gået an... selvom blodudtrækningerne nogle gange godt kunne være voldsomt helt ud i "hulrummet" på indersiden af bovene...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
hej igen
ja det lader til at det er en ok kugle ved moderat hastigheder
og han vil jo gerne have de bliver på stedet og det er kun råvildt han jager sammen med en ræv eller 2 [Big Grin]
har lige ladet lidt til han så han kan se hviklen gruppe der er bedst i 243 win
7mm remmag er der ladt lidt flere med forskellige ladninger
spændt på om vi når op på de 3100 inden der vises tegn på overtryk
tusinde tak for alle jeres hurtige svar

knæk og bræk til jer alle

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#11
Hej...

Har skudt med både SP og Interbond i 7mm. Jeg kan ikke anbefale dem - de ødelægger begge for meget efter min smag.

Jeg havde også en intention om at finde en billig kugle til jagt i 7mm'eren. Det er ikke lykkedes for mig, så jeg vrider nu læderet og bruger Barnes TSX, som jeg er super glad for. Den ene[:I] jeg har skudt indtil videre med den tog en knogle på vejen, men der var gennemskud og ingen voldsom ravage i sammenligning med dem du nævner. Skal dog sige, at 1. stk jo nok ikke er et fair statistisk grundlag.

Jeg bruger billige Rem. core lockt. til træning og Tsx til jagt. På 100 - 150 m. har jeg fået lavet ladningerne sådan, at de sidder stort set ens. Jeg kan i øvrigt samle ganske fint til træning med Rem'erne. Sp'erne kan jeg købe Bulx, så de hjælper lidt på at holde den samlede økonomi nede.

Ellers er der i øvrigt gode input i denne tråd, hvor jeg spurgte på kugle til 7mm. rem. mag.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...le,til,7mm.

Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#12
hej jepsen
tak for dit input
jeg har selv begge kalibre og i 243 win skyder jeg med nosler partition 100 grains og i 7mmremmag skyder jeg med nosler accubond 160 grains
partition skyder rigtigt godt i 243 og uden store kød ødelæggelser
accubond er indtil vidre god i 7mm remmag men har kun skudt 2 rådyr med den men begge blev på stedet og udgangs hul på størrelse med en 2 kr
forslog ham de 2 kugler men han syntes de var for dyre
så tsx eller ttsx er vist udelukket men er selv ved at ville forsøge mig med ttsx i 7mm næste gang der er gang i lade udstyret [Big Grin]
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#13
JEg har også tvivlsomme erfaringer med interbond - endda med middel ladning og 10,7 g. i 308 win for at reducere hastighed. De ødelægger også meget kød og lver store blodudtrækninger i råvildt. Men de var meget præcise i min riffel.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Mig og en kammerat tester i øvrigt i øjeblikket Sierra Gameking i 270'eren. Jeg har ikke selv skudt dyr med den, men min kammerat har skudt et par rådyr. Han siger, at det ser tåleligt ud, og han er absolut ikke afskrækket.

Gameking fås så vidt jeg husker i .284 i en 160gr. også, måske var det værd at prøve ? - Jeg ved ikke om der er andre der har mere dækkende erfaringer med den ?

Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#15
hej jepsen
hvor store udgangs huller laver game king
det lyder til at den lige er på gænsen af hvad der er tåligt
leger lidt med tanken om swift a frame foruden ttsx til 7mm
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#16
Jeg har ikke selv set dyrene, men som jeg lige umiddelbart husker det talte han om i sidste uge at det lå omkring en 5'er. Skal nok lige tjekke med ham i morgen.

A-frame er generelt en kugle jeg er fan af. Små arter kan dog vist godt finde på at løbe lidt efter de har fået en på skalden af en A-frame med en 7mm'eren.

Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#17
har lige været i skotland,hvor jeg havde min 7 mm med, og skød med 154 grain interbond, og jeg må sige, at jeg ikke er imponeret af den, da der var store udganshuller, så det er ikke en kugle som jeg vil bruge igen.
Det skal dog siges at stalkeren selv brugte en 7 mm med 139 grain's sst, og han sagde at der ikke var større kødskader.

Mvh.
Carsten
Svar
#18
hej carsten
sjovt havde forventet at sst ville lave ødelægge mere spec i den lave vægt
men den når måske at fragmentere mere inden den går ud
eller hva ?
har netop fra valgt sst pga jeg forventede stor fragmentering pga kuglens konstruktion med plast spids
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#19
Hopper lige med her.....

Hvordan er knald og fald effekten med interlock.??Har kun skudt papskiver med dem... Jeg skal til Polen i aug. og skyde buk/Svin. jeg har ladet nogle interlock 165gr i kal. 30-06 til 890 m/s og som skyder meget præcist i min riffel.

Ja... Kødet skal jeg jo ikke bruge,men der behøves jo heller ikke være 10cm udgangshul.

Mvh.

Bka
Svar
#20
Tja - det får du nok.... 10 cm altså.. HVis den overhovedet når igennem svinet. Bukkene er ikke noget problem. De lægger sig. MEn har ingen erfaringer med at skyde svin med dem.

[Image: udgangshul1.jpg]

Her resultatet af en 150 grains SP skudt ud af en 50 cm pibe i 308 win. Skudt på ca. 90-100 meters afstand.

Så kan du selv tænke dig til, hvordan det ser ud med blodsamlinger inde under de tynde muskler på slaget og ind i dyrets "armhule"...

JEg er gået bort fra den kugle. Den dræber effektivt - men ødelægger for meget.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)