Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regulær pürchriffel-er fundet
#1
Har nu gennem det meste af bukkejagten brugt en riffel i model jernbanesvelle og er efterhånden ved at være lidt træt af at slæbe rundt på så tung en riffel.

I dag da jeg var afsted gik jeg lidt og lurede på en regulær "bukke-riffel" som en mulighed.

Kan I ikke kaste lidt input ind i overvejelserne ??

*Riflen skal bruges til ren bukkejagt.
*Så kort, kompakt og handy som muligt (skifter meget mellem håndkikkert og riffel)
*Skudafstande primært op til 70 m - et enkelt sted op til 150 m.
*Skud vil i 99% tilfælde foregå fra skydestok eller stige.
*Pibetykkelse er uden betydning.
*Skæfte skal være ikke være i dårlig plast [xx(]
*Kaliber i min. 6 mm

Mvh Takleberry
Svar
#2
Hej Takleberry.

Hvad med denne lille sag [:p]
http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=3263

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#3
hvad med en marlin 336 i 30-30win
de er dejlig kompakte og lette.
og de skyder rigtig godt, selvom de er en leveraction.
Se evt denne:
http://www.marlinfirearms.com/Firearms/centerfire/336C.asp

har selv en og kan ikke være andet en lykkelig, for man bliver ikke træt i armen af den. selvom det er en xlr udgave med 24 tommer løb.
Svar
#4
Hej Takle.

Er det en pursh riffel, eller en bukke jagts riffel?

For hvis du har intentioner om at bruge den hele året har du så overvejet minimum 6,5mm? Man ved aldrig hvornår man får chance til kronvildt... Jeg går personligt aldrig på jagt med en riffel der ikke er lovlig til at skyde et stykke kronvildt med. Det er der for få chancer i livet til at skyde kronvildt til.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Hvad med en Sauer Tell? og i den forholdsvis nye kal. 6x70R[Smile]
Svar
#6
@Takle

Skulle du ikke bare have beholdt din scout ?

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#7
Hej.

Har lige købt en Sauer202 Outback i 6,5. Dejlig let og cal. til alt i Dk.[8D] Super dejligt PLAST skæfte[Big Grin][Big Grin]

Bukkejagten i år har været med en Brno 601 i cal.243. Dejlig brugtpris(2200,-) ikke helt så let som 202'ern, men handy og ok træ.
Hatting har puslet med aftrækket, så det duer' bare.[:p][:X]

Forrige år blev der prøvet en Savage 219 enkeltskuds i cal. 30.30.
Let riffel med rimelig stor W.T.F.[?] værdi[8D][8D] Dog ikke pris vinder på skønhed[:0]
Bukkene lagde sig dog pænt ned[:0]

Så min erfaring vil begrænse sig til at forslå Sako Forester 243 eller ditto Steyer Manlicher.[:o)]
Når "dårlig plast" nu ikke lige er dig[Smile]

Mvh.P
Svar
#8
Du skal da have en enkeltskudsriffel: Thompson/Center Contender G2 i .223. Dne har udskiftelige løb, og vejer ca. 2.5 Kg.

Har selv kig på den, og den er i hvert fald ikke for tung :-)

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
CZ 527 Carbine i cal. 7,62 x 39
Svar
#10
Hej Tackle!

Jeg er med Win94 - en Marlin eller Winchester leveraction i kal. 30.30 med lille kikkert på er fiks at have med rundt i terrænet.

Hvis du er mere til bolt-lift kunne en Remington 600 Mohawk være vejen frem. Begge riffeltyper er til at få fingre i for små penge...

Mvh

Otterup
Svar
#11
Hej.
Jeg bruger selv en Steyr Mannlicher,den gamle model i kaliber 6,5x57,den er dejlig let og har en god balance.
MVH
LØVIG

Rigtige mænd spiser ikke honning
de sutter bier
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@Takle

Skulle du ikke bare have beholdt din scout ?



Nej [Big Grin] Scout'en havde sine forcer, men også sine minusser - har aldrig fortrudt jeg skilte mig af med den [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

For hvis du har intentioner om at bruge den hele året har du så overvejet minimum 6,5mm? Man ved aldrig hvornår man får chance til kronvildt...



Det er ikke meget kronvildt vi har her på fyn [Wink] Jeg har ikke lagt mig fast på noget kaliber - andet end at det skal være så man ikke får omrokkeret tankerækken og tænderne når man klemmer på kontakten. Grunden til mit minimum på 6 mm er at den bl.a. er lovlig i England.
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

Jeg er med Win94 - en Marlin eller Winchester leveraction i kal. 30.30 med lille kikkert på er fiks at have med rundt i terrænet.

Hvis du er mere til bolt-lift kunne en Remington 600 Mohawk være vejen frem



Min første jagtriffel var faktisk en tudsegammel Winchester 94'er med sidemonteret kikkert [xx(] Den ville jeg - bl.a. pga. et møgelendigt aftræk - være meget tilbageholdende med at bruge på over 100 m. Marlin'en kender jeg ikke meget praktisk til - er de fornuftige på præcisionsområdet ??
Mohawken ?? Fungerer det fremadvendte ladegreb fornuftigt ?
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth
[brDu skal da have en enkeltskudsriffel: Thompson/Center Contender G2 i .223. Dne har udskiftelige løb, og vejer ca. 2.5 Kg.

Har selv kig på den, og den er i hvert fald ikke for tung :-)

Ja altså den skal bare over de 6mm [8D] Er der nogen som tager dem hjem til DK ??

Tusind tak for de andre forslag - de bliver taget med i overvejelserne [8D]

Mvh Takleberry
Svar
#13
@Takle
Ja sådan er det med alle rifler, man kan altid finde en ting der kunne have været bedre. Med hensyn til kaliber så bør du nok overveje om du ikke skal gå op i 6,5x55. Dådyrene spreder sig hastigt på fyn og hvem ved om du endag bliver inviteret på jagt et sted, hvor du ville være udelukket med 6mm.

Hvad med en lille fuldskæftet steyer eller sauer ?

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#14
Se det var jo et dejligt udfordrende problem - hvad siger penge pungen?

Hvis det skal være Liebhaveri så er en enkeltskudsriffel i 6x70R jo det ultimative.

Men da du sikkert er dødelig som jeg ville jeg begynde at lede af en steyr mannlicher i 6,5x57 eller 6,5x54. Kort, Handy, Effektiv.

Skal du bygge fra bunden - kort sakolås kort og tynd pibe og 260 rem alt 6,5x47.

Kikkert - her har du vel dokumentationen på at 1,5-6x42 er kikkerten til dansk jagt!

D93
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

*Riflen skal bruges til ren bukkejagt.
*Så kort, kompakt og handy som muligt (skifter meget mellem håndkikkert og riffel)
*Skudafstande primært op til 70 m - et enkelt sted op til 150 m.
*Skud vil i 99% tilfælde foregå fra skydestok eller stige.
*Pibetykkelse er uden betydning.
*Skæfte skal være ikke være i dårlig plast [xx(]
*Kaliber i min. 6 mm

Mvh Takleberry



Jeg kunne forestille mig at en Remington Model 7 ville opfylde dine kriterier...

Og et varieret udvalg af kalibre så du selv kan sidde og fundere hvad der passer dig...

Ellers er der denne til salg på auktion...

http://www.lauritz.com/Item/ItemImage/It...ageCount=9

Jeg har haft een i 375 H&H som blev lavet til 3/4 skæftet og var behagelig både i skoven og de lidt længere vandreture...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#16
Citat:quote:

Marlin'en kender jeg ikke meget praktisk til - er de fornuftige på præcisionsområdet ??



De kan forventes at skyde omkring 1-2tommer på 100m. XLR udgaven skyder omkring 1tomme på 100m.
Aftrækket er tungt på marlin, men der kan skaffes et nyt aftræk som bringer aftrækket ned på ca 1,5kg. Det kan skaffes til om 500-1000kr og kan indstalleres meget let.
Svar
#17
Hej Tackleberry

Kommer lige med et par bud, som ligger i hver sin ende.

1. Skal det være en klassiker, hvad så med en gammel Mannlicher? Fuldskæftet i kaliber 6,5x54[:p] Smukt og klassiskt våben.

2. Funktionel og let: En [:p]emington Titanium, måske i kaliber 270 win. Så er du dækket til det meste. Havde en, men brød mig ikke om bundstykkets tildens til at jamme (ikke voldsomt, men lidt) Ikke riflen til skydebanen, men skøn at bærer rundt på og min skød rigtig godt. 3/4 moa uden problemer. Rekylen var ikke værre end i andre 270'er.

K&B

Michael
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Har nu gennem det meste af bukkejagten brugt en riffel i model jernbanesvelle og er efterhånden ved at være lidt træt af at slæbe rundt på så tung en riffel.

I dag da jeg var afsted gik jeg lidt og lurede på en regulær "bukke-riffel" som en mulighed.

Kan I ikke kaste lidt input ind i overvejelserne ??

*Riflen skal bruges til ren bukkejagt.
*Så kort, kompakt og handy som muligt (skifter meget mellem håndkikkert og riffel)
*Skudafstande primært op til 70 m - et enkelt sted op til 150 m.
*Skud vil i 99% tilfælde foregå fra skydestok eller stige.
*Pibetykkelse er uden betydning.
*Skæfte skal være ikke være i dårlig plast [xx(]
*Kaliber i min. 6 mm

Mvh Takleberry


Lad mig foreslå dig – en Winchester 70 i kaliber 6,5x55 – (jeg ved hvor der ”står” en).[Wink]

Let og handy riffel, og ladet med en 120 gr. Bal. Tip., har du en optimal kombination til råvildt!

mvh. Swift
Svar
#19
@Lani: Du har ret i at alt er et kompromis, men når keyfeatures ikke virker fuldstændig efter hensigten så står jeg af [Wink] Mht kaliber, så er jeg ikke lagt fast på andet end at det skal være 6mm eller over...(selvom jeg ikke lige vælter i dåhjortejagtinvitationer [B)])

@D93: Liebhaveri behøver det ikke være [:I] 6,5x54 springer jeg fra på. Selv med håndladning begynder det at blive en anelse tricky [:o)]

@Strangelove: Kan ikke åbne dit link [:I] - hvilken een er det ?? Remington 7 var en mulighed, men kan ikke helt hitte ud af hvor de ligger rent præcisionsmæssigt (nogen siger ok-andre siger helt i skoven)

@Win94: Selv en aftræksvægt på 1,5 kg. er for tungt. Helst 800-1000 gram.

@Swift: Det skulle vel aldrig være en "Ranger" model [Wink]?? - dem var der en del på markedet af på et tidspunkt ??

En del af jer snakker fuldskæftet. Den eneste erfaring jeg har med fuldskæftet var en Carl Gustav 96'er som smed kuglerne rundt til højre og venstre alt efter hvad humør den lige var i den dag, derfor har jeg altid set dem som noget fan... havde skabt på en dårlig dag - anyway kan jeg jo egentlig godt se de faktisk kan opfylde en stor del af kravene. Så hvor god er en fuldskæftet egentlig ?? Hvor sensitive er de med fugt (vil simpelthen ikke kunne klare en riffel med træfpunktsændringer på den konto - eller nogen anden for den sags skyld [8D]) og hvor ligger de henne rent præcisionsmæssigt ?? De er vel egentligt et paradoks mellem ønsket om god præcision presset i et træskæfte og fikseret ved mundingen [?]

Mvh Takleberry
Svar
#20
Ja, jeg kunne heller ikke få linket til at virke, men har lagt et andet link ind som er fyldestgørende...

Præcisionen på en model 7 kræver nok at man foruden at fjerne det såkaldte "pressure point" afprøver med forskellige fabrikater ammo... som genlader kræver det sikkert også lidt eksperimenteren...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)