Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er det en byld ??
#1
På min 13 uger gamle hvalp fandt jeg idag en skovflåt på ca. 3 mm længde siddende på højre skulderblad. Vi havde lige et par andre gøremål og et par timer senere ville jeg fjerne flåten, men den var væk.
Under bidstedet var der nu en "bule" ca. på størrelse med en hasselnød. Den føles fast, meget afgrænset og han giver udtryk for ubehag når man rører ved den. Der er ingen misfarvning af huden.
Han har tidligere haft flåter, som både er blevet fjernet af mig og som er faldet af, af sig selv, og der har aldrig været nogen lignende reaktion omkring bidstedet.

Kan det være en byld eller hvad ??

Mvh Takleberry
Svar
#2
Det er nok i sådan et tilfælde du skal gå til dyrlægen for en sikkerheds skyld. Nå der er reaktion på bidstedet kan hunden være inficeret med borreliose eller andet djævelskab, og så er det bedst den kommer i behandling.

Både på hunde og mennesker er det en god ide at fjerne flåter straks man ser dem, jo længere flåten sidder, desto større risiko for overførsel af sygdomme.

P.S. only for the record: Jeg har ingen økonomiske interesser i nogen dyrlægepraksis for tiden !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

P.S. only for the record: Jeg har ingen økonomiske interesser i nogen dyrlægepraksis for tiden !



Bare rolig Lasse - jeg spurgte da fordi jeg vidste der en eller to dyrlæger som kommer herinde [Big Grin][Wink]

Iøvrigt er det en "jagt"/Firmahund så skulle nogen have en økonomisk gevinst ud af det, så lever jeg også med det [Wink]

Normalt fjerner jeg også de små satans skadedyr så snart jeg opdager dem, men lige der var der lidt for mange andre ting på tapetet [:I]

Jeg slæwer ham til dyrlægen.. Takker

mvh Takleberry
Svar
#4
Update efter et dyrlægebesøg: I selve bidstedet sad der en del af skovflåtens hoved/munddele stadig begravet under sårskorpen. Med det fjernet kom der en del puds/betændelse ud. Han er efterfølgende på pencillinkur og "bulen" er nu på hastig retræte. Blot til andre som måtte opleve noget lignende.

Mvh Takleberry
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)