Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hos Rolin på jagt efter vildsvin
#1
Her følger en lille fortælling og to glade gutters tur til Sverige:

Det er Fredag kl. er 0800 jeg er lige kommet hjem fra bukke jagt, det er Bo også, han vil lige sove en times tid før han skal hente mig. Vi skal til Sverige på grise jagt hos Rolin en aftale vi lavede engang i Februar.
Jeg må se at få pakket færdig og få lavet kaffe inden Bo ankommer. Hold da kæ.. hvor jeg glæder mig til denne tur, efter at have set billeder fra nogle af foderpladserne i området vi skal besøge, kan jeg næsten ikke vente med at komme af sted, jeg håber på at komme til at skyde mit første vildsvin. Bo ankommer i sin nye bil præcis kl. 1000, vi får læsset mit grej og af sted det går.
Vel ankommet hos Flemming, og goddag hånd trykkene er overstået, bilen aflæsset og våbnene låst i våben skabet, får vi læsset bilerne op for at køre fodrings tur, nu skal vi ud og fylde foder tønder og finde ud af hvor vi vil sidde i nat. Første sted er en eng stykke med skov omkring, som vi kalder ”sort 1” med et lukket skydetårn, med masser af spor af vildsvin, det bliver stedet jeg vælger den første nat, det skal senere vise sig, at blive en meget kold nat, ikke lige hvad man kunne vente sig af årstiden. Videre går det til ”Pondus 1” et overdækket tårn oppe i skoven bag Pondus gård, igen et sted med mange spor af grise. Næste sted ”Pondus 2” et overdækket tårn i kanten af skoven ud til en meget stor eng tilsået med lucerne, uden spor af den helt store aktivitet, men ifølge Pondus et godt sted, fordi grisene gerne vil være på engen, det kan hvis man har lyst give en god pürsch på vildsvin. Vi kører hjem til Flemming for at fodre og tjære på pladsen bag hans lade, et lille lysning omkranset af høje træer fra højre og rundt omkring lysningen mod venstre, hvor det går over i en lav ungskov bevoksning og i kanten af lysningen et lukket tårn, her er der igen tegn på aktivitet, Flemming mener at det det er en stor gris der holder til her, store bidder af tjære træet lå på jorden. Der efter går turen ud til hvad Flemming kalder for ”svine helvede”, efter en køre tur på 22 km, kommer vi til en skov med et lukket tårn, hvor hele skovbunden er pløjet op af svin.
Vi kører hjem til Flemming igen, hvor resten af eftermiddagen går med, at samle et party telt, og spise aftens mad, dejlige ande bryster med drue sovs og nye kartofler, skønt måltid, stor ros til kokken. Til nattens jagt aftaler vi, at Bo er ved ”Pondus 1” og jeg ved ”Sort 1” jeg bliver sat af ved gården og er på plads i tårnet kl. 2200 hvor jeg udover at se en flot buk, en masse harer ikke oplever meget andet end at blive rigtigt kold, ved 0100 tiden får jeg en sms fra Bo at han har skudt en gris, som er løbet fra skud stedet. Kl. 0400 får jeg igen en sms om jeg vil hentes, og ja det vil jeg meget gerne. Hjemme igen bliver kroppen varmet med et par små skarpe og en kop kaffe, mens vi betragter Bos vildsvin, som Flemmings hund fandt ca. 20 meter fra skudstedet. En ung so på 90 kg. Vi hjælpes ad med at få grisen op at hænge, og så er det i seng og få nogle timer på øjet.

[Image: RolinJUNI201030.jpg]

Lørdagen bruges på at tage frakken af, og få parteret Bos vildsvin, hygge snakke se jagt film, spise frokost og finde ud af hvor vi vil sidde i nat. Pondus og Flemming mener at ikke at der kommer grise ved ”Pondus 1” og at en af os skal prøve engen ved ”Pondus 2” og det vil Bo gerne, jeg selv vælger at prøve lykken, i tårnet bag Flemmings lade, efter aftens maden, som denne aften består af rugbrøds madder, kokken fra i går er taget til fødselsdag. Jeg beslutter mig for, at være på plads tidligt, så bevæbnet med lidt jagtblade og andet nødvendigt grej, sidder jeg i tårnet kl. 2100, og Bo ville være på plads kl. 2200, så må vi se hvad aftenen / natten ville bringe.
Denne aften er i modsætning til aftnen før dejlig lys og lun, og den første times tid går hurtigt med at lytte og læse blade, kl. 2245 knaser det pludseligt fra grusvejen bag tårnet, og der lyder lidt puslen, men så heller ikke mere. Kl. 2300 lyden af grene der knækker inde i ungskoven til venstre, men der kommer ikke noget frem. Kl. 2310 lyden af grene der knækker igen fra ungskoven og ud på arenaen ca. 50 meter ude, kommer en stor gris, det ligner en stor keiler, den står et øjeblik og forsvinder så om bag de høje træer ved tjære træet, nej hvor spændende, kort tid efter kommer den tilbage i retning mod ungskoven, stadig ude på ca. 50 m men den stopper ikke, men forsvinder hurtigt ind i skoven. Så sidder man der og tænker var det chancen? Eller hvad. Der er nu stille og jeg må indrømme at jeg nok sidder og døser lidt, da der pludselig knækker en gren lige ved siden af tårnet, efterfulgt af en dyb grynten, hold da k… hvor blev jeg forskrækket, ind på arenaen træder den store gris, puls 800 og hjertet hamrer i brystet, der står han, med bag delen i mod mig og grynter, bare 12 meter væk, med let bævende hænder får jeg fat i riflen tændt for det belyste sigte, han vender siden til, jeg hæver riflen for at sigte på ham, selv med 2,5 gange forstørrelse bliver der helt sort i kikkerten, jeg søger lidt rundt på denne sorte masse der står der foran mig, tager beslutningen der skal det være, og trykker af, natten flænges af et solidt brag fra min, Marlin 1895 grise kanon. Og helvede tager ved grisen, den spurter mod tjæretræet og rundt om det kommer til syne ude på 50 m i en rasende fart, forsvinder ind i ungskoven, hvor der nærmest lyder som om alle træer knækker, og så bliver der stille.

[Image: RolinJUNI20101.jpg]

Jeg finder min mobil tlf. for at sende en sms til Bo om at jeg har skudt til en gris, men jeg kan se der er kommet en besked, fra selv samme Bo om at ”nu kan jeg nu kan jeg godt se at tage mig sammen og får skudt en gris”, fordi nu var han på vej hjem, for at hente et tov til at trække den gris ud, som han lige havde skudt. Med let rystende fingre, får jeg skrevet at jeg lige har skudt, og om han vil have hjælp til at hente sin gris. Det vil han gerne, jeg lister ned fra tårnet og op til huset, hvor jeg bliver mødt Bo og Flemming som lige er kommet hjem fra fest, og står der i sit fineste puds. Jeg fortæller hvad der er sket, og Flemming siger at han lige går ind og skifter tøj, og så tager vi hunden og går ud og finder din gris. Hunden bliver sat på sporet og efter at have fulgt hunden og sweiss rundt i ungskoven finder vi grisen. Den havde taget sin sidste spurt på ca. 80 meter og var forendt. Bo hjælper mig med at slæbe grisen ud, mens Flemming henter traktoren, vi får med møje og besvær slæbt grisen ud til engen, hvor Flemming er kommet med traktoren. Da vi er kommet op til laden står vi lidt og betragter, mit første vildsvin. En stor keiler på 130 kg med store tænder, højre hjørnetand i underkæben er knækket og venstre hjørnetand rager 6-7 cm ud. Hvor er jeg bare glad.
Kl. er 0100 vi har ikke tid til at stå her, Flemming har ringet til Pondus som er på vej ud mod ”Pondus 2” med sin atv, af sted går det, ud og hente Bo gris nr. 2, da vi kommer frem til ”Pondus 2” holder Pondus klar med atv´ en til at hente grisen, vi skal små 100 m ned langs skoven, der lidt fra tjære træet ligger Bos gris en keiler på 100 kg med tænder der rager 3-4 cm ud af underkæben. Vi får løftet grisen op på atv´en og Pondus kører den op til bilen, der bliver læsset over, og vi kører hjem ad igen, vel hjemme bliver der brækket grise, og vi får ved fælles hjælp hængt Bos keiler op, min keiler får lader vi blive hvor den ligger.

[Image: RolinJUNI201038.jpg]

Da vi sidder i Flemmings stue med et par øller, er kl. blevet 0400 og det varer ikke længe inden alle sover, det vil sige næsten alle, jeg kan ikke sove er stadig helt høj oven på oplevelsen.
Søndagen går med at forlægge grise, få pakket og takket for en god weekend, og så går det hjem af.
En stor tak til Flemming..

[Image: RolinJUNI201018.jpg]

[Image: RolinJUNI201014.jpg]

[Image: ajbutton.gif]

VH
Lars
Nu også med 45/70


Svar
#2
Tillykke med det!!!
Svar
#3
Super

Et stort tillyke

Bo
Svar
#4
Nice nice..
Congratz til jer begge! [Smile]

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
Tillykke med grisene

Jeg vil ååss på svinejagt.....Undecided

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#6
Der er sq da en debut der vil noget Tillykke!.

Hvad spytter sådan en Marlin ud?
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Fy for dælen, det ser godt ud [8D][8D][:0][:0]

Nu er jeg absolut nybegynder på svinefronten, sååå, hvordan gør man mht at få kødet med hjem. Der er jo noget med trikintest og sån? Tager man kødet med hjem og venter på testsvaret eller hur?

Nice med lidt Svine"lever"-action[:I]

################
Howa 1500 30.06
Svar
#8
Tak alle samme
ja det er noget af en begynder gris[Big Grin]
Er bare så glad for "ham"

han er skudt med en .400 gr HN kugle
ingen gennemskud, kuglen sad i skindet.

[Image: RolinJUNI201047.jpg]

[Image: ajbutton.gif]

VH
Lars
Nu også med 45/70


Svar
#9
Alle svin der bliver skudt hos mig bliver testet for trikiner på et godkendt lab.
Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
Hvor lang tid tager testen? Kan man tage kødet til DK før testsvar?

################
Howa 1500 30.06
Svar
#11
Det tager ca. 2 arb. dage for testen, de fleste tager kødet med hjem med det samme, jeg har endnu ikke haft nogen positive test for trikiner.
Vi smider ikke noget slagteaffald i skoven før alle trikinprøver er testet, der er ingen grund til at sprede trikiner til de andre svin og ræve.
Når der skydes ræve hos mig bliver disse pakket i poser og smidt i affaldstønden.
Dette var noget alla skulle gøre så vi kan stoppe spredningen af trikiner.
Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#12
Flot gris, og sikke en fed skyder...[:p]
Stort tillykke

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Tillykke, og tak for den fine beretning - og billederne.

Er næsten ikke misundelig [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Rolin,
Tak for info.

Mvh peter

################
Howa 1500 30.06
Svar
#15
Fin historie, tillykke med keileren [8D]

Mvh
Karsten
Svar
#16
WHAUW [:p] Tillykke [Big Grin]

Mvh Farmor [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#17
Mange tak alle sammen
Her er lige et billede mere[Big Grin]

[Image: Rolin2010001.jpg]

[Image: ajbutton.gif]

VH
Lars
Nu også med 45/70


Svar
#18
Hej Lars.
Hvor lange var tænderne så.
Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#19
Hej Flemming

De er 18,5 cm lange[Big Grin]

[Image: ajbutton.gif]

VH
Lars
Nu også med 45/70


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)