Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkekald
#1
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i bruger til at blade bukke med, og hvornår på året i gør det.

I aftes da jeg sad i stigen på bukkejagten, og havde siddet i et par timer uden at se noget overhovedet, fik jeg pludselig den skøre ide, at prøve at kalde/blade en buk. Jeg har aldrig læst om det før, ej heller har jeg prøvet det før.

Jeg tog et lille pileblad som var rimeligt stift (ikke et nyt blad), og satte det mellem tommelfingrene og blæste, så der kom en lidt hæs pibelyd. Jeg prøvede så at lave nogle lyde, som jeg forestillede mig det skulle lyde (rent gætværk). Under 1 minut efter jeg lavede lyde, så stod der en stor flot rå højst 40 meter fra mig, og stirrede stift over mod mig. Hun vimsede derefter stille og roligt rundt, og forsvandt til sidst ind i nogle granner.

Så var det jeg tænkte, at det der med bukkekald nok ikke er så tosset endda, dog skulle dem man lokker til hellere have lidt mellem ørene og benene end hende i går havde [Big Grin]

Jeg smider lige et klip jeg fandt på youtube i aftes da jeg kom hjem. Desværre skriver gutten ikke hvad der bliver brugt til at blade med, bortset fra at det er hjemmelavet. Men hold da op hvor er det effektivt.

http://www.youtube.com/watch?v=5RF7Z18Bco8&NR=1

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Jeg har brugt Buttolo i en del år og med et vist held i august i Sverige.

I Danmark er det meget få gange, jeg har oplevet bukke reagere for alvor på det - men derimod meget ofte fremkaldt interesserede og tit ret ophidsede råer.

De få gange, jeg har haft "bid" i Danmark har været de aller sidste dage af bukkejagten. JEg tvivler stærkt på, at du får meget ud af at bruge det nu - bortset fra småsure råer - jf. at der formodentlig er uger til at brunsten begynder at melde sig.

Men medio august i sverige er det ganske effektivt.

/bundgaard
Svar
#3
Jamen så vil jeg være tavs som graven fredag aften og søndag morgen.

Måske man skulle lære at sige som en majs[Smile]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#4
Søren ervig lavede engang en udsenlse,nok på Dr1 om lokke jagt på råvildt
med buttolo,han brugte det vist hele året mest til foto..
Men jeg kan ikke finde det nogle steder[V]

Mvh.Moesgaard
Svar
#5
jeg har været til et foredrag med Søren ervig for en del år siden og der fortalte han om han bukke kald og hans sciloet buk som han brugt og det var helt fantastiske billeder han hade skudt med sit kamera!
http://www.soren-ervig.com/fotos/sorenog...GH_RES.jpg
Svar
#6
Her er der nogen øvelser [Big Grin]
Det er ikke så svært da jeg købte min buttolo var der en manual med, og jeg har da bare forsøgt mig frem, og synes det virker, også selv om der kommer en fejl tone ind imellem [:I]

http://www.buttolo.com/

Klik på produkt og
derefter på animation

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#7
Takkelak

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#8
"Inspireret" at tråden tog jeg alligevel min buttolo med ud i går aftes.

Peb lidt ca. 21:30 og efter få sek. kom den gamle satan af en rå, som terroriserer området, piskende ud af en mandshøj brakmark. Hun var tydeligt ophidset, og det kom til at gå ud over det smaldyr, der gik 3-400 m væk. Hun blev eftertrykkeligt sat på porten hvorefter begge dyr forsvandt.

Det bekrtæfter egentlig det, jeg synes at have oplevet tidligere - nemlig at brug af kald før brunsten primært giver uro og meget begrænset reaktion fra bukkene. Men det er naturligvis kun min erfaring.

Iøvrigt er den gammelrå ved at være lidt af en pestilens. 3. sæson hvor hun holder reviret rent. Sidste uge forsøgte en ung buk at nærme sig den frodige eng, som hun ejer - det skulle han ikke have gjort. Tror efteråret i år bliver hendes sidste.

/bundgaard
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

"Inspireret" at tråden tog jeg alligevel min buttolo med ud i går aftes.

Peb lidt ca. 21:30 og efter få sek. kom den gamle satan af en rå, som terroriserer området, piskende ud af en mandshøj brakmark. Hun var tydeligt ophidset, og det kom til at gå ud over det smaldyr, der gik 3-400 m væk. Hun blev eftertrykkeligt sat på porten hvorefter begge dyr forsvandt.

Det bekrtæfter egentlig det, jeg synes at have oplevet tidligere - nemlig at brug af kald før brunsten primært giver uro og meget begrænset reaktion fra bukkene. Men det er naturligvis kun min erfaring.

Iøvrigt er den gammelrå ved at være lidt af en pestilens. 3. sæson hvor hun holder reviret rent. Sidste uge forsøgte en ung buk at nærme sig den frodige eng, som hun ejer - det skulle han ikke have gjort. Tror efteråret i år bliver hendes sidste.

/bundgaard


Er det så ikke ved at være tid til et generationsskifte på den eng [?][Big Grin]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#10
Jow - jeg tvivler på, at hun dør af alderdom til efteråret, så det kræver nok min indgriben.

Faktisk var hun dømt sidste år - men hun gik længe med sine to ret små lam og...tjaa... pludselig var det for sent. I år er der ingen blødsødenhed[Wink]

/b
Svar
#11
Jamen så glemmer jeg alt om at blade nogle bukke før til efteråret. Sjovt de kan reagere så voldsomt.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#12
Min jagtmakker var ude at teste sit nye Nordic Roe kald i loerdags. Han fik en buk ind på 5 mester og en raev ind på 3. Det er da meget godt gaaet - begge dele har jeg set billeder af.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Den er gemt.. Sådan et må jeg eje!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#14
Nogen der ved, hvor man kan finde lydfiler med råvildtets forskellige lyde med angivelse af hvad lydene betyder?
(Så man ikke laver angstskrig, når man tror man laver "parringssyg rå") ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Det samme tænkte jeg, men mon ikke der følger instrukser med?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
De samme steder de saelger Nordic Roe saelger de normalt ogsaa en video om hvordan man jager med det.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Jeg brugte Nordic Roe sidste år og fik en dejlig ulige 6ér med hjem.. Yderligere så jeg 2 gode på lokk jeg ikke kunne komme til hverken med kamera eller kugle. De kom begge i fuld spring ind på ca. 10 meters hold, et skud hagl havde været bedre [Wink]

Disse to er et udsnit af de mindre størrelser jeg havde fremme på lokk .. En morgen/formiddag havde jeg 4 forskellige bukke fremme. Mht. de unge bukke bliver det, når brunsten starter, næsten for nemt. Men så tager kameraet over i stedet..

[Image: IMG_1728.jpg]

[Image: IMG_1748.jpg]

Jeg købte instruktions filmen med i et pakketilbud - den gengiver lydene fint.
Svar
#18
jeg vil os ud og prøv med min buttolo i morgen tidlige for og se om der skul være en buk mere hjemme til mig.Den varme må da hjælpe meget på at de snart vil gå i brunst ?
Svar
#19
Bruger I også kaldet i efterår/vinter sæsonen.

Fortes Fortuna Juvat
Fortes Fortuna Juvat
Svar
#20
Jeg bruger denne her:

Original Weißkirchen Universalblatter. Aus Edelholz (Sydafrikansk åndenød) incl. DVD.

http://www.weisskirchen-lockjagd.de/

Den er bare no. 1 når det gælder gamle bukke

Fordelen er at man har hænderne fri og kan have riffelen i anslag! Men er bukken tæt på skal man lægge hånden over piben for at dæmpe lyden, som med Buttoloen. jeg bruger Buttolo'en med blokering af 2 side huller og kan jeg se bukken ryger den ned i lommen for at dæmpe lyden. Der er utroligt så godt råvildt kan pejle hvorfra en lydkilde kommer fra.

Jeg bruger også piben på drivjagt til at stoppe råvildet. De stopper ikke altid når man pifter gadedreng, snarere tværtimod, men et enkelt piv fra piben, så er den hjemme[Big Grin]

Mvh Thorlak

Undskyld mit indlæg er fra en anden tråd med samme indhold.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)