Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilket krudt i 7 grams Lapua Scennar i 6,5x55
#1
Hej

1. Er der nogle af de ærede medlemmer der kan oplyse hvilket krudt og hvor meget (fabriksladet) der der bliver brugt i Lapua Scennar 7 gram i cal. 6,5x55 ??

2. Er der nogle der kan give en logisk forklaring på hvorfor der ifølge Lapua´s lademanual er opgivet en col. på henholdsvis 78mm og for silver jacket 80mm (foriøvrigt også på mange hjemmesider)Sætter man silver jacket på 80 mm så er det ikke ret meget mere end 2 mm projektilet er sat i hylster halsen, det syntes jeg er meget lidt. Det kan oplyses at på fabriks-patroner fra Lapua er col. 78 mm for både coatede og ikke coatede, så fabrikken følger ikke selv deres egne ladetabel og dette undrer mig. Er der nogen som kan give en god forklaring?? [Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#2
Nu har jeg ikke selv brugt scenar men.

Hvordan er længden på dit hylster?

Din col må gerne være større bare ikke mindre.

Col kan have indvirken på trykopbygning i kammeret. alt efter om kuglen er coatet eller ej.

At lapua har samme col er nok fordi de kun har en maskine der sætter kugle i og den er kalibreret til 78.
Svar
#3
Nemo - jeg tror man skal være varsom med at tro, at fabrikkerne giver et indblik i deres egne ladninger i manualer og deslige. Jeg kan dog mindes at have set et katalog fra Sako, hvor ladningen fremgik.

Jeg gætter på at nå eks. Lapua laver en serie ammunition, så er mængden så stor, at de justere alt fra bunden af. Derfor vil man undertiden også kunne opleve ret stor variation fra Lot til Lot.

COL oplysningen som kun giver 2 mm greb om kuglen - det undre også mig!

D93
Svar
#4
Ang. spørgsmål 1. Vedr. krudttype og mængde, jeg kan jo bare købe en æske af hver, men det er jeg for nærig til, og dovenskab er en forfærdelig virus derfor spurgte jeg her.

Ang. spørgsmål 2. Col. længden på de 78 contra 80 mm, det er jo ikke sikkert der er en logisk forklaring. Det er noget hjemmeladet jeg skal lave for en kammerat og han vil gerne have dem ladet ens med de fabriksladede på 78 mm, så det er nok det som jeg ligger mig fast på. Så var det at jeg undredes over det med de 80 mm for coatede projektiler

Tak for input indtil videre, men kom endelig med mere, der må være nogen der har en viden som de vil dele ud af [Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#5
Bedste bud, vil være at bruge Vihavuri´s ladedata - da de formentligt leverer krudtet til Lapua.

Du kan ikke skille en patron ad, for at måle ladningen. Producenten modtager en stor mængde ad gangen, måler brandhastigheden, og afprøver ladningen, for den enkelte lot. Derfor kan den ikke direkte overføres til genladningskrudt.

Sættedybden må gerne være lig med kuglediameteren. 2 mm. går ikke til alm. ammo - når du kamrer den, bliver projektilet skævt, i forhold til hylsteret.

Brug fornuft, check ladninger mm. mere end 1 sted, og vær skeptisk - tro ikke på alt, hvad du læser.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
hej nemo
som tommelfinger regel skal kuglen sættes lige så langt i hylstret som kuglen er i diameter alså for 6,5*55 6,5mm i hylstret
når jeg lægger en ladning ind på quickload med en col på 80mm og ne scenar på 108grains får jeg en sætte dybde på 7,98mm hvilket er nok
quick load laver ikke forskel på hvilken en scenar kugle det er kun i henhold til vægt
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#7
2mm sættedybde er for lidt til at holde kuglen korrekt. Der må være en fejl i angivelserne et sted.

Mvh Club338
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#8
Hej NEMO,

prøv med 41,5 grain N150 og 76mm længde.

Det har virket ret godt de sidste 10 års tid for mig[Wink][Wink]

Giver ca. 860 m/s i tikka´en og det skyder perfekt til jagtfeltskydning.

Glem alt om at "stræbe" bommene i 6,5x55, det er kammergeometrien ikke konstrueret efter, men derimod at rette kuglen op i freeboren og derved tillade en stor tolerance mellem hylster og kammer.
Det er faktisk langt bedre med en kortere patron, der derved heller ikke så let soder hylstrene.

Endvidere vil du have et ret dårligt modtryk i ladningen når du kun holder om projektilet med ca. 2mm.

Alt andet lige så vil du opleve, hvis du måler Lapua´s patroner at de tildels måler mellem 77 og 78mm. MEN de har et helt ufatteligt "grip" om projektilet og har derfor modtryk nok trods den ringe sættedybde.

Kort sagt så er 6,5x55, med skandinaviske kammermål, på ingen måde egnet til "benchrestflueknepperladninger"[Big Grin][Big Grin], men derimod til et solidt funktionsdygtig patron med tilfredsstillende "fieldprecision".

Håber det gav mening.....[B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Hej alle

Mange tak for inputs [Smile]

@ GT, dem jeg selv har brugt har jeg ikke haft problemmer med, men jeg har dog lagt mærke til at hylsterhalsen bliver lidt sodsværtet.
Så måske skal jeg lave min patronlængde til 76 istedet for 78mm.

Hmm, så må jeg ud og eksperiementerer igen[:I] Jeg må lige ha købt noget N150 og ha prøvet den ladning i min riffel[Smile]

Med en patronlængde på 76mm kan jeg da klart fornemme en bedre styring af projektilet og hvis man så undgår at hylseret bliver sodet og kan holde en god præcision, ja så må det være en ren, win-win[Big Grin]

Grunden til spørgsmålet ang. de fabriksladdede patroner er at de skyder meget godt i min Sauer 202 og det var der en kammerat der så, og DEM ville han gerne ha mig til at lade nogle af. Jeg fortalte ham at de var fabriksladet, men jeg tror ikke at han troede på mig, dette er grunden til at jeg ville kopiere dem[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#10
Hej Nemo

Jeg har brugt Scenar 7 gram i et par år ladet med 48,0 grains VV N160 og col 78mm CCI og 200 fænghætte. Det giver 900 m/s i min Sako og de skyder rigtigt godt, du skal nok starte lidt lavere hvis du vil prøve den opskrift.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)