Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventetiden
#1
Hvor lang tid bruger I i snit på at få en buk?

Jeg har i denne uge siddet i 9 timer, og endnu ikke set en. Jeg har kun set 2 råer. Det skal dog tilføjes, at jeg kun har været ude om aftenen.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Det kommer vel lidt an på om man vil ha en god buk eller baren buk Wink
Svar
#3
Kommer også meget an på terrænet og forarbejdet. Er der mange eller få dyr på grunden? Har man været ude og finde vekslerne inden sæsonstart så man sidder de rigtige steder osv.

Det kan også svinge fra år til år - sidste år var jeg ude omkring 20 gange før det lykkedes 13/7 og i år har jeg været af sted 4 gange før det lykkedes 19/6. Jeg sidder næsten udelukkende om aftenen, da jeg absolut ikke er A-menneske. Det skal siges at de to bukke jeg har skudt har været de eneste der har været på skudhold. Sidste år var det den eneste buk jeg så overhovedet, men i år har jeg set nogle stykker på afstand. Har også været på skudhold af to ræve i år, hvor jeg sidste år ikke så nogen.

Man bliver også lidt bedre til at sidde stille med alderen (jeg gør i hvert fald). Det har stor indflydelse på resultatet, kan jeg mærke bare i forhold til sidste år. I år har jeg stort set set dyr hver gang og har flere gange haft fugle der nærmest lander på mig (har også investeret i et sæt camo tøj, men tror primært det er sidde stille effekten).

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Det med at sidde stille er jeg blevet bedre til i år. I går landede 2 gøge 2 meter fra hvor jeg sad og kukkede som gale den næste halve time. En rørhøg satte sig 5 meter fra mig osv., så tror jeg er blevet lidt bedre til at være stille.

Nu er det ikke min egen jagt, så jeg kender den ikke til bunds, men har selvfølgelig et indtryk af hvor de kommer mest. Der er kun 2 stiger, og jeg foretrækker den der står i kanten af en mose. Det er da osse der de to råer har vist sig.

Men tålmodighed må være svaret!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#5
Prøv at bryde dit tidsmønster. Jeg har haft held med at komme tidligere om aftenen. Traf bukken kl.16 frit og i fuld sol.
Walnut
Svar
#6
Eller evt. midt på dagen - når det er så lyst kan man sagtens se dyr hele dagen og jeg har da også skudt buk da jeg sprang middagsluren over og tog på bukkejagt i stedet [Wink]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

når det er så lyst kan man sagtens se dyr hele dagen



Ja gu fanden kan man da det [:o)]- det jeg mente var at når det er lyst så stor en del af døgnet vil dyrene være aktive på mange flere i løbet af de lyse timer i stedet for primært omkring solopgang - nedgang
Svar
#8
Jamen jamen.. det vil jeg så prøve. Årsagen til at jeg typisk er der sent eller tidligt er, fordi der normalt er en del aktivitet i området i dagtimerne.

Nu tar jeg ud når solen står op i nat en gang, og bliver hængende i 4 timers tid. Så håber jeg at der dukker noget op.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Jamen jamen.. det vil jeg så prøve. Årsagen til at jeg typisk er der sent eller tidligt er, fordi der normalt er en del aktivitet i området i dagtimerne.

Nu tar jeg ud når solen står op i nat en gang, og bliver hængende i 4 timers tid. Så håber jeg at der dukker noget op.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



[Big Grin]
Gir´ de første 4 timer ikke noget, tager du en kop kaffe og yderligere 2 timer. Knæk og bræk.
Walnut
Svar
#10
De første 4 timer giver ondt i røven. De næste 2 timer giver endnu mere ondt i røven :o)

Sandt Hans Jørgen! Selvom jeg er udpræget B menneske, så er jeg ret ivrig efter at få min første buk, så jeg gør alt hvad jeg kan!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#11
9.12 Vilsgaard sidder endnu [8D]

[Big Grin]Walnut
Svar
#12
Er han groet fast nu [Big Grin][Wink]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

selvom jeg er udpræget B menneske, så er jeg ret ivrig efter at få min første buk, så jeg gør alt hvad jeg kan!



Så kan du trøste dig lidt med, at jo flere bukke du skyder, jo "nemmere" bliver det. [Wink]

Swift
Svar
#14
Hvor meget man ser kommer man an på terrænet. Jeg havde fået tildelt en morgen og en aftens pursch i en sjællandsk skov. Der så jeg 2 bukke om morgenen og 1 om aftenen og 6-8 stykker råvildet der udover.

Jeg har haft jagt længe i vestjylland. Her ser jeg 0 til 2 stykker råvildt per gang jeg er ude. Det er sjælent jeg ser bukken.

I starten sad jeg også og kedede min bare røv i laser i en skydestige. Nu tager jeg riflen på ryggen og purscher en tur når jeg aligevel er i nærheden af min jagt. Også plejer jeg at være bedøvende ligeglad med om det morgen middag eftermiddag eller aften. Det har jeg fundet ud af giver den største jagtglade for mig.

Knæk og bræk!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#15
Er der en, der har koordinaterne på Vilsgaard og kan hente ham hjem?

Walnut
Svar
#16
Hej Vilsgård

Det er jo meget forskelligt. Sidste år måtte jeg vente 10 min på den første buk (seksender). Det var ikke bukken jeg ventede på men solopgangen. Der efter var jeg vel på jagt omkring 15 timer før næste buk måtte lade livet. Resten af året var jeg på jagt i yderligere 60-70 timer (En pürch har en gennemsnitlig tid på ca 2,5 time morgen eller aften)

I år har det været mere trægt. Jeg er nok tæt på at runde 90 timer i skoven og har endnu ikke nedlagt en buk. Der har været chancer nok og jeg har set 15 forskellige bukke. De ene af dem har jeg anvist til en yngre jæger i konsortiet som der med efter nogle dages anstand morgen og aften fik hans første buk. Bukkene har simpelthen sat dårligt op i år- Der er mange 2 og 3 års bukke der har sat op som spids eller gaffel i vores område. Måske på grund af den hårde vinter, men de ser gode og sunde ud. Men så bliver der jo bare nogle flere ældre bukke til næste år :-). I den sidste uge høster jeg nok en af de ringeste unge bukke og så vil jeg glæde mig til næste sæson.

Af de cirka 30-35 gange jeg har været afsted i år har jeg 2 gange ikke set rådyr. Ellers har jeg set fra 1-14 dyr, men typisk 3-6 stykker, og for det meste en buk eller 2.

Knæk og bræk.
Svar
#17
Rolig nu Hans Jørgen og Tackle... jeg er jo lige her. Skulle lige vaske bil, have en lur, gå med hund, ordne have osv., og nu er det sofatid med laptoppen i skødet.

Da utroligt så kæk den valnød er, bare fordi han har sommerferie[:o)]

Jamen der er ikke så meget andet at sige, andet end det blev endnu en tur uden buk. Denne gang så jeg ingen rå heller.

Forklaringen skal nok findes i, at der havde været megen aktivitet i nærheden hele dagen i går, faktisk var der også blevet slået stier gennem revieret. Så det blev til en smuk morgen i strø bjerge i nordsjælland, fuglenes sang blev kun afbrudt af et enkelt skud fra en jæger et stykke væk (heldige skid). Der var kun 6 grader da jeg kørte hjemmefra, og møgtåget, men den fik solen brændt af da den stod op.

Da klokken blev 7 pürshede jeg faktisk også lidt rundt, men der var ikke noget at komme efter. Morede mig lidt med at snige mig ind på et par harer, tror højest de var 10 meter væk til sidst. Da klokken nærmede sig 9.00 mente jeg at det var tid til at sponsorere bageren i skævinge på vej hjem.

Taby: Jeg trækker straks min klynk og jammer i mig igen, jeg har kun været ude i 14 timer uden buk, og du i 90 timer...[8D] Det er da noget af en p¨rsh du holder dig. 2 1/2 time.

Det næste stykke tid er det ikke til at komme på jagt derude, så mit første stykke vildt nedlagt med riffel lader endnu vente på sig [Sad]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)