Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cal. 308W til Sort Bjørn
#1
Er der nogle der har afaring med at jagte Sort Bjørn og evt. vilken cal der skal bruges til denne form for jagt?. Vil en 308w nosler patition 11.7 g være nok

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#2
Lyder som om, du har noget rart i vente [Wink]

Jeg har ingen bjørneerfaring - men noget lignende under planlægning. I den forb. har jeg scannet en del for erf. med bl.a. kaliber og kugle. Det er som altid i den slags spørgsmål vidt forskelligt, hvad der anbefales. Men det er indiskutabelt, at der er nedlagt rigtig mange sortbjørne med 308 og i Nordam. gennem tiden endnu flere med 30-30.

Så jeg ville overhovedet ikke være betænkelig ved at anvende 308 til sortbjørn.
Kuglevalg - tja; min holdning er: Vælg den, du selv har bedst erfaring med og som går godt i din riffel. Med mindre den er alt for blød, vil den tage livet af bjørnen når den (naturligvis[Wink]) placeres hvor den skal. Jeg ville vælge npt eller accubond til bamsen.

K&B - og husk kameraet.

/bundgaard

PS. Hvis du gider, vil jeg meget gerne have pm med lidt hints om destination, rejsearrangør mv.
Svar
#3
Hej.
Jeg tror roligt at du kan bruge 308,ikke fordi jeg har erfaring,men har læst om en ung svensker der kun bruger 308,og han har ladet den lidt ned for at undgå gennemskud pga hundene,så jeg tror en 308 med en god ammo slår en sort bjørn ihjel.
Rigtig god tur og knæk og bræk.
MVH
LØVIG
Svar
#4
Nu har jeg aldrig skudt en bjørn - men jeg har læst en del om den slags....

Du skriver ikke hvor du skal jage sortbjørn og heller ikke hvordan du skal jage sortbjørn. De fleste sortbjørne vejer jo ikke over 200 kg, og så kan dit valg altså under ingen omstændigheder være helt hen i skoven!

Har en kammerat som nedlagde en sortbjørn i Alberta - på billedet ligner den nu mest en Newfoundlænder med brun snude. Han havde ingen problemer med sin 30-06 og hans guide mente faktisk at han var rigelig overgunned!

Snakkede med en buejæger som havde været på sortbjørnejagt - hans guide havde fulgt op med en økse!

D93
Svar
#5
Jeg har skudt sortbjørn og Canada-elg med .308 win og Nosler PT 180 grains uden problemer.

knæk og bræk

Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
har to kammerater der skudt sort bjørn i slovakiet begge med 308 vi snakkede så sent som den anden dag om det virkeligt var nok og de lokale havde sagt at det var længe rigeligt og begge bjørne var da gået under 100 m med en 11,7g oryx .

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#7
OK. jeg tager min 308 med. skal afsted den 4. september. der skulle gerne komme nogle gode foto at bjørne jagten i Labrador Canada. De blive lagt ud i dette forum.

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#8
husk at prøve at smage det. Det er en lidt underlig óplevelse men det smager slet ikke så dårligt

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#9
Sikker på 308w er ok til sortbjørn. Brug god kugle ex. oryx eller swift A etc. Vidste dog ikke der var sortbjørne i Slovakiet [Big Grin]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by gafka

Sikker på 308w er ok til sortbjørn. Brug god kugle ex. oryx eller swift A etc. Vidste dog ikke der var sortbjørne i Slovakiet [Big Grin]



det er måske ikke sortbjørne???? nu er jeg da helt i trivl

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

Citat:quote:

Originally posted by gafka

Sikker på 308w er ok til sortbjørn. Brug god kugle ex. oryx eller swift A etc. Vidste dog ikke der var sortbjørne i Slovakiet [Big Grin]



det er måske ikke sortbjørne???? nu er jeg da helt i trivl

Michael

skovarbejder af guds nåde



Det behøver du da ikke være!
Der er INGEN sortbjørne i den del af verden!!!!![8D]

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#12
hmm er det så brun bjørne for de er da ikke så store som en " rigtig brun bjørn er de

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

har to kammerater der skudt sort bjørn i slovakiet begge med 308 vi snakkede så sent som den anden dag om det virkeligt var nok og de lokale havde sagt at det var længe rigeligt og begge bjørne var da gået under 100 m med en 11,7g oryx .

Michael

skovarbejder af guds nåde



Jeg er helt sikker på at der er sorte bjørne i Slovakiet, men der er derimod ikke sortbjørne.
[Smile]
Svar
#14
Citat:quote:

hmm er det så brun bjørne


JA!

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
http://da.wikipedia.org/wiki/Brun_bj%C3%B8rn

Mvh
Karsten
Svar
#16
Jeg var på bjørnejagt sidste år i BC Canada
Der blev der skudt bjørne med cal fra .270 til .338
Så en .308 med 180 gr blødnæset er alt rigeligt
God tur
Svar
#17
De canadiere jeg besøgte for et par år siden anbefalede gerne 243 eller 270 til de bittesmå teddybjørne[Big Grin]
Men var det brunbjørne så gerne 3006 og op.....

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by GT

De canadiere jeg besøgte for et par år siden anbefalede gerne 243 eller 270 til de bittesmå teddybjørne[Big Grin]
Men var det brunbjørne så gerne 3006 og op.....

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



[Image: img_1900.jpg]

Hmmmm.......[:o)][Big Grin]

Walnut
Svar
#19
Her er et foto af bjørnen som jeg skød.
Der var ikke mange Bjørne i det område vi var på. Der blev skudt 3. små bjørne af 6. jæger

[Image: bjrn1.jpg]

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#20
En 308 er LANGT rigeligt til så lille en bjørn.

Derimod brunbjørnen vil en 3006 eller 300win være minimum.

Til de små teddybjørne er der absolut ingen grund til store kalibre med mindre man har et macho problem[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)