Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Pensionister" på Safari
#1
Hej Alle
Jeg lovede i en anden tråd at skrive lidt om vi 4 "gamle"(62-67 år) jægeres Safari til Sydafrika.(77 dyr nedlagt)
Vi var et hold på 4 jægere og 2 ledsagere, og vi havde 8 hele dage ved Kimberley, hvor vi var på 3 dages drivjagt(2 dage efter Springbukke og 1 dag efter Blue Wilderbeest). Drivjagten gik rigtig godt, og vi skød 56 Springbukke og 16 Blue Wilderbeest.
Og så havde vi 2 dage med individuel pürchjagt/trofæjagt, hvor vi skød, 2 Oryx (Helge & Niels)2 red Hartebeest(John & Niels)og 2 Eland (tyr & Ko)(til mig selv sagde manden).[Big Grin]
Og så skød John også en Springbuk med Bue & Pil, + at John sluttede af med at skyde en Kæmpe Red Hartebeest også med Bue & Pil.(alle, John´s patronerne var brugt på drivjagten) så han skød derefter med Bue & Pil.
Og så havde vi så 2 dage ind imellem jagterne, hvor vi var alm. turister, og vi var i byen og se på diamanter, og på mine-museum og en hel masse andre ting, bl. a. også på konservator besøg, der hvor trofæerne skal laves.
Så, alt i alt en kæmpe stor jagtoplevelse med en sådan kombijagt samt lidt afslapning som turist.[Smile]
MVH Jens Peter
PS. Jeg skød personligt 9 Springbukke, 4 Blue Wilderbeest og de 2 Eland.
PPS. Jeg behøver ingen BLASER MAGNUM, 6,5eren ordnede det hele som den plejer.(Tak, GT, riflen fungerer bare)
Jeg har endnu ikke lært mig selv at lægge billeder ind på denne site.
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#2
er du ikke den samme som skrev under navnet Hubertus Volvo/Kadett både her og på netnatur?

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#3
Jagten fandt sted ved Kimberley? Nu ligger pågældende by faktisk i Northern Cape provinsen, hvor 7mm er mindste lovlige kaliber til Eland, så vi må jo håbe, at selve jagten fandt sted i Orange Freestate provinsen der tillader 6,5x55 til Eland, men ligger et stykke øst for Kimberley. For danske jægere kunne da vel ikke drømme om bevidst at overtræde et værtslands love?
Svar
#4
Hej Jens Peter!
Tillykke med resultatet! Det virker til at i har haft en fantastisk tur!
Mvh
Otterup
Svar
#5
Hej Otterup
Mange tak, vi havde en fantastisk tur, med mange rigtig gode jagtoplevelser, det der drivjagt er noget der duer.
Der sker noget næsten hele tiden, og så er jagten billig, og der bliver skudt en helvedes masse dyr.

416 Rigby
De 2 Eland er skudt i Free State, jeg håber at det hjælper på dit humør.PHeren man går med, ved hvad clienten skyder med, og hvordan clienten skyder.
Min gode ven John skød en Red Hartebeest med bue og Pil,(ingen chockvirkning)den løb 150 meter, og fandt så ud af at den var død, og puttede sig. (det er måske OGSÅ ulovligt)
Jeg ved godt at kal. 416 Rigby er til Elefanter og Blåhvaler, men jeg har ikke penge eller lyst til Elefanter, og Blåhvaler er fredede.
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

416 Rigby
De 2 Eland er skudt i Free State, jeg håber at det hjælper på dit humør.PHeren man går med, ved hvad clienten skyder med, og hvordan clienten skyder.
Min gode ven John skød en Red Hartebeest med bue og Pil,(ingen chockvirkning)den løb 150 meter, og fandt så ud af at den var død, og puttede sig. (det er måske OGSÅ ulovligt)
Jeg ved godt at kal. 416 Rigby er til Elefanter og Blåhvaler, men jeg har ikke penge eller lyst til Elefanter, og Blåhvaler er fredede.
MVH Jens Peter



Når man genkalder sig dine tidligere sarkastiske og, kan man vist roligt sige, tvivlsomme kritik af en anden jægers lovlige brug af .338 Blaser Magnum, er det da opløftende, at du denne gang har anvendt 6,5eren indenfor de kun ca. 40% af Sydafrikas landområde, hvor den er lovlig til Elan.

.416 Rigby’s egnethed til en 190tons blåhval er nok lidt tvivlsom, men hvis man lider af rekylskræk er det jo nok det mindste bytte man kan forventes at ramme indenfor 50meter.[Wink]
Svar
#7
Hej.
Hvorfor er det at hver gang at der en der fortæller om en god oplevelse,så ender det ud i en kaliber fnidder fnadder diskussion,hvis man har været i S.A ved man også at mange P.H ser lidt stort på kaliber valg,min P.H mente at 22 250 til eland var fuldt ud tilstrækkelig,men han brugte også kun hovedskud[Big Grin],men jeg ville heller ikke betænke mig et sekund hvis jeg fik chancen til eland og jeg var bevæbnet med 6,5,det er et spørgsmål om kuglens placering[Wink]og med mit kendskab til J P tror jeg fuld ud at han er i stand til at sætte en dræbende kugle.
MVH
LØVIG
Svar
#8
Der er vel ikke noget galt med at diskuterer etik og moral. Jeg kender ikke kalibergraenserne i Afrika og kunne derfor ikke se at der muligvis var noget galt her - og heldigvis var der det ikke. Men hvis folk skriver om brug af lommelygter i forbindelse med afgivelse af skud paa grisejagt i Sverige saa kommenterer jeg da det, for det er ikke lovligt, selvom flere tror det. Pokker skulle da staa i at en ellers lovlydig jaeger blev inspireret og saa kom i klemme i den svenske retsmaskine som tager haardt fat naar der er tale om groft jaktbrott.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Hej.
Nej der er absolut intet galt i at diskutere moral og lov,men så kunne man jo starte et nyt topic.
MVH
LØVIG
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hej.
men så kunne man jo starte et nyt topic.
MVH
LØVIG



Nej, for så mister man den logiske forbindelse til det aktuelle emne og dermed også debattens momentum.
I de tyve år jeg boede i Afrika har jeg gang på gang oplevet bedrevidende danske regeringer, nødhjælpsorganisationer, kirkegrupperinger og andre selvbestaltede meningsdannere pege fingre af diverse afrikanske systemers påståede korruption og lovløse administration. Disse kritikere havde ofte ret, men lige så tit bundede deres ”gode råd” i forudindtaget uvidenhed.
Derfor er det nedtrykkende at se enkelte danske jægere hoppe med på visse korrumperede PHers higen efter en hurtig profit mens chancen endnu er der og så giver pokker i lokale love. Hvis vi håber at se vores børn og børnebørn tage på jagt i Afrika, var det måske en ide allerede nu, at følge de lokale love, der jo trods alt findes, og så fortælle hjemlige venner og alle jagtarrangerende rejsefirmaer hvem af de lokale jagtudbydere og PHer, der via deres dårlige moral, ødelægger Afrika-jagtens omdømme og fremtid.

Lad mig endnu engang henvise til Limpopo Travels hjemmeside:

http://www.limpopo.dk/upload/documents/l...alibre.pdf
Svar
#11
måske man skulle begynde sin historie med:" på denne tur overholdte vi jagtloven" så man undgår diverse beskyldninger og formaninger[xx(][xx(]
Svar
#12
Kære 416 Rigby
Du starter straks med kritik af jægere der har haft en dejlig oplevelse, (hvis du evt. kan finde nogle fejl, (og evt. ulovligheder) som den pågældende jæger evt. har skrevet.
Nu skrev jeg om vores Safari, (som primært var på springbukke)jeg håber at du vil give mig lov til at skyde dem med 6,5x55eren.
Og du beskylder safari operatørerne for at være korrumperende,hvis de læser dette bliver de vist noget kede at det, da dem jeg og mine jagtkammerater besøger er danskere.
DET ER DERFOR JEG ER SARKASTISK!!![}Smile]

Du kunne sikkert ikke få dig selv til at ønske en glad jæger tillykke med de dyr han har skudt.

Jeg siger her afslutningsvis tak de de debattører der har ønsket tillykke med det fine resultat og den gode Safari.
Stor tak til den danske Safari-operatør der gjorde vores ophold i 8 dage til en oplevelse for livet.
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#13
Jens Peter Jensen
Da du på andre debatfora kraftigt har promoveret din 6,5er og baneskydningsammunition i tvivlsomme jagtscenarier, skader det næppe at interessere sig for dine meritter, om end de måtte foregå uden for landets grænser.
Når unge nyjægere læser ”pensionisters” jagteventyr på en hjemmeside som denne, er det vel ofte ud fra et ønske om at lære spillets regler fra folk med ansvar, viden og erfaring. Derfor ligger der et særligt stort ansvar på skuldrene af disse ”veteraner” for at inspirere unge jægere i den rigtige retning og dermed sikre jagtens fremtidige gode ry og overlevelse via overholdelse af alle love og bestemmelser!
Mvh
Svar
#14
Lyder da til I har haft en dejlig tur. Spændende. Det må være fantastisk at jage under så anderledes himmelstrøg.

Skulle jeg ud og rejse, ville jeg nok gøre benarbejdet selv, og sørge for at indhente den fornødne viden omkring egnet udstyr. Jeg er ikke erfaren jæger endnu, men kan tænke selv, og vil ud fra der tage mine egne forholdsregler. Ikke at jeg vil undlade at høre på andres beretninger og erfaringer.

Essensen i det her, I har haft en god tur. Det lyder spændende. Håber jeg om godt 30 års tid kan gøre det samme, når jeg kommer på jagtens old boys hold....

Tillyke med byttet herfra......

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#15
Jens Peter Jensen
Da jeg ikke kender identiteten på din PH eller jagtarrangør, kan jeg næppe have nogen speciel mening om disse personer, men må holde mig til generelle situationer ud fra egen erfaring.

Hvad angår sarkasme vil en genlæsning af tidligere indlæg nok gøre det klart for dig, at det drejer sig om dine bemærkninger til jægeren med .338eren!

At du primært skulle på ”Safari” efter Springbok ændrer næppe, at diskussionen drejer sig om Elan der kan veje op til 900kg!

Hvor i Orange Freestate foregik jagten forøvrig? Det kunne jo være interessant hvis jeg kendte PHen.
Mvh
Svar
#16
Jens Peter, tilykke med resultatet og den gode jagttur, og tak for historien.
Så længe man overholder gældende lovgivning, kan man jo gøre som man vil.
Min mening erConfusedmå dyr, små kalibre -store dyr store kalibre.Det tror jeg på virker bedst.
Jeg ved godt at der er nedlagt trofæbærende elefanter med .22lr,men det er jo hastigheden på drabet, man kan diskutere.
Jeg spurgte min P.H. hvilken cal.der var hans foretrukne.Svaret kom promte-:375, og han jager ikke big 5.
Hvis jeg kommer til Afrika igen ,bliver det utvivltsomt også 375eren der skal med, selvom jeg også har mindre kalibre, der sikkert kunne klare opgaven.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#17
Hej alle
Min jagtriffel er en "hjemmestrikket" Mauser 98, i kal. 6,5x55, og den er lavet til mig i 1989, og på låsen stod der før pusning og brunering 1943 Obendorf.
Den har siden den blev lavet fået skiftet pibe 2 gange, så den kører nu med pibe nr. 3 i min tid.
Jeg skyder med en ganske alm. "hjemmestrikket" Hornady SP kugle på 140 grains (ca. 9 gram)
Riflen blev sidste efterår "modeficeret" fra 6 kilogram ladt, til 4,8 kilogram ladt med 6 patroner.
(så kan en gammel jæger rende rundt med den en hel dag i Afrika)
Denne riffel bliver jeg ved med at skyde med, til jeg skal i jorden.
MEN, jeg lejer nok en riffel i Afrika fremover, for det er blevet noget besværligt at rejse med våben i dag, og for dyrt i Handling Fees.
Så, ved i alt om den riffel og ammo jeg benytter.
MVH Jens Peter
PS. De Afrikanske farmere der har alle disse store arealer med springbukke anbefaler alle cal. 243 win. eller cal. 223 rem. til drivjagt på springbukke.
Så, min 6,5er er lidt overdimensioneret i forhold til hvad afrikanerne anbefaler.
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#18
Modereret i henhold til nedenstående
Citat:quote:

9. Debatter hvor trådens omdrejningspunkt er negativt person- eller erhvervsrelateret, vil blive slettet uden varsel. Indlæg i samme stil i seriøse tråde, vil tilsvarende blive modererede.

11. Føler man sig stødt af noget en anden bruger har skrevet, så retter man henvendelse til moderator. Man begiver sig IKKE ind i et slagsmål, for da bliver man selv modereret.



Modereret af Kima/Moderator
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)