Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 338 lås
#41
Det gjorde vi også. Det var bare hvis din S&L var i 6,5x55.

Men det er altså en 300 Win Mag??

I såfald har du nok også en relativ lang freebore.

Du burde kunne lave en 180 grain Ballistic tip omkring 89mm lang???

I de kamre er det godt med 2-3mm friflugt.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#42
Hvad er fordelen for dig ved at gå op på 200 eller 220 grains?
Svar
#43
Det er de kugler kva BC er suverent overlegne på lange hold.

Det er en udbredt misforståelse/holdning at skal man skyde langt så skal kuglebanen være flad og kuglen skal have høøøøj hastighed.....

I virkelighedens verden er det rent fysisk de lange tunge projektiler der har den bedste stabilitet, samt vigtigst, mindste vindfølsomhed.

Grunden til at folk måske ikke ved det er at de aldrig har prøvet at skyde på lange hold???

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det burde være et økonomisk alternativ til 338LAP når man nu ikke har noget at bruge den til andet end at lege "wannabe sniper"[Big Grin] og sy sine egne gilliesuits[Big Grin][B)]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Kunne der fremskaffes billeder fra systuen ?

hvilken stigning vil du bruge til de tunge kugler i den 300 win ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#45
Ikke for at strø yderligere salt i såret, men projektildiameteren på .308-kalibre er 7,82 mm. 7,62 er afstanden mellem bommene. Dette udelukker .308win, 30-06, 300 wm osv. Det lyder forkert med en riffelbane hvor fx .308win ikke er tilladt. Er du sikker på info?
Svar
#46
Det er i relation til banegodkendelsen ret ligegyldigt idet grænsen normalt er kaliber .30, eller helt korrekt 308win idet det er det gamle 5-kamp/UIT kaliber.

@Søren,
jeg ville nok lave skyderen med en 10" stigning.

Men det er lidt kryptisk. Min tidligere 308 skød rigtigt godt med 185 grains Scenar fra en 12" twist Lilja.....

Så hvis jeg skal lave projektet, hvilket jeg nok bliver nødt til da der allerede er bestillinger[B)], så vil jeg have lavet en 10" og måske en 9" til mig selv for test.

Jeg har læst lidt op på emnet og det ser umiddelbart ud til at man skulle kunne nå de 1400-1500m med en 300 win mag[^].
Og mon ikke det rækker til det pjatskydning vi skal lave???

Vi er jo ikke rigtige snipere[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by GT

En kammerrival med snævrere mål specificeret f.eks ud fra et givent batch hylstre eller egne præferancer eller en blanding af begge.

Egentlig et spørgsmål om at vælge en bestemt vej, forstået på den måde at enten laver man kammeret så det matcher alle tænkelige mål inden for SAAMI eller CIP sepc.
Alternativt mindsker man visse mål og tolerancer for at få et bedre match mellem rival og ladet patron.

Et alternativ til dette er at skære et "stort" kammer og så regulere på freeboren således det er løbet der aligner kuglen og ikke kammer/hylster.
Det gør blandt andet Sako og AI. De kører normalt med en for kalibret lang freebore. Den fejl folk så gør er når de ikke ved noget om denne kammergeometri at de forsøger at lægge projektilet op ad bommene, hvorved de får en ufuldstændig forbrænding og sodede hylstre til følge. Lidt samme problematik som når folk tror de kan lave benchrest aammo til et 6,5x55 Swedish kammer......

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!


Kan en tikka 695, 7remmag gøre det som donorriffel?
Svar
#48
Det kan den sagtens.
Den kan tillige lægges i et stift skæfte og pillarbeddes så du får bedst mulig pasning mellem låsestol og skæfte.

Selvfølgelig havde 690´eren været bedre idet den ikke er fræst så meget op i udkasteråbningen, men 695´eren er ganske udemærket til formålet.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by GT

@Søren,
jeg ville nok lave skyderen med en 10" stigning.

Men det er lidt kryptisk. Min tidligere 308 skød rigtigt godt med 185 grains Scenar fra en 12" twist Lilja.....

Så hvis jeg skal lave projektet, hvilket jeg nok bliver nødt til da der allerede er bestillinger[B)], så vil jeg have lavet en 10" og måske en 9" til mig selv for test.

Jeg har læst lidt op på emnet og det ser umiddelbart ud til at man skulle kunne nå de 1400-1500m med en 300 win mag[^].
Og mon ikke det rækker til det pjatskydning vi skal lave???

Vi er jo ikke rigtige snipere[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Når den har min særlige semi eller kvart figurssniper interesse skyldes det ligheden med min 300 rum.

Den blev født med en 10" stigning fra fabrikken og kamret til 300 win mag. Uanset hvilke lade manualer jeg havde fat i skulle den presses til det yderste for at nå de hastigheder som blev publiceret på færdige æsker.
Og jeg troede på dette tidspunkt at V/0 var det eneste saglig gørende i denne verden.

Da jeg fra min tidligere RUM havde hylstre og alt det andet til at ligge var det jo oplagt at øge hylstervolumen så ladningerne var på den helt sikre side.

Piben skød ikke som en drøm [?], eller så var det bare mig[8D].

På med en Rask Mølle pibe mere gods til at styre rekyl og mere stabil.
Den skyder fantastisk med Lapua scenar 185. Og barnes TSX 180.

Men så kom kvart sniperen frem igen og ville lave den der mini 338 med Hornady 208 grains A-max. Det gik ikke umiddelbart i min 1-11" stigning og er i al fald midlertidigt droppet.

Jeg ved så At Mech Inf har fået dem til at gå rigtigt godt i hans 300 RUM med 10" stigning, men han skyder også bedre end jeg gør.

Derfor var jeg interesseret i hvad du ville bruge af stigning.

Hele ideen med en 300 med høj bc og moderat hastighed er i al fald meget fornuftig udfra ballistik, anvendelighed til andet end banebrug, udvalg af låsestystemer og rekyl.

Alternativt som semi wannabe er en 6,5-284 absolut også fornuftig god bc med lapua scenar 139 grains behagelig rekyl og den kan anvendes til rigtigt meget andet.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Martin BN

Ikke for at strø yderligere salt i såret, men projektildiameteren på .308-kalibre er 7,82 mm. 7,62 er afstanden mellem bommene. Dette udelukker .308win, 30-06, 300 wm osv. Det lyder forkert med en riffelbane hvor fx .308win ikke er tilladt. Er du sikker på info?



Det er indvendig pibediameteren på riflen der ikke må være mere end 7,65 mm
Hvilket passer med en 308Win. Som i vistnok skal i en 7,62 mm

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#51
Altså for at en semi novice som jeg kan følge med i hvad GT forklarer.
Så har vi 3 typer af .300 vi kan arbejde med.
300 RUM. 300 WinMag og 300 Weatherby Magnum Eller hur ?
Og hvilken af dem vil så, set med langskyttebriller, egne sig bedst/ billigst at bygge herhjemme. og hvilken af dem var beregnet på 690 Tikka låsen ?

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by eske

Altså for at en semi novice som jeg kan følge med i hvad GT forklarer.
Så har vi 3 typer af .300 vi kan arbejde med.
300 RUM. 300 WinMag og 300 Weatherby Magnum Eller hur ?
Og hvilken af dem vil så, set med langskyttebriller, egne sig bedst/ billigst at bygge herhjemme. og hvilken af dem var beregnet på 690 Tikka låsen ?

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf



300 RUM er til patroner på op mod 91,5 mm hvis de skal fungere. Hvis den laves kortere for fungere i magasinet kommer et tungt/langt projektil langt ned i hylstervolumen også kniber det med at få hylsterhalsen på bærefladen.
En 185 Scenar ser lille/kort ud allerede ved 91 mm col.

Derfor er den udelukket i en Tikka 690/695.

Jeg kan ikke svare for Weatherby varianten, men med tunge kugler bliver det nok knebent på 88 mm, som jeg forstod var magasinets begrænsning i Tikka´en. Jeg tror faktisk den kræver samme længde magasin som RUM´en

Det er lidt, som med 260 rem og 6,5x47 i en kort lås rem hylstret er længst, og har størt volumen, men de lange kugler skal ned i hylstret og gevinsten bliver så ganske begrænset.

Derfor ville jeg vælge 300 win mag til en Tikka. Det har også andre fordele. Tilgængelighed af forskellige hylstre, dieset og ladedata.

Den lidt lavere hastighed bliver nok heller ikke observeret.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#53
Klart Win Mag´en ud fra det 308Comp også skriver.
De andre fantasiturbomagnumer har egentlig bare mere krudt og større slitage ved en beskeden reel gevinst....

Mht .30 så er bommålet noget der ligner 7,62 og feltmålet noget der ligner 7,82 uanset hvilken kammerrival der puttes i!

I relation til skydebanebekendtgørelser så ER meningen at det er kaliber 308 win/7,62 Nato der er limit idet det som sagt er en "UIT patron". Der må f.eks mange steder ikke skydes med f.eks 30-06, hvilket er bestemt ud fra et miljøsynspunkt omkring "støjklasser" og ikke bomdiametre på piber.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#54
Det er måske lidt udenfor tråden, men hvis det drejer sig om forholds vist korte skudhold, så mener jeg jo at de "fleste" kalibre kan gører jobbet. Jvf det sidste nummer af Vapen var der to kalibre som skilte sig ud: 338LM og 6,5-284.

Skulle man have lidt på kisteunden, var der måske et bud her[Wink]:

http://egun.de/market/item.php?id=2872686

K&B

Michael
Svar
#55
Er der nogen tilbagemelding på om det lykkedes at få 220 og 240 grains Sierrea Gameking til at gå godt i en 300 WinMag?
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by Mech Inf

Er der nogen tilbagemelding på om det lykkedes at få 220 og 240 grains Sierrea Gameking til at gå godt i en 300 WinMag?



Vi venter stadig

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#57
Det er der ikke endnu.....

Er kun nået til 6x47Lapua, som indtil videre ser ud til virkeligt at kunne slå konkurrenterne af pinden. Her tænker jeg på 6x47 Swiss og 6XC.

Har imidlertid lidt andre projekter igang jeg er nødt til at prioritere...
Mere herom senere[^]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#58
Citat:quote:

Det er der ikke endnu.....

Er kun nået til 6x47Lapua, som indtil videre ser ud til virkeligt at kunne slå konkurrenterne af pinden. Her tænker jeg på 6x47 Swiss og 6XC.

Har imidlertid lidt andre projekter igang jeg er nødt til at prioritere... Kunne det mon tænkes, at det er fremstillingen, af brønde, til laaaang remington lås.....?[Big Grin]
Mere herom senere



Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#59
det er slet ikke utænkeligt[Big Grin]

Men der kommer også andre ting, men mere herom når de en gang er salgsklare[^]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)