Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sweiss Arms SHR 970 Aluminium/stål
#1
Hej

I min efterhånden lange søgen for en riffel i .223 var jeg tilfældigt oppe og "nøvte" hos Jødebrænderen i Kvistgård, hvor jeg helt uden for nummer faldt over en SHR 970...

Udseenet kan man diskutere, men efter kort tid stod det dog klart SÅDAN EN MÅ JEG SIMPELTHEN EJE
Men er der nogen, som kender noget til dem ? Vapentidningen har testet dem, ligesom Jæger

[Image: 5c0cbba0c4.gif]
[Image: 9c5e2192c6.gif]

Så er det spørgsmålet opstår: Alpine modellen er med en lås i aluminum, mens resten af programmet har en lås i stål. Fordelen med Alpine-modellen skulle så været, at baserne er udfræst i låsestolen, men de øvrige låse kræver montering af konventionelle baser. Vil der være nogen negativ påvirkning af præcisionen ved en lås i aluminium i forhold til stål

Mvh

Takle.....

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar
#2
Så vidt jeg ved, så skulle Suaer 202 også lave en låse både med stål og letmetal. Jeg tror ikke du har noget at frygte med en let metalsudgave. Selv vil jeg foretrække en lavet af stål.

mvh. JOhannes
Svar
#3
Hej Johannes

Jamen det slår jo sømmet på hovedet... jeg har det på samme måde, men har ikke noget konkret at have det i [:0] Jeg foretrækker også stål - måske fordi man har en eller anden tyrkertro på at det er stærkere - men omvendt kan jeg jo også godt se fordelen ved at "spare" baserne. Altså et sted mindre, hvor der kan opstå problemer m.v.

Mvh

Takle....

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar
#4
Sauer 202 laves også i en udgave til drivjagt. Der er der også lavet nogle baser der er fræst ud i låsestolen. Det betyder jo bare, at man er låst fast i det system. Man kan ikke have den samme valgfrihed, sopm der hvor der er boret huller til montage. Jeg vil selv ikke vælge en låsestol, som er fræst for med et weaver-system i en Sauer 202, så vil jeg ikke kunne benytte Leupold QR montage, som jeg er blevet meget glad for!

mvh. JOhannes
Svar
#5
Jeg tror ikke det har nogen betydning for præcisionen om det er alu eller stål. Bundstykket låser alligevel inde i piben(stål) ligesom på Sauer 202.
At montagerne er fræst i låsen er nok mere en nødvendighed, da gevind til konventionelle baser nok ikke vil holde særligt længe i alu. Det giver måske nok et minus på udvalg af baser men et plus da basen sidder fast.
Du sparer og så ca. ½kg i vægt!
Baserne og låsen kommer ihvertifælde ikke til at ruste![^]
Desuden er piben coated med Ilaflon som efter Sauer og Swissarms egne udsagn skulle være noget nær det bedste i korrosionsbestandighed.

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar
#6
Hey "Takleberry".....

It's "Tackleberry" to you... Sir! Now put your hands where I can see them or We(Smith, wesson & me)will take your head clean off your shoulders!..... Punk.....
(Politiskolen XXX)[Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Måske er det blevet rettet, men den SHR 970 jeg engang kikkede på havde en sikring der var umulig at betjene lydløst. Det var en 3-positions sikring på højre side af låsen. Check det lige.....

Blume
Svar
#8
Ja ja Dravis du er den første der har opdaget det...[^] Man ville jo nødig rende ind i nogle copyright-problemer, derfor den 10% ændring af navnet[Big Grin][Wink] (ahhem sandheden er vist, at jeg hele tiden fik det stavet på denne måde, og ja tja så blev det altså til denne version [:I])

Jo det er rigtig nok med den knap så lydløse sikring, men den/de modeller som jeg havde mellem hænderne var det nu OK - ikke lydløst, men heller ikke som en hammer på et bliktag.

Hvis jeg har læst de afgivne indlæg rigtigt, så skulle der altså ikke være noget i vejen for at vælge deres Alu-version, altså Alpine ?

Mvh

Takle....

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar
#9
Jeg vil ikke personligt have noget problem med at vælge alu. Mange andre ville muligvis nok have et problem med det, men jeg vægter korrosionbestandigheden og vægten højere. Nu ved ikke hvad Alpinen koster, men jeg tror jeg ville vælge Saueren i stedet.

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar
#10
Ville ikke være betænkelig ved at vælge den ene eller anden (ren stål eller stål/alu).

Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på fænomenet "Galvanisk tæring" som jo vil opstå når to forskellige metaller sammenføjes (enten med gevind, svejsning eller lodning) og udsættes for fugt som jo tit er uundgåeligt.

Stål eller jern ruster som bekendt, hvis det ikke passes på.

Stål og jern kan "rustbeskyttes" ved at påsætte klumper af eller galvanisere med eks Zink. Dette gøres ved skibe og biler.
Dette gøres også i varmtvandsbeholdere i huse - der sidder en bundprop med tærezink - derved beskyttes varmtvandsbeholderen mod tæring, idet tærezinken forsvinder først.

Problemet kan også forekomme indenfor forskellige typer af stål - altså forskellige stål-legeringer.

Om Alu er mere ædelt end stål eller den stållegering som løbet er lavet af - det husker jeg ikke.

Jeg er dog sikker på at problemet ikke vil være så stort, men det ville altid ligge i baghovedet på mig i en eller anden grad.

Det var måske et sidespring, men det var lige mine tanker om Alu/løbs-stål løsningen.

Ellers er det en fed riffel. Helt sikkert.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)