Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv 2010/2011
Stort tillykke !

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
Jeg havde lige et par timer inden jeg skulle møde, så jeg valgte en af mine favoritposter – Den nordlige ende af Nørrekæret.
Jeg var på plads i stigen en halv time inden solopgang.

Mindre end 5 min. efter så jeg en ræv i engen, på den modsatte side af åen. Den stilede imod planken der ligger over åen, mindre end 50 meter fra mig. Vinden var i SV, hvilket betød at ræven som luntede parallelt med åen, snart ville få fært af mig. Da det skete snurrede den rundt, og forsvandt hurtigt i enebærskrattet, på den modsatte side af engen.

½ time senere krydsede en anden ræv Nørrekæret, ca. 400 meter fra min position. Den gjorde et par ophold undervejs, hvor den pludselig efter et højt spring, stod med hovedet nede i sneen – sikkert efter en mus!

Jeg prøvede at kalde med hareskriget. Ræven rettede ørerne i retning af lyden, men fortsatte kort efter videre tværs over kæret. Jeg kaldte endnu et par gange, inden den forsvandt ind i bøgeskråningen til venstre for mig.
Nå – det kunne jo være at klagestonerne fra hareskriget, havde fanget mikkels interesse, så meget at han nu var på vej op imod mig i skjul af skoven.

Ca. et kvarter gik der, så drejede jeg mig om I stigen, og der – mindre end 20 meter bag mig stod ræven.
Jeg havde min riffelkikkert stående til LR skydning, men der var ikke tid til at skrue ned for forstørrelsen! – en ræv på under 20 meters afstand, fylder temmelig meget i en kikkert, der er indstillet på 20 gange forstørrelse.

Det gik alligevel, og ræven som var en lille tæve, døde uden at opdage hvad der egentlig skete.

[Image: 9rv.jpg]

[Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
tillykke!!
Svar
Faldt lige over disse det er da must have,
Til alle jer hard core Rævejæger.

http://www.bushwear.co.uk/styles.php?Pro...lassID=166
Svar
Nu kan det snart være nok! [Sad!]

Jeg har været afsted et utal af gange for at nedlægge den/de ræve som smæsker dig fed i vores fasaner og krager (ikke at det gør noget den tager dem!).
Jeg har både været afsted om aftenen og morgenen.
Jeg har i denne uge endda reddet mig en kæmpe snotnæse for at få ram på den ræv.
Ræven er en ordentlig kleppert. Så den i oktober inde på naboens mark 50 meter fra mig.
Jeg har prøvet alverdens kald og selvfølgelig også uden kald [Wink]
Må næsten thy til at bruge Poulsens ord: "HVIS IKKE SNART JEG SKYDER EN RÆV SÅ LAVER JEG PØLSER LIGE MIDT I DEN HER SOFA!"

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
Hold ud Boldsen – du må ikke gi’ op! [Big Grin]

Jeg var her i eftermiddags, en tur på lodsepladsen. Nu falder det sig så heldigt, at lodsepladsen ligger klods op af mit Rævejagt område.

Det gav mig lige en mulighed for at sidde efter ”Mikkel”, de sidste 1½ time inden solnedgang.

Det var utroligt glat, og på vej ud til min eftertragtede plads i Nørrekæret, måtte jeg lige en tur på ”halen”. Kikkerten på riflen fik et ordentligt gok, da den røg ned på den frosne markvej.
Jeg kunne ikke finde på at gå på jagt med en riffel, som jeg ikke er 100% sikker på, så jeg fandt et egnet sted, hvor jeg kunne tage et par prøveskud. - Den var helt gal!! [B)] – der måtte 90 klik til venstre, og 32 klik opad til, før kuglerne sad som de skulle. Pokkers til situation, tænkte jeg – mon jeg nu havde skræmt alle områdets ræve langt pokker i vold, med al det skyderi?

Klokken 15 var jeg på plads i stigen. 12 minutter efter spottede jeg en ræv, som kom ud af en lille Birkelund, ca. 250 meter ude.

Den var tydeligvis meget interesseret i, om der skulle være en uforsigtig mus i det halvhøje græs på engen. Jeg havde et perfekt anlæg for riflen, hen over en kraftig gren fra Egetræet, hvor stigen stod op af. ”Leupollen” stod på 20 gange, og trådkorset centrerede stabilt på ”bladet” af ræven.

Ræven stod som en hønsehund i stram stand, da min pegefinger udløste skuddet. Den forsvandt i knaldet, men et viftende forben, røbede hvor den lå.

[Image: 10rv.jpg]

[Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
Må blankt indrømme at min ellers store optimisme er ved at forsvinde.
Kan simpelthen ikke få det til at lykkes..

Det er godt at du Swift skyder så mange ræve, når vi andre/jeg ikke kan [Wink] - men det ér fandme også belastende og se på [^][8)]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
Så står man op og om ikke der stode to ræve på marken jow jow.de snupper ikke vores høns mere

[Image: torve2.jpg]

[Image: torve1.jpg]
Svar
Tillykke, og godt gået 308win1! [Smile]

Da jeg krøb op i stigen, som står i skovkanten med udsigt ud over ”Tranekæret”, så jeg straks de to ræve på naboens brakmark.

Efter ca. et kvarters tid forsvandt de ind i en lille skov. Kort tid efter kom de ud på den anden side af skoven, og nu havde de retning over imod mig. Den forreste gjorde med korte mellemrum ophold, for at sikre sig at den bagerste var med. Helt klart en tæve og en han der ”rollede”.
Tæven kom over på min side af markdiget ca. 180 meter ude. Hannen var stadigvæk på nabomarken, da hun stoppede for at se i hans retning.

Jeg kunne godt tænke mig begge to, men ”hellere 1 fugl i hånden, end 10 på taget”, så jeg valgte at snuppe hende.

[Image: 11rv1.jpg]

Undskyld Boldsen. [8D]

[Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
tillykke til rævejægerne [Smile]

fornyligt skvattede jeg også på isen og med det resultat at modlysrøret blev rykket af og bulet[Sad!][V] sikke noget p.s! En kontrolskydning viste at den skød 10 cm til venstre og 10 cm for højt...

her til morgen sad jeg ved en skovlysning, hvor der er meget aktivitet af ræv. Klokken 09:10´sprang han over grøften ca. 200 meter fra hvor jeg sad. Jeg musede et par gange hvilket fik ham til at stoppe i få sekunder. Jeg traf ham lidt bagligt og han kravlede små 10 meter og lagde sig bage en tue. Jeg troede egentlig han var forendt, men jeg kune pludselig se at han lagde og drejede ørene. Efter fangstskud var det slut.

[Image: rvildt2010-11040.jpg]

Har i denne sæson flere gange været uheldig at rævene er gået lidt...hmm skal vist tilbage til V-Max'en - den er der sluk alt funktion i!

7 X [Image: drawing_simple_fox001.jpg]
Svar
Tillykke til alle 3!

Jeg skyder bare krager i stedet for [^]
Mikkel prøver jeg at få fat på i weekenden.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
Tillykke med den Poulsen.

Hvis du mangler V-Max’er, har jeg en del på lager! [Wink]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
Kan være du mangler et ræv til din kragejagt det er ikke så dårlige og bruge Wink
Svar
Har et ræveskind, men har ikke prøvet at bruge det endnu. Har haft nok i en ugle eller lokke-krager. [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
Søndag morgen ville jeg være i den nye hochsitz for at se efter ræven.
10 minutter efter jeg har sat mig i stigen ser jeg noget komme luntende imod mig på 270 meter. Det er ræven! Den kom ovre fra et villakvarter tæt på, jeg kan se at der går en mand med hund 400 meter væk inde på naboens jord, det er sikkert mand og hund der har sat gang i Mikkel.
Mikkel løber ned til en remisse, hvor jeg umiddelbart ikke har udsyn til. Kan kun se enderne af denne lange remisse. Jeg kalder med mit muse kald og håber.
Men Mikkel vælger at købe langs med remissen og jeg ser ham 300 meter yde smutte igennem hegnet og ind på naboens mark.

Her til morgen skulle det prøves igen.

8.22, 10 minutter før solen stod op var jeg ved den nye hochsitz. Jeg kravler et skridt op og kigger igennem stigen. 20 meter væk fra mig lister Mikkel rundt. Jeg bliver stående nede ved jorden. Mikkel går lidt rundt nede ved graven der er bag den nye hochsitz, men har retning mod mig. Jeg prøver stille og tage et skridt op af stigen. Jeg kommer tre skridt op før stigen tipper en smule og knager. Det hører Mikkel og løber ned mod den lange remisse. Kl. er nu 8.25. Han stopper op mange gange og kigger sig tilbage. Idet han kommer bag bakken løber jeg over på venstre side af marken og sætter mig der hvor jeg sidste år skød en rå, i håbet om at han kommer frem det samme sted som i går.
Så ham aldrig igen denne morgen.
Øv bøv!
Mvh.
Boldsen
Svar
Stærkt inspireret af tråden her, den nyligt indkøbte S&L Victory og et ønske om at få flere fasaner og rådyr på vores jagt, ja så gik jeg for alvor igang i sidste uge med, at se hvor rævene var i vores område.

Tre morgenture i sidste uge og ræven(e) blev set på en del af engen ned mod åen, som ikke tilhører os. Prøvede derfor med Nordik Predator for at få ræven op på "vores" engstykke, men den lyder jo så høj, at jeg vist bare skræmmer ræven væk[:o)]

Så efter at børnene er afleveret her til morgen afsted igen. Denne gang prøve hochsitzen ved juletræerne. Sidder 4m oppe og har god udsigt over stykket der er ca 200x300m.

Parkerer bilen i den gamle del af egeskoven 300m fra juletræerne og vinden bærer væk fra stigen, så min fært skulle ikke komme ind over juletræsstykket, ser det ud til[B)]

For da jeg går ned til juletræerne, ca 20 højdemeter ned, sidder jeg i stigen med vinden i ryggen. Så der er et eller mærkeligt vindprofil eller læforhold der spiller ind.

[Image: IMAG0240.jpg]

Sidder i stigen i halvanden time og ser ikke en ski', indtil jeg en af de få gange jeg drejer kroppen og kigger op mod indgangen til juletræsstykket, ser at ræven står ca 10 fra stigen og snuser rundt.

Jeg fryser fuldstændingt, for det kan jo løbe ud i sandet alt efter om den fornemmer min tilstedeværelse eller ikke. Jeg tror, at den reagerer på noget skrasleri, som mit tøj fremkalder. Den løber fremad ind i stykket langs et hjulspor. Den eneste vej egentlig har perfekt chance til skud. Ca 25m ude beslutter den sig for at tjekke hvad det var, som sagde en lyd. På det tidspunkt havde jeg så stille som muligt fået riflen op, afsikret og var klar.

Sigtede efter bladet, der dog var delvist dækket af lidt græs. Ramte dog bladet med en 10.1g mega fra 6.5xkedelig, på en alt andet end kedelig morgen[Wink] Lights out immediately

Så det blev første stykke vildt med den nye S&L og min første ræv med riffel.

Jeg har været i tvivl om hvordan vi skulle få reduceret rævene i området, der domineres af skov og relativt korte skudhold, og det kan jo vise sig at blive intenst som denne morgen med nærkontakt af denne kaliber[Big Grin]

[Image: IMAG0237.jpg]

[Image: IMAG0243.jpg]

Fy for satan en god start på ugen [8D][Big Grin][8D]

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
@PETE1234

Tillykke med ræven, og riflen..[^][^]
Så kan dagen efter da næsten kun blive dårligere..[Wink][Wink]

Den ser da god stor ud.. Har du fået vejet den???

Men alt andet lige har du lige opnået en 20-30 fasaner mere næste sæson..[Big Grin][Big Grin] Så lidt revirpleje er det da blevet til...

I vores konsortie har vi i denne sæson skudt 9 ræve på 160ha..[}Smile][}Smile]

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
Fik ikke vejet ræven før jeg pelsede den. Jeg tror ikke, at hun var så gammel, men velnæret var den lille djævel, et pænt lag spæk under den flotte tætte pels. Nu ligger skindet i fryseren, så må vi se om det bliver et gør-det-selv projekt senere mht garvning eller om der ophober sig en lille samling af pelse, der kan sendes til en prof./mere erfaren garver[Smile]

Nogen der kender en garver i omegnen af Hobro?[?]

Prøver at koge kraniet af imorgen.

Tror jeg skal have købt et par skalpeller på apoteket til næste gang. Gerbers Big Rock er ok, men ret stor til opgaven med rævepelsen [:I]
Svar
Skal egentligt afsted på offshorearbejde i eftermiddag, flyver kl 14, men lige en tur i stigen ved juletræerne et par timer.

Termometeret i bilen siger -7C og hele området og stigen er glaseret af rim.

Starter på stigen kl 0945 og efter 10 min på stigen lister en ræv sig ind på 10m afstand som i forgårs, Det er fandme utroligt, ingen respekt nu om dage[}Smile] Den lunter hurtigt ned i den tæt beplantede slugt hvor den kom fra, kan hverken nå det ene eller det andet.

Men det skal blive løgn, at jeg skal hjem allerede efter 10 min, hvis en mand har besluttet at fryse røven af, er han i sin gooode ret [^]

Men det er koldt[B)]

[Image: IMAG0259.jpg]

Kl 1030 ser jeg en ræv ude på distancen, muligvis samme der blot har gået en stor bue bag- og udenom mig. Først ser jeg det hvide bryst kortvarigt og derefter stiller han sig med siden til. Hurtigt fumle forstørrelsen fra 3 til 12, afsikre og finde den i kikkerten, klemme, bum, han tegner fint for skuddet, dasker lige en gang med halen og bliver liggende. Det er uden tvivl det længste skud jeg har prøvet at afgive i min begrænsede rævejægerkarriere. 200 skridt i landskabet og GPS'en siger c. 185m fra stigen.

Holdt lige på bladet, da den er indskudt ca 3ca over centrum af skiven, så burde det gå ok.

[Image: IMAG0254.jpg]

[Image: IMAG0256.jpg]
Igen 10.1g Lapua Mega i S&L Victory 6.5x55 semimatch pibe med en 3-12x50 Hawke 30IR Endurance.

To ture i stigen, 2 ræve med hjem. Det er en statistik der givetvis bliver dårligere [Big Grin][8D][Big Grin]

Iøvrigt havde han lige rejst sig fra "toilettet" - kald mig bare usportslig [:0]

Nå, arbejdet kalder......[8D]

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
Tillykke med ræven, pete1234.

Jeg valgte atter Nørrekæret. Det er suverænt områdets Rævepost nr. 1. Vi har indtil nu i denne sæson, skudt 10 ræve her.

Vejret var perfekt. Let frost og en svag vind fra vest.
Den første ræv spottede jeg kl. 8.15. Den kom ud af skoven, og snusede rund på engen ca. 600 meter ude. Efter et kvarters tid, forsvandt den ind i en rørbevoksning, nord for hvor jeg sad.

Kl. 8.35. hørte jeg en knasen i det frosne løv i skovbunden, lige bag ved stigen hvor jeg sad. Jeg drejede mig forsigtigt om, og så en ræv komme lige ud imod mig. Min riffel lå ved siden af mig, men Jeg turde ikke røre mig af frygt for at Mikkel skulle opdage mig.

Nu kom ræven frem lige neden for stigen, mindre end 4 meter under mig (det er spændende, men jeg bryder mig nu ikke om, når de kommer så tæt på). Den var tydeligt urolig – den fik selvfølgelig fært af mig på jorden, hvor jeg havde stået en halv time tidligere. Da jeg blev klar over at det sikkert blev et SR skud, skruede jeg ned for forstørrelsen på kikkerten.

Nu luntede ræven videre, men den skulle lige gøre et lille ophold 10 meter fra mig. Jeg havde fået riflen klar, og fik afgivet et skud som jeg egentlig følte var Okay.

Alligevel spurtede ræven af sted, og forsvandt ind i skoven uden at vise skudtegn. Pokkers!!! – det var vist en forbier – det var nok også på grund af den korte afstand! – tænkte jeg. [B)]

Jeg skulle på arbejde kl. 10, så et kvarter over 9, kravlede jeg ned af stigen.
Jeg gik hen til skudstedet. Det var lidt vanskeligt at finde helt præcist, så jeg fulgte den rute ræven havde taget ind i skoven. Ca. 30 meter fra skudstedet lå ræven. Kuglen sad som den skulle, og den var den stendød. Det var en lille tæve.

[Image: 12rv1.jpg]
[Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg] [Image: Raevehoved-1.jpg]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)