Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedste måde at tage gamle gulvbrædder op på?
#1
Hej!

I.f.b med renoveringen af det gamle hus, har jeg brug for at få 25 kvm gammelt trægulv brækket op.

Jeg vil gerne sælge der efterfølgende, så jeg sætter ikke bare rundsaven igang med at løse opgave....

Gulvplankerne er massive 25x120mm. De er samlet med fer og not, og sømmet sammen ned i strøerne....

Er der nogen herinde, der har praktisk erfaring med det opbrækningsarbejde??

Mvh

Otterup
Svar
#2
Har brugt en spade til det job engang...

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Har brugt en spade til det job engang...



Som koben??
Svar
#4
ja, nem at få ind under brædderne og vippet af det underliggende træ.

Andre har sikkert bedre metoder, men dette virkede fint for mig.
Det skulle dog ikke sælges, men kunne sikkert godt bruges.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Hvis ikke du kan få dem op med et koben uden at underkanten går ved sømningen, så kan du prøve at dykke dem igennem. Du burde dog kunne vippe dem op med et koben; slå kobenet ind lige over strøerne, så skulle det kunne la' sig gøre.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Tak for input.
Går i krig en af de nærmeste dage!
Mvh
Otterup
Svar
#7
Det kommer meget an på, hvilke søm der brugt, og hvor brædderne er sømmet.

Alm. sømhoveder sømmet inde i falsen er et mareridt - der skal man slå sømmet over med en fladmejsel, hvis plankerne skal reddes 100 %

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Hej AB
Jeg frygter godt nok at det er den måde at plankerne er sømmet på.....
Vi ser hvad der sker når jeg begynder at brække i det om et par dage.
Mvh
Otterup
Svar
#9
Fandt også lige denne interessante artikel:
http://www.antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=5&dbid=6563
Svar
#10
Jeg har siddet og kigget lidt på dit link og det lyder som noget sludder. Hvis brædderne er monteret korrekt er de sømmet/dykket fordækt i fersiden - hvis man kan få en mejsel ind der, kan man også få et koben ind. Hvis gulvet er gammelt, er det dykket og der hiver man som oftest dykkeren igennem bræddet.........det tager bræddet ikke skade af hvis man gør det forsigtigt.
[Image: figur12.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#11
Hej ID!
Gulvet er fra ´20-erne, så det er skam pænt gammelt. Hvis jeg får tid i aften efter at have forskallet loft, prøver jeg at liste det yderste bræt op...
Mvh
Otterup
Svar
#12
Jeg har da sørme et svendebrev som tømrer liggende et eller andet sted..!

Selvfølgelig er gulvet "dykket" fordækt. Som ID antyder, er det normale altså at sømme/dykke fordækt i noten, og ikke i feren.

Det kan godt være, at du er nødt til at snuppe det første brædt ude ved væggen med lidt vold. Resten skulle kunne komme op ved at dykke dykkerens hoved helt igennem noten. I meget gamle huse er det før set, at der er brugt alm. søm. 2 stk ved hver kontakt med strøerne. Er de tilfældet, løfter du gulvbrædtet ca 4 mm. med kobenet, og slår brædtet tilbage mod strøet (slå på en klods). Nu har du luft nok under sømhovedet til at kunne få sømmet ud med kobenet. Husk at lægge en kile eller andet under kobenet så du ikke laver mærker i brædderne.

Håber det var hjælp nok.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

..............Som ID antyder, er det normale altså at sømme/dykke fordækt i noten, og ikke i feren...............

Øh, det antyder jeg så ikke, det normale og korrekte er at dykke fordækt i feren som vist på skitsen.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#14
Nemlig ja - nu er det bare sådan, at de forbxxxxde søm ofte, sidder fast som bare pokker, og så er det bare meget nemmere, at slå dem over, istedet for at flække halvdelen af brædderne.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#15
Hjemvendt efter aftenens strabadser har jeg erfaret at det er en kombination, af ovenstående, der skal til.
Første bræt skal ofres, og der kom fladmejslen til sin ret.
Dernæst var det at banke kobenet ind under gulvbrættet og lirke lige så stille. I mange tilfælde kunne sømmet "masseres" præcist så meget op, at jeg enten kunne få kobenet eller en lægtehammer ind under det og trække det op.
Jeg kunne støtte hammer og koben mod strøerne, og derved trække sømmet forholdsvis lige ud i retning væk fra brættet.

Det er afgørende at kobenet er stort med et meget bredt hoved. Ellers kan man ikke fordele kræfterne ordentligt, og det ender med et flækket bræt.

Mange tak for hjælpen fra de forskellige - det var afgørende for successen!

Mvh

Otterup
Svar
#16
Der findes et smart værktøj, til bla. netop det at trække søm ud af gamle gulvplanker

http://multikoeb.dk/haandvaerktoej/koben/bahco_soemudtraekker_450_mm_4606_da.html

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Der findes et smart værktøj, til bla. netop det at trække søm ud af gamle gulvplanker

http://multikoeb.dk/haandvaerktoej/koben/bahco_soemudtraekker_450_mm_4606_da.html

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....


Jeg kender den godt men den er lidt hård ved gulvbrædderne.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#18
ID: Beklager at jeg skriver i vildelse, det må være varmen :o) Selvfølgelig er vi enige!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

ID: Beklager at jeg skriver i vildelse, det må være varmen :o) Selvfølgelig er vi enige!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"


Det er ok, det kan ske for enhver [Image: 03.gif] 1975

[Image: Svendebrev.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Og sådan ser de ud inden i, altså hvad der nu kunne være i scanneren [Smile].. Sept. 83.
[Image: svendebrev.jpg]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)