Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nedfald af hagl på anden mands grund/hus
#1
Hej!
Vi er alle enige om at hagl fra jagtgevær gerne må falde på anden mands grund. Og sikkert også at hagl ikke må falde så de rammer anden mands bygningerne, eksempelvis på et par hundrede meters afstand.

Men lad os nu antage at haglene falder ned på en ladebygning eksempelvis 200 meter fra afskudsstedet. Hvad er konsekvensen, hvis den "anden mand" melder hændelsen til politiet?

Mvh
Otterup
Svar
#2
bøde
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by allan 2

bøde


Størrelsesorden?
Svar
#4
Du tager fejl... det er ikke kun huset, du ikke må ramme med haglnedfald Her er Udsnit af Jagtlovens §22

Citat:quote:

§22 Ingen må jage på en måde, der
3) medfører haglnedfald på anden persons bolig, have eller gårdsplads.


Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Det er selvfølgelig rigtigt....

Er der nogen der kender størrelsesordenen på sådan en bøde?

Mvh

Michael
Svar
#6
Hvis det er regulering, bortfalder kravet om at der ikke må være haglnedfald, så vidt jeg husker.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Jeg kan ikke forestille mig at Politiet vil foretage sig meget andet end at ringe op eller komme på visit og give en advarsel i første omgang..

Ved gentagne tilfælde og eller materiel skade (tagplader eller lignende) kommer der nok en bøde, men jeg har faktisk aldrig hørt om nogen der har fået en bøde for haglnedfald på anden mands ejendom..

Er der nogen der har?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Jeg mindes at erindre (så er der da taget forbehold) en forsikringssag med en knust rude. Men der har de sgu i hvert fald også selv været ude om både bøde mv.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#9
Min jagttegnslærer fortalte i sin tid, at han havde fået en bøde for nedfald af hagl på anden mands bygninger. Nu er det små 20 år siden jeg tog jagttegn, og det ligger nok nogle år før det. Så det er ikke nødvendigvis et udtryk for hvordan loven fortolkes nu.

Forhistorien dengang var, at han havde deltaget i en jagt, hvor der var faldet hagl på en anden mands tag, og vedkommende havde kontaktet politiet. De kom og fandt hagl i tagrenden. Politiet henvendte sig jagtselskabet og spurgte hvem der havde skudt, og da ingen meldte sig, så fik hver eneste mand en bøde. Derfor blev vi indpisket, at skulle vi være på en jagt hvor tilsvarende skete, så skulle vi skynde os at melde os selv, og derefter dele bøden med resten af selskabet. Jeg kan ikke huske bødestørrelsen med sikkerhed, men umiddelbart er der et eller andet der siger mig at det dengang var 500 kr.

Med venlig hilsen

Christian
Svar
#10
Citat:quote:

Forhistorien dengang var, at han havde deltaget i en jagt, hvor der var faldet hagl på en anden mands tag, og vedkommende havde kontaktet politiet. De kom og fandt hagl i tagrenden. Politiet henvendte sig jagtselskabet og spurgte hvem der havde skudt, og da ingen meldte sig, så fik hver eneste mand en bøde. Derfor blev vi indpisket, at skulle vi være på en jagt hvor tilsvarende skete, så skulle vi skynde os at melde os selv, og derefter dele bøden med resten af selskabet. Jeg kan ikke huske bødestørrelsen med sikkerhed, men umiddelbart er der et eller andet der siger mig at det dengang var 500 kr.



Det lyder som om din jagttegnslærer har digtet lidt. Man kan ikke straffe kollegtivt.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lani



Det lyder som om din jagttegnslærer har digtet lidt. Man kan ikke straffe kollegtivt.

LANI

[/quote]
Visse vasse. Det gør samfundet da altid.

Hvis der er nogen der ikke kører efter forholdene, så indfører vi da hastighedsgrænser der gælder for alle.

Hvis der er en lille perle der ikke kan lade være med at stikke sin kniv i en fra en anden bande, så straffer vi da bare alle spejdere, håndværkere, jægere, fiskere og flaskedrenge.

Der er da utallige exempler på kollektiv afstraffelse.
Rygeloven f.eks.

Find selv på flere[Smile]

Men bortset fra det, så tror jeg heller ikke at jeg havde accepteret en bøde fordi en anden har skudt i retning af naboens hus.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
@ Lani - Jeg tør ikke udtale mig om det juridiske aspekt, jeg kan sagtens følge dig, og jeg er heller ikke sikker på, at jeg ville acceptere en sådan bøde i dag.

Nu kan man sige meget om min jagttegnslærer……. Men det skal man ikke, blot kan man konstatere, at han ALDRIG mere kommer til at undervise jagttegnsaspiranter igen så længe han lever.

Med venlig hilsen

Christian
Svar
#13
I sådan en sag, vil jeg mene der kan straffes kollektivt. De har jo alle været på jagten med skydevåben. Det er ligesom en drabssag, hvor der er 3 sigtede der helt sikkert har været med til det, men man ved ikke lige hvem der trykkede på aftrækkeren. Der har lige været en sag hvor alle 3 tiltalte blev straffet ca lige hårdt, selv om det kun var en der havde skudt.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#14
Citat:quote:

Posted - 13/10/2010 : 07:21:27
--------------------------------------------------------------------------------

I sådan en sag, vil jeg mene der kan straffes kollektivt. De har jo alle været på jagten med skydevåben. Det er ligesom en drabssag, hvor der er 3 sigtede der helt sikkert har været med til det, men man ved ikke lige hvem der trykkede på aftrækkeren. Der har lige været en sag hvor alle 3 tiltalte blev straffet ca lige hårdt, selv om det kun var en der havde skudt.



Jeg vil vædde med at de 3 ikke blev dømt for drab. Man kan godt straffe for medvirken og det er dommeren der afgør hvor meget straffen skal lyde på. Men at blive dømt for medvirken er ikke det samme som at dømme kollektivt.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#15
Citat:quote:

Visse vasse. Det gør samfundet da altid.

Hvis der er nogen der ikke kører efter forholdene, så indfører vi da hastighedsgrænser der gælder for alle.

Hvis der er en lille perle der ikke kan lade være med at stikke sin kniv i en fra en anden bande, så straffer vi da bare alle spejdere, håndværkere, jægere, fiskere og flaskedrenge.

Der er da utallige exempler på kollektiv afstraffelse.
Rygeloven f.eks.

Find selv på flere

Men bortset fra det, så tror jeg heller ikke at jeg havde accepteret en bøde fordi en anden har skudt i retning af naboens hus.

--



visse vasse selv M@X... lad være med at blande sådan noget vrøvl ind i tråden. Du har selvfølgelig ret i det du skriver, men at det har noget at gøre med begrebet straf er forkert.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#16
DILLIGAF [Big Grin]

Jeg gider heller ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Citat:quote:

Jeg gider heller ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



du er bare misundelig at stemmerne kun taler til mig...[Big Grin]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#18
Man kan ikke DØMME kollektivt... men man kan fint idømme den samme straf til en række personer...

Som jeg har forstået det kan politiet ikke udskrive en bøde til nogen uden at den bliver accepteret af den der skal betale bøden.

Alternativet er at gå i retten med sagen.

Hvis man antager at landbetjenten i "haglsagen" ikke kan få en af jægerne til at indrømme at have afskudt de famøse hagl, og at han derefter går i gang med at udskrive bøder til alle jægerne i selskabet, så er de i ders fulde ret til at nægte at betale bøden, og gå i retten med det. Jeg er sikker på at retten ville afvise en sådan række "sager"
Hvis alle jægerne på den jagt betalte de 500 kr... så har de da udvist en eksemplarisk autoritetstro...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)