Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nye piber...
#1
Hej,
Jeg sidder her og drømmer, drømmer om det sæt jeg skal ud og købe. Hvertfald ud og købe engang med tiden. Jeg er pt i besiddelse af en riffel, hvorpå jeg kan skifte pibe. Derfor tænker jeg på hvilket sæt der vil være optimalt for mig?
Sættet skal kunne lidt af hvert:
-Jagt i DK, dvs. buk forår og alt jagtbart efterår.
-jagt på svin i udland, drivjagt og anstand.
-måske jagt efter storvildt i afrika el. usa/canada.
Det betyder ikke noget om det kræver 10 piber eller 2. Jeg har mine farvoritter, men hva synes i jeg skal vælge???
Kom med jeres bud.
På forhånd tak...
Søby.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#2
243 win og 3006... så dækker du stort set alt, undtagen "Big five" i Afrika... Jeg tror faktisk du endda kan nøjes med et enkelt bundstykke, hvis du vælger disse to. Samtidig kan du få træningsammo for rimelige penge....

Nogle af de rigtige eksperter kan evt. udvide pibesortimentet med en kraftigere kaliber... ved ikke om der findes en kraftigere kaliber end 3006, der kan køre på samme bundstykke? Ellers kunne du jo vælge den i stedet for 30-06...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Der er altid det klassiske (som jeg selv har til min S&L)...
6,5x55 og 9,3x62 de kører også på samme lås..

Så er dækket godt ind..

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#4
Tak for de hurtige svar...
jeg leder egentlig lige efter det i siger, men hva nu hvis vi skal have lidt mere NIF på drengen..
Har pt en 7x57...den er faktisk meget god, har aldrig svigtet mig;-)
Desuden har jeg haft en 9,3 x 62, den solgte jeg af økonomiske årsager...desuden slog den lige rigeligt, det var ikke for voldsomt, men kan det lade sig gøre med mindre rekyl???
Selv overvejer jeg en 338-06 som den store, er det noget???

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#5
Hej . Jeg tror ikke der er den store forskel i rekyl på de to , med mindre du går efter de lette kugler , og så går ide´n med den grove kaliber vel lidt fløjten !

Hvis løbet aligevel skal laves til dig , få det i et lidt grovere profil(+100-200gram) og monter en rekyldæmper i bagskæftet (+200-300gram) den kan du så pille ud når du ikke bruger det store kaliber [Wink] . Du ville kunne få en mærkbar mildere rekyl .

Hilsen A-bolt
Svar
#6
Hejsa

Jeg har 2 2 ombyggede Parkere i hhv .243 og 30.06.

.243 er sommerskyder og 30.06 er vinterskyder

Fungerer perfekt
Svar
#7
Jeg er ikke i tvivl om at 30.06 virker til det hele. Jeg har absolut intet negativt at sige om den, har selv haft den. Den er dog lidt kedelig, forstået således at med den i skabet behøver jeg reelt set ikke andet..
243 kender jeg ikke så meget til, hvor stor forskel er der på den og 223???? Da professionen er slagter, går jeg meget op i at der ikke er alt for meget kødødelæggelse. Dog vil jeg hellere have at dyret ligger på stedet, end jeg skal ud og lede efter alt jeg skyder på. Hvis det kan lade sig gøre med en lille kaliber??? Pt får jeg ladet alt min ammo, så det er ikke noget problem med speciel ammo...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#8
Hej

Nu fortæller du ikke hvilken riffel du har, så er det jo svært at vide hvilke kalibre der passer til din lås/bundstykke. Jeg ahr en Sauer 202 i 270 win og 9,3x62. 270 win bliver brugt til buk og dådyr indtil omkring midt i oktober hvorefter 9,3'eren kommer på da det der er tid til drivjagt i tyskland og krondyr herhjemme (i det nordjyske).

Jeg synes det er en god kombination, det er dog ikke "nødvendigt". Jeg har skudt både hjort og gris med 270 win så den kan sagtens klare det, men til drivjagt på svin foretrækker jeg en langsom tung kugle.

I afrika vil 270 win være god til det mindre vildt på lange afstande og 9,3'eren til det større som eland osv.

Jeg har aldrig oplevet træfpunkt ændringer ved pipeskift, og der skal klikkes de samme 10 klik op/ned og 2 klik Højre/venstre når der skiftes pipe. Når jeg skifter pipe spænder jeg skruerne med en lille
momentnøgle så de er spændt lige meget hver gang.
Når den nye S&B 1-8x24 kommer frem tror jeg den bliver kombineret med 9,3'eren og den gamle Zenith 2,5-10 med 270'eren, så der ikke skal klikkes.

Jeg oplever ikke rekylen i 9,3'eren til at være hård i min riffel, men har en kammerat der har en S&L i 9,3 og det føles som om armen er ved at blive rykket af med den samme ladning. Det kan være det er omvendt med dig, jeg tror det kommer meget an på skæfteform og ikke mindst hvordan riflen passer til dig. Min far havde en gang en 308 win der også var direkte ubehagelig at skyde med, så det er svært at sige på forhånd ud fra kalibret hvordan rekylem er.

Mvh. Taby
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)