Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.243 bedste kugle m. træfpunkt
#1
Jeg ved godt "hvilken kugle" spørgsmålet har været vendt mange gange, men når vi diskuterer det synes jeg tit vi måske mangler lidt omkring kugleplaceringen. Det er jo ikke ligegyldigt om kuglen bevidst sættes udenfor skulderblade, eller midt i disse.

I min lille nye .243win bruger jeg pt. Hornady 100 grain BTSP. Ingen dyr nedlagt med den kugle endnu men har i en tidligere .243'er brugt Lapuas Mega med lidt træls resultat. Hvad er jeres erfaringer med den bedste kugle til den lille 6 mm med nedenstående (ca. kugleplacering) Knald og fald er klart ønskebart, men omvendt behøver dyrene heller ikke ligne noget, der har været for tæt på en granat.
Jeg vil gerne blive på de 100 grains så kuglen også er lovlig at bruge andre steder i europa.

[Image: sigteprdyr.jpg]
Svar
#2
Hej Takleberry.
Der er så mange gode kugler, men jeg er blevet positiv overrasket over Barnes kugler.
Den opfører sig (som jeg opfatter det) som en jagtpil med fire knive der skærer væv og ben.
Ok,udgangshul som en 5kr på det vildt jeg har skudt.
Ingen blyfragmenter sprøjtet rundt i vævet.
Har ellers skudt med Rhino kugler også med et godt resultat.
Her er et Twist chart for div. cal.
[Image: 2010-187-15-54-34-1-IMG_0001.jpg]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#3
Hvis du altid går efter at skyde bag bladet og kan sige dig fri for at ramme et ribben er de alm standard kugler. Sierra gameking/prohunter og lign. udmærkede. men hvem rammer aldrig et ribben ?

Vil du ovenikøbet have mulighed for en skæv vinkel og at den smider sig på pladsen ?

Ja så skal der i denne semi magnum(hastigheden er jo høj) hårdere kugler til. TSX er sammen med rhino et godt bud. Der er sikkert andre, men alle dem med plasticspidsen har en tendens til voldsom ekspansion og fx holder en scirocco ikke så godt sammen som en A-frame. A-frame laves mig bekendt bare ikke i 6 mm.

Sciroccoen gik for mig i stykker ved 308 hastighed ved en lejlighed og var rigtig fin en anden gang. Men den skal være god hver gang.

100 grains er jo ok valg da det tager toppen af farten ift. 90-80 grains varianterne.

Men det er nok i det hele taget svært ikke at lave hul med sådan en.
men man må også smadre skallen for at lave omelet.

Jeg lader Rhino til en 243 kammerat og han har hidtil været meget tilfreds med virkning og de huller den laver. Men BC på den er jo ikke noget der rykker i mig.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Jeg har faktisk haft en del døje med at få min t3 243 til at samle ordentligt.
Forsøgte forskellige 100 g. kugle med det blev aldrig rigtig godt.
Ønskemålet var at få en 100 gr. partition til at gå ordentligt - men det opgav jeg til sidst.
Skød 2 dyr med den med prima effekt og flot arbejde - men når man ikke er tilfreds med præcisionen dur det jo ikke. Hvis din pibe kan tumle den uden problemer, kan jeg kun anbefale og være misundelig.

Pt. er bedste resultat 95 g. sst - og den virker da også ganske fortrinligt hvad slå ihjel effekt angår - men den laver sgu for meget ballade hvis den møder lidt modstand.

Skal have lavet et par runder tsx som mange taler så positivt om - så må efteråret vise, hvordan den opfører sig.

/bundgaard
Svar
#5
Jeg er også meget begejstret for Barnes TSX'en i 85 grains og kan kun sige possitive ting om denne kugle....men nu bad du om efaringer med en 100 grains kugle så det får du ogås lige...inden jeg "fandt" TSX'en brugte jeg Speer Grand Slam i 100 grains. Den fungerede også fint med udmærket præcision uden at lave voldsomme kødødelæggelser. Jeg vil mene den er trægere i ekspansionen end eksempelvis Hornady BTSP. Uden at kigge i jagtjournalen, mener jeg at have skudt ca. 8 stykker råvildt med denne kugle, så grundlaget er spinkelt ud fra et statitsik synspunkt.

Hvis du får lyst til at eksperimentere med Speer Grand Slam, så prøv at sende mig en PM, da jeg mener jeg har en pakke eller 2 liggende endnu.

mvh
Steen
Svar
#6
Jeg kan kun sige Hornady RN 100 grain. Denne har i en årrække fungeret upåklageligt i min Krico fuldskæftede. Små indgangshuller
og forholdsvis små udgangshuller. Altid haft gennemskud med denne
kugle, og så er den billig [Smile]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#7
Når i har haft problemer er det ikke fordi at twisten i løbet ikke når at stabiliserer kuglen. selv har jeg en 1-9 twist og prøvede at teste 105g Berger HPBT VLD-Hunting til skydebanen uden held (1-8 twist eller hurtigere anbefales af berger)
Men TSX 86grains samler perfekt og fungerer fint med rådyr:-)

hilsen
Ivan
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by imcses

Når i har haft problemer er det ikke fordi at twisten i løbet ikke når at stabiliserer kuglen.



Går ud fra, at du mener at stigningen er en væsentlig årsag til problemer med 100 gr og derover - og jo, naturligvis. t3 i 243 har 10'' stign. Ser frem til at hælde nogle 85 gr tsx igennem og se hvordan de går.

/bundgaard
Svar
#9
Jeg har været en del igennem efterhånden, men er endt op med to forskellige i 100 grain. Norma SP og Hornady SP, med norma som svag favorit mht. præcision men pga. prisen så er det hornadyen som vinder på den lange bane.
Speers Grand Slam kunne min gamle 243 ikke lide, så den har jeg ingen gode oplevelser med. Jeg lader nosler partition til en jagtkammerat som er meget tilfreds med den, så den har jeg selv tænkt mig at prøve i Polen i år.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Altså nu var de 100 grain ikke noget absolut krav - der er ikke planlagt nogen tur til fx. det skotske højland endnu [:o)] men kunne man forene det pt. optimale med det optimale i fremtiden kunne man jo lige så godt gøre det [Wink]

Jeg tilstræber altid det rene sideskud, med kuglen sat ca. hvor vist, men vil gerne have muligheden for et "skævt" - men sikkert - skud hvis uheldet af den ene eller anden grund skulle være ude.

Uden at have målt det, mener jeg at Steyr'en har en 10" twist, så det var måske også en god grund til at prøve lidt lavere vægt.
Generelt lyder det jo til at TSX'en kan give en fornuftig præcision i de fleste rifler, så den var nok et godt bud [8D] Hvordan er de mht. flugtstrækning [?]

Mvh Takleberry
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Hvordan er de mht. flugtstrækning

Har skudt 14 bukke med 85 grain TSX og det er kun to der er løbet fra skudstedet, den ene løb 15 m med en ren bladkugle og den anden 25 m med en frontal placeret kugle der passerer lige mellem hjerte og lunger.
De går ud med 975 m/s og laver et udgangshul som en 2 krone, det er en relativ letekspanderende kugle og man kan virkelig se at den gør skade lige fra anslag og ikke først på sin vej ud

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
@416remmag - hvad er din erfaring med kødødelæggelse og blodudtræk med 85 gr tsx?

/bundgaard
Svar
#13
Har samme oplevelse af 85 grains TSX som 416RemMag. God effekt, ingen eller meget kort flugtafstand fra skudsteddet. Samtidig er kødødelæggelsen/blodudtrækning bedre(Nosler partition) eller ligeså god(Speer Grandslam) end andre 243 projektiler jeg har prøvet. Hvordan det hænger sammen at TSX performer godt samtidigt på 2 så modsatrettede punkter, kan jeg ikke forklare, men det er min erfaring at det alligevel er tilfældet
Svar
#14
Okay TSX'en skal prøves - er der nogen af jer som ved om der er nogen forretninger herhjemme som har dem på lager i fabriksammo [?] Såvidt jeg kan se er Federal de eneste[}Smile] som lader den i .243win og jeg kan ikke huske at have set dem på hylderne nogen steder..
Eller var der evt. en af jer som kunne overtales til levering af et sæt prøvepatroner [:o)]

Mvh Takleberry
Svar
#15
Wollah

Har skudt 2 rådyr m Hornady 85gr sp og begge hvæsede smukt igennem ribben lige bag skulderen og efterlod et 5-krones hul på den anden side.

Er skiftet t Hornady 95g SST og har nappet 2 dyr indtil videre. 1 med den ovennævnte 5-krone og en der blev derinde (spidsvinkel forfra)

Præcisionen er væsentligt forbedret med SST´en[8D]
Svar
#16
Hornady BTSP Interlock, er den jeg har bedste resultater med i .243
Den holder sammen på kuglen og laver en flot arbejde.

Bruger også SST'er da den har samme træfpunkt på 100 m som A-MAX.
Den er noget hårdere ved rådyret end SP'er.

Har også prøvet Grand Slam og Norma's, de gør jobbet men er ikke bedre.
Norma's holdt kuglen ikke sammen og lavede et være svineri.

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#17
Nu har en meget, meget venlig mand tilbudt at lave et prøveparti med TSX'en for mig [:p][Big Grin] som jeg glæder mig til at prøve. Så gemmer jeg BTSP Interlock hvis TSX'en ikke vil arbejde sammen med stigningen i min riffel (det har den sgu bare at gøre [8D])

Jeg takker for alle oplysningerne

Mvh Takleberry
Svar
#18
Fedt, lad os høre om resultatet med TSXer[:p]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#19
Selvfølgelig - der kommer jo til at gå et par måneder inden de praktiske erfaringer kommer [Wink] men skal nok opdatere når der er nyt.
Svar
#20
Jeg bruger en Oryx 100 grains den virker hver gang,

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)