Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regler luftpistol (må man skyde på vejen?)
#1
Hej.
Jeg kan ikke lige finder regler på luftpistol/bøsse eler hvad det nu hedder. Jeg har en nabo der skydder ud af deres vindue og ud på vejen. Jeg tror der er en luftpistol....Jeg kan ikke finde nogle skud på vejen når jeg ser efter dem. Men må man gerne det...Altså skyde ud på vejen. Kan vi komme nogen til hvis vi bliver ramt? min datter tør ikke cykle forbi da hun er bange og min søn vil ikke være ihaven når de skydder ud af deres vindue...der er ca. 10 meter fra vores have til deres vindue....Har jeg noget at være bangefor?
Håber i kan hjælpe mig
Svar
#2
Man må gerne skyde på egen grund.

Men man må ikke være til fare for andre, og må derfor heller ikke skyde til måls på offentlig vej, eller på tværs af offentlig vej.

Luftrifler/luftpistoler, ja selv airsoft - skader forårsaget af dem, er "skytten" stadig ansvarlig for.
Så skyder børnene vildt med airsoft, og giver omkringboende/forbipasserende skader - hæfter skytten stadig for skaden. Hvis det er børn, er det forældrenes ansvar.!

Kan ikke lige placere selve lovteksten, men kender praksis.

Hvis det er til gene/fare, så tag en snak med politiet.
Hvis muligt, optag det på bånd.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Man skal være over 18, for at købe og besidde luftvåben(herunder også softair og hardball våben), og der skal være en person over 18 tilstede og overvåge skydningen, hvis det er personer under 18, der benytter luftvåbnene.

Umiddelbart vil jeg tro at reglen om nedfald af hagl, på anden mands have, hus og gårdsplads gælder ved brug af luftvåben, på samme måde som ved brug af haglgevær.
Citat:quote:

Her er jagtlovens §22 Ingen må jage på en måde, der
3) medfører haglnedfald på anden persons bolig, have eller gårdsplads.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=13114

Dette er forbudt, og straffes ved bøde, og ved fængsel, hvis det er forsætligt, eller groft uagtsomt

Jeg kan ikke finde paragrafferne, men jeg er meget sikker på, at skydning med luftvåben kun må foregå, såfremt det kan gøres, uden at være til gene for andre. Og de må under INGEN omstændigheder være til FARE for andre.

Jeg ved ikke hvordan du har det, med din nabo...
Men nr. 1 må jo være at tage en snak med naboen, og bede dem sørge for at skydning foregår forsvarligt, og så det på ingen måde er til gene for andre.
Hvis det IKKE kan lade sig gøre, så må de anmeldes til politiet.

Hvis du evt. kan tage et par billeder, hvor man kan se, at de skyder ud gennem vinduerne, eller blot peger med våbnene, ud gennem vinduet, mod vejen.

Jeg er nu ret sikker på, at forældrene ikke aner, at deres børn skyder vildt omkring sig.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Tidligere tilfælde :

Politiets døgnrapport :
Citat:quote:

Skud med luftgevær – Holbæk.
Lokalpolitiet i Holbæk modtog kl. 2254 anm. om, at der kort forinden var blevet skudt fra et bestemt værelse på kollegiet i Slotshaven i Holbæk og mod Absalonsskolen. En 17-årig beboer på kollegiet erkendte at have skudt med et luftgevær ud over offentlig vej. Han kunne ikke give nogen fornuftig forklaring på sin handling. Luftgeværet konfiskeret og der venter en bøde for den 17-åriges handling.


Så, konfiskation af luftgevær, samt bøde.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Det er ordensbekendtgørelsen der gælder her:
Citat:quote:

§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.


Citat:quote:

§ 18. Overtrædelse af §§ 3-13 .............. straffes med bøde.


Plus konfiskation.

Iøvrigt er den kriminelle lavalder pr. 1.juli sænket til 14 år - blot til orientering (så følger den iøvrigt også erstatningsreglerne, hvor personer fra de er 14 kan pålægges erstatningsansvar)

Mvh Takleberry
Svar
#6
Mange tak for jeres svar....
Lige en ting mere...Gør det ondt at blive ramt? Mine to børn er 8 og 4 og de er pt ikke ude når de skydder. Og hvor langt kan de skyde?
Svar
#7
Det kommer meget an på hvilken model der bruges.

Men selv hvis det er en billig luftriffel/luftbøsse, kan den i bedste fald give nogle grimme mærker - og hvis der skydes med rundhagl eller spidshagl, kan haglene godt gå gennem tyndt tøj og hud.

Haglet er samtidig tungt nok til totalt at smadre et øje.

Airsoft som skyder med 6mm plastickugler på 0.2gram pr stk - kan i standardudgaverne sagtens give tandskader og øjenskader, men gennembryder ikke tøj eller hud.
Modellerne kan dog tunes så de bliver kraftigere, og der er det dog set at huden flækker eller plastickuglen sætter sig let i huden. Men så er man oppe i den tunge ende som er meget usansynligt at de har.

Og dét på afstande ud til 15-25m for Airsoft.

Luftgeværer/luftrifler/luftbøsser som de ofte kaldes, kan give øjenskader (i værste tilfælde) ud til... pga det tunge hagl, små 100m afstand. Hvis der skydes meget opad.

Mere professionelle våben er kraftige nok til at bruge til jagt og kan sagtens gennembryde tøj/hud.

Så selvom mange voksne anser det for legetøj - så er vi langt fra den oprindelige svage udgave som forældrene måske selv voksede op med. Våbnene er blevet nogle gange kraftigere.

Kort - selv et "tarveligt" tivoligevær, kan sagtens skade indenfor egen parcelhusgrund.
Det kan også sagtens skade på den anden side af en hæk.

Hvis der skydes opad, eks i retning af luftledninger/ledninger på telefonmaster/gadelysmaster - kan haglet sagtens nå ud til 50-100m.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Luftpistoler rækker måske 2/3 af hvad et luftgevær gør.

Det er også rigeligt kraftigt til at give skader indenfor egen grund, også på den anden side af en hæk.
Det rækker dog ikke så langt ved skud i vinkler - men haglet er lige tungt, og kan i uheldige tilfælde sagtens give tand og øjenskader selv på lang afstand.

Det er altid skytten som er ansvarlig for det.
Hvis skytten er under 18 år, er det forældrene som hæfter for evt erstatning - forsikringer dækker ikke sådanne skader.!

Det kan ved tvist blive civilt søgsmål.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Baseret på mine egne erfaringer fra min lidt vilde barndom:

1:Skudt i låret med alm. kraftigt luftgevær på 4m afstand. Farmand hentede haglet ca. 3 cm inde i lårmusklen. Bar alm. jeans.
2:Skudt i knæhasen på ca. 30 m. afstand m. alm. luftgevær. Blåt mærke. Bar alm. jeans.
3:Skudt med kraftig luftpistol i ryggen på ca. 15 m. afstand. Bar T-shirt. Stort blåt mærke.

Mod "blød-dele" vil en alm. luftpistol inden for alm. "villa-have-afstand" helt klart kunne forrette skade. Anmeld dem næste gang de gør det - har politiet ledige vogne skal de nok gøre noget ved sagen.

Mvh Takleberry
Svar
#10
den kriminelle lavalder har intet med erstatningsret at gøre
børn kan ifalde erstatningsansvar fra de er istand til at overskue
deres handlinger i praksis fra omkring 4 års alderen men det kommer helt an på de konkrete omstændigheder
i praksis vil erstatningsansvaret tit falde tilbage på forældrene hvis de ikke har ordentligt tilsyn med deres børn
med andre ord vil forældere der overlader et luftgevær eller luftpistol til deres børn risikere at skulle betale store erstatninger hvis barnet forretter skade
så vidt jeg ved er det politivedtægten der afgør hvad der gælder for luftgevær og pistoler som jo ikke er våben i lovens forstand
hvor jeg kommer fra er det lovligt at skyde på offenlig grund så længe det ikke er til fare eller gene for andre
det kommer altså an på den konkrete situation
når det kommer til skydning på privat grund mener jeg ikke at man skal acceptere andre skyder ind over ens grund men det er jo meget svært at bevise
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by herminator

så vidt jeg ved er det politivedtægten der afgør hvad der gælder for luftgevær og pistoler som jo ikke er våben i lovens forstand



Politivedtægten findes ikke mere - den er erstattet af Politiloven og deraf ordensbekendtgørelsen

Mvh Takleberry
Svar
#12
fuldstændigt rigtigt men det er fortsat de samme regler
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)