Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250 hjælp søges...
#1
hej med jer...
jeg har lige købt en pibe i 22-250 til min s&l
og søger hjælp til 2 kugler til den...
1 kugle til skydebane og skader krager den skal være præcis
og må godt være let...
nr. 2 kugle skal være til råvildt og ikke så præcis en
skudgruppe på 5-6 cm. er ok... MEN der må ikke
være store skader på dyret...
håber på gode forslag til krut og kugler...
ps. har set man kan købe kugler på godt 2 gram kender
i noget til dem evt. som kugle nr. 1
mvh.
Svar
#2
En god kombination er efter min erfaring:

50 gr. Hornady V-Max Moly til skydebane – krager/ræv osv.
50 gr. Norma blyspids til råvildt.

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#3
Jeg kører med sierra 55grs vaminter, Remmington 55grs MC (spidskarp) og så TBBC 55grs. Dem har jeg fået til at skyde præcis samme sted på 100 meter, så der er ikke en masse klikken om imellem de forskellige patroner. Det er bare at tage den der passer til det vildt der kommer for.

Men TBBC laves ikke mere så den kan du ikke bruge mm du finder et lager. I mine test havde jeg også gang i 50grs Rhino og 55 grs Oryx. De vil nok begge kunne holde de krav du stille til din rådyrskugle. Jeg var ikke tilfreds, men det er fordi jeg vil have meget mindre grupper end 5-6 cm - med mindre du taler om en afstand på 4-500 meter.

GameKing 55grs leverede også fin præcision men jeg er bange for at den kunne give større kødskader hvis den bruges på kort hold, når den kommer med 1.000 m/s.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Sierra HP 60 grains til det hele ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Nosler partition - til råvildt

Sierra matchking til resten !

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#6
Ov, så lige TSX. Dem har jeg også testet i 50 grs. De var en anelse dårligere end Oryx og Rhino, men kunne nok lige klemme sig ind under 5-6 cm. Men måske er de bedre i din, og de kan i hvert fald holde til belastningen.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Det er de færreste 22-250'ere der kan stabilisere en Partition med 14" stigning.

Prøv at søge her på siden, så kommer der forskelligt.

På råvildt har jeg prøvet 55 grains Reminton, 50 grains Speer MHP, 50 grains Rhino, 70 grains Speer og 60 grains Sierra. Har manglet gennemskud med tre Remingtonkugler, ellers er resten røget igennem.

To stk sika i Irland fik Barnes x, det virkede også fint med gennemskud.

Der er så meget power i en 22-turbo, at projektilet enten skal igennem råvildtet i ét stykke, eller ekspandere midt i dyret. Så laver restpartiet(erne) ikke så meget kødskade.

Og rammer man et ben, så kan alt gå anderledes end tiltænkt.

Min erfaring siger at rammer man de bløde dele bag forbenet, så kan der ske store blodudtrækninger med alle typer kugler, fordi hastigheden er relativ høj. Men slaget er da til at undvære.

Og nu har jeg set Sierras HP lave nogle meget fine sårkanaler, den er uhyre præcis og så er det nemt med én kugle.

Ellers skyder min også godt med 40 grains v-max, men jeg har endnu det første stykke vildt til gode med den kugle.



K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Den kugle der skyder bedst i S&L 22-250 er Nosler BT 50 gr.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Hej,

I min S&L 22-250 har jeg opnået fine grupper med Nosler Partion 60 grains. Grupperne er ca. 3-4cm på 100m, og med en bedre skytte kan dette nok gøres bedre.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#10
Det er de farreste .22-250er der kan skyde med kugler over 55 grains pga den relative langsomme stigning paa 1:14
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
Det er væsentlig værre med homogene kugler, da det er længden og ikke vægten der er mest afgørende, for stabiliteten.

Nu er det så bare sådan, at S & L har en stigning på 10 ", hvorfor den sansynligvis kan håndtere 60 gr. blykugler, men ikke nødvendigvis 50 gr. homogene kugler.

Test på fabrikken har vist, at Nosler BT er .224 pibens favorit.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
hej med jer...
jeg vil bare sige tak for de mange forslag[Smile]

mvh.trold1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)