Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338 WM eller 375 H&H
#1
Hej forum

Jeg har købt min brors Sako 75 i 300 WM, låselængde V (5), som jeg dog synes er lidt for tæt på min 30-06. Jeg har en plan om at pibe den om til noget større, men er i tvivl om hvilket at de nævnte kalibre jeg vil have mest gavn/fornøjelse af.
Eller skal jeg vælge den kedelige/fornuftige løsning og bare lade den være i 300 WM og så lade med tunge kugler med høj SD?
Der skal ikke herske tvivl om at fornemmelsen/glæden ved at have et større/stort kaliber også er en faktor, selv om jeg normalt betragter mig som en fornuftig mand, som udemærket ved at 30-06 klarer det meste[:I].

Det er planen at den skal bruges til gris/elg ca. 1 gang årligt, men drømmen om Afrika er absolut til stede - og så skal den selvfølgelig luftes på hjortebane i ny og næ.

Jeg mener ikke at jeg lider specielt af rekylskræk, men reagerer selvfølgelig på rekylen ligesom som alle skytter gør. De, der påstår noget andet, husker ikke så godt[Big Grin]

Hvilken bøssemager kan du anbefale? - jeg bor i det sydvestjyske, men skal det være, kører jeg gerne en tur i det jysk - fynske. Det vigtigste er at det er lavet ordentligt.

I forbindelse med våbentilladelse; kan det så lade sig gøre at det sker i "et hug" - altså både at ændre ejer og kaliber i en operation? De evt. sparede 420 kr. kan jeg så købe kugler for.

Lidt andre forudsætninger:
Jeg har i forvejen flg.: HVA 9,3X57 "Potatiskastar", Sako 75 Varmint 6,5X55, Sako 75 30-06 og der skal ikke sælges noget. Næste anskaffelse bliver en Sako 75 i 243 W. Hvem sagde sakoman??[Smile]

Jeg lader selv, så driftsomkostningerne er ikke særligt relevante her.

Jeg vil gerne have nogle input fra det virkelige liv om rekyl, skudvirkning, kuglevalg og hvad du finder relevant.

Potatiskastaren
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#2
338 wm eller mere eksotisk 358 norma(jeg tror den kan være der i)

Hvis det skal være anderledes end det du har skal både op i diameter og have mere krudt bag end det du har i 9,3x57.

vedr. gebyret kan det klares ved at din bror afleverer hos smeden, som afmelder hans tilladelse og skriver til policen at den er ompibet og har fået x kaliber.
Du søger så på den nye riffel i den aktuelle kaliber. Så har du jo ikek først haft tilladelse på den i en kaliber og skal betale igen ved kaliber skift.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Køb du bare riflen, der er ikke gebyr på ændringer af en eksisterende tilladelse.

Hilsen JM
Svar
#4
Det er da den forkerte riffel du er ved at aendre paa. Behold 300wm og faa saa en ny pibe paa den 3006.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Køb du bare riflen, der er ikke gebyr på ændringer af en eksisterende tilladelse.

Hilsen JM



Hvor i landet er den regel ophævet ?

I Århus koster det at ændre fra 308 til 30-06 IMP selv om det faktisk ikke er et kaliberskift.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det er da den forkerte riffel du er ved at aendre paa. Behold 300wm og faa saa en ny pibe paa den 3006.



Det bliver ikke nemmere, da der er en mindre hurtig under i form af 6,5x55 og en tung langsom over i form af 9,3x57.

det skulle da være en 35 whelen

men enig 300 WM er meget alsidig.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
[/quote]
Hvor i landet er den regel ophævet ?

I Århus koster det at ændre fra 308 til 30-06 IMP selv om det faktisk ikke er et kaliberskift.

VH Søren

Big Green for ever
[/quote]
Der er ikke gebyr på andring af kaliber !!!

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/A247A0...0_0796.pdf

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#8
det koster at ompipe fra 30-06 til 8x68S! ok ikke ens kaliber .. men hørt om en alm til AI = også ny afgift

fik aldrig du af xxx hvad den 'gratis' om reg./ændring af våbendata så kunne dække (evt længere pibe i samme kaliber/patron?). Kammerændring = nyt våben = ny reg afgift
men hvis der er andre der har prøvet at diskutere med 'Århus' og fået anden behandling vil jeg gerne vide det. Ved i andre landsdele har det været fortolket anderledes .. men er det jo sådan at 'Århus' åbenbart er 'oraklet' når noget skal fortolkes .. så andre landsdele har nok bare ikke få snakket ud/briefet med xxx. Også eksempel på forskelsbehandling våbenkontorer imellem

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Det lyder nærmere som en regel der er indført i Aarhus. De tre politikredse jeg har kendskab til koster det ikke en krone. Den seneste fik jeg lavet for to måneder siden hos Midt og Vestjyllands Politi.

Ellers må muligheden være at købe 338´ern som vekselpibe, eller det er der måske også særafgift på i Aarhus?

Hilsen JM
Svar
#10
Tilbage til spørgsmålet - (''glem Århus'')

Afrika - jeg har været der med 30.06 - 300WM - og næste gang bliver det med det sidst indkøbte kaliber: 375HH.

Hvorfor: så er hverken PH'en eller vildtet i tvivl om hvad der ''har talt''[Wink]

Rekylen fra en 375'er er efter min bedste overbevisning ikke værre end en 300WM.

375'eren kører med hurtigtbrændende krudt - som du selvfølgelig ved !

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#11
Du kunne måske også overveje 416 Taylor. Har selv en Taylor og den levere hastigheder omkring 715 meter med en 400 grains kugle. Nok til det meste, og stadig til at skyde med [Smile] ps det koster heller ikke noget at få ændret tilladelse ved Hjørring politi[Smile]

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#12
Jeg vil også mene du er mest fremtidssikret med en 375, men der er ikke meget forskel på de to i ydeevne.

Men 338 ligger tæt på 300 med en tung kugle, så derfor 375 ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Hvis det var mit valg, så blev det også en 375 H&H'er.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Hej

Jeg ville vælge 375 H+H, dette udfra, at du kan bruge den til big 5 og enhver/de fleste PH'er har patroner til denne liggende på deres private lager, hvis nu du skulle løbe tør[Wink]

Eksotiske kalibre er det svært om ikke umuligt at finde i bushen.[xx(]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#15
Tak for gode input.

Jeg var for et par dage mest til 338, men er påvirkelig, så er nu mest til 375.
Jeg har i mellemtiden fundet frem til at ved nogenlunde samme kuglevægt vil 375 kun ligge 5-10 % over 338 i rekylenergi, og 338 er da mærkbar, men ikke i en grad der afholder mig fra at træne med den. Så ..... 375! ...... p.t. [Wink]

Jeg får riflen leveret om 3 uger, og så går turen til en smed.

Lige en kort forklaring på den lidet logiske kalibersammensætning.
Jeg vil ikke lave om på min 30-06 - det er den jeg p.t. bruger til stort set alt jagt, og jeg er rigtig godt tilfreds med den.
6,5 bruger jeg stort set kun til baneskydning - dejlig tung og det giver et godt og stabilt sving på hjortebanen. Samtidig er den uhyggelig præcis og når der kommer et par Harris ben under, er det jo lidt fedt at kunne lave 5 skudsgrupper på 100 m og kun bruge 1-2 stk. plaster [Big Grin]
Potatiskastaren er mest et kuriosum, som jeg endnu ikke har brugt til jagt. Helt sjovt at skyde med sådan en ca. 70 år gammel fætter, som dog ikke er så præcis som de 2 andre - den laver 100 m-grupper på 5-6 cm - rekyle lige som 30-06. Jeg er ikke i tvivl om at kalibret er særdeles velegnet til elg/gris ud til 100 m, men har som nævnt ikke prøvet det.

Glemte lige at nævne, at jeg et sted har læst at risikoen for et fastsidende hylster i kamret er reduceret i 375 i forhold til mere moderne hylstre som fx. 338, da 375 har en mere konisk facon. Det er et godt point i forhold til farligt vildt, men har det noget på sig eller er det noget teoretisk pølsesnak?
Selvfølgelig er det da dejligt at føle sig tryg lige før man får en på bæret af bjørnen[Wink]
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#16
Skulle du blive i tvivl, så sig til.
Jeg har en 375 H&H. Så kan du da prøve rekylen.

K&B

Michael
Svar
#17
Lige et spørgsmål til våbensmedene[B)]

Kan en alm magnumlås også bruges til .375 H+H, jeg tænker her på patronlængden[:I]

Eller skal man vælge .375 ruger

Mvh
Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Ja en lang magnum lås - den findes også i short magnum.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
Tek Specs fra Sako's hjemmeside

http://sako.fi/pdf/specs/75Hunter.pdf

Sako 75 Låselængde V:

Kaliber - Stigning
7mm Rem Mag - 9.5”
300 Win Mag - 11”
338 Win Mag - 10”
375 H&H Mag - 12”

Så 375 H&H passer perfekt Wink

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
Synes lige at der skulle en slutning på tråden og så vil jeg samtidig takke for de gode input.

Valget faldt, som mange pegede på, på 375 H&H og riflen er nu hos bøssemager. En råpibe fra S&L er bestilt og kører det som forventet, så kan jeg prøve den af om et par uger.

For så vidt tilladelse blev det gjort på denne måde:
Først fik jeg en alm. riffeltilladelse, som jeg kunne køre til bøssemager med.
Denne bliver herefter - afgiftsfrit - ændret til en systemtilladelse og 2 vekselpiber, så nu kan jeg med lidt hjælp på 15 min. skifte tilbage til 300 WM, hvis behovet skulle opstå[Wink].

Det hele venligt vejledt af våbenkontoret i Esbjerg, så ros herfra[Smile]

/Potatiskastaren
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)