Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lidt Pral
#1
Hej,
under pres fra GD, så vil jeg da lige komme med lidt løgn og jagthistorie. (Måske kommer der billeder).

Var på bukkejagt i Polen fra d. 8/8 og tre dage frem. Fik skudt 7 bukke, 1 ræv og 1 kat.

Den første aften skød jeg to bukke og en kat.
Den første morgen 4 bukke og en ræv. De tre bukke og ræven blev skudt indenfor en time og inden for en radius af 400m. Den sidste buk skød jeg den efterfølgende aften. Jeg skød en gammel morder, som de anslog til at være 9-10 år gammel. Dens fortænder var slidt helt ned til tandkødet. Kindtænderne var også slidt ned. Der var mange gamle bukke og man fik ikke lov til at skyde deres ung bukke. Det var de meget strikse med.

Nettovægten på bukkene var 397 - 349 - 328 - 306 - 292 - 248 - 177.

Bukkene var noget større end jeg havde regnet med. De var også større end dem jeg havde sagt til arrangøren og jagtguiderne de skulle være. Jeg havde sagt at jeg ikke ville skyde bukke større end 300 gr. SÅ der blev handlet ved protokollen. Det gav dog også et afslag på en ca. kr. 3000,-

Jeg skød alt med 6,5x55 Sierra GameKing Boattail 140 grains. COL 77 mm. 49 gr. Norma MRP. Skulle have afprøvet 200 gr. Lapua i 30.06. Men pengepungen slap op. Da jeg skulle til at skifte over.
mvh. Johannes

[Image: Johannes-1-copy.jpg]

[Image: Johannes-2-copy.jpg]

[Image: Johannes-3-copy.jpg]
Svar
#2
JTK det var da en god historie, men hvad løb sådan en drømmetur op i, jeg tænker i kr og øre.
Og var den arrangeret af bureau eller privat.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#3
Turen kostede ialt ca. 18000,- Den største af bukkene skulle gerne være en bronzemedalje. Jeg synes selv at det er lidt for dyrt. Men skulle jeg have gjort det igennem et danske beruau, så havde jeg kommet af med noget mere. Det var ikke nogen danske firmaer med. Jeg vil egentlig ikke skyde bukke større end 300 gr. Det er fine bukke. Så koster de ca. 1500,- per styk at skyde.

Det var et revir med mange gamle bukke. Mange af bukkene havde mange battle-scars. Jeg så en ung gaffelbuk, hvor øjet var hævet op til en størrelse som svarer til en tennisbold. Jeg tilbød at skyde den, men det ville guiden ikke have.

Et revir som det vi var på, skulle man have på fastpris, og så skulle det være i brunsten, så kan guiden ikke lave det der nummer med at prøve at undgå de store bukke, det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

mvh. JOhannes
Svar
#4
Tillykke med bukkene herfra.

Har også selv for nylig været i den uheldige situation at guldet i pengepungen slap op....[Sad][V]
efter 4 bukke og 3 muntjacs i england.
Men sjovt var det........

Bedre var det i sverige, 1 buk 6 ræve 3 grævlinger og en skade......[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Hej Gammeltoft,
til lykke også til dig med udbyttet.

det lader til at der er en grund til 1 buk og 6 ræve, måske om et par år det er 6 bukke og 1 ræv, hvis du er vedholdende overfor rævene.

mvh. Johannes
Svar
#6
Fik af vide af nogle svensker at man kalkulerer med at en ræv tager 15 stykker råvildt pr. år.

Hos os udløser hver skudt ræv afskydning af en ekstra buk.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
Det skulle ikke undre nogen hvis det influerer ganske kraftigt på bestanden af råvildt.
For år tilbage så vi og skød en del råvildt på dette område i sverige. Normalt ville afskydningen på de ca 500ha være 3 til 4 bukke på en uge. I de sidste år har vi skudt en enkelt buk om året.
Så hvad min insats angår så "regulerer" jeg alle de ræve jeg kan komme afsted med[^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Vedr. Sverige bør man også rette blikket mod vildsvinene - de har ganske stor indflydelse på råvildtbestanden. Jeg er vidende om et hegnet areal (450 tdr.land)ude østpå, hvor vildsvinene har udryddet råvildtet - på samme areal har vildsvinene også taget då-kid.
Personligt har jeg oplevet (på dette areal) at se et vildsvin prøve at ta' et då-kid, hvilket dog ikke lykkedes for den p.g.a. dåen.
Jeg er dog enig i, at hvis man vil ha' en råvildtbestand, skal rævene afskydes hårdt.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#9
Hmmmm,

så skulle jeg alligevel have blevet der og forsøgt at få bugt med den stærkt stigende bestand af vildsvin i området[V]
Der er en næsten eksplosiv vækst lige i dette område.
Der spottes rotter på op til 20 grise hvor der for bare 5 år siden ikke var en eneste gris i området.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
HEj Rex,
en ræv tager ikke 15 stk råvildt om året. Så vil rådyr bestanden være uhyygelig tæt eller har ræven vinger! Rævene kan kun tage de små lam. De tager som regel et lam, det sidste lam passer moderen på. Hun flytter dagligt lammene, og her kan hun kun flytte en af gangen. I den situation er den ene lam i farer, fordi moderen ikke kan beskytte det. Ræven har respekt for de voksne rådyr. Den største af bukkene som jeg skød i Polen i år jagede rundt med en ræv. Det samme gør også råene. Jeg har en enkelt gang skudt en ræv, der kom med et rålam i munden. Det kunne jeg ikke accepterer. Så den blev straffet. Straffen var så hård, at den aldrig gjorde det mere igen.

mvh. JOhannes
Svar
#11
Hej JTK.
Jeg vil da håbe, at jeg ikke på noget tidspunkt gør noget du ikke kan acceptere [Big Grin] - og dermed gør mig hjemfalden til din straf[Wink]
Mvh

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hmmmm,

så skulle jeg alligevel have blevet der og forsøgt at få bugt med den stærkt stigende bestand af vildsvin i området[V]
Der er en næsten eksplosiv vækst lige i dette område.
Der spottes rotter på op til 20 grise hvor der for bare 5 år siden ikke var en eneste gris i området.



Jeps - vi har også revurderet vores holdning til grisebasserne. I en anden tråd, i foråret, nævnede jeg, at der var kommet 5 stk. i "vores" område i Sverige.....den holder ikke mere - dette antal er forøget ganske betragteligt henover sommeren, ikke kun med pattegrise, men også med flere voksne dyr.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#13
Vildsvin er efter min opfattelse noget af det mest facinerende jagtvildt der findes. Jeg har oplevet grisene i Polen nogle gange.
Mit jagtområde i Sverige er ca. 160 km. nord for Gøteborg (Dals-Ed)
Her er der desværre ingen vildsvin.
Er der nogen her på foraet der ved om de er på vej derop? Eller hvor tæt er de på?
MVH

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)