Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x47 Lapua Target
#1
Som jeg har beskrevet i en tidligere tråd, så fik jeg min lille bukkeriffel pibet om til 6,5x47 Lapua, da jeg ikke var helt tilfreds med præcisionen af den 260 Remington pibe jeg havde på. Riflen så efter pibeskift sådan her ud.

[Image: 65x47003-1.jpg]

Efterfølgende gik jeg og legede med tanken om at købe en lidt tungere baneriffel med en tung pibe, for at prøve lidt jagtfeltskydning. Bukkeriflen var lidt for let til dette formål og kikkerten var også kun en 2,5-8x36.

Imidlertid syntes jeg ikke jeg lige havde pengene til at købe en ny riffel.
Jeg blev dog lidt inspireret af to forskellige artikler fra Rifleshooter. Jeg husker en ældre artikel, der hed "REPLACEMENT STOCKS". Artiklen handlede om at sætte et erstatningsskæfte på en riffel, primært for at spare gamle originale skæfter.
Kan man gøre dette på en pre 64 Winchester, for at spare det originale skæfte, så kunne jeg vel også gøre det - og blot sætte et tungt baneskæfte på !!!

Så var der det med piben. David Tubb skrev i en artikel, at han ikke brugte særligt tunge piber på sine banerifler, da en mellemtung var præcis nok og desuden gav større mulighed for efterfølgende at afbalancere riflen.

Når jeg lagde konklusionerne af de to artikler sammen, så stod vejen til en baneriffel klar - jeg skulle blot have fat i et targetskæfte, der skulle tilpasses til min bukkeriffel... og vupti, så ville jeg have en baneriffel.

Jeg kan godt lide Richards Microfit Thumbhole skæfter. Desværre har de ry for lang leveringstid. Jeg fandt dog på deres lager et grålamineret skæfte model Thumbhole Target til en SAKO L579.
Den bestilte jeg, og 4 uger senere havde jeg den for ca. 800 kroner.

[Image: SAKO65x47Lapua-RichardsThumbholeTar.jpg]

Her har jeg løst lagt riflen op i det rå skæfte, men der skulle stadig arbejdes en del. Skæftet var, som flere har beskrevet det, noget grov i finishen.

Først lavede jeg den rå tilpasning så pibe og lås kunne komme i. Herefter beddede jeg den. Der var også lidt gaben ved selve låsestolen, hvilket jeg også lukkede med bedding. Jeg brugte Plastic Padding kemisk metal, da det passede godt i farven.

[Image: Skydning001.jpg]

Det blev faktisk helt pænt og støttede fint under lås og kammer.

[Image: Skydning015.jpg]

Herefter blev skæftet slebet grundigt ned og poleret. Kindpuden blev skrånet så jeg kunne få bundstykket ud. Herefter fik den en tur med tru oil og fik monteret en 4,5-14x VARI X III target, som jeg købte på ebay.

[Image: 65x47Lapuatarget002.jpg]

Jeg er ganske godt tilfreds med resultatet og den skyder fint. Jeg glæder mig dog til lidt mere tid på banen med den.

Mvh Søren
Svar
#2
Wow. Den er svimlendes flot. Tillykke med den Smile
Svar
#3
Flot, har du vænnet dig til det fantastiske greb?

Hvad kugle bruger du i 6,5x47??

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#4
Ja, man kan godt blive lidt forvænt med thumbhole skæfter - man får virkelig godt fat i en behagelig vinkel.

Jeg skyder med 108 grs Lapua Scenar Silver. De skyder rigtig godt og de giver meget let rekyl i den tunge riffel.

Mvh Søren
Svar
#5
Rigtig fin riffel[:p]

Hvor har du fundet remmen ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Nydeligt Kjeldsen!

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Citat:quote:

[Hvor har du fundet remmen ?



Brugt hos Våbensmeden.dk

Den er lavet af Chauffør Leif G. Nielsen i Tåstrup tlf 991298 ???, den er åbenbart lidt gammel, men suveræn -solid og let at indstille.

Mvh Søren
Svar
#8
En gammel standard norsk skytterem.
Same type jeg har brugt altid til jagtfelt.

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)