Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gebrüder merkel suhl
#1
hej.. jeg har anskaffet mig sådan en gebrüder merkel suhl, S/S 12-70 fra 1973.. jeg vil gerne skille den ad, men kan ikk få baskylen af[}Smile], kan rykke den 10mm og det er så det.. håber på hjælp.. mvh rune
Svar
#2
Tillykke med Gebrüderen - fint robust våben !

Men jeg forstår ikke helt dit spørgsmål - den består af 3 hoveddele: løb, baskule og skæfte.

Jeg antager du vil ind til de ædlere dele - og derfor vil have bagskæftet pillet af. Der er 3 skruer i spil: en der går ind i træet - når den er skruet ud kan man fjerne aftrækkerbøjlen der dækker over hovedet på ''skrue 2'' (aftrækkerbøjlen kan drejes væk/skrues af da den sidder fast med gevind)

Påvirker man toplukkenøglen - dukker der en skrue op - der i modsætning fra ''2'' er skruet i oppefra.

Så skulle stumperne falde fra hinanden [Wink]

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#3
Hej Rune N

Efter at du har fulgt TSX anvisninger, prøv da at skrue skruen/skruerne som du ser her på billedet af (vist nok fra en O/U)

[Image: Merkel%20ou%20004.jpg]

Derefter kan du fjerne ”underpladen” incl. aftrækkermekanismen, og så skulle den sidste forhindring være væk!

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#4
mange tak for de gode svar, har prøvet at skrue de 2 skruer ud i baskylen, men der kunne jeg heller ikk få det fra hinanden, har dog ikke prøvet det med toplukkernøglen, hvor kommer skruen til syne? vil meget gerne have det hele fra hinanden, da jeg vil ordne skæfte osv. mvh Rune[Smile]
Svar
#5
prøver lige at få et billed op på siden her af herligheden[Big Grin]
Svar
#6
Hvis du drejer toplukkenøglen, ligesom når du knækker dit våben, dukker skruen op under toplukkenøglen.

På undersiden af baskulen sidder der to skruer, dem skal du også have ud.

Nu slår du forsigtigt baskulen mod et brædt, og så skulle baskulen
gerne dele sig i to dele, herefter er det bar at trække skidtet fra hinanden[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
hher har vi så problemet., der sidder ingen skrue under nøglen[}Smile] det er det jeg gurre lidt over, og kan ikk lige lure den hvordan den er samlet. mvh rune
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Rune N

hher har vi så problemet., der sidder ingen skrue under nøglen[}Smile] det er det jeg gurre lidt over, og kan ikk lige lure den hvordan den er samlet. mvh rune



Har du fjernet dem der samler baskulen[?]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#9
jepp de 2 der sidder på undersiden, og den går ikk fra hinanden baskylen[}Smile] det er tysk grundighed må man sige, men logisk nej..
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Rune N

jepp de 2 der sidder på undersiden, og den går ikk fra hinanden baskylen[}Smile] det er tysk grundighed må man sige, men logisk nej..



De er meget ofte "groet" sammen i gammel olie og skidt.

Dask den mod et brædt. Sommetider skal man være temmelig vedholdende, men pludselig kommer den, forudsat at du har fået alle skruerne ud[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#11
ja det føles bare ikke rigtigt at gøre, man skal vel ikk skrue toplukker nøglen af?
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Rune N

ja det føles bare ikke rigtigt at gøre, man skal vel ikk skrue toplukker nøglen af?



NEJ!!

Jeg har skilt rigtig mange Merkel/Simson gennem årene, og din er den første jeg har hørt/mødt der ikke har en skrue under toplukker nøglen.

Selvom der mange herinde der ikke tror det, så har jeg også fået dem samlet igen[:o)] endda så de fungerer[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#13
oki lyder lovende, men der siddeer desværre ingen skrue under nøglen, det er det der er mærkeligt, og man kan trække baskylen fra bagskæftet ca 10mm og så siger det bare klonk[}Smile]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Rune N

oki lyder lovende, men der siddeer desværre ingen skrue under nøglen, det er det der er mærkeligt, og man kan trække baskylen fra bagskæftet ca 10mm og så siger det bare klonk[}Smile]



Hej Rune
Det "klonk" kommer formentlig, når sikringsanordningen bagest m.m. møder træ.Der er flere, der allerede har peget på den manglende afmontering af bunden af baskulen som årsag til dit problem. Det er fuldstændigt korrekt, at det er vejen ind.
Walnut
Svar
#15
oki super-.. må prøve at skrue de skruer ud på den nederste del af baskylen, og få det fra hinanden. det sidder åbenbart godt sammen så.. mvh rune[:p]
Svar
#16
Fik du overhovedt skilt din Merkel ad?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)