Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildtagre - Brug for hjælp
#1
Jeg har tænkt mig at lave en lille beplantning. Den skulle ligge på vores eng, op ad en lille række træer på en bredde af 2m. Har overvejet at plante fodermarvkål, men er meget i tvivl, om jeg skal smide kløver, gul lupin eller lucerne ved? Har i en favorit, kunne godt tænke mig at høre nogle forskellige idéer. Hvordan planter man? Kan man bare gå og drysse det ud på jorden med en gødningsspreder, eller skal det i jorden, og hvornår på året skal det plantes?

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#2
Hej Jacobsen

Når du siger eng, så mener du forhåbentligt ikke et område beskyttet af naturbeskyttelseloven paragraf 3?

Lovgrundlag, lov om naturbeskyttelse: https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=127104
Det kan checkes her om dit område er udpeget af kommunen http://kort.arealinfo.dk
Dog kan området godt være beskyttet selv om det ikke er registeret

I øvrigt er det en vildtagre du ager du beder om hjælp til og ikke en beplantning, da man sår fodermarvkål [Wink]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Nej den er ikke beskyttet naturbeskyttelsen. Eng og eng, det er mere et område som ligger op til vores eng, men herhjemme siger vi bare engWink
Okay det lyder sku til du har styr på det. Hvornår sår man fodermarvkål, og hvordan?

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#4
Altså.. Jeg har sået lucerne og fodermarvkål med løs hånd. Og det begyndte at spirre efter 1 uge. Såede det da majsene skulle såes. Så det hele blev gjort sammen. At gå ud med en rive og rive jorden, smide frøene ud med løs hånd og rive det over igen virker også fint. Det har jeg gjort et andet sted på vores jagt.

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
Så du rev det bare en gang og strøede det? Der skal måske ikke være specielt meget mellemrum mellem Fodermarvkålen?

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#6
Hvor stort skal området ca. være før det giver noget?

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Jacobsen

Hvor stort skal området ca. være før det giver noget?

Mvh Mikael



Det bestemmer du sådan set selv.
Jeg husker da jeg startede med foderagersjov, jeg havde en eng hvor der var sået udlæg,der gik jeg rundt og sparkede til muldvarpeskuddene, dryssede lidt fodermarvkål i og rev det så over,
så da det kom op, var det i klatter rundt omkring, men det virkede sørme fint nok [Big Grin]

Jeg sår hvor der er plads, både inde i skoven, langs læhegn osv
som bonden siger, han er ligeglad, bare det ikke er i vejen for
ham.
Forrig år havde jeg et stykke som ikke blev lagt om, og det er de bedste fodermarvkål jeg har haft, de var jo næsten oppe i mandshøjde, så det er ikke nødvendigt at så nyt hver år [Wink]
Det er også godt at så det sammen med gul Lupin idet Lupinen samler næringsstoffer i jorden, så du ikke behøver at gøde så meget [Wink]
Det sidste var et råd fra bonden

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#8
Mange tak for de fine råd. Men man siger man ikke må skyde vildt på foderplads, vil det så sige at jeg ikke må skyde nær fodermarvkålen?

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#9
Nej... Vildtagre anses ikke for foderplads. Foderplads er hvor du køre roer, halm eller andet ud og foder for vildtet.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#10
Ja er det ikke skørt [xx(]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Ja er det ikke skørt [xx(]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum



på en eller anden måde synes jeg det er en fin grænsen. Via jordbrug kan du frembringe et max udbyttte pr. ha mens du med fodring kan køre uanede mængder ud i en pæn dynge foran din höcksits.

Hvad der er virkeligt skørt er at den i praksis kun gælder hjortevildt. Ved fuglevildt håndhæves den ikke.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#12
Som Cristensen skriver er det en fin grænse, for hvis en vildtager var det samme som foderplads, så ville en beplantning med fx. skovæbler og andet jo høre under. Men synes også det er lidt skørt, for du planter jo bevidst agren for at dyrene skal komme og spise, og det samme gælder fx roer du ligger ud, det er også meningen de skal komme og spise det joSmile

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#13
Men vil stadig gerne vide hvornår det skal sås, er det juli, august eller hvilken måned skal det sås i?

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#14
Ja, men på en kold og lang vinter med knaphed på føde,som den sidste her, stod der ligeså mange dyr i mine kål som i mine roer, det er det jeg synes er skørt, fodermark eller foderplads, begge trækker dyr til [Big Grin]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#15
Hej Jacobsen,

Prøv at se her:

http://www.dlf.dk/upload/vildtafgroder_leaflet_web.pdf

Nogle af deres blandinger indeholder bla. fodermarvkål, og de anbefaler fra sidst i april til og med maj, dog skal jorden op på min. 10 grader inden der plantes. Vi har i år sået medio juni, da det kneb med tiden, det ser ud til at gå godt.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Jacobsen

Men vil stadig gerne vide hvornår det skal sås, er det juli, august eller hvilken måned skal det sås i?

Mvh Mikael



Hej Jacobsen

For at blive ved fodermarvkål, så skal det udsås meget tyndt, et kg rækker til 2500 M2

du kan se mere her
http://www.hunsballe.dk/fileadmin/pdf/vi...ochure.pdf

[Image: ajbutton.gif]

VH
Lars
Nu også med 45/70


Svar
#17
Jeg har altid sået i slutningen af april, i starten af maj, men jeg smider frø, både raps og fodermarvkål i bondens efterafgrøder på strategiske steder i aug / september

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#18
Så det er altså ikke for sent at så det nu har i midden af august? Hvor lang tid tager det at gro til en pæn størrelse?

Mvh Mikael
Mvh Mikael
Svar
#19
Hvis der kommer noget regn så er der spirer om en 8 - 14 dgs tid, det kan sagtens nå at blive til noget, men ikke 1 1/2 m høj [Big Grin]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#20
Når vi taler vildt afgrøder så husk at det ikke behøves produceres som en landbrugsafgrøde. Dvs. det er ligegyldigt om det når at blive fuldt udviklet inden vinteren sætter ind så længe der bliver noget fornuftigt foder ud af det til vildtet.

Endvidere kan der være en fornuftig i at udså tyndt, det giver muligheder for at hurtigt indvandrane udkrudts arter kan så sig i mellem, som fx. svine melde. Disse arter er gode til fugle vildtet da de giver mange frø som er guf for fx. fasaner.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)