Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vendeta
#1
For en god uges tid siden skulle jeg lige have trimmet bøgehækken inden jeg skulle på en uges ferie sydover. Dengang var det stadig sommer i Danmark og arbejdet foregik i minimal beklædning under skyldig hensyntagen til loven om blufærdighedskrænkende adfærd og blodtrykket hos de ældre menesker der også bor i kvarteret. Jeg var næsten færdig med klipperiet da jeg stående på en wienerstige er ved at trimme toppen af et hvepsebo som er skjult inde midt i hækken. Hvepseboet, har jeg efterfølgende konstateret, er på størrelse med en håndbold og beboerne udviser temmelig aggresiv adfærd. Det fik jeg naturligvis at mærke da det første misil rammer panden med et klask som let overdøvede hækkeklipperenens 100 dB. Den pågældende hveps fik sammen med et anseeligt antal kolleger også lige afleveret en ladning giftige stik inden stige, hækkeklipper og undertegnede røg i hver vores retning. Ud over den umiddelbare smerte ved stikkene, lignede jeg efter et par dage tillige en blanding mellem et traffikuheld og en mislykket plastikoperation.

MEN NU ER HÆVNENS TIME KOMMET!. De skal dø skal de, men hvordan får jeg lige fat i dem uden at fælde/ødelægge hækken og udsætte mig selv for endnu værre giftangreb end første gang?. De sidder som sagt så jeg kan se toppen og kigger jeg forsigtigt ind i hækken kan jeg se at boet sidder næsten midt i den ca. 60 cm tykke hæk.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Et skud med haglsprederen er effektivt,- men måske ikke lige sagen når man bor i et villakvarter.[Big Grin]
Køb en insektgift på spray, og blæs en byge op i indgandshullet, om aftenen, når hvepsene er gået i seng -og så afsted.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#3
Hvis du har en giftsprøjte, af den type til at sprøjte ukrudt i haven med, så hæld en liter benzin i den - pump op, og nærm dig med forsigtighed en aften.

Sørg for at dysen er sat til tåge/spray.

Jab den op under indflyvningshullet, og sprøjt løs - du behøver ikke sprøjte mere end ca 1-2dl op i boet.
Nogle giftsprøjter kræver dog en vis mængde i bunden for at virke, så bare vær sikker på at du har til 1-2-3 dl op i boet.

Benzin (selv blyfri) er den rene cyanid for bier/hvepse.

Og en giftsprøjte med slange og den lange lanse/dyse lader én holde en VIS respektafstand til de kære små satanner.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Smid en dåse gift op oven på og plaf så hul med et luftgevær. :-)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Har du en bunselbrænder ( gas brænder ) er det absolut det bedste. Hav den klar bare på aldermindste blus, du skulle jo nødig brænde hækken af, og så lige ind under boet bare nogle få sekunder og alt er væk kan du være sikker på. Men gør det først når det er i mørkningen og alle hvepse er hjemme.
Håber det bedste for dig.

Mvh. Rimfire Hunter
Svar
#6
http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/art...epsebo-nu/
Svar
#7
Giv det en gang 810 (i folkemunde kaldet bio )ved aftenstid. Har testet det på træværk hvor de landede inden de drog ind på loftet - de døde af giften

http://www.trinol.dk/landbrug/insekter/t...ginal.aspx

Hvepseboer behandles ved mørkets frembrud, når hvepsene er søgt hjem til boet. Der sprøjtes nogle få gange op i boet og derefter omkring det.

Så lad være med den store dramatik med skyderi og ildspåsættelse [Wink]

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
...ìg vær lige sikker på det er som hvepse som er dagaktive.
De store træhvepse er nataktive... Og de bekæmpes mest sikkert
om dagen.. :-)

du kan også have en spand klar med lidt brøndene klude i. Arbejdshandsker på og en skraldepisr op om boet om natten. Hold den lukket og hurtigt ned i ilden.

Så i tvsyd sidste eller forrige år, at en prof hvepsebofjerner gjorde sådan.

Og sørg så for at have nogle hvepsefælder klar i august, som kan opfange de potentielle dronninger i nabolaget, når de forlader boet.
Dræbte hen ved et par tusinde hvepse i fælder sidste sensommer, hvor vi var meget plagede af hvepse i vort kvarter. Har kun set en enkelt hveps i år hen over hele sommeren...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Nu skulle de jo så småt være ved at dø men ellers er kulsyreslukkeren fra bilen det mest effektive (efter min mening) - 70 -80 minusgrader har de meget svært ved at klare.
Jeg har også et hvepsebo i haven, men har opdaget at hvepsene tager nogle små larver som har angrebet min salat, så hvepsen får lov at blive.

@hjemmeladeren - det er blevet mig fortalt, at folk som har været udsat for et hvepse/gedehamse overfald, aldrig nogensinde får gigt.....


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#10
Nu ved jeg ikke hvor i landet du holder itl men hvis det er problemer har jeg da en bidragt og stik sikre handsker du kan låne så kan du komme til dem uden de store problemer.

Jeg bruger gerne en engangssprøjte med en gang 3db salmiak spiritus i og så lige en 20-30 ml ind i boet med en kanyle. Der blir lige en totalt summen i boet en kort periode som om de alle er i gang med at lægge af til afgang, men efter ca 30 sek er der RO. men gør det så sent som muligt på dagen da der er flest hvepse hjemme.

Der vil være et par stykker du aldrig får med men de dør indenfor et par dage.

Ellers send en PM med telefon nummer så tar vi en snak om det i Tlf.

Nu med:

Remington 700 LTR .223 Rem S&B Zenith 3-12x50 FD7
CG 3000 30.06 Zeiss Diavari 3-12x56
Winchester Supergrade 12/30.06 BBF
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#11
I Sverige kan man købe noget spray mod hvepse med såkaldt "Knock down effekt" Det er effektivt og kan bogstaveligt få dem til at "glemme" hvordan man flyver for at styrte til jorden. Her kravler de så rundt en kost stund for så at opgive evret.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Mange tak for alle de gode råd og moralske støtte.

Ved nærmere eftersyn viste det sig, at der faktisk var 2 hvepsebo med få meter imellem. Nu var jeg jo ikke meget for at slå dem ihjel hvis det ikke var nødvendigt, men både hunden og undertegnede er som sagt blevet rigeligt vaccineret af de hidsige krabater. Jeg kunne ikke nærme mig hækken eller slå græs uden at risikere et kamikaze angreb.

Jeg fik derfor noget (gift-) spray hos den lokale tømmerhandel som kan sprøjtes i god respektafstand. Giften danner skum, som effektivt sætter en prop i hullet.

De er derfor ikke længere iblandt os[^]
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#13
Gør det efter mørkets frembrud, der er de mere rolige - rød pande lampe, bred skygget hat m. et sløringsnet over og arbejds hansker. evt dæktape ved ærmer og bukse ben.

Held og lykke, Thorlak

NB: hjemme hos os er det fruen der klipper hæk.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)