Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ammunition til 338wm
#1
Hej Allesammen

Jeg skal bruge noget ammunition til sortbjørne jagt i Wasington, og kikket mig frem til det skal være nosler partition 250 grains eller swift aframe i 250 eller 275 grains i 338wm.

Har i nogen ide til hvordan jeg skaffer 80 skrald af en fornuftig kvalitet til en fornuftig pris? Normas pris på 800kr/20skrald for txp sidste gang jeg købte er lige i overkanten. Jeg er i besiddelse af ladekursus, men har desværrre ikke selv et sted jeg kan genlade. Det er lidt ærgeligt da jeg selv har massere har hylstre.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#2
Kob dem naar du kommer herover!!! Her koster de 400 kr for 20. Men mindre kan nu ogsaa gore det saa som .308 Win og 180 grains
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Jeg har skudt sortbjørn med .338 win
Min erfaring er at sortbjørne ikke er særlig skudstærke og at kuglen
ikke må være for hård dvs den skal ekspandere rimelig hurtig ellers ryger den lige igennem uden at lave megen skade , så en 220 gr alm blyspids er alt rigeligt
Som hogmeister skriver kan mindre også gøre det , selvfølgelig afh af skudafstand
Mvh Klaus
Svar
#4
Du kan skrive en PM til mig. Jeg har noget fabriksladet Norma 250g der aldrig er blevet brugt.

Kender du ikke en der kan lade for dig så? For så har jeg også 100 stk. NP gold projektiler som jeg nok aldrig får brugt. Dem kan du få til en god pris. Jeg er temmelig sikker på at der findes en nørd eller to herinde der gerne vil hjælpe [8D]

Endelig så jeg sidste gang inde ved Bording at de solgt Remington 225g A-Frame til 400kr æsken (husk krejl) Det er mere end rigeligt til sortbjørn [Smile]

Der er så meget kvinder ikke forstår
Der er så meget kvinder ikke forstår
Svar
#5
Hej allesammmen

@hogmiester: Jeg er lidt neurotisk hvad angår ammunition. Inden jeg tager hjemme fra, skal riflen være indskudt, og jeg skal være sikker på ammunitionen har en acceptabel egenspredning. Ellers har jeg ikke ro i kroppen. Det udelukker desværre også indkøb af ammunition i staterne.

Grunden til jeg valgte 338. der ovre, hænger sammen med flere ting. Valget stod reelt mellem min 6,5x55 med en zeiss 6-24x56 eller 338wm med aimpoint. Påtrods af i er glade for at skyde bjørn med relativt små kalibre kan jeg godt lide der er lidt mere stop kraft. I øvrigt ville ville zeiss'en være uegnet til korte skud i en presset situation, og der foretrækker jeg langt en aimpoint. Endvidere vejer min 338wm ikke mere end 4 kg mener jeg mens min 6,5 er omkring 6,5 kg. Så 338wm er bare mere behagelige at slæbe rundt på.

@mester: Mange tak for rådet. Nosler Partition er særdeles villig til at lukke sig op så det burde ikke give problemer. Grunden til jeg eftersøger disse 2 kugler er det er min universal recept til kronvildt og jeg regner med at bruge samme cocktail når jeg skal skyde gris forhåbentligt inden for lang tid. Jeg kan godt lide at det ammunition jeg har liggende kan klare den swifte har muligheder jeg har og jeg ikke skal skifte. I øvrigt er jeg tilhænger af tunge langsomme kugler.

@SHR 30.06: Mange tak for tilbudet! Men jeg har fået tilbudt af en venlig formand at få opladet noget ammunition. Du får lige en pm. vedr. de NP kugler.(kan jeg lige få dig til at slå PM til?)

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Den er slået til. Jeg har da fået to idag PM. Prøv igen[Smile]

Ellers bare i orden.

Skal du jage i tæt skov derovre? Det jeg kender til jagten efter bjørn derovre er at det godt kan være lange skud. ?

Der er så meget kvinder ikke forstår
Der er så meget kvinder ikke forstår
Svar
#7
Hej

Jeg er ny som aktiv bruger, har dog luret med et par år.
Jeg skød for en del år siden en sortbjørn med 308 Win. og en 150 grs. alm. blødnæset kugle. Ikke at jeg vil anbefale det generet.
Men det var under et udvekslings ophold på 7 mdr. i British Columbia, Canada. Og med farmerens rifel.
Har idag bla.en 358 Norma magnum. Ville nok bruge en Nosler Partition 225 eller 250 grs. til sortbjørn.
Jeg brugte denne rifel dog med en 225 grs. Barns-x til Alaska Brown Bear i Alaska sidste år. Det virkede. Bjørnejagt er fantastisk.

Hvornår og hvor går turen hen?

Mikkel Sørensen.

Hunt fair chase.
Mvh.
Mikkel Sørensen.

http://www.wolf-hunter.dk

Hunt fair chase.
Svar
#8
@SHR: jeg har fået stillet skud på op til 150 meter i udsigt. Liggende med aimpoint burde dette kunne klares i fin stil. Har skudt 4-6cm grupper på 100m, og med et træf område som på en bjørn burde det ikke være noget problem. Jeg må indrømme jeg er spændt på hvordan jagten foregår. Jeg synes ikke jagtrejse udbyders forklaring har stemt helt over ens med outfitterens(jeg har googlet mig frem til den outfitter jeg skal på jagt med der ovre, og de har en hjemmeside. De er meget professionelle ud, så det er helt klart et plus). Det står i hvert fald klart det ikke er bait, hvilket var en af kravne for jeg ville tage der over.

@Grizz: Velkommen til [Smile] Jeg skal til Wasington i sidste halvdel af september.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Off topic: Hvis jeg var dig ville jeg låne en 308 eller en 30-06'er, når du kommer derover. Så slipper du en MASSE BØVL. Der er ingen tvivl om, at 338 win mag vil så en sortbjørn ihjel, men det er klart overkill. Af de ca 50 sortbjørne jeg har set skudt har 308, 270 og 30-06 stået for hovedparten. En gammel marinesoldat brugte 30-30 og åbne sigtemidler med fint resultat. En del brugte super-duper-ekstra magnum som 30-378 wea og STW - som regel med anskydninger til følge...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Hej Lars

Det har været inde i overvejelserne at leje, men der er 2 primære grunde til jeg medbringer egen riffel. 1. min far er links skytte og han kunne ikke blive lovet at kunne leje en riffel med håndtaget i den forkerte side. Derfor medbringer han i hvert fald en. 1 eller 2 rifler burde være ligegyldig for mængden af bøvl. 2. For mig ligger en del af jagtoplevelsen i at benytte egne våben jeg har trænet og sikker på håndtering af. Jeg ville være ked af at få kastet en ukendt riffel i hånden jeg ikke kendte aftræk på og ikke selv har haft mulighed for at vælge ammunition til og indskyde.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Husk lige at for at komme ind i USA overhovedet med en riffel skal du ha' en FORM 6 fra ATF. Den tager op til 6 uger at faa, saa der skal du starte. uden den kommer riflen ikke ind!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
Hej Hogmeister
Tak for rådet.
Det håber jeg stærkt jagtrejseselskabet tager sig af... ellers ved jeg ikke hvad jeg betaler dem for.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Det tror jeg fandeme ikke du skal regne med. ATF vil vide alt saa som statsborgerskab, du skal have et gyldigt US jagttegn og vedlagge en copy, fabrikat og marke af vaaben du medbringer, pibelangde serienummer og nummeret paa din vaabentilladelse.
Hvad slags ammunition og fabrikat samt kaliber og antal patroner, saa hvis dit rejseselskab ved alt det, kan du jo prove at lade dem ordne det, men jeg vil foreslaa at du kommer igang med ansogningen fluks. Og er der blot den mindste fejl, faar du hele moget i hovedet igen. Endelig skal du ogsaa underskrive den, og det kan rejseselskabet ikke gore for dig.
Jeg vil bare sige dig at amerikanerne er fuldstandig tossede med reglementer hvad angaar skydevaaben og udlandinge.
Her i Canada moder du blot op med gobben og udfylder en formular ved tolden og betaler $ 25 og saa korer du videre. Det tager et kvarter, men i USA skal alt det vare i orden INDEN du ankommer.
Du kan evt sporge M@X eller AB her paa forummet, de har vist varet gennem mollen. Og du er sikkert nodt til at faa noget fra din outfitter i WA som bevis paa at du skal paa jagt der.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#14
Hej Christensen.

Det er rigtigt hvad Hogmeister siger. Jeg tænkte ikke over det forleden.
Jeg har været hele møllem igennem sidste år da jeg var i Alaska.

Send mig en PM, jeg kan nok hjælpe dig med noget af det. Du skal have en US hunting license for du kan søge om våbenpapirer, du skal også have en dansk ud og indførselsblanket.

Mikkel Sørensen.

Hunt fair chase.
Mvh.
Mikkel Sørensen.

http://www.wolf-hunter.dk

Hunt fair chase.
Svar
#15
Tak Grizz!
utroligt at jagtrejseselskabet ikke har gjort eleven opmarksom paa det. Han staar til at miste vaaben og det hele og blive sendt hjem uden at komme videre.
Af en eller anden markelig grund tror folk at i det skydegale/vaabenglade USA er det en smal sag at mode op med noget saa uskyldigt som en jagtriffel. De tager helt fejl. Efter 9/11 bliver man behandlet som terrorist, sgu nasten med eller uden vaaben. Amerikanske Immigration betjente har overhovedet ingen humor, man tor sgu nasten ikke engang smile til dem.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#16
Hej.

"Jeg skal til Wasington i sidste halvdel af september."

Så tror jeg at du skal skynde dig at hente denne :

http://www.atf.gov/forms/download/atf-f-5330-3d.pdf

Det kræver dog at du har fået et gyldigt jagttegn til den stat du skal jage i !

Hvis du får den udfyldt i en fart og afsendt express skulle du kunne nå det - hvis du har adgang til en FAX, så husk at skrive nummeret på, så kan de sende tilladelsen den vej, det går hurtigere.

"Det håber jeg stærkt jagtrejseselskabet tager sig af... ellers ved jeg ikke hvad jeg betaler dem for." [xx(]

Da der kræves en personlig underskrift på ansøgningen kan de ikke gøre det hele for dig - men hvis de ikke har fortalt dig om kravene til indrejse med eget våben vil jeg kalde det for meget amatøragtigt.

PS. Du kunne selvfølgelig også selv have undersøgt det dengang du begyndte at planlægge rejsen - så havde du formodentlig haft god tid til at få det bragt i orden [:o)]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#17
Hej

Her er hvad jeg fik fra min Outfitter, ifb. med indrejse i Alaska. Det er muligt at det ikke er helt det samme med hensyn til hunting license, når det er i Wasington, firearms import er den samme:

Instructions for obtaining your Hunting License and Firearms import permit

Prior to entering the U.S./ Alaska with your firearm, you must obtain an Alaska Hunting License and a Firearms Import Permit. The following are the procedures for doing so.

A.: Procedure to obtain an Alaska Hunting License:

1. On the Internet go to: http://www.admin.adfg.state.ak.us/license/

2. In the left column click on: Click Here to Apply Now

3. Under Select Residency : change to Nonresident Alien.

4. Enter Your Address Information.

5. Select Sport Fishing and Hunting License.

6. Select Nonresident Alien Hunting License.

7. Start Date, Ignore this and go on to Checkout.

8. Checkout: Pay for license with Credit Card. Cost of this License is $300.00 USD.

Your license will be mailed to you. Keep a copy of the internet purchase.

B.: Procedure to Obtain a U.S. Firearms Import Permit:

1. On the Internet go to: http://www.atf.gov/forms/pdfs/f53303d.pdf

2. Down load 3 copies of this Form (Form 6NIA).

3. You must already have your Alaska Hunting License in order to complete Form 6NIA.

4. Complete and mail 2 copies of this form and a copy of your new hunting license to the following address:

U.S. Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives
Firearms and Explosives Imports Branch
650 Massachusetts Avenue, NW
Washington, DC 20226

5. Complete the third copy of this form and keep it for your own records.

6. Remember, it takes 2 to 3 months to receive this Permit!

C.: Important Things to Remember:

1. It will take up to 3 months to complete this process.

2. You must have your Alaska Hunting License to apply for the Firearms Permit.

3. Be sure to send 2 copies of Form 6NIA when you apply for the Firearms Permit.

4. When you enter the U.S./Alaska you must have both your Alaska Hunting License and your Firearms Import Permit with you! If you do not have both the License and the Permit, you will not be able to bring your firearm into the U.S./Alaska.

Håber at dette er en hjælp.

Mikkel Sørensen.

Hunt fair chase.
Mvh.
Mikkel Sørensen.

http://www.wolf-hunter.dk

Hunt fair chase.
Svar
#18
Jeg var i USA sidste år - det var nu ikke noget problem, at få våben med ind.

Det tager 6 - 8 uger at få tilladelsen - jeg fik nu min på 14. dage.

Jeg skal afsted igen, i midten af september, dog til Montana, efter meget små bjørne [8D]

Jeg vil stærkt anbefale, at medsende invitationen fra outfitteren, foruden jagtlicensen.

Jeg går ud fra, at det er en skrabet tur (gør der selv) eleven skal på, ellers vil jeg gerne på elevløn igen [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
Lige en tilfojning/rettelse
Man behover ikke jagttegn fra den stat man jager i for at faa en FORM 6.
Jeg kober F.eks et billigt 3-dages fasan jagttegn i Michigan som jeg vedlagger som bevis. Efter det korer jeg saa til South Dakota og kober det tegn jeg har brug for til jagt der, altsaa et jagttegn ER nodvendigt for at faa den FORM 6 og i elevens tilfalde ville bjorne tegnet vare mest hensigtsmassigt at anskaffe.
@ eleven, fortal os mere om hvordan det videre forlober sig.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#20
@ eleven

Når nu du har masser af hylstre - så må du da have styr på, hvilken ammo den skyder godt med !!!!

Bjørnen er ligeglad - den dør uanset, hvilken jagtammo, du skyder den med.

Er det ikke lidt for nærigt, at tænke på ammopris, i forbindelse med en bjørnejagt [?]

50 stk. træningsammo - behøver jo ikke have samme træfpunkt.

20 stk. kvali jagtammo - 3 skrald til indskydning 3 til kontrol, ved ankomst til jagtområdet - så kan du skyde 14 bjørne.

Hvis du ikke har skudt bjørneprøven, vil det jo være fin træning.

Knæk og bræk !

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)