Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pral
#41
Der er forøvrigt en glimrende artikkel om jagt etik og moral i Danmark og udlandet i jagtbladet "JÆGER" no 8 2005

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#42
Hej!

Hvor langt er for langt?
Efter at have fulgt med i debatten om lange skud, etik og moral osv. har jeg en kommentar til emnet. Efter mere end 10 års erfaring som riffelinstruktør, har jeg været vidne til lidt af hvert mht. folks skydeevner, eller mangel på samme. Det vil være yderst forskelligt hvad der betragtes som maksimal skudafstand, og individuelt fra skytte til skytte.

Hvor langt er ` for langt?
Det spørgsmål kan man jo stille sig selv. Svaret må vel blive! At det i høj grad kommer an på omstændighederne. En af omstændighederne er skydestillingen. Jeg kunne aldrig drømme om at skyde fritstående til f.eks. en buk på længere afstand end 50 m. Hvis jeg derimod i liggende skydestilling, med fast anlæg, under optimale forhold møder den samme buk på en afstand på 200 meter, vil jeg ikke have betænkeligheder ved at skyde.

VH Swift

Kunsten er ikke at afgive et perfekt skud!
Kunsten er at undlade at afgive et dårligt!
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hvor langt er for langt?

VH Swift

Problemet er at en riffelkugle er i stand til at dræbe på meget langt hold, men at skytten formår at anskyde på samme [xx(] afstand

Så derfor er det rigtigt:

Kunsten er ikke at afgive et perfekt skud!
Kunsten er at undlade at afgive et dårligt!




Men som det blev sagt af en af de erfarne, en nu afdød herregårdsjæger: "Den afstand hvorpå du i en given stilling kan ramme et mål med størrelse som en lerdue hver gang, da kan du skyde på den halve til et stykke råvildt. Så er man rimelig sikker"

Så hvis en gepard har samme træfområdestørrelse som et stykke råvildt så ...[?][?]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#44
Inspireret af tre glas rødvin (for meget...) kommer der her en dybsindighed....

Ethvert menneske har to distinkte moralske fixpunkter:

1. Det man selv kan leve med at gøre.

2. Det man forventer, at andre accepterer, at man gør.

Opfører folk sig dårligt i dårligt selskab, må man blot konstatere, at når vedkommende er på hjemmebane er 1. lavere end 2.

En ph er ofte ude på at tjene penge og sætter han dette højere end jagtmoral, så vil en hel del af hans gæster følge ham uden videre skrupler.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Høgh
Ethvert menneske har to distinkte moralske fixpunkter:

1. Det man selv kan leve med at gøre.

2. Det man forventer, at andre accepterer, at man gør.



Kloge dråber fra systembolaget ...

Søren Kierkegaard beskriver med lidt andre ord din 1'er som definitionen på etik. Også selv hvis det betyder, at man går direkte imod samfundets regler og normer.

Jeg har bare Sørens [Smile] svært ved at forstå mennesker, som skyder for sjov uden at have etik og integritet med - det er da en del af at være menneske og jæger, og ikke noget, man kan glemme at stoppe med i kufferten.

Har selv oplevet dyb foragt fra en engelsk PH, da jeg takkede nej til at skyde en buk.
Han var sk... sur på mig de sidste to dage af opholdet. Det hjalp dog lidt, da jeg skød en buk, som en belgier havde skamskudt ugen i forvejen. (På videoen kan man se, at han gaber inderligt lige efter skuddet).

Det var ubehageligt at han blev så fornærmet, men jeg kan ikke respektere ham for sin holdning. I sidste ende er det jægeren/kunden, og altid denne, som tager ansvaret for drabet.

I den pågældende situation kunne jeg på ingen måde få nogen form for jagtlig spænding ud af at nedlægge den buk. Den havde hygget sig med en rå på marken foran mig i omkring 15 minutter i fred og fordragelighed - og jeg havde nydt den og tænkt meget over, at det var skønt at være i et land med selektiv afskydning. Hvis det havde været i DK, så ville den mange steder have været skudt, fordi "ellers ville naboen bare gøre det".

Og lige pludselig afbrød han mine tanker og bad mig om at skyde den. Han havde simpelt hen ikke fået øje på den før ... [:o)]

Så jeg takkede nej, til hans store foragelse. [B)][:o)]

Med venlig hilsen

FRUEN

Ja, det ER mig men jeg kan ikke logge Clax af ...
K&B Claxel Wink




Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Men som det blev sagt af en af de erfarne, en nu afdød herregårdsjæger: "Den afstand hvorpå du i en given stilling kan ramme et mål med størrelse som en lerdue hver gang, da kan du skyde på den halve til et stykke råvildt. Så er man rimelig sikker"



Sagt på en anden måde skal man kunne placere skuddet inden for 5 cm på løbende vildt [:0] . Så er man helt klart meget sikker.

For at begynde i den anden ende, så bør mindstekravet til skudafstanden (i mine øjne) være at man ihvertfald har trænet i forveje på afstanden - i skydestillingen.

osterwald

PS! Med mindre, naturligvis, det er jagt i udlandet som man ikke har haft mulighed for at træne til [Wink] .
Svar
#47
Jeg synes lige at en undskyldning til Cat er på sin plads. Jeg kontaktede Speer for at af eller bekræfte om der findes en 240gr Bear Claw i .375
Cats kugler må være produceret af det værft der byggede Noahs ark[|)]

Det gjorde der vist nok ifølge det svar jeg fik:

Mr. Nielsen: I am left to guessing, I believe that was a bullet weight that Jack Carter had, when he owned the company. in .375 (240 gr.).

We currently offer only# 1777, 250 gr. TBBC and #1778, 300 gr. TBBC in .375. As of this time, the 300 gr. Sledgehammer Solid is not sold as a component bullet. Thank you for you inquiry.

Shoot Straight!
Coy Getman
CCI/SPEER Tech. Service Coordinator
800-627-3640 ext. #5351
Fax: (208) 799-3589


Nul hard feelings, men kend dit grej og din balistik lidt bedre[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg synes lige at en undskyldning til Cat er på sin plads. Jeg kontaktede Speer for at af eller bekræfte om der findes en 240gr Bear Claw i .375
Cats kugler må være produceret af det værft der byggede Noahs ark[|)]

Det gjorde der vist nok ifølge det svar jeg fik:

Mr. Nielsen: I am left to guessing, I believe that was a bullet weight that Jack Carter had, when he owned the company. in .375 (240 gr.).

We currently offer only# 1777, 250 gr. TBBC and #1778, 300 gr. TBBC in .375. As of this time, the 300 gr. Sledgehammer Solid is not sold as a component bullet. Thank you for you inquiry.

Shoot Straight!
Coy Getman
CCI/SPEER Tech. Service Coordinator
800-627-3640 ext. #5351
Fax: (208) 799-3589


Nul hard feelings, men kend dit grej og din balistik lidt bedre[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]



Hej

Er taget til efterretning
Lader selv min ammo for eftertiden.

cat
Svar
#49
Jeg har fiflet lidt med det: (nu virker linket[:I])

http://www.riffeljagt.com/A-teknisk%20raekkevidde.htm

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#50
Interessant artikel!

På baggrund af ovenstående er det let at forstå, at skud efter råvildt på mere end 150-200 meters afstand har stor risiko for at blive skud EFTER råvildt for de fleste. Hvis man altså er så heldig ikke at anskyde. [xx(]

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#51
SÅdan skal DET skrives, Hawke[Big Grin]

Du undlader dog en, efter min mening også ret væsentlig ting, nemlig kuglens tab af energi, og dermed dræbende evne på de lange hold

Eksempel: En jæger går ud med sin .223 Varmint-riffel med støtte-ben og fremragende præcision med den valgte kugle... ude på sine jagtmarker observerer han en fin lille buk, men den er 320 m væk!
Han måler afstanden med sin laserafstandsmåler og da han kender sin ballistik grundigt ved han hvordan han skal placere sit skud...og han skyder og træffer bukken højt på bladet. Bukken falder på stedet og vores jæger er glad!

Men hvad var der sket hvis bladkuglen havde været "perfekt" nede mellem ribbenene lige bag boven?

Så må vi have ballistikken frem igen: på 320 m's afstand er en 55 grains Ballistic tip faldet til en hastighed på kun ca. 580 M/s så i virkeligheden bliver bukken skudt med en lidt slatten 22Magnum!!!!

går det godt løber bukken ikke langt men den KAN løbe endog meget langt, 80-100 m er ikke usædvanligt...

Der står vores jæger så med 2 problemer!

1: Der er nok ikke meget schweiss ved skudstedet, som kan være meget svært at placere præcist! (jeg HAR selv prøvet det, bare på 140m's afstand kan det være svært, hvis græsset ikke ligefrem er "spraymalet" med schweiss...)

2: Hvor er bukken løbet hen? Kunne man SE hvor den løb hen på 320m's afstand?

Heldigt nok for vores jæger sad kuglen så højt at bukken forendte næsten på stedet.. så han FIK sin buk..

Jagt på lange hold er en specialitet der kræver GRUNDIGE forberedelser, både af teoretisk natur og af skytten...

Jagt på lange hold er problematisk hvis ikke tærrænet er tilstrækkeligt åbent!!

Jagt på lange hold er SVÆRT, men det skal vel ikke være etisk forkert fordi det er SVÆRT???

"I choose to do this, not because it is easy, but because it is hard!"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#52
Good point! Opdatering følger...

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)