Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pral
#21
Med risiko for at blande mig så tror jeg at teksten er taget herfra: http://webpages.charter.net/375magnum/load.htm

Der er noger der tyder på at denne side er fra 2000.

Hovedsiden er oprettet 1996 og ikke opdateret siden 2004
http://webpages.charter.net/375magnum/index.htm

osterwald
Svar
#22
"Det er undtagelsen, at jeg skyder på så lange skudhold" - altså næsten ingen rutine...?
"Når jeg en sjælden gang gør det, så bruger jeg altid en anden riffel" - altså ABSOLUT ingen rutine med den pågældende riffel...?
"Jeg holdt en meter over" - styr på ballistikken...?

"er det ikke når ekstremerne lykkes at man må prale?"
Du må prale med præcist, hvad du vil - og vi andre må tænke præcist, hvad vi vil i den anledning. Jeg har en gang skudt på et skudhold, der viste sig at ligge uden for min kontrol. Jeg slap fra det med forbiskud og blev ret hurtigt temmeligt klam i hænderne ved tanken om, hvor lidt jeg kunne have gjort, hvis mine langskud havde resulteret i en anskydning. Forskellen på dig og mig i denne sammenhæng er åbenbart, at jeg lærte, at det jeg havde gjort var uendeligt dumt og det har aldrig - og vil aldrig - gentage sig - du mener at have udrettet noget, selvom et dræbende skud under de beskrevne omstændigheder ikke kan betegnes som andet end et usandsynligt slumptræf - en anskydning havde været langt mere sandsynlig.
Så det korte af det lange - hvis du havde erfaringsgrundlaget til at foretage et sådant skud og den mindste respekt for vildtet du jager, så ville du med sikkerhed fravælge det under de beskrevne omstændigheder, og hvis du har fået erfaringen efterfølgende, så ville du formentlig ikke prale med det.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#23
Ja, de lange skud giver altid anledning til ivrig debat. Inden vi sprænger i luften over denne ”skrækkelige hændelse” der er sket i Namibia, skulle vi så ikke bruges vores krudt på at lære fra os i stedet for at dømme alt for meget?. Det ville da være en skam at skræmme cat væk fra VTF inden han har lært lidt om ballistik, vindpåvirkningen ved lange skud, m.m..
Angående hvor meget ”held” der var involveret i det pågældende skud, taler nok for sig selv. Især hvis ikke begreber som ballistik og vindpåvirkningen er ordentlig indarbejdet. Mildot eller lign. Er selvfølgelige også en nødvendighed.

P.S. Jeg troede engang at det var pral når jeg hørte om pæne skudsamlinger ved skud på 300m. I dag VED jeg at det ikke nødvendigvis var pral. Og helt imponerende: For at kunne bestå sniper-uddannelsen i U.S skal man kunne ramme (hoved eller hals, eller Tét) på 500Y (457m) på en bevægelig kopi af en mand. Man få for øvrigt kun et forsøg. SÅ med det rigtige udstyr og den rette mand kan man udføre det utrolige.

Mvh. ATN
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by ATN
... skulle vi så ikke bruges vores krudt på at lære fra os i stedet for at dømme alt for meget?. Det ville da være en skam at skræmme cat væk fra VTF inden han har lært lidt om ballistik, vindpåvirkningen ved lange skud, m.m..



God vinkel. Et uansvarligt skud er jo kun uansvarligt, når man ved bedre...

osterwald
Svar
#25
Hørt ATN, håber ikke du er skræmt CAT.
CAT vi holder træf på langeland 29 april 2006 her kan du møde alle banditterne, og lærer en masse om krudt og kugler, du er velkommen.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#26
Med risiko for verbale tæsk, glemte jeg lige at indrømme at jeg for 3 år siden skød et Lam på 320 m, målt med afstandsmåler og skudt med min Weatherby HK V i cal.300 wby, kugle 180 grain Nosler Partition Gold og 84 grain MRP krudt, kuglehastighed kronograferet til 993 m.sek.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#27
"Et uansvarligt skud er jo kun uansvarligt, når man ved bedre..."

nix, Osterwald

Hvis man ikke ved bedre, skal man afholde sig fra det dybe vand (læs: tage chancer). Uvidenhed er ingen undskyldning.

Generelt skulle de fleste danske jægere holde sig til de sikre skud indtil de har brugt en mindre formue på gænghætter

Man kommer vel heller ikke godt fra at køre formel 1 uden lang tids rutine.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#28
Jaaaah Claus...Det var nok enten dig eller din afstandsmåler der var lam [xx(]

[Big Grin][8D][:I]

[Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: post-26-90081-Stengif.gif]
Great Dane

Svar
#29
Hej og god morgen

Nix, jeg er ikke blevet skræmt.

Praleriet gik på det utrolige held der var ved at kunne få lejligheden til at nedlægge de 3 store katte på samme jagt.

Og iøvrigt tak for invitationen til en tur på skydebanen, jeg har sat kryds i kalenderen.

cat
Svar
#30
Citat:quote:

Med risiko for verbale tæsk, glemte jeg lige at indrømme at jeg for 3 år siden skød et Lam på 320 m, målt med afstandsmåler og skudt med min Weatherby HK V i cal.300 wby, kugle 180 grain Nosler Partition Gold og 84 grain MRP krudt, kuglehastighed kronograferet til 993 m.sek.

Claus the Dane



Det er godt nok det længste dyr jeg nogensinde har hørt om, det må ubetinget stamme fra "LANGELAND".....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Ja, ja, jeg har da også skudt på lidt lange hold af og til men kunne aldrig finde på at skrive om det, da folk normalt nærmest pr. definition betegner éen som notorisk lystløgner hvis man påstår man har skudt på over 100m....[xx(]

Den hedengangne Malcom Cooper skød en del hjortevildt sammen med min ven´s kammerat i england (til Mugge: Han skød iøvrigt med TRG22 ). Sammen med Fred Ward, tidl sniper i det engelske forsvar, har de to skudt hjortevildt på langt over 500m afstand med 308Win og gentagne gange.
Det foregik altid med måling af afstand, vind, fugtighed, lufttryk. o.s.v. herefter beregnedes ballistikken ud fra de givne data.........

Simpel træning på levende mål.
Om i kan lide det eller ej rokker ikke på det faktum at noget lignende foregår flere steder i dag i Polen.
Et sted jeg har kommet i polen skyder tyske "snipers" råvildt (hundyr) på meget lange hold for at få træning!!!!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Et sted jeg har kommet i polen skyder tyske "snipers" råvildt (hundyr) på meget lange hold for at få træning!!!!



Det er noget helt andet Gammeltoft - det er ikke jagt, men tjener et andet formål. Det berettiger ikke alskens civile "sofasnipere" til at prøve det samme.
Jeg ved ikke hvorfor, men der er en tendens i diverse våbenfora til, at når man taler om LR-skydning (og lange jagtskud), så ryger talen altid over på noget sniperskydning - disse to slags skydninger har ikke ret meget tilfælles. De fleste LR/jagt-rifler som jeg har set, ville ikke holde en formiddag, til de belastninger en decideret "sniperriffel/kikkert" bliver udsat for.
Lad os slå fast, at et jagtskud på vildt, på en afstand af 508 meter, er uetisk og dybt uforsvarligt. Så lad os droppe alt det romantiserede sniksnak om "sniperskydning" - en snipers arbejde består for 90% vedkommende i, at observere og melde tilbage (koordinere moterild, overvågning m.v.)og det foregår absolut ikke i en afslappet jagtstemning med "outfitter" på, så alene derfor er det uinteressant i denne sammenhæng.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#32
Hmmm,
ja det er så din holdning, Cat´s er en anden og min er en helt tredje.
Har selv trænet lidt sammen med disse folk og draget en del nytte så helt uinteressant synes jeg bestemt ikke det er selv om nu din holdning er en anden.
Hvad der foregik i england var IKKE sniping, men jagt/afskydning.
Hvad der er oplevet i polen var en kombination af jagt og træning.
Graden af træning jagt er vel når alt kommer til alt bare lidt anderledes en den er andre steder f.eks. i DK.
Om du vil tale "romantiseret" sniper sniksnak må du selv om.
Jeg beskriver bare hvad jeg har oplevet og ikke en eller anden våd drøm...... (Dem ønsker du ikke at høre)...[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Så lad os bare slå fast hvis folk vil skrive om deres oplevelser så lad dem dog.......[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
ID og Gammeltoft jeg glæder mig til at møde jer på langeland også, det ku da være gevaldigt hyggeligt [Big Grin][Big Grin], i var jo ikke med ved sidste DRALF på Long Iland [Big Grin]

Vi ses til DRALF 29 april 2006.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#34
Ill´be there,

men forvent nu ikke for meget. Skiven står jo ikke stille[:0][:0][:0]

Forventer selv kun at ramme skiven med ca. halvdelen af skuddene....[V]
Men har lige bestilt et par hundrede piller til 416èren så der skulle være basis for at øve sig lidt...[^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Nårh ja,Gammeltoft,var det ikke sådan det gik[Wink] [Big Grin][Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#36
(Undskyld)!!!!!![B)]
Hilsen Ulrik
Svar
#37
Ja, kunne skidtet bare stå stille så sparede man ca. halvdelen af patronerne...[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Om man kan lide det eller ej, så er det min erfaring, at meget af den jagtlige etik, som man kender fra de danske jagtmarker ofte bliver glemt, når man drager udenlands. Jo længere væk, jo mere glemt.

Mange som er kendt som etiske jægere herhjemme, skyder gerne på lange hold, fra ladet af biler, gennem grene/vegetation og tager vilde chancer, når de er udenlands. Ofte de samme personer, som aldrig nogensinde kunne drømme om at te sig på den måde på egen jagt.

Og hvor har jeg mine erfaringer fra. Blandt andet førstehåndsoplevelser blandt jagt"kammerater" fra ture jeg selv har deltaget i, samt de knap 5 år, jeg var ansat i et dansk jagtrejsebureau.
[Sad!][Sad!]
Kan I forklare mig hvorfor?

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#39
Ja - har selv bemærket det samme....[xx(]..... moralen bliver hjemme hos familien, vennerne og de andre Rotary-medlemmer.... og det gælder vist ikke kun på jagtrejser....

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Fruen
Mange som er kendt som etiske jægere herhjemme, skyder gerne på lange hold, fra ladet af biler, gennem grene/vegetation og tager vilde chancer, når de er udenlands. Ofte de samme personer, som aldrig nogensinde kunne drømme om at te sig på den måde på egen jagt.
...
Kan I forklare mig hvorfor?



Tja, det er måske fordi "etik" ikke er et universelt gudsgivet begreb, men afhænger af den lokale stammes vilkår. Trods alt var der jo en PH i Namibia der udpegede målet/tillod skuddet på 508 meter og hvis han ikke er ekspert i lokal etik, så ved jeg ikke hvem der skulle være det.

Lige siden vikingerne er rødderne taget udenlands for at få frisk luft - så det er en gammel tradition.

osterwald
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)