Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
max tyk for de forskellige kalibre!
#1
hej alle

ja er stadig lidt ny i det med at genlade så håber i bære over med mig [:I]
ved der er et min tryk for at hylstret skal pakke så der ikke siver gas bagud og der er et max tryk for ikke at sprænge det hele fra hinanden [:o)]
men er der noget sted man kan søge de oplysninger så man ved hvad de forskellige kalibre kræver som min og max
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#2
Du burde nok starte med at holde dig til de tilgængelige ladedate der findes, det er nok det sikreste [Smile]specielt hvis du er ny, der findes 2 standarder for tryk saami og cip, prøv at google de forskellige standarder, det skal nok give lidt læsestof.
Svar
#3
hej dennis
gør jeg nu også [Smile]
var bare nysgerrig om man kunne finde de data et sted[Wink]
spec man tit får at vide at man skal starte 10%under en ladning hvis man ændre feks fænghætte eller hylstre
og så ville det jo være rart at vide min tryk ik
så man ikke kommer under
tak vil jeg prøve
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#4
Hej

De 10% under er normalt krudtmængden man snakker om og ikke trykket. Hvis ladedata siger max 50 grs, så start f.eks med 45 og arbejd dig op af med f.eks 0,5 grs af gange op til 50 grs. Lav f.eks 5 af hver og tag på skydebanen. Start altid med laveste krudtmængde og stop hvis der bliver tegn på for højt tryk (flade hætter osv.)

Taby
Svar
#5
hej taby
er jeg helt klar over og ikke det jeg spørger om
er klar over det er krudt mængden man skal gå ned
men har været ude for at hvis jeg gik 10 procent ned i krudt kom jeg under det anbefalede min tryk for hvad den pågældende fabrikant anbefalede og der holdt jeg mig til fabrikantens min
er også klar over der er 2 måle enheder for tryk[Wink]
så please læs hvad jeg spurgte om [Smile]
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#6
Hej PRM

Mest fabrik ladet ammo er under 60,000 Copper Units Pressure...fordi af gammel military rifler stille vaeret brugt til at jagt med i dag.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#7
Alle kommercielt fremstillede kalibre har et makstryk der er "godkendt" af de to "autoriteter" på området SAAMI (Amerikansk, oftest opgivet i CUP (Copper crusher Units of Pressure, eller PSI Pounds per Square Inch) eller CIP (Europæisk, oftest opgivet i PSI eller Bar/Megapascal)

CUP målingerne blev oprindeligt reget for "ulineært" og det bliver ofte påstået at det ikke kan omregnes til "Reelt tryk" i BAR eller PSI, men det er blevet påvist at der er en statistisk holdbar correation til tryk målt med de Piezo-elektriske trykmålere der bruges nu. Man KAN altså omregne fra CUP til BAR eller PSI.

Et af problemerne er at den samme kaliber, f.eks. 6,5x55Kedelig har 2 eller endog 3 makstryk alt efter om det er SAAMI eller CIP

På grund af "formodninger" om en svagere låsekonstruktion i ældre M96 låse, satte SAAMI i USA et meget lavere makstryk på 6,5x55Kedelig end CIP trykket, som i forvejen er lavt sat i Europa (gl. kaliber) Teknisk set er en moderne lås og hylstret i 6,5x55kedelig i stand til at tåle noget højere tryk end CIP makstrykket.

Da man man IKKE uden måleudstyr kan måle sig til trykket i de patroner man selv laver, OG trykket er stærkt afhængigt af kammer-størrelse og pibens tilstand, kan man sagtens få lavet patroner med alt for højt tryk hvis man bare ukritisk lader sine patroner op med en ladning der ligger tæet på maksimum i den givne kaliber.

Flade og "splattede" fænghætter er ikke nødvendigvis tegn på for højt tryk, det kan også nemt bare være på grund af et "slasket" kammer med for lang "headspace" enten til skuldrene på hylstret eller til randen på rand patroner eller magnum-bæltet..

Det er altså IKKE en pålidelig metode til at konstatere om man er oppe på "MAX"

MINIMUMS-trykket er lidt en anden "størrelse" Det er en kendt sag at langsomt riffelkrudt kan opføre sig "mærkeligt" hvis mængderne er små i hylstret og trykket er for lavt, der tales om "Detonationer" o.s.v, og visse Magnum-kalibre har fået et rygte for at have den slags problemer...

Generelt skal man helst holde trykket så højt at hylsterhalsen udvider sig nok til at den lukker for krudtgassen, så hylstret ikke soder til længere ned end til skulderen...

Jeg har dog eksperimenteret en del med subsoniske ladninger med meget lave tryk, og aldrig været så langt nede at hylstret ikke tætnede i kammeret...

Som "stadig lidt ny" i genladningens fornøjelser gør man nok klogt i at følge de ladninger man kan finde i diverse ladebøger (måske lige med undtagelse af "Den Norske Ladeboken" [^])

Jeg har ladet et utal af kalibre, i mange år... men der er stadig ting i den hobby der kan overraske...... og ting man ikke vidste....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
hej Eric A
tak for svaret [Smile]

Hej Dravis

tak for svaret [Smile]
holder mig også til ladedata fra div ladebøger og tjekker altid en extra gang [Smile]
er bare nysgerrig om de data er mere tilgængelige
ja vil vel bare vide mest muligt om det jeg nu engang finder så fasinerende og puha nogle gange en dyr hobby [:I]
hører flere gange at man kan komme igang for 2000kr
men hvis man virkelig gerne vil dette så er det temmeligt lavt sat

nå må søge videre evt få fat i lidt flere bøger [Big Grin]
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Som "stadig lidt ny" i genladningens fornøjelser gør man nok klogt i at følge de ladninger man kan finde i diverse ladebøger (måske lige med undtagelse af "Den Norske Ladeboken" [^])



Med fare for at lyde totalt "blond", vil jeg da gerne lige vide om der er problemer med de ladedata der findes i "Ladeboken". Har den selv i ver. 6. (vist nok den nyeste).
Jeg er helt med på at sikkerhed altid skal være første prioritet, og er derfor interesseret i om der er enkelte kendte problemer med specifikke kalibre, eller om der er et helt generelt problem.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#10
Den Norske ladebok regnes for at have mange 'hotte' recepter.. så du skal sammenligne med andre ladebøger hvis du ikke slev har forhåndserfaring

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#11
Et ofte "overset" eller "ignoreret" problem med "hjemme-ladning" af ammunition er at alle de komponenter vi har med at gøre (måske lige bortset fra kuglerne) har tolerancer der sjældent er bedre end 5-10% og på både krudt og fænghætter er de 10% oftest kun opnåelige indenfor samme LOT nr..

Det er altså nemt med f.eks en "Hot" ladning fra "Norske Ladeboken" at få lavet en ladning der udvikler 10% større tryk end den allerede "hotte" ladning... og har man en riffel hvor tolerancerne i piben og kammeret er i den lave ende af målene, så kan man pludselig finde sig selv i en situation hvor man har "tryktegn" der allerede ER blevet "ubehagelige" f.eks punkterede fænghætter og løse fænghætte-lommer....
En rigtig "ru" gammel pibe i en bedaget jagtriffel, kan have samme konsekvens... Genbrugte hylstre med meget mindre volumen end standard i kaliberet er også en kendt "synder"

For mange år siden fik Federal lavet et batch af Large Rifle Magnum hætter men i samme metal som blev brugt til almindelige pistol-fænghætter.. Så længe brugerne holdt sig til "normale" ladninger gav det nogle meget præcise ladninger, hvilket gav Federal hætterne et meget blandet ry.... Dem med de "hotte" magnum-ladninger og med progressive ladepresser forbandede dem ned i jorden og Lee advarede deres kunder mod Federal hætter, medens mange præcisions skytter elskede Federal hætten fordi den var meget ensartet....

Dem der ikke vidste bedre, troede deres hotte magnum-ladninger pludseligt var blevet helt vilde, de fik jo konstant punkterede fænghætter på grund af det bløde metal i hætten...

Dem med lidt for lang headspace fik også totalt splattede hætter, og troede det samme... at Federal hættterne på en eller anden måde "gassede" deres ladninger helt vildt op....
Dengang var chronografer meget sjældne og dyre instrumenter, så det varede lidt inden nogen opdagede at hastighederne ikke var steget[Smile]

Federal var MEGET længe om at indrømme at de havde "bøffet" i det, det kunne jo have kostet mange penge i "lawsuits"...

Så, jo det er slet ikke uden grund at man SKAL huske at kontrollere sine ladninger og bygge dem op nedefra, når man skifter en komponent ud..

Jeg vejer nye hylstre (også "nye" brugte)jeg tager i brug, det fortæller om de har væsentligt mindre eller større internt volumen... ER det væsentligt mindre, tester jeg min minimums-ladning i den kombination af hylster, krudt, kugle og fænghætte... og prøver så at ramme "favorit-ladningen"

Skifter jeg lot nr. i fænghætter eller krudt, tester jeg min start-ladning i den pågældende kombination, over kronografen.. Er den nogenlunde det samme som med de gamle komponenter, går jeg direkte til min favorit-ladning.. er den forskellig fra, arbejder jeg mig op igen og checkker om jeg kan finde en ny "favorit-ladning" med de nye komponenter (Det er sket nogle ganske få gange)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
I think I Got the picture ..... Check og dobbelt check "opskrifter" .... krydscheck derefter med mindst én anden reference ....
Byg derefter ladning op nedefra til optimal samling (uden tryktegn), samtidig med at hastigheden kontrolleres.

Det kan godt virke lidt uoverskueligt, at der er så mange ting/tolerancer der kan ændre patronens opførsel .... oven i købet ting man ikke selv har styr på, og som samtidig kan være svære at kontrollere.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)