Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Rammekrav" ifm. jagttegn..
#1
Er der nogen der ved om det "rammekrav" (ifm. kommende jagttegn) der tidligere var blevet stillet i udstig er blevet en realitet???

Min "gamle" jagttegnslærer sagde (her for et par måneder siden) at han forventede at der allerede fra næste år ville blive indført "rammekrav" før man måtte bruge sit erhvervede jagttegn til jagt. Så det ville komme til at forløbe ligesom riffeldelen hvor man kan købe våben og træne, men før du kunne skyde et broncemærke på lerduebanen var jagt et no-go...

Min kone har nemlig lige tilmeldt sig jagttegnsundervisning til foråret og det ville da være at kende "de rigtige" regler...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Når der nu ikke er nogen der "gider" svare på spørgsmålet (ja man bliver nemlig rigtigt hurtigt tøsefornærmet[Big Grin][Big Grin]), må man jo søge andre græsgange...

Jeg har forespurgt S&N om det samme, og her er svaret (hvis der overhovdet er nogen der er interesseret[B)][B)]).

Kære Bo Hansen

På baggrund af daværende miljøminister Connie Hedegaards ønske om, at nye jægeres træfsikkerhed med haglgevær kan dokumenteres før de få jagttegn, er der blevet udarbejdet en rapport til Vildtforvaltningsrådet om forslag til ny jagtprøve. I rapporten var der bl.a. fokus på bedre træfsikkerhed hos nye jægere, samt hvordan skydefærdighederne kan dokumenteres.

Der er på nuværende tidspunkt ikke taget endelig beslutning om indholdet af en ny jagtprøve, herunder hvorvidt der skal være krav om træfsikkerhed med haglgevær.

Med venlig hilsen
Caroline Bald
Forstfuldmægtig
mailto:cabal@sns.dk
Direkte tlf. 7254 2432
Skov- og Naturstyrelsen #61548; Natur & Skov
Haraldsgade 53 #61548; 2100 København Ø
tlf. 7254 2000 #61548; fax 7254 2422

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#3
Egentlig burde der være krav om at man fik "stemplet" sit jagttegn 3-4 gange årligt fordi man havde trænet på en flugtskydningsbane. Der vil nok være problemer med kapasiteten for at gennemføre en sådan ordning.
Det samme burde gælde skydning med riffel.... men det ville vel slet ikke kunne lade sig gøre på Sjælland...

Dem som kommer på skydebaner er vel som regel Tordenskjolds soldater...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#4
Er helt enig i at der godt kunne være en form for "holde øje ordning", da jeg også ser alt for mange af "den gamle garde" (bla i mit eget konsortie) der aldrig træner.. De skyder kun til vildt i de 8 efterårsjagter vi har... Og for at sige det pænt skal de nok være glade for at der er nogen der kan trække patronstatestikken lidt op..

Men den endlige grund til min nysgerrighed er om konen lige når at slippe igennem inden det rammer de fremtidige jagttegnsaspirenter...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
Det vil være helt fint for mig, hvis både riffel og hagl - prøven skal bestås - hvert år, for at få udstedt jagttegn med eller uden påtegning, for det pågældende år.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Kravet om at ramme, har jeg tidligere hørt skulle blive noget i retning af et broncemærke på lerduebanen (altså 16 ud af 24) og for mange vil et jagttegn (det alm kursus samt træning i skydning) hurtigt komme op i nærheden af 10 bananer...

Og det vil nok skræmme en del væk, men til gengæld vil der så ad åre blive færere jægere.. Og dermed en billigere jagtleje...[:I]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#7
Mon ikke nærmere det bliver "bestået" der bliver kravet - vi får se

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Jeg mener, at der bør være en kompetenceprøve for hvert jagtvåben jægeren ønsker at benytte til jagt.

Vi har den allerede for buejægere og riffeljægere. Der burde også være kompetenceprøver for haglgevær og pistol/revolver. Hvis man kan ramme med pistolen og den overholder energikravet til den vildtart man ønsker at jage, ser jeg ikke nogen grund til, at det skal være forbudt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Kravet om at ramme, har jeg tidligere hørt skulle blive noget i retning af et broncemærke på lerduebanen (altså 16 ud af 24) og for mange vil et jagttegn (det alm kursus samt træning i skydning) hurtigt komme op i nærheden af 10 bananer...

Og det vil nok skræmme en del væk, men til gengæld vil der så ad åre blive færere jægere.. Og dermed en billigere jagtleje...[:I]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#10
Noget andet i det er, hvis der kom et eller andet krav om dokumentation for at man har været på en skydebane. Så ville vi også slippe for at den ene skydebane bliver lukket efter den anden. Ramme krav vil gøre mange dygtige jægere nervøse, fordi de måske ikke er vant til konkurrence pres. For min skyld måtte der gerne indføres skydebanekrav. Så ville vi også slippe for mange bøssebærere på jagterne som ikke aner hvad der er for og bag på et våben [Wink]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Noget andet i det er, hvis der kom et eller andet krav om dokumentation for at man har været på en skydebane. Så ville vi også slippe for at den ene skydebane bliver lukket efter den anden. Ramme krav vil gøre mange dygtige jægere nervøse, fordi de måske ikke er vant til konkurrence pres. For min skyld måtte der gerne indføres skydebanekrav. Så ville vi også slippe for mange bøssebærere på jagterne som ikke aner hvad der er for og bag på et våben [Wink]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]



Der er meget fornuft i det du siger - et 'ramme' krav er også lidt voldsomt efter min mening, da forudsætningerne er forskellige. Jeg er fx. ikke verdens bedste skytte med et haglgevær, simpelthen fordi riffeljagt interesserer mig mere, og fordi jeg har dominans på mit venstre øje, men skyder højre - til gengæld kender jeg mine begrænsninger, og skyder ikke i en situation jeg ikke mener jeg magter(På sigt skal jeg dog have en instruktør på).

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)