Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SNS vil kontrollere for blyhagl
#1
Vil kontrollere jægere på jagt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Må da håbe der bliver statueret nogle eksempler, hvis nogen stadig bruger blyhagl. Jeg har hørt at bonen lyder på en tusse per patron der bliver fundet. Det er virkelig et område hvor vi høster badwill hver gang det kommer op, så det er bare med at få udryddet de sidste stivnakker der nægter at indrette sig.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Jeg kender mange her fra området, der stadig sværger til blyhalg !
De bliver ovenikøbet pissesure når man ved parolen understreger at man ikke vil se dem på sin jagt !
Jeg fatter ikke at nogle gider blive ved med at argumentere for dem.
Det kan kun have noget med prisen for en ordentlig tungstenspatron at gøre.

Hilsen Steen
Svar
#4
Jeg kan ikke rigtig forstå argumentet med pris. Fugle på klapjagter koster let 200 kr/stk og så øffer folk over at skulle give 20-25 per skud? Skal de bruge så mange skud per fugl at det skulle være det der vælter læsset?

Bismuth patroner har jeg da set til 10 kr/stk hvis man køber nok - det er kun det dobbelte af de kvalitets stålpatroner jeg bruger når jeg er på jagt på vandet og andetræk.

En gennemsnitsjæger bruger vel snildt 10.000 om året på jagt og udstyr - kan vi så ikke bruge 1.000 af dem på at købe ammunition som ikke i sidste ende resulterer i at vi får mindre af den jagt der i forvejen er under så hårdt pres? Kom nu for faen!

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
De er virkelig dårlige kammerater/medjægere dem der bruger bly - de ødelægger det for alle. Måske man skulle tippe SNS hvis man ved at man kommer på en jagt hvor folk har sådan noget i lommerne...
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Det begynder at lugte af DDR og da ihvertfald af JANTELOVEN i fuld flor.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
Der lugter ikke af jantelov, det lugte godt af at der er nogen der gider forsvare jagten i Danmark,ved at sige fra over brugen af blyhagl.
Et er sikkert, hvis der bliver snuppet nogle med blyhagl på jagt, så er det ikke bare dem der kommer på forsiden, der kan man sige "velkommen på forsiden" til alle jægere i Danmark.

Mvh. Claus
Mvh. Claus Lind Christensen
Svar
#8
Hey hog....

Tror du har ret......

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#9
Sjovt nok at i over 100 aar har man brugt bly. Saa er der lige pludselig en eller anden biolog ved SNS der vil forbyde det, og ALLE hopper paa vognen. Jeg tror ikke engang den forurening der er forsaget af blyhagl fra jagere kan maales overhovedet. Der er ingen der er foraget over den saakaldt skov dod mere. Jeg laser ihverfald aldrig om det.
Jeg kan forstaa at man som F.eks her i Canada forbyder bly til andejagt over vand, men upland game synes jeg kan vare ligemeget.
Det jeg er opponent af er at lige pludselig er alle saa hellige og villige til at agere som stikkere for SNS. Det giver mig en daarlig smag i munden. Der er mange andre og meget varre ting der forurener naturen.
Hogmeister
Svar
#10
Bly er et tungmetals og en miljøgift.
Hvad er egentlig argumentet for at sprede dem i naturen?
I dag fås billige stålpatroner, der dræber bedre end de fleste gamle blypatroner....
Det er vist kun sure gamle mænd med dårlige vaner, der øffer over blyforbudet...

Sportsfiskerne har for længst droppet blyet
og du kan ikke længere købe blyholdigt endegrej.

En jæger på et godt andetræk spreder mere bly hvis han bruger blyhagl på en enkelt aften end en fisker gjorde på et helt år, dengang bly var lovligt at bruge under fiskeri...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
SNS har IKKE lovhjemmel til at ransage folks lommer, og politiet kan formodentlig ikke gøre noget - medmindre der er begrundet mistanke.

Personligt ville jeg holde på min ret til at nægte dem adgang til mine lommer/patrontasker.
Så må de se om de gider spørge politiet om de vil se mig efter i sømmene.

Der vil naturligvis ikke være noget at komme efter, men jeg holder til ENHVER tid på min ret - og KUN politiet får lov at undersøge hvad jeg går rundt med.

Hvis jagtherren kommer pænt og spørger - jamen jo, så gerne. Stålhagl og bismuth. Man må jo yde noget - for at nyde noget og respektere jagtherrens ønske... selvfølgelig.

Hvis jagtherren kommer, og på vegne af S&N og spørger - får de blankt nej.!
Hvis S&N alene kommer og vil kigge, får de blankt nej.! Uanset følgerne.
Så må de tilkalde politiet for at vende vrangen ud på lommerne. Når der så ikke er noget at komme efter, må de gå med uforrettet sag.

Hvis politiet kommer for at undersøge - jamen selvfølgelig.! Værsgo.

Jeg håber dog ikke politiet giver efter i dette - for ER der ikke noget med at politiet først kan ransage end ejendele, efter bestyrket mistanke.? Og at sige at samtlige jægere er under mistanke, kan næppe være "bestyrket".

Jeg vil ikke finde mig i at en selvbestaltet "myndighed" kan påtage sig den opgave, uden at have lovhjemmel til det.

HOLD PÅ JERES RET - vi har mistet nok i forvejen.

Og dét uanset hvordan i forholder jer til bly/stål/bismuth/tin/miljøhagl-spørgsmålet.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Personligt ville jeg holde på min ret til at nægte dem adgang til mine lommer/patrontasker.
Så må de se om de gider spørge politiet om de vil se mig efter i sømmene

Hørt.

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#13
Nu er der jo ikke noget nyt i, at SNS kontrollerer jægere. De har i årevis haft kontrolkampagner på vandet, hvor de har kikket efter ammunition og evt. plomberinger af pump gun og halvautomater. Det har de altid gjort sammen med politiet, da SNS selvfølgelig er klar over, at de ikke har lovhjemmel til at undersøge folks ejendele. Og så ser jeg altså ikke nogen forskel i, at blive testet i en spritrazzia eller en almindelig kontrolkampagne som færdselspolitiet afholder med jævne mellemrum, og skulle vise indholdet af mine lommer til en politimand under en jagt. Begge dele tjener almenvellet, og stopper uheldige elementer.

Til dem der stadig mener at hele blyforbuddet er blevet indført på et usagligt grundlag, syntes jeg man skal finde og læse følgende:

Miljøprojekt nr. 105 – ”Forbrug af og forurening med bly i Danmark” Udgivet i 1989.

Hvis man så stadig som et naturbevidst menneske (som alle vi jægere jo påstår vi er) ønsker blyhagl til brug under jagt, så stiller jeg mig i hvert fald måbende.

Christian
Svar
#14
Nogle af indlægene der argumenterer overfor brugen af blyhagl beviser bare at der er nogle jægere der ikke har forstået hvad vi står overfor[Sad!]
Jeg er enig med bla. HappyNanoq om at det bestemt kun er politiet der skal ransage, men de burde jo ikke finde noget, vel!!
Man må da godt nok være en dårlig jæger hvis man "behøver" blyhagl til at nedlægge vildtet, specielt når man kan få hagl i dag der bestemt er ligeså gode!!!

MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#15
For MIT vedkommende, vil de ALTID finde blyhagl.!!!! Men ok, de er jo også lovlige her i Grønland. =o)

Men når jeg jager i Dk, er der ALTID en god patron i stål eller bismuth i bøssen. =o)

Og så længe der er en betjent med, som foretager "ransagningen" - så tager jeg det stille og roligt.
Artiklen gav bare lidt udtryk for, at S&N ville komme uanmeldt og selv tjekke. Det var dét som fik mig op i det røde felt ved artiklen.

Jeg syntes selv at jægere skal holde sig fra blyhagl.
Har selv været med på en jagt, hvor vi fik direkte besked på fra jagtherren, at de nymodens stålhagl kunne vi godt lde blive i bilerne - og forsyne os fra hans lager af blyhagl. Hvilket resulterede i at undertegnede udvandrede fra jagten, som den eneste.

Lov er lov og skal overholdes. Loven må gerne tjekkes op på - MEN det skal ske af én med lovhjemmel til det.!!!

Så hvis en flab kommer og vil tjekke - må han kalde forstærkning hos politiet, eller bortvise mig.

For godt nok er lov, lov.!! Men vores personlige rettigheder må vi IKKE give slip på.!!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Hej.
Jeg synes ikke det har noget med den personlige frihed at gøre,hvis man har rent mel i posen kan jeg ikke se problemet,nej problemet ligger hos de fjolser der ikke vil indse at det er slut med bly,og derved er med til at mistænkelig gøre en masse danske jægere........få nu det lort destrueret og køb noget kvalitets stål/bismuth eller tungstens hagl,det kan jo ikke være rigtig at man ikke kan ofre et par tusind på kvalitets patroner.
MVH
LØVIG
Svar
#17
S&N var da også ude til gåsepræmieren d. 1/9 sidste år og kontrollere jægere, om de havde lovpligtig hund med og om jagttegnet var i orden etc.. Generelt så billedet rimeligt ud, der vist kun uddelt et par enkelte bøder for manglende hund og en eller ganske få, der havde glemt at indbetale deres jagtteg... men om de også kontrollerede for patroner, aner jeg ikke...
De må med glæde kigge i mine lommer - for jeg har kun stålhagl med på jagt - og bismuth i skoven... bare de spørger pænt.. ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
jeg syntes det er noget fis at S/N kommer ind på en andens mand ejendom og spørger om hvad man har i lommerne.
hvis de kom når jeg er på jagt ville jeg bede dem pænt om at gå igen, da de ikke har nogen beføjelser til at kommer ind på min ejendom

og jeg vil lige tilføje at jeg har rent mel i posen, der kommer alt andet end bly i mine lommeer og taske

[Image: Unavngivet1.jpg]

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#19
- Det er dog vigtigt at understrege, at det udelukkende er politiet, der har hjemmel til at foretage den slags razziaer, så jeg går ud fra, at politiet er med, når Skov- og Naturstyrelsen vil drage ud i landet for at kontrollere jægerne, siger Ole Roed Jakobsen.

Det er jo også det som vores formand understreger i artiklen [Wink]
Svar
#20
hmmm. jeg har lige nærlæst §50 i jagtloven, og ser den som en decideret gummiparagraf, der giver SNS store muligheder for at lege politi.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)