Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Thumbling
#1
Hej,
jeg vil gerne hører om jeres erfaringer med Thumbling af hylstre. Bruger I nogen poleringsmidler eller lignende? Jeg har lige anskaffet mig en Thumbler og i fuld gang med at prøve forskelligt.

mvh. Johannes
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej,
jeg vil gerne hører om jeres erfaringer med Thumbling af hylstre. Bruger I nogen poleringsmidler eller lignende? Jeg har lige anskaffet mig en Thumbler og i fuld gang med at prøve forskelligt.

mvh. Johannes



Ja, jeg har købt en tumbler ved Rex. Med den fulgte både rensemedier og hylsterseperator - en ved håndkraft roterende si, der i en lukket beholder sier rensemediet fra hylstrene.)

Til 150 308 hylstre bruger jeg 7 tekrus fuld kunste nøddeskaller og 4 spiseskefulde pudsemiddel, som fulgte med (svarer til brasso). I med det hele - pudsemidlet til sidst, og så skal den snurre i ca. 1½ time - og vupti: Fine blanke hylstre.

Jeg er ikke sikker på, om pudsemidlet kan få hylstrene til at irre eller anløbe på anden måde, så jeg aftører hylstrene efter tumbling, og samtidig prikker jeg lige fænghættehullet ud med en fænghættenål for det granulat, der som regel har sat sig der...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Ran hvad forlanger REX for sådan et sæt ??
Jeg overvejer også at polere mine udglødede hylstre.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#4
Nu kan jeg da se at med polermiddel, så bliver hylstrene væsentlig flottere og sikkert også renere. Men det har sikkert ikke nogen praktisk betydning.

mvh. JOhannes
Svar
#5
Nu stopper i drenge - Den væsentligste årsag til polering er en beskyttelse af værktøjerne de skal køres igennem senere, mange af hylstrene har jo ofte været på jorden. Og så ser det jo meget godt ud [8D] Jeg bruger noget valnøddemedia jeg har nasset af Dr.rammerikkesågodtførsteseptember, og tumbleren er en Frankford Arsenal, den virker fortrinligt og kan anbefales.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Hej
Jeg vasker dem i billigt vaskepulver og derefter tilsætter jeg citronsyre. De kan så efterfølgende poleres hvis de ikke er blanke nok. Til sortkrudts hylstre anvender jeg WC-rens.
mvh Rigby

Skit vir die kruis op die rooineke
Skit vir die kruis op die rooineke
Svar
#7
Det var en GRAF VIBRATORY TUMBLER 220 Volt (Export MOdel) med tilhørende GRAF Media ROTARY BRASS/MEDIA SEPARATOR....alt inkl. 716 kr + moms.
Den virker helt fortrinligt og er rimelig støjsvag, taget i betragtning, at der i realiteten er tale om 150 messighylstre i en plastigskål oven på en vibrator... [Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Ran jo mere jeg forsøger at tænke[^] jo mere går det op for mig, at det er helt utroligt at jeg ikke forlængst har købt sadan en.
Jeg må lige ha nogle forhandlinger med REX og Generalen.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Ran jo mere jeg forsøger at tænke[^] jo mere går det op for mig, at det er helt utroligt at jeg ikke forlængst har købt sadan en.
Jeg må lige ha nogle forhandlinger med REX og Generalen.

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]



Du bliver glad for den... og dine patroner bliver SÅ fine [Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Det er den samme model jeg har købt. Den virker indtil nu virkelig godt. Jeg kan ikke se at man skal betale mere for de andre dyrere mærker.

mvh. JOhanens
Svar
#11
Enig - det er jo en rimelig "low-tech" indretning, som de fleste producenter vel kan finde ud af at bygge.... Alt ud over den pris jeg har betalt ved Rex, er da vist kun markedsføringsbidrag til de mere kendte mærkevareproducenters kampagner.....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Jeg genopliver lige en gammel tråd.Når jeg har tumblet mine hylstre,vil jeg gerne vaske dem.Jeg har hørt(og læst i denne tråd)om,sulfo og citronsyre til afvaskning af hylstre,men jeg kender ikke blandingsforholdene-er den en der kan hjælpe? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
Hej,

Vask hylstrene i kogende vand tilsat lidt opvaskemiddel.
Herefter tørrer du dine hylstre på et gammelt håndklæde.

Herved opnår du at hylstrene bliver rene og fine inden de kommer i dine dies.......

Det slibemiddel der er på rensemediet er lige så godt til at ødelægge dine dies som støvpartikler og andet snask der er på hylstrene når de har været en tur på jorden.
Tro mig, jeg har ødelagt flere RCBS dies på den konto[xx(].

Du kan nu kalibrere dine hylstre og selv om de ikke skulle være 100% tøre betyder der ikke noget da dit kalibreringsfedt er vandopløseligt.
Vigtigt, husk at smøre lidt fedt inden i hylsterhalsen inden kalibrering!!!

Når du har fået kalibreret dit hylster vasker du dem igen i kogende vand tilsat lidt opvaskemiddel og en mængde citronsyre pulver der minder om 2 spiseskefulde til 2 liter vand. Herved fjernes alt fedt og urenheder og hylstrene skal efterfølgende ikke snurre mange timer i tumbleren.

Herefter lader du hylstrene overnatte på oliefyret eller kakkelovnen eller hvad nu du har til rådighed.

Slutteligt kører du dine hylstre 10 minutter i tumbleren.
Det resultat der fremkommer taler for sig selv, du har jo set det skinnende resultatet på min ammo.......[Big Grin][Wink]

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Tak for anvisningen,nu tror konen sgu da at den sidste rest af fornuft er forsvundet,når jeg skal bruge så meget tid på bare at få hylstrene rene-men som de siger i reklamen:"der er så meget kvinder ikke forstår" Og ja,de hylstre du plejer at præsentere er sgu flotte.
Når jeg tumbler hylstrene i det medie fra Frankford bli'r de meget lyse i farven,ændre citronsyren på det så de bliver mere røde igen?? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)