Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3 forskellige kugler - 1 slags krudt
#1
Jeg har overvejet at gå over til rhino 22 da jeg kan se en mulighed for at kunne anvende krudtet til tre forskellige projektiler. Det kabliber jeg lader i er 6.5x55 og de projektiler jeg vil lade er:

Lapua Scenar 139gn min. 45 - max 46.5 - COL: 78,5mm
Lapua FMJBT 144gn min. 44 - max 46.5 - COL: 78,5mm
Lapua Mega 155gn min. 43 - max 45.0 - COL: 75,5mm

Jeg har efter noget søgen rundt på nettet fundet frem til følgende min og max ladninger til hvert projektil og jeg vil høre om der er nogen her på siden som kan godkende dette eller/og taste dem ind i quickload og se om de ligger i det gule trykfelt?

Jeg er lidt i tvivl mht. sættedybden på megakuglen, for med den sættedybde jeg har valg, vil en af rillerne i projektilet stikke ud af halsen, hvilket den ikke gør på en fabriksladet patron.
Svar
#2
Mål din sætte dybde, så får du svaret[Wink]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Jeg er godt klar over at Lapua råder en til at lave totallængden 73mm. Jeg vil bare høre om 75,5mm er forsvarligt og om der er nogle ulemper ved at have en blotlagt rille på projektilet udenfor halsen. Så jeg ved ikke om jeg forstår dit svar korrekt eller om jeg bare ikke har været tydelig nok i min formulering.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by JacobJ

Jeg er godt klar over at Lapua råder en til at lave totallængden 73mm. Jeg vil bare høre om 75,5mm er forsvarligt og om der er nogle ulemper ved at have en blotlagt rille på projektilet udenfor halsen. Så jeg ved ikke om jeg forstår dit svar korrekt eller om jeg bare ikke har været tydelig nok i min formulering.



Du har været tydelig nok.

Plump et projektil ned i løbet, så det sætter sig fast i bommene (ikke volde). Tag din rensestok og put den ned fra mundingen, til den står ovenpå projektilet, tag en spritpen og mærk op på rensestokken ved mundingen.

Skub projektilet ud og put bundstykket i og luk det. I med rensestokken, til den står på bundstykket. Du laver en ny streg med
"spritteren".

Træk 1 mm fra det opmålte.

Du har nu din max længde på din patron, med det givne projektil.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Ja doh, det burde jeg måske have tænkt på, at kuglen ikke kunne være der. Har prøvet rensestoksmetoden før og det skal jeg have gjort igen med mega kuglen, når den først kommer hjem. Nu forstår jeg bedre, jamen så må jeg hellere holde mig til de 73mm til at starte med, så jeg er sikker på at den også kan gå i min svingerfars riffel og ellers så skal jeg lige have målt begge riflers frigang op med mega kuglen og rensestokken.

Hvad siger du mht. til min. og max ladningerne jeg har angivet?

Hvis jeg sætter mega kuglen til 73mm COL, så vil jeg sætte max til 44,3gn. Er det ikke fornuftigt?
Svar
#6
Hvorfor stille de samme spørgsmål her som på NVF?

Var svarene dér ikke fyldestgørende nok?[Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Jeg har endnu ikke selv været på genladningskursus, og skal først på kursus om en god måned. Derfor har jeg ikke selv erfaring med det følgende. Men i min søgen efter viden omkring genladning, er jeg stødt på en der har lavet et lille smart ting til at måle OAL. Han har taget et resized hylster og skåret 3-4 slidser i halsen med en dremel skæreskive. Derefter har han løseligt isat den kugle han ønsker at finde OAL på. Dette bliver forsigtigt ført i kammeret og bundstykket lukkes, således at projektilet sættes ned i hylstret. Derefter åbnes der igen og man udtager forsigtigt sit hylster. Nu kan man så måle OAL hvor projektilet rører bommene, og så er det jo bare at sætte det x,x millimeter længere tilbage. Alt sammen selvfølgelig under forudsætning af, at det ikke medfører bøvl med ens magasin.

Der kan findes mere information, og et billede af hans dummy hylster her:

http://www.larrywillis.com/OAL.html

Med venlig hilsen

Christian
Svar
#8
Okay, ja det var så en anden måde at gøre det på. Det skal da testes. tak for infos CFR.

Claxel, jeg håber at få flere med ind i debatten og ved ikke om det er de samme folk som sidder herinde som på NVF. Men nej, indtil videre så mangler jeg stadig at få "godkendt" de ladninger, så jeg kan komme ud og testskyde.
Svar
#9
Hej

Laver megaen E 471 i en total længde på 73,00 mm, ladet med mrp-Norma 47,0 grains.
Har ikke fået nogen klager fra dem der stod i den anden ende.Der kommer ikke en lyd. [Big Grin]

Mvh. Sniper2
Svar
#10
Okay, det lyder af meget krudt. Har du quickload eller en tabel med trykangivelser på den? Hvad er hastigheden på den?
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Hej

Laver megaen E 471 i en total længde på 73,00 mm, ladet med mrp-Norma 47,0 grains.
Har ikke fået nogen klager fra dem der stod i den anden ende.Der kommer ikke en lyd. [Big Grin]

Mvh. Sniper2



Ja, den ser noget rød ud [xx(]
[Image: 2010-219-5-34-53-1-IMG.jpg]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#12
Hvad siger dit program når du taster 44,3gn ind istedet for de 47gn Fisker?
Svar
#13
hej.

Taget/sakset fra reloader Nest(load ID 8987). for en 3 - 4 år siden. bliver pt. anvendt i parker hale - tikka - og en Sauer 202 pt. uden problemer.Uden at vi har kunnet se overtryk på hylsterne/fænghætter farten er sat til 808 m/s målt i en Tikka T3.Ladninger er fra 2004.[Smile]

Mvh. Sniper2
Svar
#14
Det var alligevel satans.. undskyld sproget.. nå jamen så er der ingen fare i at lade op til 45gn Rhino 22 vel?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)