Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Holdbarhed vildtkød
#1
Hvordan forholder i jer til holdbarhed på vildtkød fra feks råvildt - dåvildt og hjortevildt (også gerne andre arter) og under hvilke forhold?
Sagt med andre ord, hvor gammelt skal et stykke råvildt - dåvildt og hjortevildt være for at i ikke bruger det til et måltid?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#2
Det kommer da så sandelig an på hvordan det har været opbevaret..[Big Grin][Big Grin]

Men for mit eget vedkomne ligger der råvildt, fra omkring nytår, i fryseren (på mellem minus 18-20 grader) pakket i alm. plastposer, og de bliver da spist med velbehag..[Smile]

Jeg har tidligere hørt om nogen der snakker om en ½ års grænse, men ikke her...

Men køber du f.esk en vaccumpakker er det en helt anden sludder..
Så er 1 år ikke noget prob.. De skriver at man kan forlænge holdbaringstiden med omkring 5x...[:0][:0]

Har bestemt mig for at købe en hos http://www.østjyskvildt.dk her til efterårsjagtnerne.. Det er også dejlig nemt med "endeløse" poser..
De skulle også være lidt kraftigere så "bensplinterne" ikke stikker hul på poserne (som de altid gør hos mig når jeg har pakket den i alm. fryseposer)...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#3
Har netop været på ferie i Norge hvor vi havde lejet båd. Der var masser af makreller, en del lange, brosme, sej, alm. torsk og rødfisk mv.

der blev spist fisk en del gange - og en del blev vacuumpakket, frosset ned og transporteret hjem i lukket flamingokasse med fryseelementer og frosne vandflasker.

Nu ligger der en god portion makreller og venter på at jeg får bygget den røgeovn jeg har gået og drømt om [Wink]

Har brugt endeløse poser, men mener det er billigere at bruge færdige poser.

Og ja - de er noget tykkere end almindelige fryseposer - så mine varme anbefalinger !!

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#4
Jeg spiser vildtkød fra fryseren indtil der ikke er mere...

Hvis der har været hul på fryseposen kan kødet få en lysebrun tør overflade, som jeg dog altid skærer fra. I praksis har der ikke været problemer med kød fra fasaner, gråænder og hjortevildt i op til 8-9 mdr.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Har haft dyre kød til at ligge over 12 måneder, det fejler ikke noget.[Smile]
Fede fugle som snepper, kan dog godt blive harske i smagen, og det samme gælder for dykænder.

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Der er kontraventil på vores fryser - forstået på den måde at der kan fyldes i og fyldes i - hvis der derimod skal tages noget op, skal det være alt på en gang.
Farmor - altså mine børns - og ikke den bornholmske udgave, får gerne hvad der er når vi tømmer fryseren og hun har flere gange fået dyrekød der har været ahhmm både 2 og 3 år gamle. Hvis det har fået en tanke af frysesmag (lugt når det tøer op) lægger hun det i kærnemælk.
Hun har også serveret det for os - jeg var lidt betænkelig, men det har altid smagt fortrineligt.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Alt op til et år ryger lige i løgneren. Hvis det er ældre, voterer dommeren lige udseenede og lugt når det tøer op.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Forudsat hygiejnen under brækning og forlægning er i orden og emballering er tilstrækkelig - mon så ikke der cirka gælder de samme tommelfingerregler som for oksekød?

Hakket kød og småkød: op til 3 måneder frosset. Steaks og lignende større udskæringer/klumper op til 6 måneder. Hele stykker (køller og rygstykker) op til et år.

HVis emballeringen er dårlig og utilstrækkelig kan kødet blive ødelagt noget hurtigere. Blev inviteret på en god omgang nakkesteg for nogle måneder siden hos noget perifer familie, der havde liggget i fryseren ca. 3-4 måneder - men med en mindre utæthed i frostposen. Det havde en bismag af "frysetørret køleskab"... :-(

Den lave fedtprocent i vildtkød forlænger generelt holdbarheden, da magert kød helt generelt har en længere levetid i fryseren end fede kødarter.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Har lige lavet vildtfrikadeller af rådyr fra efterår '08, no probs! Og det er da efter nærmest 2 år i fryseren (-18C). Jeg slagter med det samme, og så modner det i køleskabet i en uge.

################
Howa 1500 30.06

"Den gamle Major elskede sin kone, god mad og god vin, men det der stod hans hjerte allernærmest var det langtrækkende artilleri"
Svar
#10
Du gør det eneste rigtige - af med frakken så hurtigt som muligt og så færdigmodne i køler.
Jeg har endnu aldrig set et slagteri der lader kreaturerne hænge til modning med huden på[Big Grin]

Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Har lige lavet vildtfrikadeller af rådyr fra efterår '08, no probs! Og det er da efter nærmest 2 år i fryseren (-18C). Jeg slagter med det samme, og så modner det i køleskabet i en uge.

################
Howa 1500 30.06

"Den gamle Major elskede sin kone, god mad og god vin, men det der stod hans hjerte allernærmest var det langtrækkende artilleri"



Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#11
Lyder da godt. Jeg har en hare i fryseren som snart er et år gammel. Fruen havde dømt den til udsmidning, men så må den da have en chance.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)