Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Z6i 2-12x50 bt ell. 2,5-15x56 bt
#1
Hej skal til at bøbe ny kikkert ved clunys[Big Grin]
Jeg kan bare ikke beslutte mig for om det skal være Swarovski z6i 2-12x50 eller z6i 2,5-15x56[?]
Kikkerten skal være så allround som muligt, alt fra bukkejagt til drivjagt til svin om natten.
ang. driv jagt er der jo ingen tvivl 2-12
men på svin om natten hvilket jeg nok ikke kommer så tit, må en 56 mm jo lukke mere lys ind.
prisforskellen er minimal og spiller ingen rolle.
Jeg vil gerne høre jeres mening inden jeg bestiller.

Hilsen Bri løvbjerg
Svar
#2
mht objektiv er der lille forskel: du trækker samme lys ind om du sætter 2-12'rn på fx 10x (5mm udgangs pupil .. nok til de '½gamle') eller om du sætter 2,5-15'rn på 11,2x. Den forstørrelseforskel vil du ikke mærke meget til i praksis. Skal det være decideret nat kikkert skal du tage en anden med mindre forstørrelsesspænd (mindre antal glas/linser inde i kikkerten til at 'stjæle' lyset). Det bedste (som tyskerne bruger) er fast forstørrelse og så i de bedste kvaliteter (tysk, østrisk etc).

Mht de 2 Z6ier så skal der nok mere se på om du har mest behove for at nå lidt længere med x15 - eller om x2 er lavt nok for dig at kunne følge (evt med begge øjne) når dyrene 'flyver' rundt i skovbunden. Prøv at låne (eller få lov at kikke i ) fx en 1-4 el 1,5-6 og skru op for forstørrelsen til du ikke synes du kan arbejde med begge øjne mere. Prøv også fx en 6-24 og skrue ned til den mindste forstørrelse du kan leve med på de afstande / dyr du tænker du ville komme ud for

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Tak for svaret, det vil jeg prøve.
Som før nævnt, er ikke så meget nattejagt jeg kommer på, men man ved jo ikke hvad fremtiden byder på.
Min nuværende kikker er en leupold vx 2 3-9x50 og de 9x er normalt nok på pursh/anstand men de 3x er for lidt på drivjagt, men den har jo også kun 1" rør
Ang. paralax justering er det ikke kun på skydebanen man får det brugt?
2-12 fås kun uden og 2,5-15 fås kun med.
Jeg hælder nok mest til 2-12.

Bri løvbjerg
Svar
#4
Jeg har en 1,7-10x42 og en 2,5-15x56 i swarovski, begge er gode når de er drejet i bund. Faktisk så kan jeg se løbet med begge kikkerter. 2,5 er en bedre all round kikkert på grund af spændet i forstørrelse og lysåbningen. Hvis man ikke drejer den helt op på 15x så er det ikke nødvendigt at bruge parallelakse. Jeg valgte at skifte da jeg ikke kunne se hullerne i skiven ved jagtfeltskydning med de 10x forstørrelse, dog var det muligt at lave 59 ud af 60 mulige point på 230 meter alligevel.
Svar
#5
Jeg har skudt gris om natten i buller mørke med 2-12x50...det gik fint! Jeg vil mene at den er mere allround end 2.5-15...men det er bare min holdning...

J.
Svar
#6
Jeg begyndte med Z6i 2-12x50 og udskiftede den efter 6 mdr med Z6i 2,5-15x56, dog uden BT(Korsholm feb.2010). Den rummede større muligheder, og navnlig den variable parralakseindstilling er jeg glad for.
Der er dog 2 ting, du skal være opmærksom på med Z6i:
1. Hvis du er aktiv, f.x. støverjæger som jeg, er det ikke muligt at få flipcover e.g. bushwacker til den "øjen-nære" del af Z6i( og beskyttelseshætte er et must i mit univers)
2.Lysknappen er nem at påvirke utilsigtet(jeg har selv efter begivenhedsløs pürsch måtte konstatere at at knappen er blevet utilsigtet aktiveret af beklædning, vegetation etc. Jeg anvender Blaser i dobbeltsele, bl.a. fordi den er kort, og vanskeligere kommer i karambolage med floraen)
Ellers en fin sigtekikkert; men må som inkarneret Zeissbruger, konstatere at dén passer beder til mit syn, og den dag Zeiss tropper op med et tilsv. alternativ til den innovative Z6i, returnerer jeg til mærket!
Svar
#7
Hej alle sammen
Tak for de mange svar, jeg har valgt en 2-12x50.
Så nu glæder jeg til fredag når den kommer.
Jeg har valgt den fordi jeg tror får brugt 2x mere end jeg ville få brugt de 15x

Nu skal jeg kun sove 5 gange mere inden der kommer en pakke fra cluny[Big Grin]

Bri løvbjerg

Hellere pinlig end kedelig....
Svar
#8
Hej Lovbjerg

Jeg overvejer kraftigt en SW Z6i. Det bliver nok i 2,5 - 15 x 56.

Kan du løfte sløret lidt for hvordan Clunys aktuelt er at handle med. Er det de tilbud der står på hjemmesiden han giver, eller er han billigere når man går til biddet ? Hvilke ekstraomkostninger i form af forsendelse, forsikring m.m. skal man lægge til prisen før man har kikkerten inde af døren ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hej Lasse

Du sender bare en mail, og får et tilbud retur inden for få timer og det gælder hele døgnet.
Jeg spurgte efter en pris incl. fragt og fragt forsikring til danmark. Prisen incl fragt og forsikring var i mit tilfælde ca. 200 pund under prisen på hans hjemmeside alt incl.
Jeg har netop modtaget en mail, at jeg modtager kikkerten i morgen hvilket er 2 dage før end jeg var blevet lovet da jeg bestilte den Torsdag aften.
Efter jeg har bestilt har jeg modtaget mail hver gang der er sket noget, altså: nu er din kikkert bestilt i østrig, nu er din kikkert ankommet til skotland, nu er din kikkert sendt herfra med XXXXXXXXXX tracking nummer.

Nu må vi se imorgen, men indtil videre super service

Prøv evt. at skrive cluny i søgefeltet, her på siden, der mange positive tilkendegivelser fra andre der har handlet der.

Men husk altid at betale med visa.

Bri Løvbjerg
Svar
#10
Super. Tak for det !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Hej så har modtaget min kikkert idag[Big Grin] alt er som det skal være.
Nu er det bare med at få den monteret og komme en tur til vingsted på sydebanen.

Tak for de mange svar.

Bri Løv
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)