Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&B Spørgsmål
#1
Hejsa.

Hvad er forskellen på en 4-16 x 50 PM2 og en 4-16 x 50 PM2 LP ???

Jeg har en 2,5-10 x 56 IR Klassik nu,men overvejer at skifte den ud med en af de overnævnte kikkerter pga. jeg godt vil have mere zoom, kliktårne,paralax og evt. med P3 trådkors.

Til rent pratisk jagt, er der så nogen her som tror at den tager mindre lys ind med 50mm linse end den gør med 56mm linse.??? PM2'eren har jo også 34mm rør.???

Mvh.

bka
Svar
#2
LP=lys

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#3
Ok.. troede de så kaldte det IR. tak for det.
Svar
#4
Er her nogen som har en ide' om der er mere eller mindre lys i den 4-16 x 50 kikkert iforhold til den jeg har nu.

Mvh.

bka
Svar
#5
teoretisk tager den mindre lys ind...men meget afhænger af din alder - om dit øje er istand til at udnytte det lys kikkerten tager ind.

Lidt forenklet kan man sige, at det du vinder ved 56mm objektiv er udnyttelsen af en højere forstørrelsesgrad (8x), hvorimod du med 50mm objektiv for mest lys ved 7x forstørrelse. Det er udtrædelsespupillen der her er tale om. Det tal får du ved at dividere objektivstørrelsen med forstørrelsesgraden. Det menneskelige øje kan højst udnytte en udtrædelsespupil på 7 (56/8=7 & 50/7=7.1)...

Så din kommende kikkert i 4-16x50 er i princippet lige så lysstærk - så længe du bruger den på 7x forstørrelse...

Nu vil der sikkert komme storm af argumenter for, at det ikke er helt sandt...men jeg har taget udgangspunkt i at det er to S&Bere du refererer til = samme glas. Det jeg vil sige med det er, at det er glassets forarbejdning og coatning der betyder noget for lysindtag mere end objektivstørrelsen!

Rørdiamteren har intet at sige fsva lysindtag. Det er udelukkende noget at gøre med hvor mange klik du har til rådighed... Større rørdiamter - mere plads - flere klik...sådan generelt. Dertil kommer at et 34mm rør er væsentligt stærkere og stivere end et 25,4mm og 30mm...hvad det så end har at sige - jo måske på meget kraftige våben med kraftig rekyl...

Buttomline: Køb du roligt den 4-16x50 m. lys...du vil sagtens kunne se med den i mørke...

Og fortæl mig så lige hvad du skal have for din gamle kikkert[Big Grin]

J.
Svar
#6
Hej Jamo.... tak for svar.[Smile] Min "gamle" kikkert syntes jeg er kanon god vedr. lys og klarhed og det skulle jo helst ikke blive ringere med den nye. Jeg laver nok en bytte handel med en forhandler, da jeg også skal have en ny montage. Så hvis det ikke er helt hen i skoven det de vil gi' så bliver den nok solgt sådan.

Har set på S&B's hjemmeside at den 4-16x50 PM2 LP fås med P3 eller P4 fine trådkors, efter nærmere overvejelser, så syntes jeg at P4 fine også kunne være fedt.

bka
Svar
#7
På tysk : LP (LeuchtPunkte - punktet belyst = belyst trådkors)

På engelsk : IR (Illuminated Reticule - belyst trådkors)

Mener også at lysgennemstrømningen ligger på 91-92% for de nævnte kikkerter, og tror du først lægger mærke til en forskel når du vælger kikkerter nede omkring 42mm eller derunder.

Jeg har prøvet at se om der er nogen forskel på :
5-25x56 PMII LP og
1.5-6x42....

Syntes ikke der er det store.

S&B er fantastisk klare og lysstærke.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Syntes jeg kommer mere i tvivl end noget andet.Har forhørt mig ved et par forhandler og der er kun 1000kr forskel på en 4-16x50 PM2 LP og en 5-25x56 PM2 LP. Det som tiltaler med er 25x zoom.

Men er 5-25x56 for stor og klodset til jagt.??
Svar
#9
Ja, 4-16 koster vel gerne 20k, og 5-25 koster ca 22k.

Monterede en S&B 1.5-6x42 på min salonriffel engang - og fandt at jeg oftest brugte området omkring de 4-6 gange forstørrelse. 4 til omkring 50m, og 6gange til længere ude.

Så hvis jeg skulle vælge, ville jeg uden tvivl vælge 5-25 og have den ekstra forstørrelse, da jeg lidt døjer med at se forskel på 4 og 5 gange forstørrelse imellem de to kikkerter.
Begge er dog sublime kikkerter.

Investerede i en S&B PMII 5-25x56 LP med P4Fine - og har bestemt ikke fortrudt det.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Jeg skal måske op til forhandleren på mandag og "pille" lidt ved dem begge to.Så må jeg se hvad resultatet bliver.[8D] Jeg kunne godt falde for den 5-25x56PM2 LP,men som du selv skriver så er begge to meget sublime kikkerter.
Svar
#11
Inden du køber, vil jeg anbefale at kigge lidt på egun.de. Jeg mener, at have set priser noget under 20 k.

http://egun.de/market/item.php?id=2526592

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Hvis du vil bruge området omkring 5-6x forstørrelse, så skal du vælge 4-16'eren. 5-25'eren har bredeste synsfeldt allerede ved ca. 7,2-7,5x forstørrelse. derunder kommer der bare en sort ring omkring billedet [Sad!]

Mvh. Loft
Svar
#13
Har lige lavet en god S&B handel hos K.O.Skov.
Jeg valgte 12-50+56 primært til jagtfelt.
Det er lækkert når der er et godt udvalg at sammenligne og de er friske at handle med.

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#14
Lam: Du skal da til Nr. Snede og skyde med den 12-50 på mandag ikke sandt[:p]

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Ja...Så skete det endelig. Det blev til en S&B 5-25x56 PM2 LP med P4 sigte.[Big Grin] Den er sku lækker.

Nu skal jeg igang med at lave en kliktabel,men er vi enige om at når den klikker i 0,1 milliradian, så svare det til 10mm på 100m...??

Har søgt lidt her i forummet og det var det jeg kom frem til.

mvh.

bka
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by bka

Ja...Så skete det endelig. Det blev til en S&B 5-25x56 PM2 LP med P4 sigte.[Big Grin] Den er sku lækker.

Nu skal jeg igang med at lave en kliktabel,men er vi enige om at når den klikker i 0,1 milliradian, så svare det til 10mm på 100m...?? Jeps

Har søgt lidt her i forummet og det var det jeg kom frem til.

mvh.

bka



Tillykke med kikkerten. Hvor handlede du og hvor maget kom du af med?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
Ja, 1 klik = 1cm på 100 m.

Tilpas til at der kan skydes spyfluer på 50-60m afstand med salonriffel.
http://www.happynanoq.dk/forums/toomuchscope1.jpg

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#18
Hej
Tillykke med dit køb.
Jeg har også lige købt, da jeg vil bruge den til jagt også, derfor købte jeg S&B 4-16 x 50 PM2 LP. Jeg kende en som har den store S&B 5-25x56mm han er blevet træt af den til jagt pga. han skyder ikke på længere hold end max 250 meter og det klare han nemt med en kikkert med 12 gange forstørrelse. Til feltskydning tror jeg da også den store er den bedste uden tvivl. Jeg har skudt på mål på 550 meter og der er min 4-16x50 super til, jeg tror ikke jeg kommer til at skyde på længere hold, men kikkerten kan som godt klare noget mere.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#19
Ja, det gik så ikke som jeg havde håbet på.Kikkerten er perfekt,men jeg har i løbet af ugen været på skydebane og det første jeg gjorde var at ligge min riffel i bænken og sætte krydset på en bukkeskive og til min store overraskelse pegede piben lige ned i græsset,da jeg kiggede igennem piben.????

Jeg var ikke i skydetunnel med den,men det sidste jeg spurgte om oppe i butikken, da jeg fik den udleveret var om den var "kigget ud" ..........Ja, var svaret og vi har haft en laser på den.????

jeg måtte klikke mere end 1. omgang op for at ramme noget på 100m dvs. at så står kikkerten oppe i den gule skala.
Også skal det tilføjes at imellem piben og kikkert var der så meget luft at jeg kunne få en lillefinger imellem. Det er jeg ikke tilfreds med.

Jeg kørte derop igen i går for at finde ud af hvad vi så gjorde, og de prøvede at overbevise mig om at det de havde gjordt var faktisk den eneste mulighed med den montage og skinne.

Jeg er ikke våbenmekker,men jeg har snakket med nogle som ved meget mere om at montere kikkerter end de gør oppe i butikken og det prøvede jeg at forklare dem, dog uden held.

Den ene ekspedient var direkte ubehøvlet, min kæreste og andre kunder i butikken overhørte ham.

Udtagelser som : ja, de ved jo så meget, dem på de der skydebaner.

Og ja, så må du jo hellere gå med ind og vise hvordan man montere en kikkert.... det sagde idioten sku.Det tror man bare ikke.[Sad!]

Tilsidet var jeg så arrig og jeg sagde de skulle pille den montage af og give mig pengene retur dvs. 3100kr for montage og skinne også fandme ikke og ham fjolset sagde, at når jeg havde lavet en bytte handel med en anden kikkert,så var det ikke sådan man regnede det ud..???? men men men det var dog det han slog ind på lommeregneren første gang da vi skulle finde en byttepris,det så jeg selv.

[Sad!]Jeg måtte så forklare ham en gang til at 2500 + 600 = 3100kr også trængte det dog ind.

Jeg har handlet der før oppe i den midtjyske butik,uden problemer,men det her var helt sikkert sidste gang.
Svar
#20
Må man høre til hvilken midtjysk butik der er tale om?

Der er så meget kvinder ikke forstår
Der er så meget kvinder ikke forstår
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)