Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vithavouri N135 vs. N140
#1
I de oversigter over relativ forbrændingshastighed for krudt jeg har set, ligger N135 og N140 klods op af hinanden. Kán det virkeligt være rigtigt? Det virker for mig at se ulogisk at samme fabrik markedsfører to næsten identiske krudt? N135 er opgivet til Rel.Hast 126,5 og N140 til 125,5.
Hvis man ser på Norma så er der et større spring således, at 201 har Rel. Hast på 127,0 og 202 har 120,6.

Er der nogen som ved noget mere konkret? Nogen der har ladet med både N135 og N140, og som har set nogen forskel?
D93
Svar
#2
Jeg går ud fra, at du tænker på den "konverteringstabel" der følger med Rhino krudt? Den har også undret mig, da den rangerer krudttyperne noget anderledes end andre tabeller.
Svar
#3
Nej jeg tænker ikke på konverteringstabeller!
Jeg tænker på oversigter over relativ forbrændigshastighed som er opgivet i bl.a. Normas Ladebog og biblen om krudt: "Krut og Lite till". - disse tabeller giver et regulært indtryk af at være baseret på empiriske data!?
D93
Svar
#4
Jeg har ladet 458lott med både N135 og N140 og i den kaliber er der stor forskel.... Der brænder N135 noget hurtigere end N140. (Eller giver ihvertfald noget større tryk for samme ladning.

I øvrigt har jeg opdaget at N135 er lidt anderledes end både N133 og N140, det virker som om det er mere progressivt og giver mere ensartet tryk, ihvertfald i de kalibre jeg har prøvet (.222,8x57JS, 376Steyr og .458Lott)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)