Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Federal 270 win HE load !!!!!
#1
Jeg var en tur på federalds hjemeside og skulle se hvad de hvad de kunne tilbyde af spænende sager! Og dette var ganske interessant.Jeg undere mig over deres HE loads til 270win (kraftig sag) Patronen er ladet med en 140grain Trophy bounded baer claw som skulle give på 100m.3457 joule og på 200m 2934joule.anslagsenergi de advarede om at den ikke må bruges i halvautomater riffler.Mit spørgsmål er så overlader de påtronen eller bruger de en specille fom for krutt.og hvor precise skyder denne patron i en normal Riffel.Kan den købes i danmark til 270w.Jeg vil gerne afprøve den.
Hilsen Lille

Svar
#2
Undskyld stavefejl jeg er Tysker og prøver ihærdigt atlære dette vansklige sprog!

Krengel

Reloading greenhorn
Hilsen Lille

Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Undskyld stavefejl jeg er Tysker og prøver ihærdigt atlære dette vansklige sprog!



Du er bedre til dansk end jeg er til tysk - og vi kan sagtens forstå, hvad du mener. Tilgengæld kan jeg ikke besvare dit spørgsmål [Big Grin]

Med venlig hilsen

FRUEN
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Jeg var en tur på federalds hjemeside og skulle se hvad de hvad de kunne tilbyde af spænende sager! Og dette var ganske interessant.Jeg undere mig over deres HE loads til 270win (kraftig sag) Patronen er ladet med en 140grain Trophy bounded baer claw som skulle give på 100m.3457 joule og på 200m 2934joule.anslagsenergi de advarede om at den ikke må bruges i halvautomater riffler.Mit spørgsmål er så overlader de påtronen eller bruger de en specille fom for krutt.og hvor precise skyder denne patron i en normal Riffel.Kan den købes i danmark til 270w.Jeg vil gerne afprøve den.



hej krengel...

ligesom med Weatherby ammunition, er der tale om krudt der ikke er tilgængeligt for genladere... mange har gennem tiderne prøvet at få fat på krudtet der bliver brugt, men det er ikke i fabrikanternes interesse, da de så ikke har noget længere som folk vil købe... da det kan lades til under det halve...

jeg har ikke selv prøvet deres Heavy Ekspress... men har hørt fra andre på skydebanen, at patronerne skyder ganske glimrende...

hvad angår præcisionen, så er man "tvunget" til at anskaffe en pakke for at se om patronen går godt i lige netop din riffel... men det gælder jo for alle patroner...

til sidst... jeg vil mene, at du kan finde Federals støjende produkt hos korsholm eller østjysk våbenhandel... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
High Energy effekten er opnået ved at anvende en krudt der minder om Vitavoury's 500 serie, her har jeg set ladninger i kal 270 med en 130grains blå barnes X med en udgangshastighed på 1050m uden højere tryk end en fabriksladdet Norma.

Krudtet er extra impregneret med nitroglycerin for at opnå et højere energiindhold pr cm3 krudt. Herefter er det behandlet med brandhæmmende kemikalier for at opnå en langsommere forbrænding, så man kan forsinke maxtrykket og derved anvende en større del af piben inden maxtryk.

Den formodentlige grund til at de ikke bør anvendes til halvaut er ikke at de opnår for højt tryk, men tilgengæld at de holder et højt tryk længere tid, og dermed påvirker halvaut våbens gasladesystem meget kraftigere

jbn
Svar
#6
Velkommen til krengel, vi har en del halvtyskere fra det Synderjyske så du er ikke alene [Big Grin][Big Grin] desuden er vi nogen der er opvokset med Tysk fjernsyn og derved har fået det tyske sprog ind med modermælken.

Kunne man ikke opnå samme effekt med en meget langsom krudt som Normas MRP-2 krudt ?????

Claus the Dane

[Image: ClaustheDane.jpg]
Svar
#7
Nej det kan man ikke med mindre man øger hylstervolumen, og så er man jo i Wintherbyøster[Wink]

Fidusen ved highenergy krudt er at det kan producere mere gas pr cm3 krudt, og dermed kan man ved forholdsvist små hylstre opnå en effekt svarende til ca 20% større hylstre

jbn
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

desuden er vi nogen der er opvokset med Tysk fjernsyn og derved har fået det tyske sprog ind med modermælken.

Kunne man ikke opnå samme effekt med en meget langsom krudt som Normas MRP-2 krudt ?????



Skal man anvende krudt i forsøget på at lære sig at tale tysk er RWS nok bedre....men om det slår tysk fjernsyn og modermælk er jeg ikke helt sikker på [8D]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

desuden er vi nogen der er opvokset med Tysk fjernsyn og derved har fået det tyske sprog ind med modermælken.

Kunne man ikke opnå samme effekt med en meget langsom krudt som Normas MRP-2 krudt ?????



Skal man anvende krudt i forsøget på at lære sig at tale tysk er RWS nok bedre....men om det slår tysk fjernsyn og modermælk er jeg ikke helt sikker på [8D]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!



ROFLMAO!!! [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#10
Og så mit næste spørgsmål kan man lade sådan en patrone selv eller tilnermelsesvis uden de hele ryger om ørene på en.

ps. jeg skyder med steyer mannlicher i kal.223rem og 270win .

Krengel
Hilsen Lille

Svar
#11
De energi-tal der opgives er helt i skoven...

Det ville kræve at en 270Win skulle sende en 140 grains TB Bear claw afsted med ca 950 M/s (Bc = 0,392)

Tallene ligger så tæt på de "teoretiske" man vil få ud fra en teoretisk V(0) på 950 M/s at det virker "konstrueret"

Selv med "superkrudt" er det vist uden for "det muliges kunst"

Med "højenergi-dobbeltbase-krudt" VV N560 kan jeg få 930 M/s ud af "load from a disk" men det er med "High pressure" (grænsen for 270W er sat til 50000 CUP og ladningen genererer 51588 CUP

Såeee... svaret er vist: Nej... man kan nok ikke opnå sådanne energi-niveauer med hjemmeladede 270Win, medmindre man er parat til at gå op i "højtryks-området"[xx(]

[?][?][?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Hej Dravis
Hvordan kan det så lade sig gøre at opnå 1050m/sek med en 130grains blå BarnesX med kun o.03mm hylsterbunds diameter forøgelse kaliber 270win pibelængde 65cm QPQ behandlet
Hvad er forresten energi med ovennævnte.

Ovennævnte ladning er kontrolleret vha dobblar radar på Rømø. Sikkerhedsafstand 6200m

jbn
Svar
#13
4644J V0
4017J V100

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Hallo ,Hallo tak for svarene, men jeg er helt ny i hjemrulleri og for mig lyder noget af de siste svar som fagkinisisk so bliver oversættet af en wattussineger som har bræket sin tung.kan jeg også for en dansk oversættelse.[Big Grin][:I]

Krengel
Hilsen Lille

Svar
#15
Nåeee så vi skal bruge "Blå Kugler" [Big Grin]

Er det Ok hvis krudtet stadig er sort[?][Big Grin]

Ja... Jeg ved det ikke, jeg er bare ret skeptisk overfor Ammo-fabrikanternes opgivelser i deres kataloger, jeg har kun ganske få gange målt lige så store hastigheder på fabriksammo, som opgivet i deres tabeller.

der har været adskillige tests af "Mini magnum" type ammo i diverse tidsskrifter, og i samtlige har det været konstateret at ammo-fabrikanterne lovede for meget.

"ignorant" hvad er det for noget (fabriks)ammo du har testet med Barnes-XLC? I følge min gode ven Andy's lille program vil det kræve en krudttype der brænder lidt langsommere end N560, men med 13% højere energi-indhold, for at holde trykket under 55000 PSI (de 5000 PSI "overtryk" forklarer vel fint de 0,03 mm [8D])

Det krudt ville jeg gerne have noget af[Big Grin]

Det skal lige siges at Andy's lille program ikke tager hensyn til friktions-ændringen på grund af XLC-coatingen, men hvilken vej DET så trækker er jo spørgsmålet?
Desuden indregner programmet heller ikke energitab i form af friktion, så der skal faktisk være MERE energi i krudtet.

Mit Ballistikprogram siger: 4641 Nm ved 0 m og 3999Nm ved 100m forudsat V(0) = 1050 M/s[^] Ganske potent 270Win[Big Grin]

Opgivelserne med Bear Claw projektilet er stadig "noget optimistiske"
Det ville kræve krudt med 8% højere energi-indhold end N560 og 12% langsommere brændhastighed. (Det ER sikkert muligt)

Vitahvouri praler måske lidt med deres 500 serie krudt, når de påstår at det er "The Industry's highest energy content powder"[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Hej Dravis
Undskyld mine mindre handelsmæssigt korrekte udtryk (blå Barnes X) Men du var da i stand til at genkende kuglen[Wink]

De 0.03mm hylsterbundsudvidelse er ikke udtryk for overtryk, men var blot fastsat som en kalibreringsfaktor for tryk (5 stk norma fabriksladdet 270 patroner kontrolleret for bundiameter, derefter afskudt, og igen kontroleret for dia , Gæt engang: precist 0,03 mm forøgelse af dia.)

Forløbet var at først blev der laddet gradvist op med sædvanlig barnes X og vitavoury 100 serie krudt, indtil at man fik hylsterdia forøgelse på 0.03mm, herefter kronograferes ladningen ca 950m/sek

trin 2 var at udskifte kuglen med blå barnes x over samme ladning. Resultat klart lavere tryk og hastighed på 925m/sek

Trin 3 forøgelse af krudtmængde til man opnåede dia forøgelse på 0.03mm. Resultat var hastighed på ca 975 m/sek

Trin 4 Skift til vitavoury 500 serie kombineret med blå barnes x. Øgende ladninger til dia forøgelse på 0.03mm. Resultat var hastighed på 1030m sek

Trin 5 piben blev QPQ behandlet. Herefter blev trin 4 ladning afprøvet igen. Resultat var lavt tryk og hastighed på ca 1010 m/ sek

Trin 6 krudtladning øges igen til dia øgning på 0,03mm. Resultat var hastighed på 1050 m/ sek. Hastigheden blev verificeret på hærens kampskoles doblarradar på Rømø, samtidigt blev sikkerhedsafstanden kontrolleret.

Samtlige ladninger blev testet i fabriksnye norma hylstre, som kun blev anvendt 1 gang, af hensyn til trykkalibreringen.

Krudtet var enda ikke betalt sort[Big Grin][Wink]

Så din guru Andy skal måske have sit mirakkelprogram kalibreret en anelse, i forhold til den faktiske verden[Wink][Wink]

Vedr din skepsis overfor ammonitionsfabrikkernes opgivelser, kan jeg kun sige at de hvis man kontrollere hastigheden i en kvalitetspibe nær min tolerence stemmer opgivelserne meget tæt på 100%.

Sidste test jeg så af en riffel i et Norskt jagtblad var hastigheden +- 5m/sek fra fabriksangivelserne. Det skal siges at det var en riffel i kaliber 30.06 med kun en effektiv pibelængde på 54.6cm

Samme resultat kom Jens Kristian Kjær frem til da han testede en riffel af samme fabrikat i safariklubbens blad, her drejede det sig om en i kaliber 6,5x55 med en pibe på 56cm

Norma oplyste mig den anden dag at hvis de testede hastighed i banepiber, med samme ammo, var der generelt en forskel på fra 830m/sek til 870m/sek Hasigheden øgedes jo længere nordpå på den dansk tyske halvø producenten boede[8D][Wink]

Så min opfattelse er at hvis riffelpibeproducenten bare levere sin del korrekt, så holder fabriksammo også hvad der loves

jbn
Svar
#17
Ignorant...Tidligere har jeg hældt dig ud af disse genladningsdebatter, men ikke denne gang. Det forlyder nemlig fra meget pålidelig kilde at du i en fjern afkrog af værkstedet gemmer en Lee presse, Så spring lige officielt ud af skabet...Tak [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#18
Hej "ignorant" er du nu blevet "Genlader"[Big Grin]

Jeg har lige været i kontakt med Andy, og han HAR for længst opdateret sit program, og vil sende mig et nyere.
Det gamel program som jeg brugte er for simpelt til at fungere pålideligt med dobbeltbasekrudt.[:I]

Han er ikke forbavset over de resultater du har opnået, men han gav udtryk for at de målinger MOD havde foretaget klart viste at mange ammo-fabrikanter nu som rutine overskrider SAAMI og CIP kammertryk med helt op til 10%, så når du bruger Normas fabriks ammo som tryk-reference, så kan du jo også være oppe på 55000 PSI !

Det kunne jo være yderst interessant hvis man kunne lave nogen præcise absolutte trykmålinger på diverse fabriksammo....
Hvem sponserer en testpibe og trykmåleren, så sponserer jeg en PC!
[?][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Genlader[xx(] aldrig i 100 år.[Wink][8D]

Det skal dog ikke forhindre mig i at opstille et testsforløb for en seriøs genlader.

Vedr trykkalibrering var der tale om mildt laddede Norma patroner uden gængse tegn på højt tryk.

jbn
Svar
#20
Hej GD
Hvorfor skal jeg hældes ud af en genladerdebat, bare fordi jeg ikke selv spilder min tid med det. Det forhindre vel ikke at der kan tilføres lidt fornuft[8D] og faktuelt til en sådant debat[Wink]

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)