Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hylstre vægt + -
#1
hej alle
vil lige høre alle jer der sotere hylstre i vægt
når i lader hvor lille vægt forskel sotere i hylstrerne i

mit exempel
243 win har hylstre vægt fra 153,7 grains og til 170,5 grains
i norma hylstre målt på rcbs digital vægt

lader i hylstre inden for et par grains feks 153,7 til 156 grains
hvor mener i grænsen ligger [Smile]
ja ved det er et vildt nørdet spørgsmål [:I]
og nogen syntes det er ligegyldigt
men vil bare gerne have det bedste resultat når jeg lader og den tid det tager at sotere hylstre bruger jeg gerne

på forhånd tak paul [8D]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#2
Jeg kan ikke forstå at du har næsten 20 grain forskel i vægt på dine hylstre, men det kan du lige tænke over. Som du spørger kan jeg fortælle hvordan jeg gør:

Jeg har lige vejet et ny kasse med 100 stk 243win Lapua hylstre for nylig. Jeg vejede dem enkeltvis og stillede dem op i rækker med spring på 0.1 grain efterhånden som de blev vejet.

Da jeg var færdig soterede jeg nogle yderrækker fra og havde derefter 91 hylstre der vejede 172.2 grain (plus/minus 0.4 grain). Dem vil jeg herefter bare bruge af uden at tage hensyn til hvad de vejer.
De 9 hylstre der blev soteret fra ryger i bøtten hvor der står "under- & overmålere" på. De kan bruges til tant og fjas.

Plus/minus 0.4 grain er nok en lidt hårdhændet sotering og havde sikkert ikke soteret så stramt hvis en større andel hylstre måtte soteres fra.
Jeg har soteret en del 308, 300wm og 30-06 i engangsafskudt og kan nøjes med at sotere ca.10% fra hvis man holder sig inden for +-1.5%.
Jeg syntes måske ideen er lidt væk hvis man kun har ganske få hylstre med samme vægt, da men så i princippet får en ny hylstervolumen når man skifter vægtklasse.

I sidste ende er det hele sikkkert flueknepperi, men jeg syntes ikke at jeg soterer mange hylstre fra. Jeg vejer dem også kun en gang. Herefter bruges de alle igen og igen indtil de ryger ud eller i tant og fjas kassen.

Håber det gav dig lidt ideer. Det kan gøres på mange måder.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#3
Hej Prm.
Jeg vejer også hylsterene, så de er ens i vægt.
Her er nogle eks. hvor jeg har vejet hylsterene til 6,5X55 fundet volumen i de enkelte hylster med vand og lagt det ind i QL for at se foreskelden i de to hylster. [Wink]

[Image: 2010-232-2-16-26-1-QL_0001_NEW_NEW.jpg]

[Image: 2010-232-2-16-28-2-QL_0002_NEW_NEW.jpg]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#4
Helt ærligt [8)]

Gider I virkelig sidde og veje hylstre, ja ligefrem kassere nye hylstre når hastighedsforskellen kun er 8m/s

Jeg lagde for sjovs skyld tallene ind i et ballistik program og træfpunktet har en forskel på 3mm på 300 metr og 9mm på 500 meter.

Hvis I kronograferer 20 fabrikspatroner (match) vil I sikkert finde større afvigelse end 8 m/s

Det er osse de færreste rifler og skytter der skyder så godt at det gør nogen forskel.

Benchrest er en helt anden sag.

Sjovt nok er det ofte sådan at jo mere usikker man er på det man roder med, jo mere går man op i detaljer for at kompensere for usikkerheden [:o)]

Men selvfølgelig virker man mere kompetent, når man strør om sig med tal og små tolerancer [Big Grin][Wink]

Nå, nu får jeg nok tæv [B)][B)][B)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Den Gamle sagde altid: DU MÅ IKKE SLÅ PÅ NOGEN DER ER MINDRE END DIG SELV.. [Wink]
Nej Max, det har ikke den store betydning.
Jeg havde bare lavet denne i Ql for at se betydningen af hylster volumen.
Men når det gælder konkurrence, DA er kugler og hylster ens.
Man vil vel i bund og grund have de bedste patroner til dagen.
Tag bare temperaturen på en patron 20grader og du ligge og sigte for længe i en varm riffel, temperaturen stiger nu til bare 40 grader, og du har en patron der har forhøjet hastigheden med omkring 20m/s
Men selv Max har sikkert også nogle favorit hylster [Wink][8D]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
hej solvedk
smiler det er rigtigt der var omkring de 20 grains forskel
men mener nu at der er en grund til de store udsving
skulle lade til min gode ven og han kom med 200 hylstre som han siger kun har været afskudt en gang alle norma hylstre
da jeg skulle kalibrere hylsterne fandt jeg flere med farvede ringe omkring fæng hætterne og fandt en del med revner omkring hylstre bund og lige under skulderne på på hylstret [V]
hmm tænkte jeg og spurgte igen samme svar
sorterede hylstrene og havde nu kun 162 stk tilbage
og for sjov prøvede jeg at veje dem derfor fandt jeg ud af den store forskel
har nu kasseret alle de hylstre under 165,5 grains
da jeg mener de har været skudt af for mange gange
har ladet 100 stk til ham og givet ham resten retur
han har dog fået den bedste samling skud med den riffel så fint nok når man nu var lidt på tværs [:I]men ellers har jeg ikke vejet hylstre var bare lidt nysgerrig da jeg syntes det var store udsving
men vil da prøve at veje de nye hylstre jeg lige har købt og se om det giver noget at sotere dem mvh paul

hej fisker
har siden jeg fik QL også taget et hylstre og fyldt med vand for at få volumen nøjagtig
som en overraskelse var norma lettere end winchester og remington
norma havde dog større hylstre volumen [Smile]
vejer dem dog kun engang da jeg ikke tror det variere ret meget fra samme mærke mvh paul

hej MAX
smiler du mener det er usikkerhed hmm måske
men grunden til at jeg startede med at lade var da at få bedst mulig ammo [8D]
da jeg første gang købte hjemme rullede var jeg overrasket over hvor godt de samlede i forhold til de fabriks ammo jeg tidligere havde købt hvilket var positivt
det eneste der undrede mig var der nogle få gange var skudt der røg enten lavere eller højere
fandt ud af der var 3 forskellige slags hylstre og efter at have soteret dem op sad de alle ens og skulle kun justere når jeg skiftede til andet hylstre mærke
så derfor jo bruger lidt extra tid
og måske flue knepperi men det virker for mig at holde til ens hylstre og vil bare have bedst mulig samling når jeg skyder fra bænk og laver ny serie
så ja er ny og usikker men har gode resultater [Smile]
så fortsætter på denne måde til jeg kan se grund til at ændre det
mvh paul
tusinde tak for jeres indput [Big Grin]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#7
hvad er det med dit tastatur prm..[?] Jeg opgiver næsten at læse dine indlæg pga alle mulige mærkelige tegn????
Svar
#8
Det er noget med at det er skrevet på en mac.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
hej ulrik
kan ikke se hva der er galt [V]
når jeg læser det står det ganske alm
og nej ikke en mac
er der andre der der ikke kan læse det
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#10
Dine æ,ø og å er udskiftet med mærkelige tegn

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#11
hej tonny
ok mærkeligt [xx(]
de bogstaver som du skriver kan jeg kun se som firkanter
når jeg læser dit indlæg [V]
ved ikke hva der er galt
men tak fordi i gav respons
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#12
Mine indlæg ser underlige ud hvis jeg skriver dem almindeligt på arbejde - på en PC, men helt fine når jeg skriver dem på Mac'en her hjemme. Så forklaringen er ikke Mac/PC. Forklaringen ligger der i mod i at ens browser gætter forkert mht. hvilket tegnsæt der benyttes. Man kan i koden til en hjemmeside fortælle hvilket tegnsæt der benyttes, men det gøres ikke i koden til denne hjemmeside. Gjorde man det ville der ikke være nogen der havde problemer med tegnsæt. Indtil da må man forsøge sig med "ae" "oe" "aa"
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)