Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige 2010
#1
[Image: DSC03792.jpg]

Jeg er for kort tid siden vendt tilbage efter premiere turen til Sverige.Min jagtkammerat og jeg havde en fantastisk tur fuld af naturoplevelser.
Sidste år havde min makker trukket drømmelysningen, og i år var det så min tur til at lægge ud der. Forventningerne var naturligvis høje. Ikke mindst fordi jeg dette sted skød en flot buk i 2008.Det blev en ganske smuk morgen, men bukken udeblev. Jeg blev revet ud af morgendrømmeriet af et skud fra den lysning, 300m borte, hvor min makker sad. Lidt mobiltraffik klargjorde, at han havde skudt en stærk returbuk.
Om aftenen gik jeg igen i drømmelysningen, og min makker trak i mosen. Intet blev skudt, men i mosen gik en lille pindtyr.
Næste dags morgen gik jeg for tredie gang i samme lysning, og igen blev jeg ramt af en torden fra min makkers mosepost. Han havde skudt en flot seksender. Fantastisk start på denne tur.
Min makker var nu færdig med bukkene og ville resten af vores ophold sidde efter ræv og grævling.
Jeg var nu indstillet på at skulle lede efter buk andre steder og rådede nu over hele området.
Jeg trak op i en lysning, hvor der ikke tidligere er nedlagt buk. Det ligger dybere inde i skoven og er vanskeligt at jage i. Da vi i sin tid rejste en stige der, var der nyskovet med god udsigt over hele lysningen. Jeg kravlede i morgengryet til tops i den høje stige. Vejret var fint, og jeg sad og nød det, da jeg pludselig fornemmede bevægelse næsten ved foden af stigen til venstre. Jeg sad som frosset, og dyret gik bag ved stigen. Vinden må have afsløret mig, for pludselig accelerede dyret i høj fart frem og standsede et kort sekund og så op på mig, inden den tog flugten. Det var en buk!Jeg så den som en meget kraftig spidsbuk.
Efter en del spekuleren blev en plan født. Jeg fandt en veksel bag stigen og kunne regne med, at han formodentlig ville komme ind her igen med lidt held. Selv om jeg skulle være heldig at få ham på besøg igen, ville det give en dårlig skudchance til ham. Der skulle skydes sideverts fra stigen og uden støtte. Jeg ville skulle skyde ham ned mellem skulderbladene, når han gik ind med vekslen langs skovkanten. Derfor tog jeg en beslutning om at køre ud i den anden ende af vores område for at hente min nye jagstige, der var stillet op der.
Jeg hentede stigen og spottede to fyrtræer, der stod trukket tilbage i lysningen og med mulighed for at få front imod den kant, han tilsyneladende opholdt sig regelmæsssigt ved. Meget tilfreds efter dagens gerning vendte jeg tilbage til morgenbordet fuld af optimisme.
Jeg valgte ikke at forsøge mig på ham samme aften, fordi chancen for at støde ham om eftermiddagen ville være langt større end om morgenen.
Meget spændt og forventningfuld vendte jeg om morgenen tilbage. Jeg havde ryddet en sti for forræderiske grene og kviste. Jeg var knapt kommet 5 m. ind i området før jeg hørte flygtende dyr over den tørre nålebund! Humøret sank betragteligt. Da jeg kort efter sad i stigen var jeg klar over, at jeg var nødt til at indtage en stilling, som jeg ville kunne holde et godt stykke tid uden at røre mig.
Ca. en time efter kom han ind fra højre i løb langs skovkanten! Jeg fik af 2 gange kørt riflen i stilling, da han var bag et par grupper af graner. Da han gik fri af den sidste gruppe graner fangede jeg ham i kikkerten. Der var ikke antydning af, at han ville standse, så jeg gav et højt pift. Han standsede øjeblikkeligt og kiggede i retning af mig. Da kuglen traf ham, så jeg et skue, jeg kun tidligere har set på jagtfilm: Han lettede lodret og spjættede kraftigt i luften med forløbene. Det vidste jeg betød fuld kontakt!Jeg repeterede straks og så ham løbe mod den tætte skov. Jeg kravlede ned af stigen med en god mavefornemmelse. Jeg fandt skudstedet spættet af lungestykker og en del blod. Jeg kunne ikke se ham i en radius af 15-20 m. og valgte at give min makker et kald. Han kom kort efter, og vi ledte sammen. Da vi ikke efter en stund havde fundet ham valgte vi systematisk at forsøge at æde os ind på ham meter for meter ved hjælp af blodsporene. Min makker viste sig at være en særdeles skarp sporhund. I løbet af 10 minutter havde han ca. 25m på plads. Sporene slap op, og vi valgte at lede frit derfra. Kort efter fandt makkeren ham, og vi havde en lykkestund sammen med den smukke buk [Smile] Det var så ikke en spidsbuk [:o)]
Fantastisk forløsning efter svære odds. Regn, vind myg m.m. var prøvelser, der var flettet ind.Han er ikke min største buk, men han er min bedste bukkeoplevelse [Smile]

Min gode ven og jagtkammerat har slidt hårdt i det og har, indtil denne tur 2010,ikke haft held til at nedlægge buk. Derfor var det stor lykke, da det lykkedes for ham på den første morgen. Han sad i en skovning fra sidste år. Her var ca. 10m inde i lysningen anbragt et lavt tårn, der gav mulighed for skud lysningen rundt. Ret tidligt fik han dyr ind fra bagsiden! Han blev siddende helt stille indtil dyrene trak sig tilbage til træerne igen. Han troede, på det tidspunkt, at det så var "lige ved og næsten"- og overstået for denne morgen. Ikke lang tid efter kommer en rå ud af birkebevoksningen forfra i en afstand af ca. 60m. Hun er urolig og flytter sig flere gange. Forklaringen får min ven, da en buk pludselig træder ind og giver hende selskab. Da råen er helt fri af bukken bliver han truffet af en perfekt kugle, der vælter ham om på stedet. Det ene forløb kan anes i luften.
Da vi mødes efter jagten, kan jeg fornemme jagtlykken længe inden det første ord falder.
Det var en flot moden buk der her blev leveret.

[Image: DSC03778.jpg]

Næste morgen trak min ven i mosen. En halv fodboldbane omkranset af høje og tætte træer. Vi har ikke tidligere skudt buk her. Sidste år sad jeg her og havde konstant selskab af en ko med kalv [:o)] Jeg nød det et langt stykke hen ad vejen.....

Min ven kravlede op i det toetager høje og meget komfortable elgtårn [:p]
En time senere kommer der pludselig en buk i løb tværs hen over stykket. Han følger den i riffelkikkerten og udnytter prompte et kort stop til at slippe kuglen. Bukken går ned, og han venter nogle minutter med at gå ud til den. Bukken findes forendt næsten på skudstedet.

[Image: DSC03785.jpg]

Der var helt klart stadig brunst i de 3 bukke vi nedlagde! Vi savnede at se råer med lam! Vi har kun, med sikkerhed, set 2 hundyr.

Walnut
Svar
#2
tillykke!
med den lave base og korte sprosser ligner det en lækker gammel svend[Smile]
når der så er gået en plan + lidt indsats forud, er det endnu bedre.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by STROM

tillykke!
med den lave base og korte sprosser ligner det en lækker gammel svend[Smile]
når der så er gået en plan + lidt indsats forud, er det endnu bedre.

mvh
Strom, naturgænger



Takker strom.
Det var ganske intenst! Ud over de nævnte plager har jeg også kæmpet mod min dårlige skulder. Den blev dog bedre den sidste halvdel af turen.
På selve morgenen for mit lykketræf, måtte jeg lade mig systematisk nedbryde af sultne skovmyg, mens jeg sad helt stille [B)] Det var en ganske interessant oplevelse, at mærke alle stikkene og høre dem forlade mig igen tilfredse og fuldtankede [Big Grin]
Walnut
Svar
#4
Flot buk - tillykke [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Hej & tillykke.

Flot fyr, Walnut, bukken self.

Kan sagtens følge anstrengelser og forløsning i din beretning, godt beskrevet.[Smile]

Der kører også en lignede tråd under "OFF TOPIC".
Der har undertegnede smidt sin "BukVersion2010"

Mvh.Prezz
Svar
#6
Hey Walnut,

Stooort tillykke - så var der sgu alligevel bukke hinsidan[Wink]
Flot fortælling - og ret go' plan du skruede sammen der i 1. kapitel.

Det, du beskriver med udeblivende lam og hundyr har jeg desværre hørt fra flere sverigesfarere de sidste dage. Talte med en svensker fra midtskåne i går. Han anslog at der var alngt under halvdelen af det råvildt, der plejer at være, på hans jorde. Men det er jo nu engang naturens gang.

/bundgaard
Svar
#7
Hej Walnut
Tak for jagtoplevelsen/fortællingen/billederne og tillykke med bukken.
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#8
Tillykke med dyret, fin fortælling.[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Tilykke og tak for historien[Smile]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Hej Walnut.
Flot fortælling, flotte bukke.
MEN: Jeg repeterede straks og så ham løbe mod den tætte skov.
Havde du ikke den lille fine Russertøs med [Wink]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Hej Walnut.
Flot fortælling, flotte bukke.
MEN: Jeg repeterede straks og så ham løbe mod den tætte skov.
Havde du ikke den lille fine Russertøs med [Wink]

Hilsen Steen



[:I][:I][:I]

Den Grå Ulv står mæt og tilfreds i skabet. Da jeg sonderede mulighederne, efter at have lokaliseret bukken, blev jeg ramt at en skræk for ikke at levere et gennemskud med den lille russer. Uden mulighed for at rekvirere en hund i området, ville vi så,måske, stå overfor en vanskelig eftersøgning i det tætte skovområde. Jeg er stadig ny-riffeljæger og har ikke erfaring med eftersøg. Jeg har indtil dette skud været forkælet med "kortslutning" på stedet eller flugt på ganske få meter.Derfor sov russerpigen længe omtalte morgen.
Walnut
Svar
#12
Hej Walnut.
God fortælling og flotte bukke,havde dog glædet mig til at se den lille smukke russer ligge med en flot svensker[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#13
Tillykke med bukkene og tak for en fin historie, det luner med en god bukke historie, når man nu selv er ramt af arbejde..

[Image: ajbutton.gif]

VH
Lars
Nu også med 45/70


Svar
#14
@Walnut,
Tillykke med de fine bukke og gode beretning.

Jeg kan også bidrage lidt til underholdningen med en lille historie fra Sverige.

Vi er hvert år 3 gutter af sted til det samme revir midt i Skåne. Vi måtte lettere overraskede konstatere, at det i år var 12. år vi var der - som tiden dog går.

Anyway, den første morgen (som er den 16. august) havde jeg valgt et stykke med kløver, havre og byg mellem et par skovstykker, hvor jeg før har skudt rigtig pæne bukke. Vinden var desværre ikke i det normale hjørne og jeg dummede mig med den måde jeg gik til reviret på. Jeg stødte derfor en rå som gik med en rigtig fin buk. Jeg så endnu en buk og sad og håbede på den ville komme til skud da, en af gutterne ringer og siger han har skudt buk men ikke kan finde den. Han beder mig derfor komme med hunden (min langhårede hønsehund). Det gør jeg naturilgvis og vi finder heldigvis bukken efter mindre end 5 min. eftersøg. Det er en rigtig fin buk, som er skudt perfekt, men gået en halvt hundrede meter i høj, tæt bevoksning før den forendte. Der var ingen schwis, da der manglede gennemskud på trods af at den var skudt med en 6.5x55SM.

Det var premiere morgenens eneste buk. Om aftenen var jeg heldig med lodtrækningen og valgte et stykke hvor jeg i flere år har set en rigtig god buk, men aldrig fået chance til at skyde den.

Jeg gik ud i god tid og satte mig i et stengærde / levende hegn hvor jeg tidligere havde set den formastelige. Der gik allerede en smalrå og essede da jeg arriverede og jeg havde en følelse af, at det kun var et spørgsmål om tid inden bukken ville tage godten i nærmere øjesyn. Efter ca. en times venten dukker han da også op. Står lige og sikrer med forbenene på stengærdet inden han hopper ud på kløveren. Jeg sikrer mig at det er den rigtige buk - afstand 120 m - skud og bukken giver et lille hop og render ind hvor han kom fra. Jeg går ikke derhen, men henter hunden som venter i bilen. Da vi kommer tilbage er der gået 20 min. og jeg finder heldigvis rigelig lungeschweis på anskudsstedet. Jeg beder natuligvis hunden om at finde ham og den går da også direkte på foden og finder bukken forendt under et grantræ. Her er han så.

[Image: P8160005.jpg]

Den følgende morgen vælger jeg rydning fra sidste år, som er utrolig kuperet og spændende at gå i. Efter en lang purch, ser jeg en rå som roligt esser og får straks efter øje på bukken som hviler sig mellem klipperne. De er alt for langt ude, så jeg purcher mig tættere på, til et træ som jeg udset mig som passende afstand til bukken og som kan bruges som anlæg. Da jeg kommer frem, er bukken væk. Råen har atter vækket hans begær og han render rundt i haserne på hende. De er aldrig i ro, til tider væk af bevolsning eller klipper. Jeg er helt klar flere gange, men chancen er ikke ok. Endelig ser jeg råen komme af et spor med bredsiden til og ved at bukken vil følge om få sekunder. Det gør han naturligvis også. Bukken ligger der i knaldet og jeg kan se det ene bagben bevæge sig i de sidste trækninger før der bliver helt ro. Jeg lader alligevel hunden finde ham for træningens skyld. Føler mig lykkelig og mæt - behøver ikke flere bukke i år.

[Image: P8170008.jpg]

Den tredie kammerat er så dygtig og heldig at skyde to fine bukke den samme aften, på det stykke hvor jeg dummede mig den første morgen. Også her var hunden til stor hjæp da den ene var væk på grund af mørke og det faktum at den lå i en stor bygmark. Den anden havde vi aldrig fundet uden hund, da den som sin sidste gerning var hoppet i et mosehul hvor forenden var gået gennem hængedyndet, så kun bagparten stak op. Den fantastisk dygtige hund[8D] fandt dog begge bukkene på få minutter.

Atter en fantastisk god tur i hyggeligt samvær med gode bukke til alle.

Vi fik ikke og havde ikke behov for flere end de 5, men havde chancer til mindre dyr som vi lod gå til næste år.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Hej hjemmelader.
MANNER, JEG SKAL UD AT HAVE DEN I KOLDT VAND! MIT PIS DET KOGER ved synet af den kraftige "perlebuk". [:I]
Walnut

Hvorfor skal der gå et helt år imellem bukkepremiererne i Sverige [V]
Svar
#16
Det var godt nok en voksen herre..stort tillykke[Smile]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#17
Hej Walnut...

VERY NICE!! Tillykke med fin bukke fra Sverige ....og godt histori osse om jagt oplevelser i Sverige..[:p]

Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#18
Tillykke med de fine bukke.

Att. Hjemmeladeren. Den første vil der er billede af, er godt nok pæn. Lige sådan min realistiske drømmebuk ser ud. Congratz

- Boldsen

*Beretta Silverpigeon.
*Voerre Titan II 6,5x55
Mvh.
Boldsen
Svar
#19
Tak for lykønsknerningerne. Den er nu afsavet og kogt. Vægten i "våd" tilstand siger 527 g. Jeg kan ikke huske hvor mange procent de plejer at svinde, men der er da nok basis for lidt metal.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#20
på premiere morgenen var jeg på vej ned til den lysning jeg skulle sidde i men in´den jeg overhovedet nåede i stigen og efter kun at have været på jagt i 3 min. skød jeg denne keiler på 56 kg[Smile]
[Image: DSC02525.jpg]

Det er forøvrigt mit første vildsvin [Smile]

om aftenen sad jeg ved en græsmark som grænsede op til et stykke skov. Der kom en gris ud som gik alene og græssede i ca. 15 min.

[Image: DSC02528.jpg] Det var en gris på 52 kg.

dagen efter om morgenen kom hende her ud:

[Image: Billede301.jpg]

jeg havde på dette tidspunkt kun set 3 stykker råvildt[V], men masser af dåvildt. Vi havde hovedsagligt siddet ved lysninger og marker uden af se noget råvildt af betydning. Vi var efterhånden ved at være desperate efter bare at se en buk. Om morgenen d. 19 satte jeg mig i højskoven, hvilket gav pote. En gaffelbuk kom løbende i en afstand af ca. 40-50 m. fra den klippe jeg sad op af. Den stoppede ud for mig og kiggede sig tilbage. Jeg skød den og den faldt på stedet. Jeg gik over til den og sendte en sms til makkeren af jeg havde skudt en lille gaffelbuk. 3 min. senere skrev jeg til ham at jeg havde skudt en stor spidsbuk - en ægte morder med en stanglængde på 25 cm.[:p] Den kom småløbende på samme rute som gaffelbukken som den sikkert har været ved at smide ud fra sit revir. Den stoppede 30 m. fra mig og jeg kunne give den en bladkugle.
[Image: Billede315.jpg]

Min kammerat skød intet og havde ingen skudchancer[V][xx(]

En lidt ulige fordeling af jagtheld må man vist sige...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)