Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rævejagt!
#21
Flot rød ræv! [Wink]

Hvad er det for en "langløber" du bruger [?]

Swift
Svar
#22
Hvad gør i med rævene bagefter, er skindene noget værd ??
Jeg er sikker på at der også er en del ræve i mit område, men mangler også nogen tips til hvor det er bedst at sidde og venter på den samt tidspunkter på døgnet hvor det er mest sandsynligt at se den.

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Lasse Nielsen

Hvad gør i med rævene bagefter, er skindene noget værd ??
Jeg er sikker på at der også er en del ræve i mit område, men mangler også nogen tips til hvor det er bedst at sidde og venter på den samt tidspunkter på døgnet hvor det er mest sandsynligt at se den.

Lasse



Hej Lasse.

De ræve som skydes i slutningen af året har de smukkeste pelse. Det kan dog næppe, med de nuværende priser på ræveskind betale sig at sende dem på auktion. Et pænt ræveskind er jo et smukt trofæ, som man kan få garvet, og bruge til pynt.

Jeg driver hovedsagelig min rævejagt som anstandsjagt, hvor jeg ofte placerer mig på et engareal hvor der er gode oversigtsforhold, og i en passende afstand til skovkanten. Det bedste vejr er solskinsvejr, [8D] med svag, eller ingen vind. Den største aktivitet er omkring solopgang, og igen ved solnedgang.

For mit vedkommende starter jeg i Juli måned med regulering af rævehvalpe. I september er rævene stadigvæk meget aktive, og her i området varer dette måneden ud.

I slutningen af November har rævene en tendens til i større udstrækning at bevæge sig ud på engarealerne på musejagt, ofte også midt på dagen. De kan være så optaget af deres musejagt,, at det giver mulighed for ”Pyrschjagt”. En andet tricks er at ”Muse” (lave en pivelyd) rævene ind.

Når rævens rolletid begynder ved årsskiftet, bliver rævene virkelig aktive, og mange af rævene tilsidesætter i denne periode deres normale forsigtighedsregler. [:p] Det giver gode chancer for at få en ræv på skud. Det er min erfaring at der i denne periode er den største aktivitet omkring solnedgang.

Nu må rævene, hvor de forvolder skade jo også reguleres i Februar, så vi som dyrker rævejagten, har fået sæsonen udvidet med en måned.

På ”Mit” ræveareal skød vi i sidste sæson 27 ræve, så det bød på mange spændende oplevelser.

Mvh
Swift
Svar
#24
Måske lidt uden for tråden!Hvis der er nogle af mine medpatienter der har problemer med at rævene hober sig op i uoverskuelige dynger og de ikke ved hvad de skal gøre af dem,så aftager jeg gerne nogle stykker,meget gerne nogle der ikke har alt for store huller,og ikke er for "ulækre" for en ung hund.Ps.meget gerne på fyn,det letter logistikken! Hilsen Ulrik(De skal bruges til apporteringstræning)
Hilsen Ulrik
Svar
#25
hmm tak for svarene, jeg har desværre ikke engareal at gå på, kun agerjord, med levende hegn: Jeg formoder at de hovedsaglig færdes langs hegnene, i mit tilfælde.
Der ligger en lille skov på den anden side af vejen hvor jeg bor, der er i millard mus, hvis jeg skal dømme på antallet som mine katte slæber med hjem.Desværre må jeg ikke jage der. Vi har en større kompost/hestemødding i forbindelse med vores ejendom, men hvis den bliver besøgt så er det vel kun om natten ?? den ligger i forbindelse med stalden. Mikkel tør vel ikke at færdes så tæt ved bygninger om dagen ?? Har i hvert fald aldrig set nogen.

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#26
Hej Swift

"Langløberen" er såment bare en Steyr 6,5x55.

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#27
Der er ikke mange penge i ræveskind længere, men hvis man gider er det jo et lækkert stykke pelsværk at have hængende - især når der er besøg af datterens børnehave[8D]
For mit eget vedkommende pelser jeg kun de flotteste, og hvis det er en stor han, så kan jeg godt finde på at afkoge skallen. Det er nogle imponerende bisser, de kræ løber rundt med.
Men ellers bærer det mest præg af skadedyrsregulering. Sidste år havde vi en han der luskede omkring gården og nåede at få 16 høns på samvittigheden. Til sidst var den så fræk, at den lettede ben op ad hjørnestolpen til hundenes indhegning. Så er der dømt krig[^]
Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#28
Omsider!

Uden at have set en ræv siden den sidste jeg skød den 23. oktober, lykkedes det omsider i morges.

Det sneede kraftigt omkring solopgang, men ved 9 tiden holdt det op. 10 min. Senere opdagede jeg en ræv bag pilekrattet på den anden side af åen. Den luntede skråt ned imod mig, og da den endelig kom fri af krattet var jeg klar. Den stoppede op på ca. 60 meters afstand, perfekt med siden til mig. Nu kunne intet gå galt tænkte jeg, men ak. Da jeg trykkede af , lød der blot et højt KLIK. Ræven sikrede et kort øjeblik, hvorefter den tog flugten skråt ud over engen. S….. også tænkte jeg imens jeg repeterede. Jeg fulgte ræven i kikkerten imens jeg ventede på endnu en chance. Den var tydeligt lidt usikker på hvad det klik havde været, og 100 meter ude på engen stoppede den. Nu skulle det være. Jeg trykkede på aftrækkeren, og denne gang bragede skuddet som det skulle, og V-Max kuglen gjorde kort proces med miklen. Py-ha, det var næsten lidt for dramatisk, men sæsonens 11. ræv var en realitet.

Mvh.
Swift

[Image: Decemberraev003.jpg]
Svar
#29
Suk ja...Jeg har også været ude og lufte riflen i dag, og set en del råvildt - På naboens jord [Sad] Men sådan er jagt jo heldigvis [Smile]

Tillykke med endnu en mikkel

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#30
”Nu kører det”! [Big Grin]

Jeg var ude igen i morges. Jeg havde netop sat mig op i stigen, som står i kanten af en ”Ahornkultur”, da jeg så ham 3- 400 meter ude på stupmarken. Han havde retning ret ind imod mig, så jeg begyndte at finde anlæg for riflen. Han standsede op ca. for hver 100 meter, og sikrede. Den sidste gang han sikrede var afstanden ud til ham omkring 100 meter. Jeg holdt midt på bladet, og han forendte i skuddet. Smuk rød hanræv, i fuld vinterpels.

Mvh.
Swift

[Image: Raevd.jpg]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Swift

”Nu kører det”! [Big Grin]

Jeg var ude igen i morges. Jeg havde netop sat mig op i stigen, som står i kanten af en ”Ahornkultur”, da jeg så ham 3- 400 meter ude på stupmarken. Han havde retning ret ind imod mig, så jeg begyndte at finde anlæg for riflen. Han standsede op ca. for hver 100 meter, og sikrede. Den sidste gang han sikrede var afstanden ud til ham omkring 100 meter. Jeg holdt midt på bladet, og han forendte i skuddet. Smuk rød hanræv, i fuld vinterpels.

Mvh.

Swift



Han er flot rød! [Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#32
Originally posted by ran

Citat:quote:


Han er flot rød! [Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Ja! [Big Grin] Han ryger også til garvning i morgen.

Swift
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Originally posted by ran

Citat:quote:


Han er flot rød! [Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Ja! [Big Grin] Han ryger også til garvning i morgen.

Swift



Du Swift...Kan der ikke også ryge 135 kr. ind på DRALF-kontoen, så du kan udskifte den grimme bør på billedet [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#34
Jo ærlig talt,det er vist høje tid med et nyt stykke hovedbeklædning-selv mikkel ser "skævt" til den.......!
Hilsen Ulrik
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Jo ærlig talt,det er vist høje tid med et nyt stykke hovedbeklædning-selv mikkel ser "skævt" til den.......!



Okay Okay Great Dane, jeg sender 135 kr. til en "DRALF" hat i morgen! [Big Grin]

Og det er ikke på grund af min VHA hat at mikkel ser lidt beløjet ud, det er nok mere pga den V-Max kugle der lige er røget igennem ham. [}Smile]

Swift
Svar
#36
Ja ok,Swift-det lyder som en plausibel forklaring,der er vel ikke noget at sige til at sådan en behandling kan fremkalde et lidt anstrengt ansigt-udtryk...[:o)] Tillykke med alle miklerne,og knæk og bræk med rævene fremover,vi burde alle "ofre" noget tid til den gode gerning det er,at "sidde på ræv",og får man ikke ræv med hjem,får man garanteret nogle gode naturoplevelser.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#37
Glædelig jul allesammen[Smile]
Jeg har besluttet at jeg vil have bygget mig en russerpelshue når jeg får skudt en pæn ræv. Men skindet skal jo garves, og jeg gider ærligt talt ikke selv. Er der nogen her der kan anbefale et sted der gør den slags? Og hvad kan sådan noget koste?
Svar
#38
Hej Jimmy!

Jeg har netop forhørt mig hos:

[Wink]
Jysk Pelsgarveri
Sjællandsgade 32
7000 Fredericia tlf. 75928972

Pris for garvning af ræv = 380 kr. + moms.

Swift
Svar
#39
Ja - og så er du sikker på at du aldrig ser din ræv mere.

Jeg og nogle kammerater indleverede 7 bjørneskind til ham i maj måned.
I november fik vi 3 hele og 8 halve skind tilbage hvor kløerne manglede og der var kun hår på halvdelen af skindene. Han havde haft dem liggende hele sommeren i et skur kun saltet, så musene havde ædt huller i dem og kløerne var osse væk på de fleste.
Hans komentar: Skindene var rådne da I kom med dem og desuden er jeg pisseligeglad, bare I betaler NU!

Alle 7 skind var skudt inden for 1 uge inden afleveringen og en professionel konservator der var med på turen, havde ordnet læber, ører og poter således at saltet kunne komme helt ud i hjørnerne.

Det er første og eneste gang at jeg nogensinde afleverer noget til ham [Sad!][xx(][xx(][xx(]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#40
Hej M@X

Jeg håber ikke i betalte for det hærværk ???

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)