Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rævejagt!
#61
Endnu en gang må jeg lige br(æ/o)kke mig over alt det der ævl om "respekt for vildtet" (jeg har gjort det før... og jeg gør det igen)

Den største respekt man kan vise overfor vildtet er at gøre sit arbejde som jæger så godt som muligt... Gad vide hvordan "swifts" patronstatistik er med de ræve han nedlægger (også på "udanske hold?")
set i forhold til drivjagter og mark/grav-jagter med hagl???

De ræve "swift" har "pyntet" med diverse hatte.. de DØDE uden at de nogensinde opdagede hvad der skete... DET er respekt!

der hvor jeg i sin tid fik min debut efter svenske bukke, der holdt de lokale statistik ved simpelthen at sparke opsatsen af bukken nede i slagtehuset[V], og smide dem over i en stor gammel trækasse i et hjørne. DET synes jeg måske er lige respektløst nok[xx(] Men bukken er jo ligeglad og kødet er jo det samme...

Grunden til at man lægger et kendt (og for nogle af os autister "elsket"[:o)]) stykke "hardware" på/ved vildtet er jo den simple at jo flere detaljer der præciserer størrelse, tidspunkt, hvilket våben der blev brugt o.s.v. jo bedre "journal" kan man føre og dermed huske (mindes) og lære noget af "oplevelsen"

Alt det der "tysker-tradition" med blade over skudhullet og heil det ene og det andet.. det er mig ligeså fremmed som at gå på jagt i "lederhosen"...... Og jeg kan ikke fordrage "jägermeister"... og heller ikke G.D. (gammel dansk ...[Wink] rolig nu GD... roooolig!)

Man fristes til at skrive: rend mig i traditionerne... brug nogt mere tid på skydebanen og dine penge på trænings-ammo----

Ræven er en "ærkefjende" for os jægere, ligesom katten... Den er en dygtigere jæger end os, med bedre og langt skarpere sanser... Den er en konkurrent... enhver der har lagt sig ud med "mikkel" ved hvor svært det KAN være at få ham på skudhold... vores respekt for den er indbygget i os... den kan man ikke nedgøre ved at sætte en DRALF-hat på den afdøde mikkel... Hvis Ræven kunne ville den gøre det samme ved os[Big Grin] Hvis Mikkel finder DIG afdød ude på marken, så viser han sin respekt ved at æde de bløde dele først[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#62
Jeg vil da også gerne ønske tillykke med ræven. Den er flot og jeg ville da også gerne prøve at skyde sådan én engang.
I samme forbindelse vil jeg undlade at kommentere mere på mit eget indlæg tidligere udover den følgende forklaring. Billedet faldt mig i utrolig dårlig smag og det valgte jeg at kommentere ud fra de principper jeg er lært under som jæger. Uanset om man har 5 års erfaring eller 50 så er man lært som man er! Jeg er helt klar over at ikke alle har samme "regelsæt" Mit er klart og det ved i nu!
Det er muligt man burde kigge den anden vej men en del af demokratiet er vel også at man må ytre sin mening selvom man ikke er enig?

Endnu engang tillykke med den flotte ræv og lad mig lige slå fast at min intention IKKE var at støde nogen men at lufte min mening!

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by Ulske

Be cool



[Wink]

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#64
Rolletid!

I morges havde vi på Godset mobiliseret 12 mand med rifler, og placeret dem rundt på strategiske steder. Hensigten var at se hvad der ”rørte sig”, og samtidigt prøve at få ram på et par ræve. Da vi var færdige, og mødtes ca. 2 timer efter solopgang, var der blevet set ca. 75 stykker råvildt, og 3 ræve. Der var ikke blevet skudt til rævene.
Jeg tog ud igen ved 15 tiden. Jeg satte mig i en skydestige, som stod i kanten af en ”Ahornkultur”, og hvorfra der i morges var blevet set 2 ræve. Jeg havde fra stigen udsyn over en ca. 1km. lang stubmark, som længst ude grænsede op til en større skov. Kanterne af marken var afgrænset af levende hegn, og i skellet var der flere steder små braklagte pletter med højt græs. Kl. 16.10 kom en ræv til syne på stubmarken 8 – 900 meter ude. Kort efter kom der endnu en. Nummer to var tydeligt større, og mere tykpelset end den første. Det var sandsynligvis en tæve- og en hanræv som ”rollede”. Tæveræven luntede i retning af en Krage som sad længere ude på marken, og hanræven fulgte troligt efter. Pürch var udelukket i det knasende skorpesne, så der var ikke andet at gøre end at vente og se tiden an. Nu ændrede tæveræven kurs i retning af mig. Hanræven fulgte efter. ”Fedt” tænkte jeg ? bliv bare ved! Der var stadig ca. 500 meter ud til dem da de forsvandt i en lavning i marken. Det vigtigste var imidlertid at de havde den rigtige retning, og jeg håbede på at de ville fortsætte. Jeg benyttede mig af tidspunktet til at finde den rette skydestilling i stigen, så jeg var klar til at ”tage imod” dem hvis de kom på skudhold. Nu kunne jeg pludselig se et par ræveører komme til syne i kanten af lavningen. Kort efter var begge rævene fremme, og de holdt kursen med retning imod Ahornkulturen. Hvis de fortsatte ville de passere mig på ca. 150 meter. Pludselig var de nede i endnu en lavning. Satans også! Hvis de fortsatte i den lavning, ville de nå ind i skoven uden at jeg kunne se dem. Jeg flyttede mig rundt i stigen, i håb om at få et glimt af dem i skovkanten. Et øjeblik efter så jeg tæven komme langs skovkanten hen imod mig. Hanræven kom et stykke bagefter. Jeg kunne ikke få frit skud til nogen af dem på grund af nedhængende grene. På et tidspunkt satte tæven sig ned, og stirrede hen imod mig. Hun blev pludselig urolig, og skrånede ud over marken. Jeg fulgte hende i sigtekikkerten. Jeg vidste at hun på et tidspunkt ville stoppe. Det gjorde hun nu. Jeg fastholdt sigtet og skød. Hun døde øjeblikkeligt. Hanræven, som havde været skjult imellem grenene, flygtede nu vildt ud over marken. Først for langt ude stoppede han. Jeg nød ham i kikkerten. Hold da kæft! Hvor var han smuk. Hans meget tætte knaldrøde vinterpels, lyste op som en rød lampe i den sene eftermiddagssol. Ok! Vi, ses måske en anden gang gamle ven. Der var 10 minutter til solnedgang, så jeg gik ud og samlede tæveræven op, (hun havde ingen hat på) [Big Grin] hvorefter jeg begav mig hjemover.

Swift
Svar
#65
Tak for en god fortælling.

Jeg får lyst til selv at tage ud og se efter ræve men mit revier egner sig desvære ikke, så jeg må nøjes med din beretning [Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#66
Tillykke med(endnu)en ræv.Der er vist ikke nogen vildtart i den danske natur,der er smukkere end sådan en vinterræv.Min første ræv skød jeg en flot vintermorgen.Jeg sad i en nordmann's kultur,træerne var ikke højere end 30-40 cm og ALT i skoven var dækket af et tykt lag rimfrost,der var ikke en sky på himlen og det frøs omkring 5 grader.Jeg viste fra mine morgen-foderture på terrænet at en hanræv var begyndt at strinte på den samme sten i kulturen hver nat/morgen,så jeg havde en ide om hvor jeg skulle sidde og vente.Ganske rigtigt,pludseligt så jeg det trekantede rævehoved stikke frem imellem granerne,og kort efter trådte han et par skridt ud på sporet.Jeg havde aldrig set et flottere syn i naturen,Knald-rød,med en næsten sort ryg,og en stor flot busket lunte,som afsluttedes i en hvid dusk.I sigtekikkerten kunne jeg se hvid damp stå ud af næsen på ham,når han åndede ud,smuk ræv i fantastiske flotte rammer,hvor alting var dækket af rim-jeg lavede så lige "klassikeren" med at ånde i kikkerten,så alting var sløret.Heldigvis blev han stående,til jeg igen kunne se ham i kikkerten,og skuddet var let-afstanden var kun ca.50 m.
Jeg har også brugt mange timer i div.skydestiger i venten på Mikkel,og har som alle andre der har brugt meget tid "i selskab" med ræve stor respekt for dette stykke vildt.Jeg ved godt at for de fleste danske jægere er rævejagt enten større fællesjagter i foreningsregi eller gravjagt-men dem der ikke bruger tid på at overliste en ræv eller to med riffel snyder sig selv for mange og store naturoplevelser.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#67
Det her rævejagt, facinere mig helt vildt, jeg ville ønske at der var mange ræve på mit terræn, men det egner sig ikke rigtigt. Hvis jeg nu skulle være så heldig at få et terræn der egner sig, hvilken cal. ville være mest egnet ??

.223 ?
22-250 ?

Det skal helst være en, der ikke laver for stort et udgangshul, hvis man vil have noget ud af pelsen.'

Swift, det er jo indlysene hvad du skyder med, hvad er din erfaring med pelsødelæggelse ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#68
Hej Lani,jeg skyder med en helt almindelig 222'er med Norma's 3,2 grams blødnæset projektil.Udgangshullet er normalt mindre end en "femmer" Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#69
Mindre end en femmer ?? hmmm..det må være acceptabelt.
Jeg har pt. kun en 6,5x55 som jeg skød et bukkelam med i efteråret. Der kom et voldsomt udgangshul, jeg kunne faktisk probbe hånden derind[xx(][xx(]
Heldigvis var der ikke ødelagt andet kød end det der sidder på ribbenene.
Er det et normalt udgangshul for sådan en cal. ??

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#70
hvilken kugle brugte du?
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#71
Vulcan 10,1 grams [8D]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#72
hej lani

jeg ville vælge en anden kugle end vulkan den svamper volsomt op

hornady`s 140grs sp er god har skudt flere stykker vildt med den
uden store udgangs huller

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#73
Hej Hatting

Er det en kugle, eller en hel patron, jeg lader ikke selv.

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#74
det er kuglen den er gal med lani

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#75
Lasse, du skal bruge en 8,4 grams hornady SST i 6,5'eren. Det gør jeg og det fungerer fremragende! udgangshastigheden er 900 m/s, og kuglebanen flad og fin... Får lige lavet nogle til dig! I min BRNO er præcisionen rigtig god, og kødødelæggelsen minimal! Ca. 30 mm udgangshul!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#76
ja tag da lige og lav nogen til mig[8D]

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#77
Jeg skød førhen kun med 6,5x55 altid frabriksladet, jeg syntes det bedste bud på en alroundkugle stadig er Lapua's mega.
Har godtnok hørt at der er lavet lidt om på den, ved ikke om det passer.
Men for 2 år siden lavede de næsten rent gennemskud på ræv, meget lidt ødelægelse på rådyr og ca 12cm udgang på krondyr indenfor 150 meter i min tikka. På længere afstande kan den ikke anbefales til kronvildt, da den ikke ekspandere ordentligt.

Kun mine egne erfaringer !!

Hilsen Steen
Svar
#78
Jeg var på Ræve-j.. undskyld Ræveregulering i morges. For at komme over til min skydestige, skulle jeg krydse åen. Broen består af 2 planker. I nysneen på broen kunne jeg se helt friske rævespor, som fortsatte ind i skoven bag ved stigen. Jeg undrede mig over hvor små sporene var! Var på plads i stigen lige til skydetid. Efter at havde siddet i mindre end 2 minutter, fik jeg øje på en ræv i skovkanten, ca. 150 meter til venstre for mig. Op med riflen, men for sent. Den var inde i skoven igen. Jeg ventede lidt, så var den ude igen. Den var meget aktiv, så jeg måtte vente lidt før den stod rigtigt, med siden til. Jeg lod skuddet gå, og den ”gik ned”. En time senere, gik jeg ned til den. Der lå den mindste tæveræv jeg nogensinde har skudt. Uden tvivl den samme som kort før mig var gået over åen. Skindet bar tydeligt præg af at det er Rolletid.

Swift
Svar
#79
Billeder vi vil se billeder, Swift!!!

Mvh langebo
Svar
#80
Ja - Ja! Undskyld langebo. [Big Grin]

Miniature Tæveræv, med en lidt for høj bladkugle! (Ja det ser jo ikke så pænt ud når V-Max én laver en ”knogleknipser”) [xx(]

Swift

[Image: Tveraev002.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)