Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rævejagt!
Er der ikke noget med trikiner og rævekød[?] Eller er det kun i grævling de kan findes[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
Trikiner kan forekomme i alle kødædende individer incl. vildsvin.

Dog er der ingen risiko hvis kødet varmes op til over 60 gr.

Swift
Svar
OK.... Ulske-så må du hellere glemme alt om kold-rygning[Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
Nu ved jeg ikke lige hvad trikiner er men jeg ved at ræven bærer en stor risiko for at smitte mennesker med en eller anden orm. Derfor spiser man den ikke. Det skulle ikke undre mig om det hedder trikiner.
Har du lyst at udsætte dig selv for det? Ik mig, så jeg undlader at skyde den.

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
Jamen så er den ged eller ræv jo barberet.....[Big Grin][Big Grin]

Jeg vil så i samme stil unlade at skyde de små stakkels vildsvin og ræve i polen her i weekenden da jo ikke skal spise nogen af dem[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg vil så i samme stil unlade at skyde de små stakkels vildsvin og ræve i polen her i weekenden da jo ikke skal spise nogen af dem[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft



Du kan nok også regne med at en del af rævene og grissebasserne har trikiner. Larverne dør dog ved gennemstegning og frysning (-18 grader i 4 uger), så spis endelig grisebasserne. Med hensyn til ræven er jeg lidt mere tilbageholdende. Hvis de smager som de lugter, skal jeg ikke have det i munden. Men trikinmæssigt ville jeg ikke være nærvøs.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
Øhhhh hvis man KUN vil skyde det man selv spiser, hvorfor tager mange så på tryk/driv jagt??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Øhhhh hvis man KUN vil skyde det man selv spiser, hvorfor tager mange så på tryk/driv jagt??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Det har jeg desværre ikke været endnu. Kan man ikke få lov til at købe det man skyder på sådanne jagter?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft



Det var faktisk et reelt spørgsmål. Jeg vidste slet ikke at jeg var så sjov [Wink]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
Bevares[Big Grin]

Jeg ved at du mange steder i polen kan få lov at købe noget kød med hjem. Hvordan det så lige foregår mht veterinærmyndigheder osv EU lande imellem med netop vildsvinekød ved jeg ikke.
Pråv evt på sundhedsstyrelsens hjemmeside.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Bevares[Big Grin]

Jeg ved at du mange steder i polen kan få lov at købe noget kød med hjem. Hvordan det så lige foregår mht veterinærmyndigheder osv EU lande imellem med netop vildsvinekød ved jeg ikke.
Pråv evt på sundhedsstyrelsens hjemmeside.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Der må indføres til eget forbrug fra andre EU lande. Dog ikke fra trikinramte områder ( som feks. dele af Mecklenburg Vorpommern )dog anbefales det ikke at indføre kød fra områder, hvor der ikke er obligatorisk prøveudtagning fra svinekød. ( det er der i Tyskland her følger en attest med )
Lad nu være med at tage noget med hjem fra Polen. Ikke fordi jeg tror der er nogen alarmerende risiko, men for svinebøndernes sjælefred.
Skrækscenariet er: Du tilbereder et stykke kød, som rosastegt. Du kan ikke spise op og giver din hund resten. Den skider udenfor (forhåbentlig) en fugl hakker i afføringen, fuglen dør en dag af alderdom og vælger at falde ned et sted, hvor der er frilandsgrise en af øffebasserne guffer fuglen i sig og så er balladen der - hvis det uundersøgte polske svin havde trikiner. Der er selvfølgelig andre ricisi for smitte gennem fødekæden, men lad nu være og tag kun kød med attest med hjem.



Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Hog

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Bevares[Big Grin]

Jeg ved at du mange steder i polen kan få lov at købe noget kød med hjem. Hvordan det så lige foregår mht veterinærmyndigheder osv EU lande imellem med netop vildsvinekød ved jeg ikke.
Pråv evt på sundhedsstyrelsens hjemmeside.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Der må indføres til eget forbrug fra andre EU lande. Dog ikke fra trikinramte områder ( som feks. dele af Mecklenburg Vorpommern )dog anbefales det ikke at indføre kød fra områder, hvor der ikke er obligatorisk prøveudtagning fra svinekød. ( det er der i Tyskland her følger en attest med )
Lad nu være med at tage noget med hjem fra Polen. Ikke fordi jeg tror der er nogen alarmerende risiko, men for svinebøndernes sjælefred.
Skrækscenariet er: Du tilbereder et stykke kød, som rosastegt. Du kan ikke spise op og giver din hund resten. Den skider udenfor (forhåbentlig) en fugl hakker i afføringen, fuglen dør en dag af alderdom og vælger at falde ned et sted, hvor der er frilandsgrise en af øffebasserne guffer fuglen i sig og så er balladen der - hvis det uundersøgte polske svin havde trikiner. Der er selvfølgelig andre ricisi for smitte gennem fødekæden, men lad nu være og tag kun kød med attest med hjem.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!



Jeg ville ikke give så meget for en attest. Jeg har hørt at de, ihvertfald i Sverige, ikke er alt for grundige [V]. Skulle jeg få fat i noget vildsvinekød [:p], bliver det ikke rosastegt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
Svinekød skal satme da heller ikke være rosastegt[xx(][xx(][xx(][xx(]

/GAmmeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
rettelse, Gammeltoft
intet kød bør rosasteges[^]
(heller ingen rå grønsager, tak)
K&B østpå

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

rettelse, Gammeltoft
intet kød bør rosasteges[^]
(heller ingen rå grønsager, tak)
K&B østpå

Strom



Smag er gudskelov forskellig det være sig ang. mad - som ang. våben[Smile][Smile]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
Denne generelle tråd om rævejagt genopstartes lige da jeg for første gang har luret på ræven for et par dage siden. Og et par gange siden[Big Grin] Så bær over med en rævenybegynders spørgsmål [:I]

Jeg har jagtretten i gammel statsskov, som består af 2-300 år gl ege/bøgeskov, juletræsstykker der er ved at vokse til og en eng ned mod Lindenborg Å(200x40m).

Der er tidligere anlagt en kunstgrav lige ud til juletræerne, og i forbindelse med bukkejagten er der set voksne og hvalpe fra de to stiger, som vi har sat op i hjørnerne af juletræsstykket (ca 250x100m). Hvalpene er set gå i (kunst)graven, så dér er liv. Ydermere er der et andet naturligt gravkompleks i en del af højskoven der grænser op til en stor mark, der er dog ikke observeret nogen aktivitet.

En morgen blev brugt i stige ved det naturlige gravkompleks. No sign of life.

To morgener blev brugt ved engen ned mod åen. Der blev set ræv hver gang.

[Image: IMAG0232.jpg]
Billede af engen ned mod åen. desværre har vi ikke jagtretten helt ned til åen, men kun ned til enden træbeplantningen. Så rævene skal evt lokkes op på engen, da de oftest (2 morgener[:o)]) er set imellem tuerne længere ned mod åen. Åen er ca midt i billedet, husene er på modsatte side

Når jeg pløjer rævetrådene igennem på forummet her, så handler det meget om jagt på åbne markarealer med lange skudhold. Men hvordan gør I i skovområderne og de mindre engarealer [?]

Har lige købt Nordik predator pretuned, men den lyder jo så højt, at den må formodes at tilkalde ræve langvejs fra 300m++. Jeg skal jo bruge et kald til at stoppe en luntende ræv på 20-100m eller lokke ind fra 200 til 100m. Nordik predator pretuned synes lydmæssigt overdimensioneret til denne opgave.

Ydermere er der en udfordring i det faktum, at vi ikke har nogen stiger/installationer ved engen (endnu), hvor der er liv. Så man skal sidde eller ligge på en svagt nedadhældende eng (se billede). Derudover kan den kun "angribes" ovenfra, da rævene færdes i stor stil i den nedre ende, så vindretning/færd er vel meget vigtigt[?]

Første morgen sad jeg på rygsækstol med skydestok i mit mørkegrønne jagttøj. Eksponeret for kulde men mere komfortabelt end liggende

Her til morgen lå jeg så på liggeunderlag i en foret fjelldug (genial, iøvrigt) med anlæg på rygsæk. Bedre beskyttet mod kulde men efter 1 time irriteret af den generelle liggestilling og at skulle holde hovedet løftet hele tiden ifm kikkertobs af området.

Mangler stadig at prøve skydestigerne ved juletræerne her om vinteren, for at se om dette er et foretrukket jagtområde. Men udsynet her er blot ret begrænset grundet topografi og....juletræer[Smile]

Jeg vil gerne gøre mit til at vores kornfodring ikke bare går til at opfede rævene med via fasankyllinger og rålam.

Mange hilsner
Peter

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)