Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flytning af sigtepunkt
#1
Så kloge Vtf medlemmer [Smile]
Hvis jeg har 115 mm mellem mine baser og skal flytte sigtepunktet 360 mm på 100.000 mm's afstand. Hvor meget skal jeg flytte den forreste base ?
Må være phytaguras trekant ikke ?
Tror jeg har regnet den ud, men kom med et bud [Big Grin]

Hilsen Steen
Svar
#2
Jeg tror ikke du kan klare dig med pythagoras...
Pythagoras gælder kun for retvinklede trekanter, hvilet vil give nogle pænt spændende baser... ;-)

Hvis dit udgangspunkt er, at trekanten er retvinklet, skal du såmænd bare flytte kikkerten det samme antal mm som du ønsker at ændre træfpunkt, forudsat du ikke ikke ændrer på elementer, der påvirker ballistik.... dvs baserne skal flytte kikkerten 360 mm i den ønskede retning... (forudsat pythagoras)

Du kan også bare programmere kuglen til at sææte flaps 4 meter før mål og justere haleroret 3 grader fra flyveretningen omtrent 4,3 meter før der sættes flaps...;-)

Det er nok allernemmest at ændre position/skydestilling svarende tl de 360 mm...[:I]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Hej ran [Smile]

Det er jo en retvinklet trekant ! Men hvis jeg som du siger, og som spørgsmålet gik på, flytter den forreste base 360mm !!! Så slår jeg sidemanden ihjel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen Steen
Svar
#4
Er det sideværts?
Men det er vel 0,414mm

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
Jeg får det nu til 0,4141 [:I]

Går ud fra at det er en retvinklet trekant
De 100.000 mm er ryggen på trekanten
de 360mm er Højden på trekanten.

Det giver en vinkel ved sigtet på 0,2063 grader

Derefter en retvinklet trekant, med Vinkel 0,2063 Grader og længde på 115 mm, den får en højde på 0,4141mm

Vinkelen er så lille, at du skal ud på mere end 4 decimaler, før resultatet ændres sig, ved at bruge de 100.000mm som Hypotenusen i stedet for den lange af kateterne. (Det var godt nok svære ord [Wink], utroligt at hovedet ikke er eksploderet endnu [Big Grin][8D])

Da jeg ikke kan huske skolematematikken har jeg snydt [Big Grin] og brugt formlerne her: http://www.formel.dk/matematik/geometri/...rekant.htm

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Mit svar var mest for sjovt... jeg kunne simpelthen ikke gennemskue hvad det er du prøvede at spørge om ..:-)

Og først nu opdager jeg det er den forrest base du mener... :-)

Pythagoras bruger du til at beregne længden af siderne i en retvinklet trekant Du skal have fat i en sinus eller en cosinusfunktion...

Den nemmeste måde at gribe det an på er nok ud fra følgende ligning. a/sinA = b/sinB = c/sinC, hvor a,b,c er længderne på trekantens sider. Dem kan du finde med pythagoras. SinA er sinus til vinkle A, hvor A er den modstående vinkel overfor siden a.

Altså:

(360*360 + 100000*100000)= c*c
129600 + 10000000000 = c*c =10000129600
c= kvadratroden af d.o. = 100000,65 mm (længden af hypotenusen, den nye sigtelinie).

dvs. 100000,65/sin90 = 360/sinB - derved fås Sin B=0,002778. Invert sinus siger så at den spidse vinkel er 0,159 grader. Den tredje vinkel A må så være 180 - 90 - 0,159 = 89,841 grader.

Når du kender vinklerne Kan du prøve igen med ligningen (ligedannet trekant) nu med nye sidelængder, hvor du kender den ene - til gengæld kender du nu vinklerne, så er ligningen næsten den samme...

115/Sin 89,841 = b/sin 0,159, b så må være den forskydning i mm du skal have til siden..., svarende til
115/0,99999 = b/sin 0,159, svarende til
115,0004 = b/sin o,159, svarende til
115,004*sin 0,159 = b = 0,003 mm

Det er ikke meget at det skal flyttes til siden.

Formlerne holder - men jeg kan have regnet forkert i en snæver vending. Du kan evt. prøve at regne efter på et stykke papir og tegne mv...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Flot [:o)]
Min barnelærdom sagde bare at 0,5mm med en afstand på 100, giver 0,5 meter på 100m. Så det måtte jo være lidt mindre.. så jeg gangede 360 med 115 og flyttede kommaet så det passede.
Derfor kun de 3 decimaler...
Det er også mere end rigeligt for en "bøssemager" [8D]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ran

Mit svar var mest for sjovt... jeg kunne simpelthen ikke gennemskue hvad det er du prøvede at spørge om ..:-)

Og først nu opdager jeg det er den forrest base du mener... :-)

Pythagoras bruger du til at beregne længden af siderne i en retvinklet trekant Du skal have fat i en sinus eller en cosinusfunktion...

Den nemmeste måde at gribe det an på er nok ud fra følgende ligning. a/sinA = b/sinB = c/sinC, hvor a,b,c er længderne på trekantens sider. Dem kan du finde med pythagoras. SinA er sinus til vinkle A, hvor A er den modstående vinkel overfor siden a.

Altså:

(360*360 + 100000*100000)= c*c
129600 + 10000000000 = c*c =10000129600
c= kvadratroden af d.o. = 100000,65 mm (længden af hypotenusen, den nye sigtelinie).

dvs. 100000,65/sin90 = 360/sinB - derved fås Sin B=0,002778. Invert sinus siger så at den spidse vinkel er 0,159 grader. Den tredje vinkel A må så være 180 - 90 - 0,159 = 89,841 grader.

Når du kender vinklerne Kan du prøve igen med ligningen (ligedannet trekant) nu med nye sidelængder, hvor du kender den ene - til gengæld kender du nu vinklerne, så er ligningen næsten den samme...

115/Sin 89,841 = b/sin 0,159, b så må være den forskydning i mm du skal have til siden..., svarende til
115/0,99999 = b/sin 0,159, svarende til
115,0004 = b/sin o,159, svarende til
115,004*sin 0,159 = b = 0,003 mm

Det er ikke meget at det skal flyttes til siden.

Formlerne holder - men jeg kan have regnet forkert i en snæver vending. Du kan evt. prøve at regne efter på et stykke papir og tegne mv...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Det var dog ufattelig kompliseret og forkert.

CAD systemet siger 0,4141 efter 6 museklik [Wink]

eller 360 divideret med 100.000 gange med 115 = 0,414 [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
hvorfor kaste sig ud i sinusrelationerne.
Når det bare er to ensviklede trekanter man kigger på.

100.000mm/115mm=869,565

360mm/869,565=0,414mm

At begynde at regne vinkler ud og fypotenusen er da alt for meget eksta arbejde.

Så resultatet er 0,414mm lige som vi snart er mange der har regnet den ud til.
Svar
#10
Hvorfor gøre det så besværligt....? Det er 2 ens vinkelede 3 kanter?

Hvis vi går ud fra at de 100.000 mm er fra bagerste base så:

115mm/100.000mm*360mm=0,4140mm

(haha der var en anden end mig der var hurtigere mens min bærbare var klappet sammen [:I])

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
det her er næsten lige så slemt som når Max fremturer med sit synnejysk - alm dødelige fatter ikk en brik [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Kan Max evt. komme med beregningen på synnejysk... :-D

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#13
For helvede Steen,

som gammel pilot kan du sku da regne det i hovedet[Big Grin][Big Grin]

Og ellers fræs nu 3-4 tiendedele af de ene base som jeg sagde til dig for 3 uger siden[Wink][Wink][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Medmindre du bruger Optiloc så skal du huske at fræse undersiden af basener af på 0.2063° [Wink][8D]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

som gammel pilot kan du sku da regne det i hovedet[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Det må ha været kaos pilot[Big Grin]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Citat:quote:

Originally posted by GT

som gammel pilot kan du sku da regne det i hovedet[Big Grin][Big Grin]

/GT

www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!



Det må ha været kaos pilot[Big Grin]

Mvh. Jakob

Ha!!!!! Nu ska´ du drikke sodapops hele 911.[Big Grin][Big Grin]



Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#17
Tak for svar ! Undtaget selvfølgelig GT SA-KOEN OG HOG ! Skulle bare lige checke at min unge hjerne havde regnet rigtigt. Nu er der fjernet 0.4 millimeter og to stole til den 11-9
Svar
#18
Din ”unge” hjerne slapper vel egentlig af under alle hundeudstillingerne [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#19
TAAAK "Venner" [}Smile][}Smile][}Smile]

Udregningen ser ud til at passe !!!

Nu er der igen lige mange klik til hver side [Big Grin]

Vi ses i Esbjerg imorgen.

Hilsen Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)