Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parallaksejustering pros et cons ?
#1
Er optikken ens i kikkerter med og uden parallaksejustering ?

Jeg spørger fordi det i grunden irriterer mig at have det hjul at stille skarpt med på en kikkert til jagtbrug. Før der kom kikkerter med parallaksejustering kunne man stille skarpt en gang for alle, og så se skarpt på alle afstande.

Nu oplever jeg i min Leupold 4,5-14 x 50, at billedet bliver sløret hvis ikke parallaksen er stillet korrekt. Det synes jeg er et tilbageskridt. Kan jeg vælge en standardindstilling ligesom på kikkerter uden indstillingsmuligheden, eller har man vinket farvel til den mulighed med den nye funktion ?

Jeg spørger især fordi jeg er på nippet til at købe en Swarovski Z6i i str. enten 2,5 -15 x 56 eller 3-18 X 50, og jeg vil ikke tvinges til at koncentrere mig om andet end vildtet når jeg er på jagt.

Er det klogere at blive i en ældre model uden parallaksejustering, f.eks noget 3-12 X 56 ?

Kikkerten skal bruges til al slags jagt, både om natten og om dagen, så den skal være med belyst sigte og meget høj optisk kvalitet. Det er fristende med det stor spænd i zoom hos de to kikkerter jeg nævner, men jeg vil ikke "betale" med at skulle skrue på venstre side hele tiden.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Det er vel blevet standard efter højeste forstørrelse på "almindelige" jagtkikkerter er kommet over 10-12 gange. Jeg går ikke ud fra at du har et problem med sløret syn ved kun 4,5 gange forstørrelse. Det er noget der kommer når man skruer op.

Endvidere hvis parallaxen er indstillet til 100 meter, så kan du vel skyde mellem 50 og 200 meter uden problemer. Jeg skal i hvert fald kun korrigere hvis jeg kigger meget kort eller meget langt.

Hvis du er meget træt af din Leupold med parallaxe, kan vi da bytte med en Bushnell 4200 2,5-10 uden den justeringsmulighed. Kunne godt bruge en kikkert som din på min nye Benjamin Marauder 6,35mm ;-)

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Hej Lasse

Jeg har i et par år haft Z6i 2-12+50 som er uden parallalaksejust.

Det er helt klar min foretrukne jagtkikkert.Har brugt den til driv,nat og "alm jagt"

Kanon optik,altid klar .

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#4
Det kan da godt tænkes vi kan handle Chrstn, men jeg vil altså ikke have din Bushnell. Giv et bud i kolde kontanter [Smile].

Egentlig vil jeg gerne beholde Leupolden som back up, eller " kikkert nr. 2". Men jeg har besluttet at leve op til min signatur og gå efter en af de tre store: Swarovski, Zeiss eller Schmidt & Bender.

Natjagten jeg kommer til at dyrke forgår i Sverige, hvor grisene kommer forholdsvis tæt på. Derfor har jeg tænkt, at jeg godt kan undvære den større forstørrelse et 56 mm objektiv giver mulighed for om natten, og så købe den 3-18 x 50, og få ekstra forstørrelse om dagen og på banen, hvor jeg trods alt skyder flest skud.

I den lave ende af skalaen tror jeg ikke det gør en forskel for mit temperament om forstørrelsen er 2x, 2,5x eller 3x. Hvis det går så hurtigt at det bliver afgørende, får jeg ikke skudt alligevel.

Citat:quote:

Jeg har i et par år haft Z6i 2-12+50 som er uden parallalaksejust.

Det er helt klar min foretrukne jagtkikkert.Har brugt den til driv,nat og "alm jagt"

Kanon optik,altid klar .

Det lyder godt Lars, men jeg vil jo gerne have det hele ! Så hvis nu den 3-18x kan sættes på en standardparallaksefrihed på f.eks. 100m og den så virker nøjagtig ligeså godt som din, når bare jeg holder mig under 12x forstørrelse, så er der jo ikke noget at betænke sig på. Er der nogen der ved om man kan det ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Jeg har en Leupold vx-l 4,5-14*56. Jeg har kun oplevet at skulle juster, hvis jeg skyder *14 forstørrelse på 50 meter. Ellers har der ikke været noget justering.

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
O.K. Så vi har noget empiri der tyder på, jeg tager fejl. Men kan det passe at der ikke er nogen der ved det ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Meget ømtåleligt problem du nævner [8D]

Har også en Leupold i 4,5-14x50 LR og jeg synes det går meget godt med en "normalværdi" til jagt ...

det har været debatteret mange gang bl.a her og mange kikkerter har et problem md og uden..

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...parallakse

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Normalt er sigtekikkerter uden parallaxejustering forudjusteret til at være parallaxefri på 100 meter. Nogen tacticalkikkerter kan være parallaxefri på 150 og 200 meter...har jeg hørt!

Hvis du indstiller din kikkert til at være parallaxefri på 100 meter og undlader at skrue højere op end 10x forstørrelse burde du altså ikke have nogen problemer. Det der nok er problemet er, at du er blevet kræsen, fordi du lægger mærke til forskellen som følge af at du justerer for alle afstande...

Nu nævner du selv at man i gamle dage (da der ikke var parallaxejustering på kikkerterne) blot justerede skarpheden en gang for alle og så kørte det på alle afstande... Det giver mig en bange anelse om, at du har misforstået funktionen af ocularets justeringsskrue... Den er IKKE til at stille billedet skarpt med - husk det er jo allerede fra fabrikkens side stillet skarpt/parallaxefrit på 100 meter. Den bruges derimod til at stille trådkorset skarpt med!!! hold kikkerten op mod himlen og fokuser på trådkorset - drej på justeringsskruen på ocularet til det står kniv skarpt...

Hvis ikke du har gjort det på din Leupold - så prøv det og se om det evt. afhjælper dit problem!

M.v.h.

J.
Svar
#9
Jeg valgte en 2,5-15 x 56. Det var helt fint at se markeringen på 200 meter med 6,5 træls. Det føles ikke meget anderledes fra 1,7 til 2,5 i mindste forstørrelse. Men jeg havde problemer med at se markeringen på 100 meter med 10 gange forstørrelse. For mig var det ret væsentligt at kunne se de første huller på jagtfeltskydningen.
Svar
#10
Tjaae - vi skal jo overveje, hvad vi taler om, og hvorfor [8D]

Justeringsmuligheden er jo til for, at udligne fejl, ved skud på korte og lange hold.

Hvis man går på almindelig jagt, og ikke skyder over 200 m. har man ikke noget at bruge justeringen til.

Hvis man vil skyde ekstremt nøjagtigt, på kort og langt hold, vil det være en stor fordel - kikkerter uden justering bliver også utydelige på længere hold, og der har man "kun" okularet, at justere på.

Der vil være større mulighed for at sigte fejl, i større og mindre grad, på kort/lang hold, med en kikkert uden justering.

Kikkerter (i den dyre ende), ofte af tysk oprindelse har generelt et større spektrum, hvor de er tydelige - nemmere at finde focus, bredere synsfelt, tydelige indenfor almindelige jagtafstande uden justering.

Selv om der findes justering, er der alligevel et bredt spektrum, hvor den kan anvendes uden at justere på noget.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Jeg har en z6i 5-30x50 og har lige stået og set gennem den, der er ikke noget problem at se til alm jagt skydning op til +300m uden at justere hvis parallaksen står på 100m og forstørelsen på 15-20 men hvis du vi tælle perler på bukken må du nok lige finjustere lidt.[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#12
AB!

Du tager altså fejl mht ocularjusteringen...der er ikke tale om parallaxejustering, men indstilling af trådkorsets skarphed - en gang for alle når man får kikkerten...og så når øjet med tiden ændrer sig[Smile]

J.
Svar
#13
Ha - ja, jeg er godt klar over, at der ikke er tale om en paralaxe justering på okularet, men det er den eneste justerings mulighed der er, og for mig holder det ikke, at det er samme indstillig under alle forhold.

Jeg kan ikke indstille den hjemme på en hvid væg, og så tage den med ud i naturen - det kan godt bruges, men det er ikke optimalt for mig.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)