Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : Spritbilist mister våbentilladelser
#1
Spritbilist mister våbentilladelser

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Mon ikke det har spillet ind at han har forsoegt at stikke af. Der maa vaere en del jaegere der bliver taget for spritkoersel hvert aar uden at de mister retten til at baere vaaben.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Det fremgår ikke om han havde våben med i bilen - det burde i hvert fald være en skærpende omstændighed, såfremt dette var tilfældet.

Derudover er jeg ikke meget for denne sammenblanding af straffe, og antagelser om en person fordi han bryder loven på ét punkt. Fx. er der jo rent faktisk lovhjemmel i DK til at tage kørekortet fra en person der gentagne gange er antruffet voldsomt beruset som FODGÆNGER! Baggrunden er at man fx. kan antage at en person med et alkoholmisbrug også vil køre spritkørsel...

Heldigvis er det ikke noget man hører om bliver brugt :-)

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Jeg er som saadan helt enig i Kenneth's indlaeg. Dog saaledes at hvis man har med en egentlig misbruger at goere saa er det vel rimeligt at der foretages en vurdering af om vedkommende forsvarligt kan indehave vaaben. Saa laenge dette sker med en restriktiv praksis mener jeg at det er et godt vaerktoej at udstyre politiet med (dog boer det kunne proeves ved domstolene).
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

.............Fx. er der jo rent faktisk lovhjemmel i DK til at tage kørekortet fra en person der gentagne gange er antruffet voldsomt beruset som FODGÆNGER!...........

Den hjemmel vil jeg meget gerne læse om, har du et link eller lign.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Spritbilist mister våbentilladelser

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty



Vil samme kunne være tilfældet med f.eks dansk person. Ville de også kunne få frataget våbenlicens i tilsvarende situation i sverige?
Altså våbenlicensen i DK.

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

.............Fx. er der jo rent faktisk lovhjemmel i DK til at tage kørekortet fra en person der gentagne gange er antruffet voldsomt beruset som FODGÆNGER!...........

Den hjemmel vil jeg meget gerne læse om, har du et link eller lign.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...126302#K10

§ 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort. Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise det til politiet.

Stk. 2. Kørekort kan udstedes til en person, der:

1) er fyldt 18 år, jf. dog § 57,

2) er i besiddelse af tilstrækkelig syns- og høreevne samt i øvrigt af den fornødne åndelige og legemlige førlighed, og

3) ved en prøve godtgør at have tilstrækkelig kørefærdighed og fornødent kendskab til køretøjet og dets behandling samt til færdselsreglerne.

Stk. 3. Kørekort kan nægtes den, der er afhængig af brug af euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig. Spørgsmålet herom kan forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.


Hvis at politiet antager personen træffes så ofte på gader og stræder, gående i beruset tilstand, kan de fratage personen førerretten til motoriseret køretøjer.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#8
Tak Santo Smile

Jeg kendte ikke den nøjagtige paragraf - jeg har min viden fra en kørelærer

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Mon ikke det har spillet ind at han har forsoegt at stikke af. Der maa vaere en del jaegere der bliver taget for spritkoersel hvert aar uden at de mister retten til at baere vaaben.



Jeg fik at vide i Sisimiut, at mange af de våben der sælges på politiauktioner - netop er våben der er konfiskerede, efter at en person har kørt spirituskørsel og mistet retten til at have våben.

Indehaveren af butikken "KIK IND" i Sisimiut nævnte dette for mig, idet han netop køber våben i de populæreste kalibre fra disse politiauktioner.

Som jeg forstår det, så kræver våbentilladelse i sverige, en pletfri straffeattest.
En dom der ikke nødvendigvis har noget at gøre med våben, kan nu stadig vælte læsset.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Hvis at politiet antager personen træffes så ofte på gader og stræder, gående i beruset tilstand, kan de fratage personen førerretten til motoriseret køretøjer.


Det kan politiet så ikke gøre administrativt - det skal indbringes for en domstol.

§ 78. Strafbart forhold medfører ikke tab af borgerlige rettigheder, herunder ret til virksomhed i henhold til almindeligt næringsbrev eller sønæringsbevis.

Stk. 2. Den, der er dømt for strafbart forhold, kan dog udelukkes fra at udøve virksomhed, som kræver en særlig offentlig autorisation eller godkendelse, såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen eller hvervet.

Stk. 3. Spørgsmål om, hvorvidt det udviste forhold er til hinder for udøvelse af en i stk. 2 omhandlet virksomhed, skal af anklagemyndigheden på begæring enten af den, der har fået afslag på ansøgning om sådan autorisation eller godkendelse, eller af vedkommende myndighed indbringes for retten. § 59, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse. Afgørelsen træffes ved kendelse. Såfremt afgørelsen går ud på udelukkelse fra den pågældende virksomhed, kan spørgsmålet på ny indbringes for retten, dog tidligst efter 2 års forløb. Autorisation eller godkendelse kan også inden udløbet af denne frist meddeles af vedkommende myndighed.


Jeg vil tro at det ikke er nemt - det må bero på en lægefaglig vurdering. Hvis man lægefagligt skønner, at en person er så alkoholiseret, at han bliver fradømt retten til at føre motorkøretøj, vel at mærke uden at han har ført motorkøretøj, så er han vel også så akoholiseret/psykisk syg, at han er straffri, hvis han efterfølgende bliver stoppet for spirituskørsel.............og så er man jo ligevidt!

At det kan lade sig gøre i Sverige, forbavser mig ikke - i Sverige kan en vært ved et fest, blive fradømt kørekortet hvis en af hans gæster kører spirituspåvirket!!!!!!!!!!!11



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#11
Som der tydeligt står i stk 3, kan fratagelsen indbringes for domstolene, §78 stk. 3.

Såvidt jeg er informeret kan politiet på stedet inddrage dit førerbevis administrativt, du har så muligheden for at modsætte dig dette ved at lade fratagelsen indbringe for domstolen.

Men indtil dommeren har talt har du ikke ret til at føre motorkøretøj, men i de fleste tilfælde vil politiet udstede et imidlertidigt førebevis for en måned ad gangen.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#12
Som udgangspunkt medfører et strafbart forhold ikke tab af borgerligere rettigheder.
Hvis du skal miste dine våbentilladelser i forbindelse med en anden lovovertrædelse, skal denne lovovertrædelse have relevans til dine våbentilladelser. Det er klart at hvis du er konstant beruset og ude af stand til at tage vare på dig selv, kan politiet akut inddrage dine våben eller dit kørekort, men et kørekort kan ikke inddrages permanent rent administrativt - du skal fradømmes retten til at føre motorkøretøj og som bekendt (og nogen gange til politiets egen overraskelse) er politiet ikke den dømmende magt i dette land.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by ID

Som udgangspunkt medfører et strafbart forhold ikke tab af borgerligere rettigheder.
Hvis du skal miste dine våbentilladelser i forbindelse med en anden lovovertrædelse, skal denne lovovertrædelse have relevans til dine våbentilladelser. Det er klart at hvis du er konstant beruset og ude af stand til at tage vare på dig selv, kan politiet akut inddrage dine våben eller dit kørekort, men et kørekort kan ikke inddrages permanent rent administrativt - du skal fradømmes retten til at føre motorkøretøj og som bekendt (og nogen gange til politiets egen overraskelse) er politiet ikke den dømmende magt i dette land.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Vi er helt enige, men der skal dog bemærkes at, hvis den der får frataget sin førerbevis ikke selv indbringer sagen for retten inden et angivet tidsrum, er det det samme som at aceptere politiets skøn og mister man retten til at få sit førerbevis igen. ( jeg mener at have fået fortalt at det er 3 mdr.)

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Vi er helt enige, men der skal dog bemærkes at, hvis den der får frataget sin førerbevis ikke selv indbringer sagen for retten inden et angivet tidsrum, er det det samme som at aceptere politiets skøn og mister man retten til at få sit førerbevis igen. ( jeg mener at have fået fortalt at det er 3 mdr.)


Det tror jeg ikke er korrekt - det ville stride imod alle andre retsprincipper.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#15
Den er lige på vippen i min bog. Jeg syntes heller ikke man skal blande forhold, men hvis man kører stiv i bil (hvilket i min bog er helt utilgiveligt) så kan man med 99% sikkerhed også finde på at tage et par tåre over tørsten når man er på jagt, hvor det jo er bredt accepteret at der bliver nydt alkohol. (Også selv om alle skal køre hjem efter jagten).
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Den er lige på vippen i min bog. Jeg syntes heller ikke man skal blande forhold, men hvis man kører stiv i bil (hvilket i min bog er helt utilgiveligt) så kan man med 99% sikkerhed også finde på at tage et par tåre over tørsten når man er på jagt, hvor det jo er bredt accepteret at der bliver nydt alkohol. (Også selv om alle skal køre hjem efter jagten).



De steder jeg jager i Sverige er det ikke accepteret med alkohol i forbindelse med jagten. Folk kan slippe afsted med at drikke en letoel til frokosten, men det er ogsaa det.
Mvh.

Yeti
Svar
#17
mit jaktlag samme = NUL alkohol under jakten..er UDPENSLET i instruks der skal udenrskrives før hver jaktdag (brud = udelukkelses af årets resterende Älgjakt(er)) ... men en øl under opstilling af slakteboden.. eller senere til selve slagtning ok..

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by yeti
De steder jeg jager i Sverige er det ikke accepteret med alkohol i forbindelse med jagten. Folk kan slippe afsted med at drikke en letoel til frokosten, men det er ogsaa det.


Og en let-øl i Sverige svarer jo til en NAB i Danmark. [Wink]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)