Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naturalis vs Tsx ( Nu med nye billeder)
#1
Hvad er den store forskel mellem disse kugler..?
Vilken en ville passe bedst til 900 meter i sekundet.
Kaliberen er 8 mm.

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Laves Naturalis i 8mm? - det er jeg ikke sikker paa, da den ikke er omtalt paa Norma's hjemmeside og Vapex.se har den heller ikke.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Laves Naturalis i 8mm? - det er jeg ikke sikker paa, da den ikke er omtalt paa Norma's hjemmeside



Sikkert fordi det er en Lapua kugle [Big Grin]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Laves Naturalis i 8mm? - det er jeg ikke sikker paa, da den ikke er omtalt paa Norma's hjemmeside og Vapex.se har den heller ikke.



Jeg tror ikke Norma omtaler naturalis på deres hjemmeside af den simple grund at det er Lapua der laver den. men jeg tror ikke de laver den i 8mm

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#5
De laver den i en 180 grains 8 mm udgave.
Vapex har den også.
http://www.vapex.se/eshop/product_info.p...s_id=11080

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
8mm 11,7gram Naturalis ser ud til at befinde i dette land
http://www.korsholm.dk/jagt/produkt.html...oducts_pi1[backPID]=453&tx_ttproducts_pi1[product]=24058&cHash=92a67a7ceb637e20b49003d11793c15b

har kun hørt lidt om Naturalis på Tyske fora ..TSX er mere/nemmere info at få..Barnes har lige lavet en 8mm 160gr TTSX som jeg akter at prøve når den er til at få fat på (som alternativ til Lutz Möller KJG 8003 9grams)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by F-body

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Laves Naturalis i 8mm? - det er jeg ikke sikker paa, da den ikke er omtalt paa Norma's hjemmeside



Sikkert fordi det er en Lapua kugle [Big Grin]



Ja det forklarer jo begge dele, for hos Vapex soegte jeg ogsaa med Norma som noegle...

Naa men omkring kuglerne har jeg kun erfaring med TSX (og T-TSX). Jeg er meget tilfreds med de resultater disse har leveret for mig i kaliber .300WM og 9,3x62. 2 gange har jeg vaeret ude for at kuglerne ikke er ekspanderet symmetrisk, men begge gange har der alligevel vaeret knald/fald. I begge tilfaelde var det paa elg.

I alt har jeg skudt 3 elge, 2 daakalve, 2 vildsvin og en raev med 250 grs TSX i 9,3x62 og 3 raadyr med 180 grs T-TSX i kaliber .300wm. For alle (paa naer raeven) gaelder det at koedskaderne har vaeret minimale.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Det jeg tænkte på, er om naturalis bevar en højre rest vægt end barnes tsx. Ved høj hastighed brækker de 4 fliger jo af, på barnes.
Men hvad sker der med en naturalis.....[?]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Det jeg tænkte på, er om naturalis bevar en højre rest vægt end barnes tsx. Ved høj hastighed brækker de 4 fliger jo af, på barnes.
Men hvad sker der med en naturalis.....[?]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"



Gør de det ????????????

Højere restvægt end 100% ?

Det er ikke min erfaring - jeg har nedlagt adskillige stykker vildt med 180 grainsT-TSX i 300 WinMag - kun i et tilfælde har der ikke været gennemskud, og der var ikke brækket noget af, kuglen ser fuldstændig ud som på deres reklamer.
Det samme er tilfældet for 300 graines i 375. H&H.
En kammerat bruger 250 grains i 9,3x64 med samme resultater.
Du kan se begge kugler her :
http://www.bushman.dk/sider/genladning/k...barnes.htm

Jeg vil da gerne vide om du kan dokumentere påstanden om at fligene brækker af Barnes kugler generelt, eller der er tale om et eller to enkeltstående tilfælde ?

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Det jeg tænkte på, er om naturalis bevar en højre rest vægt end barnes tsx. Ved høj hastighed brækker de 4 fliger jo af, på barnes.
Men hvad sker der med en naturalis.....[?]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"



Skud på 40 meters afstand med min .300wm er ikke nok til at få dem til at brække af. Det er vist mest når de testes med is som medie. Men selv hvis vingerne mistes virken den vel omtrent som den gamle Fail Safe.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Har en enkelt Mrx kugle 150 grains kaliber .277, som skulle hele vejen, igemnen en elg ko på 300 kilo. Den blev skudt ind i fronten, og blev fundet i venstre bagkølle/røvballe[Big Grin]
Den har dog en fin restvægt på 80 %. Kaliberen jeg brugte er 270 win.
Den fik først 3 skud i lunge regioenen, inden den drejede fronten til, er måske lidt hurtig med at genlade, men ville ikke risikere at den løb ind på naboens[Sad]
Så det kan godt lade sig gøre at brække de 4 fliger af..[Wink]
Det er godtnok den eneste kugle jeg har fundet, efter 270 winneren.
Fandt engang en Barnes tsx 53 grains kaliber .224, i bag køllen på en rå, som ikke var så heldig placert...[xx(] Den er som reklamen viser dem, perfekt åbnet, og 100 % procent restvægt.
Fik dog hurtigt sat en ordenlig blad kugle på dyret. Med gemnen skud, som det plejer at være.[Smile]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Blot en observation: Jeg har oplevet at "fligene" på Barnes projektiler er knækket af på de mindre kalibre (.224 og 6,5) men kun ved skud i hårde materialer (f.eks. halvt udtørrede telefonbøger og træ) Alle de kugler jeg har fået fra skudte dyr har haft næsten 100% restvægt.

Ser man på selve konstruktionen af Naturalis ville jeg nok ikke afvise den i forhold til Barnes, men jeg har ingen erfaring med den.

En ting er dog sikker: Naturalis er lavet af et hårdere materiale end den rene kobber-kugle (TSX) og jeg ville umiddelbart tro at den vil splintre mere.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
hej jeg var på messen i bosjö i weekenden der fik jeg en demo dvd fra aimpoint i filmen de viser bruger de lapua naturalis til vildsvin og det ser ud til at virke rigtig godt, de brugte forskellige kal. men alle så effektive ud.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

Citat:quote:

Originally posted by rkn

Det jeg tænkte på, er om naturalis bevar en højre rest vægt end barnes tsx. Ved høj hastighed brækker de 4 fliger jo af, på barnes.
Men hvad sker der med en naturalis.....[?]

Lang lås, og tyk pibe..
"The Big Eight"



Gør de det ????????????

Højere restvægt end 100% ?

Det er ikke min erfaring - jeg har nedlagt adskillige stykker vildt med 180 grainsT-TSX i 300 WinMag - kun i et tilfælde har der ikke været gennemskud, og der var ikke brækket noget af, kuglen ser fuldstændig ud som på deres reklamer.
Det samme er tilfældet for 300 graines i 375. H&H.
En kammerat bruger 250 grains i 9,3x64 med samme resultater.
Du kan se begge kugler her :
http://www.bushman.dk/sider/genladning/k...barnes.htm

Jeg vil da gerne vide om du kan dokumentere påstanden om at fligene brækker af Barnes kugler generelt, eller der er tale om et eller to enkeltstående tilfælde ?

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Hej Bushman.

Jeg har været en tur i Namibia denne sommer, og jeg har netop brugt Barnes TTSX.
Jeg har 6 projektiler med mig hjem, og på 2 af dem mangler alle flige. På 2 andre mangler henholdsvis 2 og 3 flige, hvorimod de 2 sidste er som i reklamerne.
De to der mangler alle flige er 180 grains, skudt i en 300 Wea. Mag. Resten e 140 grains skudt i en 280 Rem.

I dette tilfælde er der altså tale om at 2/3 af de fundne projektiler mangler flere eller alle flige, så det er måske knapt så entydigt som du giver udtryk for. Indtrængningen var i alle tilfælde imponerende, og det er umuligt, at svare på hvordan de projektiler ser ud fra de resterende dyr, hvor der var gennemskud.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#15
Er det et problem at vingerne ryger, hvis dyret bliver liggende?? Der skal ret meget energi til at flå vingerne af og den energi bliver jo afsat i dyret, så jeg tror at hvis vingerne er røget, så er dyret det også ;-)

375ras - de to kalibre du omtaler lyder også ret heftige - Weatherby plejer da i hvert fald at være kendt for ekstrem udgangshastighed, så det kunne være grunden til at dine erfaringer ligger lidt fra det gængse. I standard kalibre er jeg ret sikker på at den nok skal holde sammen.

Det har noget med hastighed at gøre - kan huske fra en test af 223 at hårdt ladet 53 grains smed vingerne, mens 62 grains lignede et reklamebillede. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre at smadre dem.

Det kunne være rigtig interessant at se hvordan en Naturalis reagerede ud af din 300 Wea. Mag. om den bedre klarede den høje hastighed.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
jeg har brugt TSX i en lang række kalibre. Mest i min 416 Wby. Ca 40-50% mangler en eller flere petals / "vinger"
Jeg har do fundet ud af at det mest effetive er når de netop mister vingerne.. De fleste har modsat opfattelse / tro, men ikke jeg..
Min er faring er at fligene virker som sekundære projektiler gående radialt ud fra hovedsårkanalen. Yderligere så omdannes TSX`en til en wadcutter solid og penetrerer ekstremt dybt.. Det bedste fra begge verdener - dyb penetration og max destruktion..
Svar
#17
kan kun erklære mig enig med Ulrik. Har dog kun erfaring med cal. .308, 165 grs TSX, ladet til 800 m/s. Der var gennemskud på alt så jeg kan ikke sige om der er vinger der er brækket af, men virkningen har indtil nu været exellent.

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#18
Hej.
Jeg skriver kun om mine erfaringer med kuglerne - og er meget interesseret i at høre om andres.

@ 375Ras. Det lyder interessant med de 4 ud af 6, var der tale om træf i knogler ? 6 kugler blev fundet, hvad var det totale antal ?
Hvis det er muligt, vil jeg meget gerne have et par billeder af kuglerne med afbrækkede flige.

@ Ulrik.
Det er en høj % andel med mistede flige, men det kan naturligvis igen kun være fra de fundne kugler. Jeg synes det ville være interessant at få det totale antal og derfra se % andelen af kugler med brækkede flige.

Jeg har skudt 12 stykker vildt med Barnes, kun i 1 tilfælde havde jeg ikke gennemskud, og her var ingen flige brækket.

At det måske kan være en fordel i nogle situationer at fligene brækker af skal jeg da ikke afvise, jeres erfaringer viser jo tydeligt at kuglerne "performer" fremragende selv med afbrækkede flige.
Det bekræfter mig yderligere i mit valg af Barnes kugler til al mit jagtammo fremover.

Så endnu engang, billeder af Barnes kugler, både med afbrækkede flige og kugler der er pænt foldet ud som i reklamerne modtages gerne - vil gerne have flere billeder til min side om Barnes kugler.
Så hvis nogen sender mig billeder, skriv om de må bruges på siden, gerne med angivelse af navn ved fotoet hvis det ønskes.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#19
Hej.
For lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål - TSX versus Naturalis !
Jeg har ikke personlig erfaring med Naturalis, og har kun hørt fra en der har anvendt den en enkelt gang, så det er ikke grundlag nok til at udtale noget som helst. Det er dog ikke min opfattelse at den er særlig udbredt ?

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#20
Hej, Havde lidt liggende om kugler. [:p]
Tror nok at det var noget Swift har lagt ind endgang
Her er de ikke imponeret af Naturalis.

Hilsen Steen

[Image: patroner_0004.jpg]

[Image: patroner_0001.jpg]

[Image: Patroner0003.jpg]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)